ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strinnholm  (läst 673 gånger)

2006-02-09, 20:40
läst 673 gånger

Utloggad Kristina Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-11-23, 21:08
    • Visa profil
Bland mina anor från 1800-talet har jag bl a efternamnet Strinnholm. Jag har fått tipset att namnet kan ha en koppling till Strinne i Multrå,  Ångermanland och de få släktingar jag hittills hittat kommer mycket riktigt från det landskapet men från Säbrå inte så långt därifrån. Vet någon om detta Strinne är ett korrekt svar vad gäller ursprung eller är det så att det inte går att hänföra namnet till en speciell plats?

2006-02-10, 07:13
Svar #1

Utloggad Tord Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2022-11-23, 16:23
    • Visa profil
Hej! Jag vet inte om det finns något samband, men i Säbrå sn finns en plats som kallas Strinningen.
Hur gammalt detta namn är vet jag inte, men så heter det i dag och här finns färjeläget för överfarten till Hemsön.

2007-07-09, 05:05
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Både akademiledamoten Strinnholms och författaren Strindbergs namn har veterligen att göra med Strinne by i Multrå socken.
GS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna