ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steinmetz  (läst 958 gånger)

2006-11-21, 14:38
läst 958 gånger

Utloggad Gunilla Hjelmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:20
    • Visa profil
Det finns några tidigare diskussioner ang personer med namnet Steinmetz, fr.a. från X-län, men jag öppnar en ny diskussion här.
Jag har en ana: Anna Catharina (eller Maria Catharina) Steinmetz (olika namnuppgifter på olika ställen, men jag tror det är en och samma person). Hon finns i Stockholm och uppgifterna är huvudsakligen från S:a Eugenias katolska församling.
Hon är från Limburg (anges som Anna Catharina Steinmetz Limburgensis) och gifte sig med dansken Petrus Schiltz Hafniensis den 25 maj 1760.
26 juli 1768 föder hon ett illegitimt barn under makens bortovaro. Barnet får namnet Maria Elisabeth Steinmetz.
1771, 1774 och 1776 föds tre legitima barn; dessa får namnen Anna Josepha, Petrus Nicolaus, resp Maria Regina. Alla med efternamnet Schiltz.
Petrus Schiltz dör 1776 och änkan gifter om sig 1778 med Wilhelm Zimmerman.
Hon dör den 29 december 1822 ca 90 år gammal, begravd i Kungsholms fs.
Har någon av er Steinmetz-forskare (eller någon annan) några ytterligare uppgifter om någon av dessa personer? Ursprung? Vidare öden?
Mvh Gunilla Hjelmquist

2011-05-21, 16:08
Svar #1

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:01
    • Visa profil
Söker kopparslagarsläkten mm Steinmetz härkomst. I Hudiksvall har vi kopparslagarna Johan Christian f1752, Albert f1756 och Elias f1790.
I den händelse att någon vänlig redan har det klart för sig!

2011-05-21, 17:12
Svar #2

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:01
    • Visa profil
Tar tillbaka min fråga! Har funnit familjen i Vessland.

2014-11-27, 13:02
Svar #3

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
Försöker att få klarhet i var Albrecht Steinmetz, född 1720, härstammar ifrån. En obekräftad uppgift anger Salzburg i Österrike och en annan uppgift i boken om Gunnarskogs sockens historia anger södra delarna av Belgien.  
 
I ett släktträd på siten Ancestry refereras till den senare källan.  
( The Gunnarskog history book states that the first Steinmetz' immigrant was a Wallon from the southern , French speaking part of Belgium.)
 
Även i Sven Bruns bok  Hudiksvalls historia figurerar släkten Steinmetz tydligen frekvent. Finns där eller i någon annan skrift någon uppgift om Albrecht Steinmetz härkomst?
 
Med vänlig hälsning
Sven Backlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna