ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sporrong  (läst 2850 gånger)

2010-03-16, 20:21
läst 2850 gånger

Agneta Björk

Känner någon till Maria Lovisa Sporrong, född 1840 i Gysinge, Österfärnebo socken(X). Hon emigrerade 1868 till Nordamerika tillsammans med sin man Per Olof Forsberg från Hille. Men det är Maria Lovisas släkt jag är intresserad av. En sentida ättling i USA har kontaktat vår hembygdsförening och undrat om några släktingar finns kvar i Sverige.
 
Maria Lovisas föräldrar hette Karl Fredrik Sporrong och Stina Strandberg. Karl Fredrik var smed vid Gysinge Bruk.

2010-03-16, 22:52
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Agneta!
 
Karl Fredrik Sporrong var utomäktenskaplig son till Anna Vidigsdotter Woxell och bokhållaren Karl Fredrik Bagge. Anna gifte sig senare med Erik Sporrong och sonen Karl Fredrik fick styvfaderns namn Sporrong.
 
Det finns en nu levande ättling med namnet Sporrong i Österfärnebo.
 
Hälsningar
Stig Geber

2010-03-17, 19:46
Svar #2

Utloggad Sten Hedvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2013-04-30, 22:51
    • Visa profil
Hej Agneta
 
Jag vet inte om du känner till att Sporrong är en vallonsläkt som du hittar upptagen på SVÄ - Sällskapet VallonÄttlingar  -  www.vallon.se
 
Där finns en hel del matnyttigt att läsa om Sporrong
 
MVH Sten

2010-03-18, 09:17
Svar #3

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag hade en lärare som hette Sporrong i Skuttunge skola. Han lever dock inte längre och jag vet inte om det är samma släkt..
/Elin

2010-04-01, 23:07
Svar #4

Agneta Björk

Hej och tack så jättemycket för hjälp och tips!
 
Stig, vet du var Karl Fredrik föddes, du skriver att han var son till bokhållare Bagge. Har inte hittat honom i födelseboken för Österfärnebo.
Sten, jag visste inte att släkten Sporrong är vallonsläkt. Nu har jag beställt hem en skrift om den familjen.  
Elin, säkert är din lärare en avlägsen släkting till den Sporrong jag frågar efter, det är för ovanligt namn för att inte vara det.
 
Tack vare er hjälp kan jag nu gå vidare för Leslie i USA:s räkning.

2011-03-10, 14:42
Svar #5

Utloggad Pia Lindh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-26, 11:39
    • Visa profil
Ett litet märkligt problem angående Sporrongsläkten
Jag har släktforskat i någr år och hittade ganska snabbt släkten Sporrong på min pappas sida. Min fars farmor hette Emma Sporrong f.1867-05-29 i Stavby (C) och hennes pappa Gustav Sporrong f.1820-09-18 härstammar på sin pappas sida från de välkända Bertrand Sporrong och Jaquelin Martelleur som kom från Vallonien, Belgien. Men Emma härstammar även på sin mammas sida från Sporrongsläkten via sin morfars mormor Catharina Sporrong f.1741-05-12 i Bladåker (C) gift med Eric Lundgren, trädgårdsmästare. Här kommer sedan det märkliga eftersom även Catharinas ättlingar är Bertrand Sporrong och Jaquelin Martelleur så började jag leta med hjälp av Vallonskivan 3.0 hur det hängde ihop. Där upptäckte jag att Catharina Sporrongs farfar var Johan Sporrong, masmästare, Född 16... Död mellan 1717 och 1719 i Lena (C) var gift med sin egen syster Maria Sporrongs dotter som hette Nicol Johansdotter Staf som visade sig vara Catharinas farmor! Alltså gick släkten ihop en tredje gång, men på ett märkligt sätt. Kan det verkligen ha varit så att Johan Sporrong kunde/fick lov att gifta sig med sin systerdotter?  
 
Om det är någon som förstått min märkliga redogörelse och forskar i släkten Sporrong så skulle jag gärna vilja ha lite klarhet i detta, eller har jag gjort något fel?  
 
Tacksam för hjälp
Pia

2013-06-19, 11:28
Svar #6

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 19:39
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Sporrong / Staaf
 
Pia, om vallonskivan säger att Johan Sporrong var gift med sin systers dotter har det nog gjorts någon feltolkning eller felregistrering.
 
Den Nicol Staaf som var gift med Johan Sporrong var inte dotter till Johan Staaf (som var gift med Maria Sporrong) utan snarare hans syster. Både Johan och Nicol (plus ytterligare syskon Staaf) förekommer som dopvittnen i Västland på 1600-talet och deras patronymikon är inte Johansson/Johansdotter utan Olofsson/Olofsdotter (far var Olof Jönsson i Stav)
 
Denna tråd om släkten Sporrong borde väl kunna flyttas/slås ihop men Sporrong under vallonsläkter?

2013-06-22, 02:20
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det hela är korrekt beskrivet på Smedskivan 7, förutom att Nicol kallas Johansdotter, varvid
syskonens far också antagits heta Johan Staf. Tack för infon om hennes patronymikon/far.
Ulf Berggren

2015-10-25, 14:39
Svar #8

Utloggad Roger Arvidsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 13:11
    • Visa profil
Hej
Kan ni hjälpa mej med uppgifter om Christina Lovisa Sporrongs bakgrund , hon är född 1795
När avled hon och vilka föräldrar hade hon
Gifter sig med Eric Uppling i Uppsala 23/10-1825 (1798-1852)
De har sonen Fredrik Uppling f.1826 i Uppsala d.1901 i Regna som är morfar till min fars halvsyster Edit Maria Uppling

2015-10-25, 16:21
Svar #9

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Hej Roger!
 
Christina Lovisa föddes i Rasbo (C) och hennes föräldrar var
Mikael Sporrong döpt 1751 i Österlövsta d.1805 i Rasbo och Anna Margareta Högberg f.1755 i Biskopskulla.
 
Mikaels föräldrar var Frans Sporrong f.1723 Lövsta Bruksförsamling d.1800 Österlövsta och Christina Gilljam f.1720 i Österlövsta d.1720 Österlövsta.
 
Källa: DISBYT

2021-05-06, 18:20
Svar #10

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:38
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"N:o 340. Kungörelse om allmänna efterlysningar.
Allmänneligen efterlyses:
På begäran af:
Kongl. Öfwerståthållare Embetet:
Från Kongl. Skärgårds-Artilleriets station i Stockholm olofligen afwikne båtsmannen wid Norra Roslags 2:a kompani N:o 56 Johan Sporrong, med rotenamnet Boman, som är 32 år gammal, af medelstorlek, med trindlagdt ansigte, ljust hår och blåa ögon, och som, om han anträffas, aflemnas i wakten å Kongl. Skeppsholmen."
Krono- och Stadsbetjente i Länet anbefallas att noggrant iakttaga hwad dem, i afseende å förestående efterlysningar lagligen åligger.
/.../
Christianstads Landskansli den 15 September 1873"

Källa: Länskungörelse Kristianstads län i privat ägo.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna