ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stålbröst  (läst 1461 gånger)

2008-11-03, 15:21
läst 1461 gånger

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
I Råneå i Norrbotten fanns under åren 1825-1880 en fältjägare vid namn Erik M Stålbröst. Han hade sex barn: Oskar, Johan, Anna, Vilhelmina, Kristina och Axel Fritiof. De behöver inte nödvändigtvis ha kallat sig Stålbröst, eftersom släkten har bytt namn en hel del och tidigare bl a hetat Fahlgren. Vilhelmina kallade  sig Fahlesson som vuxen och Axel Fritiof står i folkräkningen 1900 som Fritiof Eriksson, skomakare i Luleå.  
 
Vilhelmina är min anmoder och jag är mycket intresserad av att hitta nu levande ättlingar till de andra barnen.

2022-03-17, 10:43
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:17
    • Visa profil
Hej Christina,

Den 23 mars 1793 föddes Nils Peter Olsson Stålbröst i Innanbäcken i Nederkalix socken.
Hans son Nils Fredrik (född 31 december 1822 i Innanbäcken i Nederkalix socken) hade släktnamnet Bröst och så förblev släktnamnet tills min morbror flyttade till USA på 50-talet, för då blev prickarna över bokstaven Ö borttagna. Han och min moster (min mammas syster) fick två döttrar, som nu är gifta och har andra efternamn.

Vet du om "din" Erik M Stålbröst var släkt med Nils Peter Olsson Stålbröst?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna