ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sprint  (läst 715 gånger)

1999-10-16, 14:22
läst 715 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
vem har stött på namnen Sprint eller Sprengare?
Brigitte Sprindt i Duisburg har en källa som hänvisar till Livonia dvs Livland. En officer
tjänstgjorde i Pärnau under stora nordiska krigets
slut. Några ur släkten var flyktingar i Sverige
i början av 1700-talet.  
En muntlig tradition talar om härkomst från norra Västergötland.
hälsning Gustaf
PS Svaren ska lämnas på Anbytarforum - Länder -
Ostpreussen.  TACK

2000-11-18, 16:50
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Gustaf
 
Ur Härnösand domkapitels manualhandlingar har jag antecknat några namn från en förteckning över flyktingar i Umeå som uti fattigt tillstånd äro 1719 och 1720. Där finns löjtnant Sprints änka Maria Christina von Möller. På raden ovanför står framlidne kapten Rennerfelts änka Christina von Möller.
 
Samtliga tio personer i förteckningen förefaller ha kommit från Finland. Kaptenen Rennerfelt som nämns är sannolikt Joakim Rennerfelt, adliga ätten nr 572. Enligt Elgenstierna hette hustrun Anna Christina och var dotter till Andreas Möller, adliga ätten nr 645. Någon syster Maria Christina finns dock inte. Däremot hette Anna Christinas brorsdotter Maria Christina f 1690, men hon uppges varit gift med kyrkoherden i Anzek?ll på Ösel, Alexander Holmqvist. Men det kan ju inte uteslutas att hon varit gift två gånger.

2000-11-18, 22:05
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Gustaf
 
När jag några timmar efter inlägget ovan tittar på andra gamla anteckningar som jag gjort ser jag ett bekant namn. Anteckningarna är från oväsendet i religionen, dvs de undersökningar som gjordes med anledning av anklagelserna mot kyrkoherden Nils Grubb i Umeå. Det som är intressant är att Alexander Holmqvist tydligen vistats i Umeå.
 
I volym 1 p 20 har jag antecknat att även studenten Holmqvist deltog i bönestunderna (att förnamnet var Alexander framgår av p 74)
 
P 78 berättar att studenten Holmqvist hitkom 1718. Han var informator för Nils Grubbs brorson Carl Grubb. På sidan 82 står det att prosten Grubb förskrivit Alexander Holmqvist 1717 att informera sina brorsöner.
 
på p 97 nämns theologie stud Alexander Holmqvist
 
Således var löjtnant Sprints änka Maria Christina von Möller i Umeå samtidigt som teologie stud Alexander Holmqvist. Att kyrkoherden på Ösel Alexander Holmqvist, gift med Maria Christina Möller enligt Elgenstierna, är samma person som den Alexander som vistades i Umeå är väl högst sannolikt. Maria Christina var alltså änka efter löjtnant Sprint när hon gifte sig.

2000-11-19, 09:59
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Tack Staffan
det var ett intressant tips och ett värdefullt
bidrag till Sprint-historien.
Och Möller-inslaget gör mig också nyfiken.
 
Så nu får jag gräva i mina lager av anteckningar.
Och vidarebefordra nya fakta till Duisburg och
Brigitte
 
hälsning Gustaf

2005-11-23, 21:22
Svar #4

Helen Svensson

Hej, jag har börjat släktforska om min släkt.Jag undrar om det är någon som vet något om efternamnet Nerf.Min mormor hette Nerf som ogift, hennes föräldrar var:Erik Seth Nerf och han var gift med Hilma Kristina Nerf född Olsdotter. Båda dog 1940 i Norrköping.Hälsningar Helen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna