ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenmark  (läst 4056 gånger)

2004-05-19, 22:02
läst 4056 gånger

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
I mitten på 1950-talet blev ripjägaren Evert Stenmark från Tärna socken årets bragdman p g a att han legat begravd under snön i 8 dygn och överlevt denna strapats. 20 år senare var det en annan Stenmark, också han från Tärna socken, som blev ett känt bragdnamn genom sina snöstrapatser - Ingemar. Var dessa släkt?

2004-05-20, 20:35
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, det lär de ha varit, enligt vad jag har hört. Jag känner dessvärre inte till exakt hur denna släktskap ser ut. Men genom att jag genom detta inlägg förlänger frågans livslängd som aktuellt ämne med nästan ett dygn, kan man ju hoppas att någon Stenmarks- och Tärnabyforskare (det finns sådana) genom detta observerar frågan. Men jag har för mig att de skulle ha varit släkt på relativt nära håll; och jag tycker faktiskt att de (att döma av fotografier) är ganska lika varandra till utseendet. Åtminstone om man jämför med den unge Ingemar Stenmark; när han fortfarande tävlade och hade ordentligt med hår.

2004-05-21, 04:42
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
Minnet vill låta påskina att den frågan har ställts förr och fått svar nånstans här i AF. Men under vilken rubrik ???????
mvh
rune

2004-05-21, 10:14
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
T ex under Tärna kanske?.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-05-21, 15:55
Svar #4

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Jag har varit inne på Tärnasidan och har då funnit denna information:
 
Av Hanne S. Hagen - tisdag den 16 okt 2001 kl. 20.33:
Hei igjen. 
Vedrørende Evert Stenmark, Ingemar og alle 
andre. Jeg har også hørt det samme. Min mormors 
far, Karl Fredriksson, tok også navnet Stenmark. 
Jeg har hørt at han var kusin med Evert og at Karl også skal være bror til en av Ingemars 
besteforeldre (morfar eller farfar). Hva som er 
riktig vet jeg ikke ettersom jeg ikke har sett 
Ingemars aner. 
 
Men detta är tyvärr ganska osäkert. Ingemars anor finns på några ställen men de visar ju bara leden rakt ner och inga syskon, kusiner etc vilket det kverkar röra sig om i detta fallet.
Tack i allafall för svaren.

2005-08-11, 19:57
Svar #5

Julia Allmen

Hej, jag söker en man vid namn Knut Stenmark. Han sägs vara min morfar. (en av flera). Han skulle ha bott med min mamma de första tre åren. Hon är född i jan-1940. Denne Knut skulle ha varit sjöman och även haft tre döttrar till. Gunnel, Gudrun och Syster. Min mormor hette Julia. De bodde tillsammans i hälsingland. MVH JULIA

2006-10-16, 22:16
Svar #6

Caroline Åsberg

Hej.
Jag heter Caroline Åserg, 18 år, dotter till Evy Stenmark och barnbarn till Evert Stenmark. Jag vill veta mera om min morfar, och funderar om någon har bra fackta och infolrmation? som en släcktforskning. Tack så mycket på förhand.

2007-04-14, 16:53
Svar #7

Anne-Lie stenmark

14/4-07
Hej!
Jag heter Anne-Lie Stenmark och har nyss börjat forska i släkten på min pappas sida. Det har tagit stopp nu på farmors farfars far som hette Lars Stenmark och ska vara född i Wiby i Nerike 1783.  
Jag hittar honom med fru och familj  i Wasa/Weta i Östergötlands husförhör, årtalet för födelsen har skrivits ut men ej datum, hittar honom inte i födelseboken. Kanske hade han ett annat efternamn och senare tagit namnet Stenmark? Han var gift med Johanna Heden och fick åtta barn.
Finns det någon som känner till nåt' om honom?

2007-06-10, 23:53
Svar #8

Liz Stenmark

Ingemar och Evert var släkt!
Jag är dotter till Everts bror och jag vet att jag och Ingemar hade samma farfarsfarfar.
Jag kan inte namnen på dom på Ingermars sida men min farfarsfar hette August Johan Stenmark och det torde varit en bror till honom som är farfarsfar till Ingemar.  
Deras far hette Fredrik Stenmark och dom hade många barn vill jag minnas. Fredrik kom hit från Stensele socken och byggde sig ett väldigt speciellt hus här i Umasjö. Det var byggt av vedklabbar, staplade som i en vedtrave med träslanor emmelan och tätat med lera. Huset står kvar än i dag och går under benämningen Klabbhuset.

2008-05-14, 11:36
Svar #9

Utloggad Charlotte Hillgren Ryrholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2017-07-31, 13:14
    • Visa profil
Hej,  
Min släkt har tagit namnet stenmark, Dom finns i närke och även i USA. Man tog sig namnet efter en plats som heter Stenhagen i Godegård Sn, så det verkar inte helt konstigt att det finns fler släkter som heter stenmark, och även som har en annan stavning

2010-11-21, 22:24
Svar #10

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Per Vilhelm Stenmark f 1818
 
Per Vilhelm var född i Grödinge och son till kyrkohede Johan Stenmark.
1843 flyttade han från Barva (D) till Smedstorp, Lilla Malma (D)där han var inspektor.
1845 gifte han sig med Matilda Charlotta Lundqvist och fick med henne två söner. 1847 flyttade han ifrån hustrun till okänd ort.
Har någon träffat på honom senare?

2010-11-22, 11:10
Svar #11

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Stig!
Sv Bef 1880
Stenmark, Peter Vilhelm 1818 Grödinge, Stockholms län, Förvaltare, gift man, far i fam.
Fagerlin, Johanna Catharina 1833 Nättraby, Blekinge gift kvinna, mor i fam.
Sigrid Catharina Vilhelmina 1855 Augerum, Blekinge
Otto Richard 1860 Augerum
Hilda Canstance 1863 Augerum
Sofia Henriette 1867 Hjortsberga, Blekinge
Frans Adolf 1868 Augerum
-----
Mårtensdotter, Carolina Maria 1858 Kristianopel, Blekinge, Piga
Adr. Karlskrona stadsförs (Blekinge) Andra Qvarteret
Mvh Annalena

2010-11-23, 21:38
Svar #12

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Tack Annalena för att du hjälpte mig att hitta spåret efter Peter Stenmark.
 
Hälsningar
Stig Geber

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna