ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sture  (läst 6566 gånger)

2010-10-03, 16:21
läst 6566 gånger

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Jag söker en barnafader Per eller Petter Sture.
Enligt barnets ättlingar skall han vara av släkten Sture och en familj Sture fanns runt 1800 på Hallansberg i Trästena. Jag har sökt i saköreslängderna från 1800 till 1803 men varken mannens eller kvinnans namn finns omnämnda där.
Kan det vara så att mannen bodde på en annan plats och instämdes för tinget i det härad han bodde?
Vill någon med stor erfarenhet svara mej? Tack.

2013-06-27, 22:54
Svar #1

Utloggad Edith Bjerner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 09:57
    • Visa profil
Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa dig med så lite underlag, mina sturar finns i Skåne och Danmark men det är så långt tillbaka som 1600 talet. Men du kan få en mina anmödrar Benedicta Sörensdotter Stures bröder Arvid Sture född 1 maj 1693 död 6 april 1764. Han var Häradsprost i Gudmundstorp och Hurva i Skåne. Det finns bara tre döttrar på honom, men det är ju möjligt att han fick fler barn. En anna bror hette Johan Sture född 1690 död 1721 i Malmö gift med Abela Kröger 1697. Några barn vet jag inte om har inte sökt. Men eftersom de här barnens farfars far hette Peder som ju är ett skånskt Peter kan det vara en väg om än långsökt,
Ville ändå försöka ge dig någon tråd att dra i.

2013-07-03, 16:13
Svar #2

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil
Edith,
Har du några uppgifter avseende Margareta Persdotter Sture d 1773 i Simrishamn? Jag har aldrig hittat var eller när hon är född. Inte heller hennes föräldrar.
 
Mvh
Lennart

2013-08-19, 21:07
Svar #3

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart,
 
Margareta (Anna Greta) Persdotter Sture, d 1773 i Simrishamn, låter sig för tillfället inte placeras i släktträdet över den skånska prästsläkten Sture. Däremot har jag hittat några andra upplysningar som kan kanske vara en hjälp på vägen:
 
Rättelser och tillägg till Lunds stifts herdaminne, Serie 2: 1-9, sid 601 (jag tror rättelserna står i volym 13 eller 14):
Fridericus Petri Stures släktskapsförhållanden belyses något av att han hade syskonen Lars Sture (Lindberg, Landsstaten, s 347) och Anna Greta Areskog, f Sture, i Simrishamn (f 1706, död 1773)
 
P. Wilner: Lunds universitets matrikel 1667-1732 (Åter utgiven med register av Barbro Edlund)
I personregistret på sid. 230 står:
Sture, Frederic Petri (sid) 81 - Hamnfogde i Åhus
Gick i Ystad skola 1706-juli 1708 återkom dit 1709-1710.
Föräldrar okända (Carlquist LSHM2 3:18, 6:267), Syskon kronolänsman Lars Persson Sture o. Anna Greta Areskog, f. Sture, Simrishamn.
 
(Jag har här skrivit ut några av förkortningarna i originaltexten i klartext.)
 
Eftersom Anna Greta Stures bror har gått i skola i Ystad innan han börjar på universitetet i Lund, så ska man kanske leta efter deras bakgrund i sydöstra Skåne.
 
En möjlighet är också att de tagit sin mors familjenamn i stället för faderns namn. Detta har hänt minst en gång tidigare inom släkten Sture.
 
Mvh
Björn
 
(Meddelandet ändrat av Kaktus99 2013-08-19 21:12)

2013-08-21, 21:01
Svar #4

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil
Björn,
 
Stort tack för uppgifterna. Jag har dessutom hittat i Wilners bok enl ovan att han ansåg att Fredrik Persson Sture möjligen vara en sonson till Fredrik Sture i Harlösa men där är ingen son med det namnet känd.
 
Med anledning att de båda männen hade offentliga befattningar och Anna Greta gifte in sig i en välkänd handelssläkt i Simrishamn borde de komma från en familj med resurser att bekosta utbildningen. Trots detta verkar det vara svårt att hitta deras ursprung.
 
MVH
 
Lennart

2013-08-22, 21:47
Svar #5

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart,
 
jag håller för tillfället på och gräver i släkten Sture eftersom jag har häradsprosten i Harlösa, Frederik Pedersen Sture som ana. Jag tittade snabbt igenom alla kända söner och döttrar till Frederik Pedersen Sture, men jag hittar ingen som passar in tids- och platsmässigt som förälder till Frederik, Lars och Margareta Sture.
 
Alla äldre uppgifter om familjen Sture ska man dock ta med en stor nypa källkritik. T.ex. är en stor del av de uppgifter om släktens ursprung som står i Lunds stifts herdaminne helt uppåt väggarna. Felen finns redan i Wibergs Dansk præstehistorie och Carlquist använder denna källa i LSHM2.
 
T.ex. kan jag nämna att Frederik Pedersen Stures far egentligen heter Peder Clausen Sture, och inte Hansen Sture som det står i herdaminnet. Han är i sin tur prästson från Sønder Hygum, inte långt från Ribe. Tillnamnet Clausen/Hansen verkar dessutom vara ett påhitt från historikerna på 1800-talet. I alla källor som jag har hittat som går tillbaka till 1600-talet omtalas han som Peder Sture.  
 
 
Det finns möjligtvis fler kandidater till din del av släkten. Prosten Frederik Pedersen Sture i Harlösa hade dessutom två bröder, Ancker och Christian. Jag förlorar dock spåret efter dessa på Själland år 1637 resp 1642. Båda har dock anknytning till Skåne eftersom de fått förläningar vid Lunds domkyrka av kung Christian 4.
 
Den Sture som har fått släktnamnet från sin mor är Frederik Pedersen Stures systerson, sedermera kyrkoherden i Vellinge & Fuglie, Peder Knudsen Stuure.
Enligt dopboken i Kolding från 1636 så har han fått släktnamnet Sture redan vid dopet.
 
Mvh
  Björn
 
Tillägg:
Jag kom på att det eventuellt finns ett sätt att bevisa Frederik, Lars och Margareta Stures koppling till den övriga släkten Sture.
 
Häradsprosten i Harlösa Frederik Pedersen Sture och hans systerson prosten Peder Stuure i Vellinge har använt samma bomärke. Det syns idag fortfarande på en målning i Harlösa kyrka resp Peder Stuures familjegravsten i Malmö St Petri kyrka.
Enligt en uppgift som jag inte har kontrollerat, så ska Frederik P. Stures son, kyrkoherden i Gladsax, Mads Fredriksen Sture också ha använt sig av samma märke. Mina misstankar är att bomärket går tillbaka till anfadern, hovpredikanten Peder Sture.
 
Kanske att man kan hitta samma bomärke kopplat till de tre syskonen Frederik, Lars och Margareta Sture?
 
Bomärket är en liksidig triangel, med en spets uppåt. Triangeln är i sin tur indelad i tre lika stora fält, där skiljelinjerna utgår från de tre spetsarna och sammanstrålar i triangelns mitt. I de tre fälten syns sedan följande symboler:  
Övre vänster: Ett par händer knäppta i bön.
Övre höger: En balansvåg.
Nedre: En dödskalle.  
 
(Meddelandet ändrat av Kaktus99 2013-08-23 12:58)

2013-08-26, 20:22
Svar #6

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil
Björn,
 
Stort tack för upplysningen. Utmaningen blir att hitta bomärke från syskonen. Jag har även kontrollerat i AD sökbara register över giftermål i Skåne. Där fanns följande:
 
Fredrich Sture gifter sig 17260629 i Åhus med Ingeborg Schneider, Åhus
 
Lars Sture gifter sig 17330629 i Åhus med Anna Sophia Fröling, Åhus
 
Fredr: Sture gifter sig i Åhus 17610605 med Greta Sandberg, Åhus
 
Däremot finns inte Anna Greta Sture i registret. Det anges på släkten Areskogs hemsida att hon gifter sig 1732 med Holger Areschoug och deras första barn Magnus föds 17331217 i Simrishamn. Vad gäller uppgiften om giftermål finns det varken plats eller hänvisning till källan. Man kan anta att giftermålet borde ägt rum i hennes hemsocken och därmed gett en ledtråd till hennes släktingar. Slutsatsen bör vara att hon bodde i en socken där kyrkböckerna är borta eller så var det utanför Skåne. Jag har även sökt på Greta och Margareta åren 1728-1733 utan att hitta dem.
 
MVH
 
Lennart

2013-08-26, 22:31
Svar #7

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart,
 
jag kan möjligtvis hjälpa dig på traven var du kan leta efter bomärke.
På Heraldiska källan fann jag en beskrivning över släkten Stures bomärke med en referens till Eder på Riksarkivet.
 
Det tog lite tid innan jag förstod att Eder är inget personnamn utan att det är substantivet eder som menas.
I de trohetseder som präster och andra ämbetsmän fick avlägga finns tydligtvis bomärken medtagna, bl.a. för kyrkoherden i Gladsax Mads Fredriksen Sture.
 
Eftersom Anna Gretas bröder också höll offentliga ämbeten är det möjligt att du kan hitta deras eder och eventuella bomärken där.
 
Referenskoden på Riksarkivet är SE/RA/1442.  
Bomärkena för prästerna i Sturesläkten ska finnas i volymerna 13 resp 19.
 
Mvh
  Björn

2018-01-11, 21:35
Svar #8

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,
Jag har nu varit på Riksarkivet och sökt efter familjen Stures Eder (bättre sent än aldrig!). Vad gäller präster finns det ett mikrofilmat register varför det inte var svårt att hitta vilka Eder som finns tillgängliga. Enligt registret finns följande:
-Petrus Stuure, Kh i Vellinge& Fuglie. Eder från 1688 och 1697
-Madtz Fridrikson Sture, Kh i Gladsax & Östra Tommarp. Eder från 1688
-Arvid Sture, Gudmundstorp & ? .Eder från 1719
Jag har ännu inte tittat på resp original Eder.


Tyvärr har jag ännu inte lyckats att identifiera under vilket ämnesområde jag ska söka efter bröderna Fredrik och Lars Sture. För att uttrycka sig milt så är inte registret ett under av klarhet. Ska dock försöka igen.


Däremot hittade jag en Fredrik Sture i registret för Kanslitjänsts koncept och mottagna skrivelser där han som lanträntemästare skickat en skrivelse den 1/7 1717 från Malmö till en Kasten Feif.


Därutöver har jag noterat att i boken Karl XII officerare finns ett antal med namnet Sture bla från Skåne men också från Finland, dock inga som passar som föräldrar till syskonen.


Med vänlig hälsning


Lennart

2018-03-07, 17:01
Svar #9

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart,

jag vet lite mer om personerna som du har räknat upp i ditt senaste inlägg. Eftersom förmodligen alla "Sturar" i Skåne härstammar från häradsprosten Frederik Pedersen Sture i Harlösa (1621 - 1687), så tar jag med honom som jämförelse och kallar honom för "FPS" nedan.

  • Peder (Petrus) Stuure (Kh i Vellinge & Fuglie) är systerson till FPS. Född i Kolding, Danmark 1636. Son till hospitalföreståndare Knud Bertelsen (Taulov) och Maren Pedersdatter Sture. Är gift tre gånger och får tre döttrar i sitt första äktenskap med Hille Jostdatter Krutmeijer.
    Använder samma bomärke som FPS.
  • Mads Fredriksen Sture (Kh i Gladsax & Östra Tommarp). Son till FPS och alltså kusin till Peder Stuure ovan.
  • Arvid Sture (Kh i Gudmuntorp).  Son till jägmästaren och inspektorn på Trollenäs och Trolleholm, Sören (Severin) Fredriksen Sture och Dorotea Graw. Sonson till FPS.
  • Fredrik Sture (lanträntmästare i Malmö, död 1720) är bror till Arvid Sture ovan, och alltså även han sonson till FPS.
  • I boken om Karl XII officerare (Lewenhaupt) omnämns kapten Fredrik Madsen Sture, son av kh Mads Fredriksen Sture ovan. Var krigsfånge i Ryssland i 11 år efter slaget vid Poltava, återkom till Sverige 1722. Sonson till FPS.


Jag har funderat en hel del över detta, och jag börjar bli mer och mer övertygad om att även Annagreta Persdotter Sture och hennes bröder Fredrik Persson Sture och Lars Sture är barnbarn till FPS. Problemet är ju bara att deras patronymikon inte passar in på några av de kända barnen till FPS.  Från gravstensinskriptionen efter FPS vet man dock att han har haft ytterligare två söner, även om Carlquist i Lunds stifts herdaminne spekulerar i att dessa dog vid ung ålder. Men kanske att någon av dem trots allt hann gifta sig och bilda familj.

Rent tidsmässigt passar de ju in som barnbarn till FPS. Även mansnamnen Peder/Per och Fredrik förekommer ju flitigt inom den skånska Sturesläkten.

/Björn

2018-03-07, 17:30
Svar #10

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Jag hade turen att hitta gravstensinskriptionen efter häradsprosten Frederik Pedersen Sture (1621 - 1687) och jag tänkte jag skulle dela med mig av denna. 
Vad jag vet så finns inte stenen längre kvar i Harlösa kyrka.

---------------------------------
På kyrkgången låg en gravsten, under vilken vilade prosten Friedrich Pedersön Sture och hans hustru Anna Madsdatter.
Stenen hade följande inskription:

Under denne steen sofver ett par ektefolk roligen,
nemlig den Hæderlig och vellærde mand Her Fredrich Pedersön Sture
Probst öfver Frosta hærad och Sogne Præst till Harlösa och Hammarlunda Sogner i 39 aar;
som var föd paa Friedrichborgs slott i Seeland.
Item sofver og herunder hans ecte hustrue
den hederlig dygderich och gudælskende Matrone Anna Madsdotter.
Foed i Harlösæ Præstegård.
Med hvilken hand lefde et Christeligit Ectenskap i 36 ahr.
Avlede tilsammen 8 börn, Fire söner och 4 döttrer.
Her Friderich döde salig aahr 1687 den 2 Martij udi sit alders 65 aahr,
hans hustrue döde 1685 den 19 Iulij i sit alders 56 aahr.
Gud gifve dennem en glædelig opstandelse paa den yderste dom dag.
Amen.



Uppgiften kommer från:
  • Sockenbeskrivningar från Frosta härad 1746-1747, utgivna av Gunnar Carlquist, (C.W.K. Gleerups förlag 1920), Sid 65, Harlösa den 28 Jan 1747 av kyrkoherde H Ursell.
  • Harlösa sockens historia, Gottfrid Björkelund, (Carl Bloms boktryckeri, Lund, 1952), sid 52

2018-03-08, 10:20
Svar #11

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,


Stort tack för underlaget. Jag har sökt på Hovrättskommisarie och här på anbytarforum då hittat boken;

2018-03-08, 10:30
Svar #12

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Hej,


Det blev fel i sändningen!


Boken heter Kongl Götha hofrättspresidenter, ledarmöter med några biographiske och genologiske underrättelser, 1803.


Jag har beställt fram den idag på KB och ska i närtid titta om det finns något intressant.


Med vänlig hälsning


Lennart

2018-03-09, 22:58
Svar #13

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,
Jag har nu varit och tittat i ovanstående bok. Tyvärr fanns inte Fredrik Persson Sture med. Jag har en uppgift på att han skulle varit hovrättskommisarie (är inte konfirmerad utan från internet). Kommissarierna var inte med utan vad jag förstår var det personalen i själva Göta Hovrätt. Däremot fanns det mycket personuppgifter på de som var upptagna. Den från släkten Sture som var med är Hedvig Juliana Sture som var gift med prosten i Trelleborg Nils Bruzelius vars dotter Maria Lovisa Bruzelia var gift med Assessorn Johan Mandorff vilket vad jag förstår även finns i herdaminnen. Även datum för resp händelse finns och boken har stora likheter med Lewenhaups Karl XII officerare.


Med vänlig hälsning
Lennart

2018-03-10, 19:24
Svar #14

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart,
uppgiften på Internet om att Fredrik Persson Sture har varit hovrättskommisarie kommer förmodligen från boken "Skånska nationen före afdelningarnes tid (1682 - 1832)", sid 141. Där står även att han har varit tolagsskrivare i Kristianstad och hamnfogde i Åhus.

Boken har blivit digitaliserad av Google och finns för fri nedladdning som pdf från Archive.org på nedanstående länk.

https://archive.org/download/sknskanationenf00sjoegoog/sknskanationenf00sjoegoog.pdf

Mvh
  Björn

2018-03-14, 13:59
Svar #15

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,
Jag har tittat i boken  Kongl. skogs och jägeristaten av Johan Axel Hugo Samzelius. Den finns på www.cognatus.se  Klicka på resurser
släktforskning och förvaltning, där finns även en hel del annan litteratur inskannad. I del
1 sid 205 samt del 2 sid 140 står kort om Sören Sture men ingen annan Sture med anknytning till Skåne.


På DISBYT anges en Peder Sture som ska ha bott i Malmö på 1600-talet. Har inte lyckats klara ut vem det kan vara.


Med vänlig hälsning
Lennart

2018-03-14, 16:01
Svar #16

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Tack Lennart,
jag känner till Cognatus sedan tidigare och har haft stor nytta av den inskannade litteratur som finns där.

Jag håller sedan tidigare på att försöka kartlägga hela den skånska Sture-släkten, och har nu även lagt till syskonen Fredrik Persson Sture, Lars Persson Sture och Anna Greta Persdotter Sture i mitt släktforskningsprogram, trots att jag ännu inte funnit kopplingen till resten av Sture-släkten.
Vidare har jag tittat på Fredrik Persson Stures bouppteckning (den finns under Kristianstads rådhusrätt:Kristianstads rådhusrätt och magistrat (L) FIa:176 (1776-1776) Bild 9600 / sid 940 (AID: v230840.b9600.s940, NAD: SE/LLA/10140)

Igår hittade jag även en Andreas Sture, död 1794, som var krögare i Åhus. Jag vet dock ännu inte hur han passar in i Sture-släkten.

När det gäller den Peder Stuure som var verksam i Malmö, så är det samme man som jag skrivit om i ett tidigare inlägg och som senare blev kh i Vellinge & Fuglie. Mellan 1667 och 1681 var han nämligen rektor vid Malmö Latinskola. Men efter danskarnas misslyckade återerövringsförsök av Skåne under det Skånska kriget på 1670-talet, så blev han "förvisad" till att istället vara kyrkoherde på den skånska landsbygden. Det ansågs nämligen inte längre passande att en man, som var född i Danmark, hade ansvaret för skolningen av stadens gossar ...

När Peder Stuures första hustru Hille Jostdatter Krutmeijer dog i Malmö 1675, så skaffade han en familjegrav i Malmö St Petri kyrka. Gravstenen finns kvar i kyrkan än idag, även om Peder Stuure själv aldrig blev begraven där. Enligt Severin Cavallin (i första utgåvan av Lunds stifts herdaminne), så blev han begravd i Fuglie kyrka. Cavallin var själv kh i Vellinge & Fuglie, så han bör ha haft koll på detta.
Tyvärr vet jag inte detta med säkerhet, eftersom Fuglie medeltida kyrka blev sprängd med dynamit i slutet av 1890-talet och ersatt med en ny kyrka i tegel.

Jag bifogar en teckning över Peder Stuures gravsten i Krämarekapellet i Malmö St Petri kyrka. Bilden kommer från Einar Bagers bok "Malmöhistoria i sten".

2018-03-14, 16:35
Svar #17

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,
Jag har hittat på nätet men inte kontrollerat ett antal uppgifter. Det finns en Andreas Sture f 1740-10-04 i Kverrestad. Hans far är kronolänsman Lars Persson Sture. Sök på Lars etc så hittar du en sida på Geni, Där är alla tre syskonen redovisade med familjer. Vissa uppgifter kan dock inte stämma.
Lennart

2018-03-14, 17:03
Svar #18

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Gjorde en snabb koll på hans mor Ann Sofia Fröling. På internet står fel år när hon avled. Blev begravd 21 mars 1743. Det ovanliga är att det står mycket uppgifter om den döda för varje person tex var och när hon är född samt föräldrar.


Lennart

2018-03-14, 17:17
Svar #19

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Tack Lennart,

den här Andreas Sture är dock 73 år gammal när han dör, så han måste vara född betydligt tidigare, omkr 1721.
Jag funderade först på om han kunde vara son till Fredrik Persson Sture, men han är t.o.m född några år innan Fredrik gifter sig för första gången.

Mvh
Björn

2018-03-17, 11:50
Svar #20

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,
Avseende kapten Fredrik Madsen Sture har jag hittat honom i GMR för det Yngre Bergsregementet eller som det heter i rullan; Genmj Per Adlerfelts regemente och där under mj Swinhufuds kompani. Han tjänstgör som löjtnant med kaptens grad. I rullan för 1728 anges att han dog den 16 augusti 1728. Rullan är daterad i Malmö men jag har inte återfunnit honom i mantalsrullan för 1727. Där ingår specifikt den militära delen men på kompaniet finns inga officerarna som tycks bo i Malmö. Det står något i anmärkningen i GMR för 1724 som kan ha med detta att göra. Hittade honom inte heller i övriga delen av Malmö. Skulle vara intressant att veta om han  gifter sig efter hemkomsten 1722.
Källor:
GMR 1724 Bergsregementet: Generalmönsterrullor - Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare 1417 (1724-1724) Bild 2240 (AID: v480470.b2240, NAD: SE/KrA/0023)
v480470.b2240
Generalmönsterrullor - Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare 1419 (1726-1726) Bild 2250 (AID: v480472.b2250, NAD: SE/KrA/0023)
Anges död:
Generalmönsterrullor - Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare 1420 (1728-1728) Bild 1830 (AID: v480473.b1830, NAD: SE/KrA/0023)
Med vänlig hälsning
Lennart

2018-03-17, 17:44
Svar #21

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Tack Lennart,
väldigt intressanta uppgifter!

Det står lite mer information om kapten Fredrik Madsen Sture i andra utgåvan av Lunds stifts herdaminne (LSHM2). Bl a spelade han en mycket aktiv roll när hans tvillingbror Andreas Madsen Sture skulle väljas till kyrkoherde i Lilla Isie & Östra Torp 1727. Då hade han och en akademiräntemästare Svenonius gått omkring i byarna och "med lock och hot sökt förmå bönderna att rösta på Andreas Sture".

Häradsprosten Eurodius gjorde sedan en grundlig utredning om hur det gick till när Andreas Sture tillsattes som kyrkoherde, och det är denna som ligger till grund för uppgifterna i herdaminnet.

Det står inget i LSHM2 om att Fredrik Madsen Sture skulle ha gift sig och dödsdatum anges dessutom som okänt. Carlquist spekulerar dock i att han kanske har bott hos sin tvillingbror i Östra Torp och kanske även har avlidit där. Tyvärr är kyrkböckerna i Östra Torp brunna, även om avskrifter av vissa uppgifter från dessa finns med i Sommelius samlingar på Lunds universitetsbibliotek.
(Jag fotograferade av några sidor från Sommelius samlingar förra sommaren, bl a uppgifterna från Östra Torp. Tyvärr nämns inte kapten Fredrik Sture i dessa, även om det står ganska mycket om hans brors familj.)

Min ana är för övrigt systern till Fredrik & Andreas Madsen Sture, Karen (Kajsa) Sture.


Jag har även hittat en ny uppgift om Fredrik Persson Sture (alltså brodern till Anna Greta Sture). Jag gjorde en global sökning på namnet "Sture" här på Anbytarforum och hittade i ett inlägg från 2008, att han stått fadder i Smedstorp den 22/3 1723. Då är han inspektor på Smedstorps gård.

Med vänlig hälsning
  Björn

2020-01-18, 20:24
Svar #22

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Hej,


Hittade av en tillfällighet en Per (?) Sture i Södra Skånska kavalleriregementets rulla 1701. Han tillhörde Anders Bruus kompani och hade nr 105.


Har tyvärr just nu inte tillräckligt underlag för att få fram fakta om honom. Är det någon som kan se vilken plats hans nummer tillhör och vet någon hur han passar in med övriga Sture.


MvH
Lennart


 

2020-01-22, 01:14
Svar #23

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart, vilket fynd!

Detta skulle mycket väl kunna vara en av de två söner till häradsprosten Frederik Pedersen Sture i Harlösa som är okända till namnet. Det vore mycket märkligt om denne inte hade döpt en son efter sin far, Christian 4s hovpräst Peder Clausen Sture.
Per Sture skulle också kunna vara fadern till syskonskaran Fredrik Persson Sture, Lars Persson Sture och Anna Greta Persdotter Sture som vi har diskuterat tidigare i denna tråd. Tidsmässigt passar allting in.

Jag har fått lite hjälp att tyda och tolka texten som du hittade i rullan (tack Jenny Andersson!) och den lyder:

105. Joen Hanssons T:e (Tienare, ibland står det Sventienare.) Per Sture för Ibm ( dvs Vellinge).

Joen Hansson skulle då vara rusthållaren.

Man kan ju fundera över varför han skulle vara soldat i Vellinge, men det finns faktiskt en annan koppling dit inom släkten Sture.
Om Per Sture nu är son till Frederik Pedersen Sture i Harlösa, så är hans kusin Peder (Knudsen) Stuure häradsprost i Vellinge & Fuglie vid denna tid.
Tyvärr brann kyrkböckerna i Vellinge 1754. Det finns mantalslängder bevarade, men soldater togs väl inte upp i dessa?

Mvh
  Björn

2020-01-22, 09:56
Svar #24

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,


Det som komplicerar det lite är att regementet senare på hösten 1701 av transporteras till Polen och sedan går förlorat vid Poltava. Däremot kan enskilda ryttare haft ett annat öde. Generalmönstringsrullorna gör ett hopp, från 1701 till det i Sverige nyupprättade regementet 1710. Jag ska titta på Krigsarkivet för där finns rullor under serien regementsräkenskaper som täcker de saknade åren som inte är filmade och utlagda på nätet, ska försöka följa honom där.


MvH
Lennart

2020-01-22, 10:58
Svar #25

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lennart,

Om denne Per Sture nu är den som jag tror han är, så kan man titta på när hans förmodade barn är födda:

  • Fredrik Persson Sture, beräknad född 1692
  • Lars Persson Sture, beräknad född januari 1703
  • Anna Greta Persdotter Sture, född 1706 (?)
så han bör ju ha varit i livet åtminstone fram till 1705. Å andra sidan stämmer ju detta inte alls med att regementet skeppades över till Polen 1701.

Dessutom är det fler i släkten Sture som har varit militärer. Du har ju tidigare skrivit om kaptenen Fredrik Madsen Sture i denna tråd, som då är (förmodad) brorson till Per Sture. Om honom står det mer i Adam Lewenhaupts bok "Karl XII:s officerare".

Mvh
  Björn

2020-01-22, 18:32
Svar #26

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil

Björn,


Tyvärr hittade vi inte rätt Per Sture. Denne Per står som antagen i rullan för 1700 (ur serien regementsräkenskaper) och även då att han är född i Malmö och är 26 år gammal dvs född ca 1674. Så långt allt bra men sedan anges att han avlider den 28 dec 1702 och då är regementet i Polen. Dock har du rätt i att det kan vara en koppling. Per Sture har rusthåll nr 105 och till hälften ägare till rusthåll 111 anges vara " Probsten Mag: Per Sture". Det är då säkert häradsprosten som hänvisar till. Men vem är då ryttaren Per Sture?


MvH
Lennart

2020-01-23, 11:57
Svar #27

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Väldigt intressanta uppgifter som du har hittat, Lennart!
Men att Per Sture skulle vara född i Malmö omkr 1674 ställer till det, för mig veterligen så finns det inte så många "Sturar" i Skåne vid den här tiden.

Den första Sture som kommer över till Skåne från Själland är Frederik Pedersen Sture (senare prost i Harlösa). Han tjänstgör troligen först vid Lunds domkyrka när han tagit magisterexamen vid Köpenhamns universitet 1642. Av Christian 4 har han tidigare fått några gårdar i Skåne som inkomstkälla, gårdar som är  knutna till ett altare i domkyrkan. 1648 blir han prästvigd till kyrkoherde i Harlösa och Hammarlunda.

Nästa Sture som kommer över till Skåne är den förres systerson, Peder (Knudsen) Stuure (senare rektor vid Malmö Latinskola och därefter prost i Vellinge & Fuglie). Han flyr över till Skåne när svenskarna hotar att inta Köpenhamn 1658 och tillbringar först en tid hos sin morbror i Harlösa.

Dessa är de två som jag känner till. Frederik Pedersen Sture har visserligen två bröder, Ancker och Christian, men de senaste uppgifterna jag har hittat om dessa är daterade 1635 resp 1642 och då befinner de sig båda två på Själland.

År 1674 är Peder (Knudsen) Stuure rektor vid Malmö Latinskola. Han är den ende Sture som jag känner till som har en anknytning till Malmö vid denna tid. Men jag finner det ganska osannolikt att ryttaren Per Sture skulle vara hans son och enligt herdaminnet så får Peder (Knudsen) Stuure tre döttrar och inga söner.

Jag har dock funderat på en annan teori. 1674 är strax innan det skånska kriget bryter ut år 1675. Skulle man kunna tänka sig att ryttaren Per Sture är född lite senare än 1674 och att prosten i Harlösas (dvs Frederik Pedersen Sture) familj tagit sin tillflykt hos sin släkting i Malmö? Harlösaprostens hustru Anna Madsdatter ska vara född omkr år 1629, så 1675 har hon varit ca 46 år gammal. Ryttaren Per Sture skulle då kunna ha blivit född under en tillfällig vistelse i Malmö.

Kanske lite vilda teorier, men det är det bästa jag har att komma med för tillfället.

Mvh
  Björn

2020-05-26, 13:09
Svar #28

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta mer om Sören Sture. Han ska ha arrenderat godset Göingeholm i Häglinge socken under 1690-talet av arrendatorn (ja rörigt ät det) Jacob Olsson Maul (inte Darth Maull dock) till bland annat Bollerup.
Kan Sören Sture ha bott på Göingeholm under den tiden eller han hade gården bara som extra inkomst?
May the Force be with you.

2020-05-27, 01:08
Svar #29

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Anna,

jag vet inte så mycket mer om Sören Sture än vad man kan hitta i Lunds stifts herdaminne. Men om man tittar på var hans barn är födda, så har jag uppgift på att åtminstone tre av hans fem barn är födda på Görmundtorp i Näs (Trollenäs) mellan åren 1690 och 1694.

I herdaminnet över hans son Arvid Sture står det, att Sören Sture var befallningsman (inspektor) på Näs (Trollenäs) och Eriksholm (Trolleholm).
Det är ju trots allt en bit därifrån till Göingeholm. Om han någonsin har bott på Göingeholm så kan det i så fall bara ha varit under senare delen av 1690-talet.

I vilket fall som helst så är det intressanta uppgifter som du kommer med. Jag är väldigt intresserad av att få veta var du har hittat dem.

2020-05-27, 07:35
Svar #30

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej Björn. Sören står med i mantalslängden för år 1700 samt i domböckerna för V. Göinge häradsrätt (eller Göta Hovrätt) :Göta hovrätt, EVIIAABB:14, 1701, no 21, sid 39,[/font] Göta hovrätt, EVIIAAAK:18, 1696, höstting, no1, bild 950 med flera andra årtal. Tyckte jag hittade igår under 1697 eller 98 att Jacob Maul påstod att Sören inte hade betalt till honom. Trodde jag hade sparat det men word-programmet på bibblan krånglade så det blev nog inte sparat för jag hittar det inte nu.[/font][/font]Jag får titta på herdaminnet. Tack för tipset.
[/font]
May the Force be with you.

2020-05-27, 09:04
Svar #31

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Hej Anna.

Sören (Severin) Sture står omnämnd på två ställen i Lunds stifts herdaminne, serie 2 (LSHM2), del 6: Biografier Färs och Frosta kontrakt.
Dels under sin far, häradsprosten Frederik Sture, på sid 218 men även under sin son Arvid Sture på sid 267.

Sen har jag även hittat honom omnämnd på sid 80 under sin son Fredrik Sture i Lindbergs "Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län 1719-1917".

Tänk bara på att vara källkritisk, även mot Herdaminnena. Uppgifterna som står i LSHM2 om släkten Stures ursprung har visat sig vara felaktiga. Det är från början oriktiga uppgifter i Wibergs "Dansk præstehistorie" som har letat sig vidare in i den svenska litteraturen. Det finns flera andra källor som i stället belyser släkten Stures ursprung i södra Jylland. Det finns även en Online version av Dansk præstehistoria på nätet där de felaktiga uppgifterna har rättats.

2020-05-27, 17:09
Svar #32

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
i mantalslängderna för häglinge år 1698-1700 står Sören Sture med på Hörröds säteri/Göingeholm. Han betecknas då som änkling.  Är det inte möjligt då att han bodde på Hörröd/Göingeholm?
May the Force be with you.

2020-05-27, 17:17
Svar #33

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Det är mycket möjligt. Jag har sen en uppgift att Sören Sture gifter om sig den 28/8 1701 i Brandstad med Barbara de Fine.

2020-05-30, 13:25
Svar #34

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Hej Anna

Jag har tittat lite mer i mina uppgifter om Sören Sture.  Jag har en son och en dotter registrerade som han får med hustru nr 2, Barbara de Fine.
Båda barnen är födda i Södra Åsum, år 1704 resp 1706. Så om Sören Sture har varit bosatt på Göingeholm så är det i högst 10 år.

2020-05-30, 14:34
Svar #35

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Tack för hjälpen Björn!
May the Force be with you.

2020-11-02, 11:13
Svar #36

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil
Hej,


Kronolänsman Lars Persson Sture gifter sig 1743-11-13 i Hörup med Anna Rårberg. I noteringen står att han är "ifr. Lunnarp". Vid denna tiden angav man var han var född eller där han vid tidpunkten bodde? Är det någon som kan se vad det står efter Lunnarp till namnet Lars?


MvH
Lennart

2020-11-02, 11:43
Svar #37

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Kronolänsman Lars Persson Sture gifter sig 1743-11-13 i Hörup med Anna Rårberg. I noteringen står att han är "ifr. Lunnarp". Vid denna tiden angav man var han var född eller där han vid tidpunkten bodde? Är det någon som kan se vad det står efter Lunnarp till namnet Lars?
Hej Lennart.

Jag har en uppgift som säger att Lars Persson Sture var kronolänsman i delar av Ingelstad härad från 1740 (källa Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län). Lunnarp ligger i Ingelstad härad, men det verkar inte vara någon egen socken utan ingick i Smedstorp.

Dessförinnan hade han varit kronolänsman i Fjälkinge, som ligger strax öster om Kristianstad (enligt samma källa).

Mvh
  Björn Möller

2020-11-02, 11:59
Svar #38

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil
Björn,


Då ska det nog tolkas som det är var han vid tidpunkten bodde. Synd annars så kunde det vara en ledtråd var han var född.


Lennart

2020-11-02, 12:02
Svar #39

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Jag hade en uppgift till om Lars Persson Sture.

Hans son Andreas Sture är född i Kverrestad år 1740 (med Lars Stures förra hustrun som moder). Kverrestad ligger en knapp kilometer söder om Lunnarp, så uppgiften i vigselboken från 1743 betyder troligtvis att han bodde i Lunnarp/Kverrestad vid tidpunkten.

Mvh
  Björn

2022-01-21, 16:00
Svar #40

Utloggad Lennart Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 17:36
    • Visa profil
Hej,


Bouppteckningen efter Fredrich Sture, "hovrättskommisarie och tolagsskrivare", död 25 juni 1776 finns i Arkiv digital:


Kristianstads-rådhusrätt-och-magistrat-L-FIa-176-1776-Bild-9600-Sida-940
MvH
Lennart




 

MvH
Lennart

2024-02-07, 18:27
Svar #41

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Själv försöker jag få ordning på släkten Sture betydligt högre upp i landet.


Tullvaktmästaren och gränsridaren Adolf Johan Sture var född den 24 mars 1822 i Åre. Som fader uppges "Vaktmästaren Sture o h Hu Ellna E Björkbom".


Det står inte var de bor vare sig i födelseboken eller då de gifter sig i Åre 1821. och det enda jag hittar är en notering i Geni där Adolf Johans far uppges vara Pär Paulsson Sture, född 1790 i Ronneby och son till Herr Andreas Sture och hustru Kristina Margareta Heffner. Det känns väl rätt osannolikt att någon från Blekinge skulle bli utnämnd till tullvaktmästare i Jämtland?


Är det möjligtvis någon som har träffat på dessa Sturar?




2024-02-08, 07:54
Svar #42

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I Äldre centrala tullarkiv, Personella berättelser för Jämtlands län, anges 1822 att vaktmästaren Peter Pålsson Sture är 31 år, tjänat 5 år, har tjänat 2 år som underofficer vid Södra skånska infanteriregementet samt 1817 den 23 oktober konstituerad till vaktmästare vid gränstullbevakningen mot Norge.

Äldre centrala tullarkiv, E 1 Personella berättelser och anmärkningspunkter avgivna av sjö- och gränstullkamrarna, SE/RA/4110/4110.02/01/4/1/67 (1822), bildid: A0070868_00338

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0070868_00338

2024-02-08, 11:27
Svar #43

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Men så bra, stort tack för hjälpen. Det kan med andra ord vara precis som det stod i Geni (vilket det ju inte alltid är...)

2024-02-08, 15:34
Svar #44

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Lite märkligt att Pär Paulsson Sture får patronymikon Paulsson när hans far heter Andreas Sture, men det står faktiskt så i födelseboken för Ronneby.
[Ronneby (K) CI:7 (1769-1800) Bild 1580 / sid 309 (AID: v96661b.b1580.s309, NAD: SE/LLA/13316)]

Jag har annars en Andreas Sture i min databas som är född år 1740 i Kverrestad (L). Det skulle kunna vara fadern. Han skulle visserligen vara 50 år när sonen föds, men eftersom modern uppges vara 47 år gammal så är det inte helt orimligt.

Föräldrar till min Andreas Sture är kronolänsmannen Lars Persson Sture och hustru Anna Sophia Fröhling. Lars Persson Sture förekommer i diskussionerna tidigare i denna tråd.

Mvh  Björn

2024-02-08, 15:38
Svar #45

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Ja, det är konstigt. Det står ju tydligt vem som är far, så det verkar som om Paulsson skulle vara ett för-/mellannamn.


Jag har också - efter att ha läst den här tråden - kommit fram till att hans far bör vara mannen från Kverrestad. Det står i och för sig i dödboken när "vår" Andreas dör i Åhus att han är 73 år gammal, men det måste nästan vara ett skrivfel: 53 låter rimligare.

2024-02-08, 18:23
Svar #46

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Jag har också - efter att ha läst den här tråden - kommit fram till att hans far bör vara mannen från Kverrestad. Det står i och för sig i dödboken när "vår" Andreas dör i Åhus att han är 73 år gammal, men det måste nästan vara ett skrivfel: 53 låter rimligare.
Ja, det är sannolikt samme Andreas Sture som dör som krögare i Åhus 1794. Hans hustru Kristina Margareta Heffner verkar ha överlevt maken med åtminstone 20 år.

I husförhörslängden för Åhus år 1814-1822 återfinns en änka Stina Sture, född i Värmland 1743, som är inflyttad till Åhus från Ronneby 1793.
Det passar med att hon skulle ha varit 47 år gammal när hon födde sonen Pär Pålsson Sture i Ronneby år 1790.

[ Åhus (L) AI:2 (1814-1822) Bild 15 / sid 13 (AID: v102195.b15.s13, NAD: SE/LLA/13492) ]

2024-02-08, 18:27
Svar #47

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Men å så bra, jag har letat efter änkan men inte hittat henne!


Jag blev så tveksam när Andreas Sture vid sin död uppges ha varit brännmästare och numera krögare. Det var ju bara fyra år sedan sonen föddes och han titulerades Herr... Kanske var det helt enkelt så att han var brännmästare i Ronneby och blev krögare efter flytten till Åhus?

2024-02-08, 19:00
Svar #48

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Jag blev så tveksam när Andreas Sture vid sin död uppges ha varit brännmästare och numera krögare. Det var ju bara fyra år sedan sonen föddes och han titulerades Herr... Kanske var det helt enkelt så att han var brännmästare i Ronneby och blev krögare efter flytten till Åhus?
Det är fullt möjligt. Andreas Sture hann ju bara bo ett år i Åhus innan han dog. Han lär ju knappast ha hunnit med att ha varit både brännmästare och krögare under den tiden.

Andreas Sture ärvde sin farbror Fredrik Persson Sture, som hade varit hamnfogde i Åhus. Nu dog ju farbrodern visserligen 17 år innan de flyttar dit från Ronneby, men det finns ju en klar koppling till Åhus.



2024-02-08, 20:16
Svar #49

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
I husförhörslängden för Åhus år 1814-1822 återfinns en änka Stina Sture, född i Värmland 1743, som är inflyttad till Åhus från Ronneby 1793.
Det passar med att hon skulle ha varit 47 år gammal när hon födde sonen Pär Pålsson Sture i Ronneby år 1790.

[ Åhus (L) AI:2 (1814-1822) Bild 15 / sid 13 (AID: v102195.b15.s13, NAD: SE/LLA/13492) ]

Änkan Stina Greta Sture dör i Åhus av ålderdomssvaghet den 22/7 1829.

[ Åhus (L) CI:6 (1824-1845) Bild 270 / sid 43 (AID: v102225a.b270.s43, NAD: SE/LLA/13492) ]

2024-02-08, 20:52
Svar #50

Utloggad Björn Möller

  • Björn Möller
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 22:49
    • Visa profil
Jag blev så tveksam när Andreas Sture vid sin död uppges ha varit brännmästare och numera krögare. Det var ju bara fyra år sedan sonen föddes och han titulerades Herr... Kanske var det helt enkelt så att han var brännmästare i Ronneby och blev krögare efter flytten till Åhus?

Jag gjorde en sökning i AD:s vigselregister och hittade att änkeman Anders Sture gifter sig med pigan Stina Greta Hansdotter i Nors socken (Värmland) den 23/11 1786. Båda har hemorten Olsäters bränneri, så då måste det vara där som Andreas Sture har varit brännmästare.

Men nu blir jag plötsligt tveksam om det verkligen är samme Andreas Sture född i Kverrestad (L) som återfinns på Olsäters bränneri i Nor, Värmland.
Det finns visserligen också en husförhörslängd från perioden bevarad, men Anders Stures födelseår i denna skiftar på olika sidor i boken. Inget år stämmer exakt överens med födelseåret för Andreas Sture i Kverrestad.

  • Nor (S) C:1 (1779-1822) Bild 105 / sid 197 (AID: v5105.b105.s197, NAD: SE/VA/13389)
  • Nor (S) AI:1 (1781-1790) Bild 155 / sid 152 (AID: v12175.b155.s152, NAD: SE/VA/13389)
  • Nor (S) AI:1 (1781-1790) Bild 184 / sid 181 (AID: v12175.b184.s181, NAD: SE/VA/13389)

2024-02-08, 22:51
Svar #51

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 11:55
    • Visa profil
Vilket fynd! Jag glömmer alltid bort vigselregistret i AD, får skärpa mig där.


Jag hittar honom och hans första fru, Lisa Larsdotter, i Olsäter. De har sonen Carl Frederic, född 1781. Sedan kommer Stina Greta och hon uppges vara född 1755, inte 1743. Känns logiskt, 47 år är högt för att föda sitt första (?) barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna