ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sterky  (läst 2060 gånger)

2015-05-31, 13:22
läst 2060 gånger

Utloggad Agneta Berghem

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 11:37
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon känner till vem Johanna Albertina Sterkys föräldrar var? Enligt uppgift föddes hon 1754 men jag vet inte var. Hon gifte sig 1783 i Stockholm med Bernhard Ludvig Grubb men jag har ingen uppgift om var.
 
Var Jacobina Sterky, f 1755-07-25, d 1844-03-11 Kungsholmen, g m Christian Adolph Mörck, hennes syster? Var Johan Jacob Sterky, f 1745 deras bror? All info om familjen Strerky är av intresse då Svenska Släktkalendern 1912, 13, 15-16 inte går så långt tillbaka i tiden.
 
Mvh/Agneta

2015-05-31, 19:29
Svar #1

Niklas Kant

Hon var döpt 1754 12/6 i Hovförsamlingen, ? 1816 15/11 i Stockholm (Kungsholm), dotter till husgerådsmästaren vid hovet Jakob Sterky och Sara Hahn.  
 
I bouppteckningen (1782 6/8) efter den sistnämnda redovisas barnen vara:
*Husgerådsmästaren vid hovet Johan Jakob Sterky.
*Fredrika Lovisa Sterky. Änka efter kungliga räntmästaren Sven Gustaf Jerlin.
*Jungfru Johanna Albertina Sterky, 28 år gammal.
*Jacobina Sterky. Gift med protokollnotarien i Kungl. Maj:ts kansli Christian Adolf Mörk.
 
Hovförsamlingen CI:3 p. 339
Nedre Borgrätten F6:13 p. 90
Nedre Borgrätten F6:14 p. 563
Kungsholm FI:3 p. 91

 
Släktskapet veriferas m.h.a. bouppteckningarna efter Johanna Albertina och Jacobina.
 
Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:404 p. 88
Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:521a p. 135

 
Hon vigdes 1783 18/12 i Stockholm (Kungsholm) efter lysningar i Solna med Bernhard  Ludvig Grubb.
 
Kungsholm EI:2 p. 123

2015-06-01, 12:30
Svar #2

Utloggad Agneta Berghem

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 11:37
    • Visa profil
Jättestort tack! Detta rätade ut många frågetecken!  
 
Jag har någonstans sett uppgiften om att fadern hette Jakob Didrik (vet du något om det?)och i dödsboken för Sara Hahn står det att hon var född Sterky så jag fick inte ihop det.

2015-06-01, 19:42
Svar #3

Niklas Kant

Jodå, han kallas Jakob Didrik i hans systers Maria Magdalenas bouppteckning.
 
Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:205 p. 198
 
M.h.a. den bouppteckning samt systern Elisabeths dito kan man skapa följande syskontabell:
 
*Jakob Didrik, husgerådsmästare.
*Maria Magdalena, ? 1765 11/10. Gift med kofferdikaptenen Johan Jakob Ratken.
*Elisabeth, ? 1763 8/1. Gift med fabrikören Johan Harweck, ? 1763 13/2.
*Sara Margareta. Gift med tunnbindaren Johan Georg Grindell.
 
Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:195 p. 27
 
De två sistnämnda parens vigslar går att finna i Tyska fs i Stockholm. Där framgår det att fadern till brudarna är Albrecht Sterky(i), ? före 1749 16/5.
 
Tyska Sankta Gertrud EII:1 p. 21 & 37
 
En Albrecht Sterky(i) får med sin hustru Ester Maria Courrier följande barn i Tyska fs. Gifta 1703 13/12 i Tyska fs.
 
*Anna Maria, född 1704 27/11.
*Maria Sara, döpt 1705 11/12
*Jakob Didrik, döpt 1707 24/3.
*Maria Magdalena, döpt 1710 1/11.
*Johan Falck, döpt 1714 3/7.
-Elisabeth, döpt 1717 4/12 [Endast Sterckin, ingen hustru nämnd]
 
***
 
Husgerådsmästaren wid Kongl. Hofwet Jacob Starkys enka fru Sara Hahn.
 
Riddarholmen FI:1 p. 135
 
De gifte sig 1744 2/2 i Hov fs. och där kallas hon Jungfru Sara Hann, d.v.s  hon var ogift vid visgeln.
 
Hovförsamlingen CI:3 p. 544
 
Sara Hahn var dotter till kirurgen vid Kunglig Majestäts drabanter och kammartjänaren Johan Hahn och hans 1:a hustru Catharina Maria Kleinpfenning.

Nedre Borgrätten F6:4 p. 557
Nedre Borgrätten F6:8 p. 126

 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2015-06-01 21:23)

2015-06-02, 08:42
Svar #4

Utloggad Agneta Berghem

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 11:37
    • Visa profil
Oändligt stort tack! Allt detta var väldigt spännande att få veta då Johanna Albertina Sterky och Wilhelmina Grubb är mina anor.

2015-06-05, 10:26
Svar #5

Utloggad Agneta Berghem

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 11:37
    • Visa profil
Än en gång tack! Nu har jag försökt gå igenom de olika källorna och ju mer man får veta desto mer nyfiken blir man!
 
Varför är Albrecht Sterky(i) ? före 1749 16/5. Vad bygger det på, var nämns han inte då?
 
Så kan jag inte förstå när Sara Hahn föddes, inte heller hennes systrar Christina och Catharina Maria. Enligt Bou efter modern var Sara 1722 på det 7:e året och enligt Hovförsamlingens dödsbok (F:1 Bild 33) var hon 61 år vid sin död.  
 
Så kan man undra om den Maria Sara Sterky, som döptes 1705 11/12, är samma person som den Sara Greta, som var gift med tunnbindaren Johan Georg Grindell, enl systern Mara Magdalenas Bou och som bara kallas Maria i systern Elisabeths Bou? Det verkar ju som systern Anna Maria (döpt 1704) och brodern Johan Falck (döpt 1714) inte uppnått vuxen ålder?  
 
Maria Magdalena var döpt 1711 1/11.
 
Jag förstår inte vem Jacobinas arvinge nr 3 avser (vem är den Fredrik Sterky dottern Frederique är gift med?):
Brorsonen Aflid. Grosshandlanden Fredr Sterkys barn: dottern Frederique gift med f.d. Capitainen Fredr. Sterky och dottern Catharina.
 
Finns det några fler uppgifter om Fredrika Lovisa Sterky än att hon var gift med kungliga räntmästaren Sven Gustaf Jerlin enl Sara Hahns Bou?
 
Jag är jättetacksam för all info!

2015-06-05, 22:34
Svar #6

Niklas Kant

Svaret på första frågan bygger på Tyska Sankta Gertrud EII:1 p. 21 &  p. 37. Han nämns som salig vid andra dotterns vigsel.
 
Det krävs nog en mer djupare analys när det gäller hans barn.
 
När det gäller senare led så kan nog mycket lösas m.h.a. bouppteckningar.

2015-06-07, 12:57
Svar #7

Utloggad Agneta Berghem

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 11:37
    • Visa profil
Tack för svar! Då har jag förklaringen till Albrechts dödsangivelse. Jag ska försöka läsa lite noggrannare i fortsättningen, men det är inte alltid så lätt!
 
Nu gäller det att börja söka fler bouppteckningar.

2021-02-01, 10:02
Svar #8

Utloggad Markus Sterky

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-02-14, 14:23
    • Visa profil
Hej! Jag är ju släkt med Albertina och kan berätta att hon är dotter till Jacob Didrik Sterky och Sarah Hahn (dotter till fältskär Johann Hahn och Katarina Kleinpfenning. Paret kom troligen med ursprung från Sachsen och jag gissar som del av KarlXII's återvändande armé).
Jacob Didrik Sterky var son till Berhard Albrecht Sterky och Esther Courrier. Albrecht var sadelmakare och kom till Stockholm 1705 från Bern i Schweiz. Schweiz var inte aktiva under 30-åriga kriget men religionsmotsättningarna katoliker/protestanter/Calvinister m m ledde till mycket konflikter och det är rimligt att tro att Albrecht så protestantiska Sverige som en räddning. I schweiz är inte Sterky (Sterchi, Sterkij, Sterki, Stercki etc) inte ett helt ovanligt namn och speciellt i kantonen Solothurn väl förekommande. Delar av befolkningen där flyttades till kantonen Vaud när Bern tog över styret där och man valde att göra religiös rensning genom flytt av befolkning från protestantiska Solothurn till katolska Vaud. Därifrån har flera Sterkys flyttat till England och USA, men jag känner inte till om de är direkta släktningar. Det finns ytterligare en Sterky värd att nämnas och det är Jeremias Sterky som utvandrade från Bern till Berlin där han blev präst i den första kyrka byggd som reformert, Parochialkirche i Mitte. Han upptog tjänsten 1704 och det är inte osannolikt att bröderna givit sig av tillsammans, men att Albrecht fortsatte till Stockholm.

2021-02-01, 11:50
Svar #9

Utloggad Markus Sterky

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-02-14, 14:23
    • Visa profil
Jag vill också lägga till att Sara Margareta Sterky INTE var gift med tunnbindare Johan George Grundel/Grindel. Jag hade också den uppgiften men fick då inte ihop det med hans i s f andra fru. Jag kollade kyrkböckerna för Tyska församlingen och där står det att hon gifte sig med tunnbindare GOTTFRIED GRUNDEL 16 05 1749. Om så är fallet stämmer deras dotters födelse med äktenskapet.

2021-02-01, 12:38
Svar #10

Utloggad Markus Sterky

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-02-14, 14:23
    • Visa profil
Lite mer svar på dina frågor:
Vem är Fredrik August Sterky? Han är en av tre söner till Carl Gustaf Sterky 9-9-1782 - 3-4-1863 och Maria Charlotta Westerberg 27-12-1784 - 17-03-1855. Carl Gustaf var son till Johan Jacob Sterky (1745-1794) och Ulrica Lovisa Sickman (1745-1794).
Carl Gustaf flyttade till St Petersburg med frun 1808 mitt under brinnande Napoleonkrig för att starta handelsbolag. Frun krävde att få återvända till Stockholm för att föda första barnet Gustaf Ludvig, men övriga två söner är födda i St Petersburg. Carl Gustaf blev snart utsedd till SV/NO Generalkonsul i St Petersburg och drev även framgångsrikt handelshus. Sonen Gustaf Ludvig tog över efter faderns död. Näst äldsta brodern Carl Adolph blev SV/NO Generalkonsul i Hamburg.
Tredje sonen Fredrik August gjorde karriär inom militära. Han gjorde mycket dåliga affärer och var otrogen med Eleonora Dorothea Sundkvist som han fick fyra barn med.
Äldste sonen är Fredrik Sterky som blev en framstående ledare i den tidiga arbetarrörelsen både som tidningsman och finansiär. Han räknas som grundare av LO. Han gifte sig först med dottern till fabrikören Brinck som han jobbade åt och fick en dotter, men paret separerade i takt med att Fredriks engagemang inom Socialdemokratin växte och kom på kant med familjen Brincks värderingar. Eftersom de aldrig skiljde sig hade han senare relationer med fr för allt Anna Jensen som var viktig för kvinnorrörelsen inom partiet. Fredrik dog 1900 men Anna levde till 1939 och kallade sig Anna Sterky. Hon förargade många av fruarna till övriga ledande män inom Socialdemokratin och det finns ett mycket underhållande brev från denna grupp till Stockholms polismästare där de önskar att hon ska utvisas till sitt födelseland Danmark (se Stockholmskällan). Anna Jensen har en minnesstaty på Norra Bantorget, men kallas då Anna Sterky. (När mina släktingar blev inbjudna på avtäckningen så tackade en parant dam nej med orden, "Hon var ingen äkta Sterky!"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna