ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stålander  (läst 691 gånger)

1999-05-01, 21:26
läst 691 gånger

therese

hejsan!
Jag har fått reda på att min släkt, stålander var från början valoner. Jag är inte säker på om det alltid har stavats Stålander, det kan mycket väl ha stavats Stohlander, Stalander osv. Om du vet något över huvud taget skulle jag gärna vilja få reda på det!
Tack!
Therese.

2000-11-28, 22:33
Svar #1

Ruben Mårtensson

Hej Therese!
Namnet Stålander togs mitten av 1800-talet av smeden Per Andersson när han med sin hustru Helena Sofia Borgström flyttade till Borrby i Simrishamns kommun. De fick efter vad jag vet fyra barn. De tre sista födda i Smedby på Öland.
Hälsningar
Ruben

2003-10-28, 14:41
Svar #2

Natali larsson

Hej!
Jag har börjat smått släktforskat och hört rykten om att vi härstammar från valoner. Jag vet ingenting om valoner och jag skulle bli väldigt tacksam om ni hade några tips på litteratur, hemsidor mm Tack

2003-10-28, 14:45
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Natali,
 
Förvisso är denna fråga ställd under fel rubrik, men det kan anbytarvärden säkert ändra på.
 
Om du söker information om valloner, kan du surfa till dels Anbytarforums area om vallonsläkter, dels  Sällskapet Vallonättlingars hemsida.

2005-11-03, 14:36
Svar #4

amanda karlsson

hej jag undrar om någon kan skriva veckodagarna på vallonska?Snälla måste bara få veta!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna