ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strandborg  (läst 1574 gånger)

2009-05-28, 21:12
läst 1574 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
I mitt släktträd finns Skomakaren Petter Strandborg gift i Hässlunda och bosatt i Lunnom i Ekeby. Upptäckte nyligen att det jag tagit fram angående hans föräldrar för några år sedan troligen är helt fel så jag har börjat om.
Enligt ett husföhör i Ekeby är han född i Kropp 1746-06-24 men i den födelseboken finns han inte...
 
Han har en bror Magnus Strandborg som blev Ryttaren Magnus Hillerström i Fjärestad där han fick sonen Pål född 1774-12-13 (enligt husförhör i Kågeröd där Pål bodde som vuxen). Övriga barn fick Magnus i Lunnom, Ekeby.
 
Vid Petter Strandborgs första sons födelse finns Magnus Strandborg och änkan Anna Catharina Standborg i Fjärestad som dopvittnen. Kanske deras mor?
 
Är det någon som känner igen dessa personer?
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2009-05-28 21:14)

2009-05-28, 22:13
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Vad är det du tror är helt fel? Det finns två håll att leta släktskap, dels två generationer hattmakare Peter Strandborg i Landskrona (som jag inte forskat alls på), dels skomakaren Benedikt Petersson Strandborg (1691-1767), boende i N Vram och död i Björnekulla. Möjligen är dessa spår egentligen samma. Benedikts svärfar var hattmakaren Lyder Lydersson Groth (1665-1736) i Ängelholm och sedan Farhult.  
 
Benedikts hustru har jag som Catharina eller Catharina Christina Lydersdotter Groth. Vet inte när hon dog. Kan hon vara änkan Anna Catharina Strandborg?
 
Av Benedikts barn känner jag bara fortsättning på Elsa Christina Benediktsdotter Strandborg född 1736 i N Vram, gift där 1754 med ryttaren och skomakaren Nils Winter i Björnekulla.
 
Namnet Pet(t)er och yrket skomakare talar ju för att det hänger ihop någonstans.

2009-05-28, 22:53
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Jo.. jag hade fadern som Anders Jonsson Strömberg... varför vet jag knappt längre... han var boråsare/Handelsman.. jag fick hjälp av idag av Fredrik Salomonsson som jag snackar mycket släktforskning med på MSN...hjälper varandra och så  Han hade tillgång till lite skivor över Borås och hittade honom där.
 
Finns med i ett husförhör över Borås. Anders Jonsson Strömberg med hustru Anna Pärsdotter. Rätt namn på båda.. ungefär rätt ålder.. och de hade en son Petter född 1753.. vilket inte alls stämmer med min Petter Strandborg (som vid ett tillfälle kallas Strömberg enligt mina anteckningar...)
 
Anders Jonsson Strömberg gifte sig i Hässlunda med Anna Pärsdotter. Han stod som handelsman i Borås också, bortflyttad till Kind (härad antar jag?). Han dog i Frillestad.
 
Se: Borås AI:3 sid 45
 
Men inget av det verkar matcha.. i och med att jag hittade Magnus Strandborg vilket nästan måste vara bror.. och Anna Cathrina Strandborg.
 
Anders Strömbergs son Petter föddes 1744 i Hässlunda (2 år fel mot Peter Strandborgs husförhörsdatum)
 
Intressanta uppgifter där Anders som vanligt..  
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2009-05-28 23:11)

2009-05-28, 23:29
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Boråsspåret verkar kanske inte så hett.  
 
Ger namnen på Petter och Magnus Strandborgs barn några ledtrådar till vad deras föräldrar kan ha hetat? Har av någon anledning uppgift om Magnus' son Påls barn där en hette Bengt. Bengt = Benedikt...

2009-05-28, 23:36
Svar #4

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Magnus barn:
Pål 1774 i Fjärestad, Bengt 1778, Sissela 1779 och Lars 1784 i Ekeby
 
Petters barn:
Olaus 1774, Helena 1778 och Olaus 1780 i Ekeby (båda Olaus dog unga)
samt min ana Lars 1776 född i Hörja
 
Så heter barnen, alla dopvittnen verkar bo i Ekeby-trakterna för dem båda.
 
/Martin

2009-05-29, 00:04
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Säger mig ingenting. Och Bengt var inte intressant för Magnus' hustru verkar heta Bengta Bengtsdotter.

2009-05-29, 09:08
Svar #6

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Tack för hjälpen och uppslagen, jag antecknar de Strandborg du nämnde och får kolla vidare vid lämpligt tillfälle..
Försöker fokusera lite på det GEDCOM->Webbsida program jag skriver...  Men alltid kommer det nått ivägen... nya saker i trädet att kolla på.. eller.. nyfunna släktingar i USA... :P
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2009-05-29 09:09)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna