ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steinkamp  (läst 1259 gånger)

2003-08-14, 16:19
läst 1259 gånger

Morgan Svensson

Jag undrar om någon har träffat på namnet Steinkamp? Jag har stött på namnet i genealogen Helmer Lagergrens efterlämnade papper på Värmlands museum. Han nämner en Catharina Steinkamp som skulle ha varit gift med en arkitekt Per Loffman. Tidsepoken handlar om slutet av 16 o början av 1700-talet.

2003-08-15, 13:32
Svar #1

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Anna Catharina Stenkamp dör 19/4 1724 i Blekemosse, Perstorp (L) som hustru till gästgivaren Mattias Bruun, hon hade tidigare varit gift med den tidigare gästgivaren på samma ställe Per Larman, han skall ha dött 1693. Tyvärr finns ingen åldersuppgift på henne. Några barn känner jag inte till.

2003-08-15, 23:09
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Anna Catharina Stenkamp, som dör 1724 i Blekemosse, Perstorp är den eftersökta damen. Hon var 1:o gift med Peter Loffman, ingenjör och arkitekt. De har tillsammans åtminstonde barnen Ulrik och Fabian Loffman. Gift 2:o med Peter Larman, död 7/3 1693 i Blekemosse, Perstorp, gästgivare där, samt gift 3:o med gästgivaren på samma ställe Mattias Brun, född omkring 1649 och död 80 år gammal 4/3 1729.
 
I Norra Åsbo häradsrätt FIa:19 (ih 1695 VT)
Förlikt och infört d.12 Febr 1695.
Brev från M: Bruun.
... är min farmand Sl: Peter Larmandz skyld och gield ...
 
Här framgår ju att M: Brun är gift med Peter Larmans änka. Vidare så återfinns Peter Larmans bouppteckning från den 20/12 1693 i Norra Åsbo häradsrätt [Norra Åsbo häradsrätt FIIb:1 s.105] och den lyder i utdrag så här:
 
Larman död den 7 martii 1693.
Sahl: Peter Larmans i Blekemåsa skiftesDocumenter, hollet och Insinuerat i Blekemåsa d.20 Dec: 1693.
 
s.125
Såsom den Ehreborna och Gudfruchtiga Matronan, Catharina Steenkamp, hafwer begärt, att häradshöfdingen Andreas Klein wille med några goda män hålla registrering och skifte efter hennes sahl: man, fordum Wälachtade Peter Larman i Blekemåsa.  
... Peter Larman som dödde d.7 martii 1693.  
... Såsom Enkian warit tillforne gift med sal: Ingenieuren Wälb:de Petter Lofftman och haft sina twenne Barns Ulldrich och Fabian Lofftmänners fäderne inne hos sig.
 
Vår gård i Göteborg, som sal. Hector Lofman fordom Ingenieur tillkommit...
 
Alldenstund min högtährade kiera moder, Ehrewurdiga och Gudfruchtiga Chatarina Steenkamp, hafver genom Gudz den Högstes allerwisa Rådh och försyn för någon tid sedan ingådt ett erligt och Christeligt Echtenskap med min sahl: i herranom afsombnade styffader, fordum erborna och wälachtade Petter Larman, och hon ... icke har haft tillfälle att afwittra dess barn som hon med hennes förra kära man min kiära hiertans fader, fordum Kongl: Maj:ts trotiennare och Ingenieur Petter Lofftman. ... min broder Fabian ...
 
Med tanke på att det nämndes en gård i Göteborg, ligger det nog nära till hands att tro att hon är dotter till Ollrich Stenkamp, näringsidkare och rådman i Göteborg, som dör där 31/12 1676 och hans hustru Kerstin Eriksdotter. En syster till Anna Catharina skall Maria Stenkamp, död 1719 i Kungsbacka vara.
 
Om Ollrich Stenkamp finns det lite att läsa i Släkt och Hövd 1989:1 s.24f:
Ollrich Steinkamp, näringsidkare och rådman i Göteborg. Uppträdde tidigast (?) 1640 och skall ha avlidit 1676. Noter hänvisar till H. Almquist Göteborgs historia del I s.369, 727.
 
Maria Stenkamp var gift 1:o med Jacob Erlandsson Paulin, död 1676 i Kungsbacka, tullnär och borgmästare i Kungsbacka och 2:o med häradsdomaren Bengt Eriksson Arenander, död 1693 i Kungsbacka.  
 
Vid bouppteckning efter Jacob Erlandsson den 18/10 1677 i Kungsbacka rådhusrätt [Kungsbacka rådhusrätt FII:1 s.1] framgår att Maria har en syster och de äger en gård i Göteborg. Här följer vad jag skrivit av av bouppteckningen:
 
A:o 1677 d.18 October hafwer underskrefvna hållet Richtig Registrering och Wärdering på huadh gods Mobilier och Lösöhre som fans effter fordum Borgmäster och Tullner uthi Kongsbacka, sampt häradsdommare i Fiäre häradh, nu mehr hoos Gudh saligh Jacob Erlandsson, som är at skifte emillan hans Efterlåtna hustru, dygderika och Grudfruchtiga Matrona h: Maria Stenkamp och begge deris Barn, nembl: Erland, Olrick och Josep Jacobsöner, sampt Chatrina och Sahra Jacobsdöttrar. Öfwerwarandes på Enkans wegnar hendes tillkommande kieresta, nu warande häradsdommare öfwer Fiäre och Wiske härader, Ehreborna och Wälbetrodde Bengt Eriksson Arenander. På barnens wegnar efter Hr Borgmester Jacob Brodssons anledningh och skrifvelse dat. Halmstadh d.7 September 1677 Kongl: Maj:ts och Cronans Befallningsman i Fiähre härad Ehreborna och Wälbetrodde Ambiörn Stubb, dock icke som en förmyndare, utan allenast tillse alltingh richtighet och tillgår eftersom dess slecht och Blodh förwant icke tillstedes war.
...
Her föruthan befundes En gård i Giötheborg, belägen under Ekeskougen widh? gambla Magazinhuset, som Enkan hustru Maria, med sin syster, efter deris sahl: moder arfeligen tillkommen.
 
Hoppas att du nu fått lite nya trådar att forska på.
Niklas Hertzman

2003-08-18, 09:19
Svar #3

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Fogden Lasse bältare, d 1590 i Gursten, Lofta sn (H), hade en dotter Ingrid. Hon var enligt volymen E 8881 i Skoklostersamlingen på Riksarkivet gift med en Henrik S. Han bör ha varit verksam under slutet av 1500- och början av 1600-talet.
 
mvh
Roger AJ
Roger Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna