ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spegel  (läst 6730 gånger)

2003-09-03, 19:14
läst 6730 gånger

Leif Elmhov

Vem vet något om Måns Månsson Spegel död 1749-02-08 i Kalvshaga, Kalvsvik 84 åhr. Jag vet endast att han hade sönerna Måns dp 1699-04-30, död 1760 som skogvaktare samt Håkan död 1770-04-30 i Kalvshaga Norreg.

2003-09-04, 00:40
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Av namn och ålder att döma skulle han kunna vara son till fänriken Måns Håkansson Spegel, som var far till utn. kyrkoherden i Skirö, Håkan Månsson Spegel (omkr. 1658-1694), och regementsskrivaren vid amiralitetet Harald Spegel (omkr. 1669-1716/1717), vilka båda var studenter i Uppsala (smål.) och finns redovisade i Molin/Wilstadius, Smolandi Upsalienses (IV) nr 1202 och 1253. Även sönernas namn tycks peka i denna riktning. Måns Håkansson Spegel var bosatt i Linneryds sn (och f.ö. farbror till ärkebiskop Haqvin Spegel).

2003-09-04, 10:20
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bo mfl!
 
Tanken var god om att löjtnant Måns Håkansson i Deralycke, Linneryd sn kunde vara fadern, men så är inte fallet. Denne löjtnant MH vars två söner kallade sig Spegel (obs! inte han själv i bevarade handlingar) är min anfader och han hade ingen son Måns. Det finns fler grenar av Spegelsläkten i Konga och Kinnevalds härader i Kronobergs län. Denna ätt med tillnamnet Spegel, är liksom den mer omskrivna Hane-släkten utbredd och stor. Tillnamnet kan beläggas ifrån 1500-talets början.
En har varit bofasta i Kalvsvik socken åtm. sedan 1500-talet och det är till denna gren som ovannämnde Måns Månsson Spegel (c1665-1749) tillhör, inte Linnerydsgrenen, som troligen utgått ifrån kyrkoherden Håkan Nilsson i Älmeboda (död 1599) vilken var far till:  
underfogden i Konga h:d Per Håkansson (f före 1572!, över 85 år 1657, Konga dombok) i Tokamåla, Linneryd sn - fader till komministern Lars Persson Spegel i Älmeboda, Olof Persson i Tokamåla o Joseph Persson i Tokamåla o Deralycke, bägge i Linneryd sn
Daniel Håkansson , uppges varit handelsman i Ronneby och gift med en Margareta Fischer (dessa ej belagda i källor fn!)- fader till kyrkomannen, sedermera ärkebiskop Haquin Spegel (1645-1714)
Måns Håkansson , levde 1683, löjtnant vid kronobergs reg:te, ägde gård i Deralycke, Linneryd sn, gift med Susanna Haraldsdotter (Susanna Stare) , död i Karlskrona hos sin son 1710 (dtr t mönsterskrivaren, sedermera sergeant,m skattebonden Harald Gertornsson i Ryd, Nöbbele sn ohh Märta Månsdtr (omgift m. skrivaren Per Persson på Lessebo bruk)) - Susanna omgift med komministern Daniel Rolander i Älmeboda i dennes 2:a gifte (g.1)m. NN; herdaminnet saknar uppgift om de båda utan har en konstruerad Susanna Bengtsdotter som hustru vilket är fel!); barn till MH:  Sigrid Månsdtr g.m. Håkan Nilsson (Håkan Hulte) i Deralycke, Linneryd sn, Håkan Månsson Spegel (c1658-1694), huspredikant, och Harald Spegel (c1669-1716), regementsskrivare i Karlskrona.
 
Fadern till Måns Månsson Spegel i Kalvshaga, Kalvsvik bör vara den Måns Spegel i Kalvsvik by som begravdes 1698 13/3 om 66 år.  
I Kalvsvik har jag noterat skogvaktaren Nils Spegel på Hässlelycke torp som får sonen Måns 1712, döpt 23/8, död s.å. ,3 veckor g:l och förkvävd av modern som fick stå kyrkoplikt, bgr 23/11  1712.
Skogvaktaren Måns Spegel vigd 1735 8/6 i Kalvsvik m. änkan h. Elsa Månsdtr i frännafälle.
Skogvaktaren Spegels styvson i Frännafälle drängen Sven nämns ss fadder 1739 30/9.
 
Anders Spegel i söragården kalvsvik och soldaten Måns Spegel var faddrar 1711 24/9 i Kalvsvik k:a.
 
Anders Spegels mor i söregården i Kalvsvik by, hustro Martha, 84 år gammal, begravd 1724 27/9.
 
Håkan Spegel i norragården (i Kalvsvik by?) fadder 1741 8711 i Kalvsvik k:a.
 
Det finns dessutom en Spegelsläkt utgående ifrån Gemla by i Öja sn, Kinnevalds härad dit troligen prästsläkten Spegel hör (fast dessa Speglar har erhållit så mycket felaktiga uppgifter i litteraturen, bl a herdaminnets uppgifter, så det är hart lögn att reda ut vad som kan stämma i de äldsta leden; fortfarande hänger uppgiften om att stamfadern för prästsläkten skulle vara domprosten Gudmund Spegel i Växjö, verksam under Dackefejden, mycket lös).
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-09-04, 21:00
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Tack Niclas! Utomordentligt klargörande! Jag kan komplettera med att Håkan Månsson Spegel, som hos Molin/Wilstadius endast anges ha dött i närheten av Linköping dog i Bankebergs gästgivaregård, Vikingstads sn: 1694 d. 14. Aprilis för middagen bleff een reesande Prästm[an] Magist. Haqvinus Mag. Spegel benämd, dödh i Bankebergz gästgifware gårdh, hwarest han i 14 dagars tijdh leegat siuk, och war på reesan ifrån Stockholm till sin födelsebygd Småland, hwarest han skulle emottaga ett Pastorat Skirö kallat, som kongl. brefwet han på sig hade, uthwijste. d. 17. hujus blef hans Sal. lekamen Swepter, och dagen däreftter bijsatter h[är] wid Wickenstad kyrckia (Vikingstad C:1 s. 238).
 
Eftersom du tycks ha bra grepp om diverse Speglar, vill jag passa på att fråga om du möjligen kan placera en hustru Susanna Spegel, som dog 1721 (begr. 18/5) i Katebo, Lönneberga sn, vid 65 års ålder. Hon tycks ha varit gift med en viss Nils Berg, men det är endast ett antagande byggt på uteslutningsmetoden.

2003-09-06, 15:12
Svar #4

Leif Elmhov

Får tacka för alla Spegel-inlägg. Ser att jag har en notis fr 1626 5/6:Måns Spegel i Tiufwaboda(=Tjugeboda) får fasta på Kalvsviks gård. Borde väl vara den Måns S som begr 1698 13/3?  
MVH Leif E

2003-09-25, 09:26
Svar #5

Utloggad Kenth Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till alla Spegelforskare.
Att läsa gammal släktforskning kan vara både förvirrande och hjälpande. Jag har just läst igenom ”Biografiskt lexikon över namnkunniga svenska män” och där inser man snabbt att mycket har hunnit hända med forskningen sedan det lexikonet skrevs och den nuvarande forskningen. Problemet är att man saknar vad som kommet fram under tiden som flutit och det mesta blir lätt förvirrande. För att slippa förlora tid har jag därför följande frågor.
1) Enligt ”Biografiskt.” heter Lars Spegel (komminister i Linneryd) Eskilsson och inte Persson. Nämnde Lars ska vara fars farbror till Haquin och inte farbror. Enligt nuvarande forskning ska Lars vara farbror till Haquin och son till Haquin Nicolai i Älmeboda. Årtalen förefaller stämma bättre med nuvarande forskning och vara svåröverskådlig enligt Biogr.
Har någon en kommentar till detta?
2) Hauqin Nicolai finns inte alls med som uppräknad Spegel i Biogr.Har någon kommentar till detta?
3) Angående ovanstående Kalvsviksgren finns en angiven Jonas Spegel som kh i Kalvsvik död 1597  
4) Lasse Lucidors släktskap anges av några medan det av de flesta dementeras. Finns det något mer kring detta?
Med vänlig hälsning
Kenth

2003-09-25, 12:33
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Kenth mfl !
 
I Älmebodaboken [Älmeboda förs. hembygdsbok] år 1964 finns en artikel: Komministern i Älmeboda Lars Persson Spegel och den släktkrets han tillhörde av Paul Wilstadius. Där har framförts om hur äldre forskare har vilseletts av en förfalskad äldre släkttavla. Jag citerar (aa s 9-10):  
Släkten Spegel - biskopen och psalmdiktaren Haquin Spegels släktkrets - har givit anledning till en mängd funderingar, främst beroende på att släktens historia redan under biskopens livstid blev föremål för den herostratiskt ryktbare urkundsförfalskaren Nils Rabenii intresse, i det att han på ett mycket listigt sätt konstruerade ren stamtavla, som så gott som helt och hållet är ett rent falsarium. Stamtavlan hade av Rabenius infört på sista bladet i ett ex. av Birgittas revelationes (Uppenbarelser), tryckt i Lybeck 1492, och detta ex. lät han på ett eller annat sätt komma i biskopens händer. När Haquin Spegel var död, krävde  Rabenius boken tillbaka från dödsboet med påpekande av att däri stod med gammal hand skriven Speglarnes familia. Denna stamtavla eller släktanteckningar skulle ha nedtecknats annandag jul 1591 av kyrkoherden i Kulltorp Lars Gudmundsson Spegel, som då skulle ha varit bokens ägare. Släkten skulle leda sitt ursprung från småländska fogdar och hövitsmän på 1400-talet och ledes så fram till växjökaniken Gudmuns spegel - som verkligen var en historisk person - och som söner till denne givne författaren - Kristoffer Spegel i Karlstorp, Jonas Spegel i Långaryd och Johannes Spegel i Dädesjö. Ingen av dessa är emellertid bevisligen son till växjökaniken. Lars Spegel i Kulltorp har försetts med ett flertal barn, bland vilka en son vid namn Eskil.
När Peter Wieselgren 1844-45 utgav första delen av Ny Smålands Beskrifning, var det känt, att en släkt Spegel i slutet av 1500- och början av 1600-talet bott i Tånnö socken vid Värnamo. Han kombinerade då djärvt dessa nya uppgifter med Rabenii falska stamtavla, i det att han gjorde den förenämnde kulltorpskyrkoherdens föregivna son Eskil identisk med den Eskil Spegel, som vid mitten av 1500-talet ägde Stora Rolstorp i Tånnö socken och som hade tre söner: Håkan, Lars och Germund (Östbo dombok 1641 14/10). Av dessa var Håkan gift med Elin på Sundet, en syster till kyrkoherden i Värnamo Arvidus Petri farfar. Han och brodern Lars behöllo Stora rolstorp som arv och Germund upptog på gårdens utägor ett torp - nuvarande gården Germundstorp. Germunds son Nils Germundsson Spegel var död före 1629 och efterlämnade sonen Erik, i vars omyndiga år gården inbördades av kyrkoherden i Värnamo Arvidus Petri, som erhöll fasta och skötning vid Östbo ting 1629 6/6. År 1641 14/10 klagar Erik Nilsson Spegel, att gården olagligen gått honom ur händerna och samma år 4/11 är målet uppe i Göta hovrätt, där det remitterades till lagmansrätt, som dömde Erik Nilsson Spegel såsom rätter ägare och bördsman. Dessa uppgifter äro dokumentariskt belagda ur Östbo häards domböcker och Göta hovrätts protokoll, men Wieselgren bygger ytterligare på dem genom att göra den ovannämnde Håkan Spegel till Haquin Spegels farfar. Farmodern skulle i så fall ha varit Elin på Sundet, syster till värnamokyrkoherden Arvidus Petri farfar, emn för att få en någorlunda trovärdig kronologi, kallar Wieselgren henne försiktigtvis Hr Arwids i Wernamo fränka2. den veterligen förste, som genomskådade denna suspekta filiation, var komministern i Lekeryd Johan Edvard Lagergren, som i sin Smålands Slägtbok2 (Manus i KB) 1856 12/2 gör följande reflektion: Det må så vara, men troligt är det ej, att arvid Petri, som dog 1637, var samtida med ärkebiskop spegel, som föddes 16452.
   För att få alla Speglar under s.a.s. samma tak, inför Wieselgren i tånnösläkten två hypotetiska medlemmar: Per och Måns spegel, som skulle vara söner till antingen Lars och Håkan Spegel på Stora Rolstorp. Per Spegel skulle vara fader till 1:o Lars Spegel, stud. i Uppsala 1634 (feltryck för 16549. - 2:o troligen även till Harald Spegel, stud. i Uppsala 1680.
   Måns Spegel skulle ha haft sonen Haquin Spegel, enligt Wieselgren kyrkoherde i Linköpings stift. I själva verket förhåller det sig så, att de bägge Lars Spegel äro en och samma person - identisk med älmebodakomministern Lars Spegel - under det att Harald och Måns Spegel voro bröder, varom mera nedan. Däremot har wieselgren rätt, när han säger, att Lars Spegel var fader till kyrkoherden i Agunnaryd Petrus Spegel, som i sin tur hade sonen Carl Lorentz, med vilken Wieselgren avslutar sin framställning av släkten och följande sentens: Så hade den eken (dvs det spegelska stamträdet) sin fornade (=vissnade) topp.
   Följaktligen är det ättartal, som för släkten Spegel presenteras i Schlegel & Klingspor: Den med sköldebrev förlänade men ej å Riddarhuset introducerade svenska adelns ättar-taflor (Sthlm 1875) s. 275 en ren konstruktion, byggd på Rabenii falsifikat och Wieselgrens rudbeckianska historieskrivning. Den som vill försöka tränga in i spegelsläktens historia, måste alltså slå in på helt nya vägar.
 
Min personliga undran är nu vad den bok (Birgittas revelationes (Uppenbarelser), tryckt i Lybeck 1492) som Rabenius infört felaktiga uppgifter i idag finns. P Wilstadius anger i en fotnot (aa s 13, mot 8) att den år 1927 fanns i friherre Vult von Steijerns bibliotek i Saltsjöbaden.  Det skulle vara intressant att få ta del av en kopia på originalet av nämnda handskrivna stamtavla för att utröna vad Rabenius tillagt och vad som möjligen kan hänföras till Kulltorpskyrkoherden Lars Gudmundsson. Det behöver ej vara så att alla uppgifter i de äldsta leden (ex. filiationen Lars Gudmundsson - domprost Gudmund Spegel i Växjö )behöver vara förfalskade men tills vi inget säkert vet om detta måste vi betvivla dem alla.  Har någon stockholmsforskare möjlighet att ta reda på vart denna gamla bok kan finnas idag - möjligtvis få fram en digital kopia av stamtavlan här ?
 
forskarhälsningar
Niclas Rosenbalck

2003-09-25, 20:41
Svar #7

Utloggad Kenth Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Stort tack Niclas. Du fortsätter att vara mig behjälplig. Jag hade själv svårt att få ihop de olika tidsskillnaderna på angivna kusiner i de gamla släkttavlorna, samtidigt är det ju som du säger att det ändå kan finnas guldkorn i dem, men det svåra är att vaska fram dem. Det borde inte vara omöjligt att spåra Birgittas Uppenbarelser om man har lite tur, samtidigt som chansen är stor att den glömts bort eller förkommit. Jag reser till Tyskland nästa vecka men efter det ska jag försöka prata med några som har större kunskap än jag om gamla böcker och möjligheter att spåra dem.
Med vänlig hälsning
Kenth

2003-11-12, 23:22
Svar #8

Utloggad Kenth Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Via olika kontakter har jag lyckats följa boken fram till 1974 då den säljs vid en stor auktion i London. Köpet återfinns i SvD. Köparen är från New York. Jag har börjat lägga ut kontakter där men ännu inte nått resultat.
Med vänlig hälsning
Kenth

2003-11-13, 10:44
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Kenth!
 
Suveränt jobbat. Kanske kan vi spåra den även i New York? Du är välkommen att höra av dig via mejl till mig, jag kanske kan bibringa lite kontakter som kan hjälpa oss spåra den i USA.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2004-05-27, 16:20
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Följande kvittens ifrån år 1610 med ovannämnde Per Håkanssons i Tokamåla (Linneryd) egenhändiga namnteckning. Han tecknar sig själv Spegel härå! Detta torde vara det hittils äldsta belägget för tillnamnet Spegel på Linnerydssläkten.
 

2004-05-27, 17:06
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kvittensen ovan är daterad 6 dagh decembris åhr 1611, således ej 1610. Den är inlagd bland 1610 års räkenskaper (SmH 1610:17:1, avkortningslängder (KA)).

2004-05-27, 18:06
Svar #12

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 16:59
    • Visa profil
Spegel i Urshults fs!
 
Per Spegel i Sånnahult 1688-1693, begravd 16930402 i Sånnahult 60 år gl. således född ca 1632.
 
En annan:
 
Per Spegel i Klasamåla 1694-1695, en son begravs 16940506 i Klasamåla 5 ? år gl.
 
Per Spegel i Sånnahult skulle kunna vara min anfader, men det finns flera Per som blir fäder samtidigt i Sånnahult.
 
Min ana Segrid Persdtr döpt 17030104 i Sånnahult dtr till Per Persson född ca 1669 och Kerstin Persdtr, någon av dessa skulle kunna vara barn till Per Spegel i Sånnahult.
 
Har också en Peter Nilsson Spegel son till Nils Jonsson och Segrid Olofsdtr i Barkaboda Södregård Linneryd fs.
 
Finns det någon hjälp att få?
 
mvh Roger Rydberg, Konga

2004-12-28, 10:51
Svar #13

Utloggad Göran Hägersjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 21:43
    • Visa profil
I Svenskt diplomatariums brev med brevnummer 18389 utfärdat 14140719  med bl.a.anteckningar rörande de 13040210 utstakade rågångarna mellan Mellby och Ysane, Hosaby samt Löverby  (Blekinge) nämns:
 Aage och Haagen Holgerssöner, Ebbe Quese, Ole Case, Bo Stubbe, Tryls Eskilssen, Peder Alle, Christiern Harffue, Peder Bodeissen, Willatus (?), Alle Nilssen, Aage Spegill. Denne 12 foreskreffne mend sore paa siell och sandingen och paa deres hemmeriges deel, at denne markeskiell rättelig gange war och alle denne fyre byes inbygere wedertoge och de saa til ewig tid bliffue skulle.Ita superius scripta renovata sunt per manus domini Laurentii Achonis, canonici Lundensis, pro tempore rectoris hujus ecclesi?, in bona fidelitate de antiqua scriptura in antiquis libris ecclesi? inventa et destructa, anno Domini mcccc decimoquarto, in profesto Margareth? virginis glorios?.  
 
Denne Aage Spegill lär väl inte kunna knytas till den “Spegil” jag frågar om men är kanske en av de tidigast nämnda personerna med detta släktnamn och ger därmed ett litet begrepp om namnets ålderdom och kan därför förtjänas att nämnas.  Släktnamnets betydelse  kan inte hänföras varken till fick- eller väggspeglar eftersom dessa tillkommit senare. Den tolkning som faller oss Spegelättlingar bäst i smaken är nog den att namnet vid denna tid betydde ”spejare”.
Frågorna är:  
Vem var den ”Spegil i Torp”i Sktelövs fsg som Gunnar Olof Hylten-Cavallius omnämner i sin Värend och virdarna?
Var han släkt med Måns Gudmundsson (Spegel) i Västra Torsås som i mitten av 1600 -talet nämns som riksdagsman?

2004-12-28, 13:53
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Var kommer uppgiften att riksdagsmannen Måns Gudmundsson ska ha tillhört Spegelsläkten? Detta har jag själv aldrig sett i någon källa. Denne Måns Gudmundsson nämns 1662 som över 80 år, dvs född omkr. 1580. Han bodde i Skulatorp Ramnagård, sedan i Jungfruboda (=Pottetorp), bägge i V. Torsås sn. Hans far var nämndemannen Gudmund (Gumme) Åkesson i Skallekulla, Skatelöv sn, vilken kom ifrån Torp, Skatelöv sn. Själv härstammar jag ifrån Måns? broder Jon Gudmundsson i Skallekulla.

2004-12-29, 21:09
Svar #15

Utloggad Göran Hägersjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 21:43
    • Visa profil
Primärkällan till uppgiften att denne Måns skrivits med namnet Spegel är mig obekant men jag minns att framlidna Helga Lindberg som bodde här i Skatelöv vid något tillfälle i en artikel i SMP spekulerade i Måns ev. släktskap med ärkebiskopen Spegel med anledning av att båda burit samma släktnamn. Jag har om inte minnet sviker mig fått en muntlig uppgift om att Måns i Ramnagård vid något tillfälle skrivs som Måns Spegel, uppgiften framfördes vill jag minnas av Aron Axelsson när han hjälpte mig att knyta ihop en Bengta Persdotter född i Skallakulla med Din och min gemensamma anfader Jon Gudmundsson. Måns och Jons bror Per Gudmundsson i Knihult har jag för övrigt också i min antavla.
Jag hoppas och tror att Aron vet vari uppgiften har sin rot.

2004-12-30, 17:01
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Efter att ha mejlat Aron Axelsson fick jag följande svar:
Jag har tittat efter Måns Spegel i mina avskrifter från Allbos 1600-tal. Det finns en Måns Spegel som är nämnd i samband med ett gårdsköp i Köp V.Torsås 1621 och 16220924, granngård till Jungfruboda. Men jag är nästan säker på att det står TJUVABODA och inte JUNGFRUBODA i domboken. Jag misstänker att någon har läst fel och på så sätt fått Måns Gumesson att bli identisk med Måns Spegel. Känner du till någon Måns Spegel i Tjuvaboda/Tjugeboda, Kalvsvik?
 
Detta stämmer med vad jag känner till om att det under 1620-talet fanns en länsman Måns Spegel i Tjuvaboda, Kalvsvik sn (Kinnevalds h:d). Hilda Lindberg skrev en hel del i hembygdsböcker men var inte så bra på att läsa äldre dombokstext och min erfarenhet av hennes genealogiska utredningra är att de vimlar av felaktigheter och inte kan ges någon större tilltro tyvärr.

2004-12-30, 17:47
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rättelse: ovan näst sista raden avser jag Helga Lindberg (ej Hilda).

2006-09-30, 03:12
Svar #18

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Soker info om olika Spegel och Spegel attlingar:
 
**************************************
Soker denna persons alla barn:
 
Min mfmmmmfmf (hans fader var Lars(Laurentius)Persson Spegel):
 
Johan Larsson
F. 1680
D. ???
Skattebonde i Tokamåla, Linneryd sn(G)
 
Gertrud Knutsdotter
F. ???
D. ???
 
Barn (har bara min anas uppgifter):
Elin Johansdotter
F.1719,Tokamåla, Linneryd(G)
D.13 May 1782,Tokamåla, Linneryd(G)
 
*******************************************
 
Vem var denna anas moder och hade han fler syskon an de tva nedanstaende broderna Olof och Joseph? Nar var broderna fodda/doda?
 
Min mfmmmmfmff:
Lars(Laurentius)Persson Spegel
F.1 Jan 1627
D.1693
Komminister i Älmeboda(G)
Bodde i Tokamåla,Linneryds socken(G)
 
Gift med:
Kerstin Johansdotter Humera
F. ???
D.11 Sep 1711
 
Lars(Laurentius) fader var:
 
Per Håkansson
F. fore 1572
D. ???
Underfogde i Konga härad
 
Lars(Laurentius)syskon var:
 
Olof Persson
F.???
D.???
 
Joseph Persson
F.???
D.???
 
*****************************************
Per Håkansson(se ovan)var son till:
 
Håkan Nilsson
F. ???
D. 1599,Älmeboda(G)
 
Per Håkanssons syskon var(de jag har info om iallafall):
 
Måns Håkansson
F. ???
D. 1710,Karlskrona,Blekige Län(hos Sin Son)
Han var Löjtnant och bodde i Deralycke,Linneryd(G)
 
Daniel Håkansson
F. ???
D. ???
Han var handelsman i Ronneby, Blekinge Län
 
Vem var Pers,Måns och Daniels moder???
 
********************************************
Tacksam for all information jag kan fa om dessa familjer!
Jag har redan gatt igenom den info som finns om Spegel har pa Anbytarforum.
 
Mvh,
Mrs. Anne-Lee Wilson
USA

2007-05-14, 23:35
Svar #19

Joakim Nilsson

Jag är extremt intresserad här alltså fick reda på saker och ting idag... Är 17 år och är mycket intresserad i svensk historia och när jag idag fick reda på att jag är släkt med en svensk ärkebiskop blev jag helt paff...  
 
http://www.swe-gen.se/Familjer/Augustinssons.htm
Skulle kunna lägga till dessa leden i infot enligt vad farmor/farfar tagit reda på...
 
2 Hugo Valdemar Nilsson, född 1901-08-19 i Halahult, Åryd (K),
död 1990-03-23 i Turakvarn, Åryd. Sågverksågare i Turakvarn, Åryd.
[ Far 4 ] [ Mor 5 ] [ Maka 3 ] [ Proband 1 ]
 
Gift 1930-02-13 med nästa ana
 
Barn:
* Lars Hugo Nilsson, född 1930-11-18, se ana 1.
 
m
3 Ellen Viktoria Larsson, född 1905-02-13 i Lillagärde, Bräkne-Hoby (K).
Bosatt i Turakvarn, Åryd.
[ Far 6 ] [ Mor 7 ] [ Make 2 ] [ Proband 1 ]
 
Gift 1930-02-13 med föregående ana  
 
Som sedan då är min farfars föräldrar har ett dokument med allt på datorn....  
Skulle gärna vilja se ett svar på detta ^^
Farfar heter Lars hugo Nilsson och pappa  
Lars Mikael Nilsson och jag då Joakim Eskilm Mikael Nilsson
Och vi bor fortfarande i Bräkne Hoby trakten
Ellen även död nu inte säker om det var 2005 lr 2006 men tror 2005

2007-06-22, 05:24
Svar #20

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Joakim!
 
Du och jag har många gemensamma anor, vi delar på oss vid dessa bröder:
 
Din ana:
Johan Nilsson f.24 Mar 1742,Tokamåla,Linneryd(G)
 
Min ana är Johans bror:
 
Daniel Nilsson  
F.17 Jul 1755,Tokamåla,Linneryd(G)
F.24 Aug 1831,Tokamåla,Linneryd(G)
Dog av ålderdomsbräcklighet.
Står noterad som undantagsman och enkling.  
Begravd 28 Aug 1831.
 
Föräldrar till dessa bröder är:
 
Nils Persson
F.1719,Högeboda och Sandsiö sn(G)
D.6 Jun 1782,Tokamåla,Linneryd(G)
Dödsorsak: vattusot.
Begravd 16 Jun 1782.
 
Elin Johansdotter
F.1819,Tokamåla, Linneryd(G)
D.13 May 1782,Tokamåla, Linneryd(G)
Dödsorsak: hetsig feber.
Begravd 20 May 1782.
 
Elin födde 7 barn,ett var dödfött.
 
Maila mig gärna!
(Klicka då på mitt namn i blått ovan)
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2007-06-22, 05:41
Svar #21

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon har mer uppgifter om denna person och hans familj?
 
Lars(Laurentius)Persson Spegel
Komminister i Älmeboda(G)
F.1 Jan 1627,VAR?
D.1693,VAR?
 
Fader:
 
Per Håkansson Spegel
Underfogde i Konga härad
F. Bef.1572?,VAR?
D. NÄR/VAR?
 
Moder:
 
NAMN?
F.NÄR/VAR?
D.NÄR/VAR?
 
Fanns det fler barn till Per Håkansson Spegel än Lars,Olof och Joseph?
Någon som har någon information om Olof och Joseph?
Jag har bara deras namn då de nämns i texter.
 
Tacksam för mer information.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson

2007-07-16, 20:56
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Hittade dessa uppgifter av en ren slump. Jag har inte en aning om hur tillförlitliga källorna till uppgifterna är men det kanske någon annan vet? Hela sidan hittar man på denna adress:
http://www.solace.se/~blasta/herdamin/oviken.pdf
 
” 11. Nicolaus Stephani (1563-71), f. i Söderköping, där hans
föräldrar år 1564 ännu lefde. Var khde i Örebro, då han sommaren 1563
såsom ordinarius och khde i Oviken förskickades till Jämtland i fiendeland
och händer, såsom han själf skrifver i ett bref till K. M:jt, dat. Sthm
19 febr. 1564. Han skildrar, huru han måste skingra både bo och bohag,
som han ägde i Örebro, och nödgades flytta den långa vägen mer än 100
mil, hvaraf han led mycket ondt och desslikes hustru och barn. När
han allt bekostat, och fört in i landet allt sitt gods, kommo fienderna och
jempterne och togo bort allt thet han åtte och allt thz hans folk åtte och
fångade en stoor part af hans tjenare både prester och drengar, drogo
ock efter honom vid pass 14 miler vägh, så att han undslapp med stoor
liffzfaare ?och Herren Gudh ledsagade migh ther utt.? Nu är han alldeles
husvill och ?kallelselös? och beder om något pastorat igen - antingen
Söderköping, där han är född och har sina föräldrar, eller Örebro, där
han nedlagt möda och omkostnad på åkerbruk och byggning, och tycker
det är tungt och svårt, att hans efterträdare Andreas, som platt intet
där bekostat, nyttjar och brukar allt hans stora arbete. Emellertid fick
han återvända till Oviken, då det i Jämtland under svensk styrelse artade
sig till lugnare förhållanden. Enligt kgl. bref 29 jan. 1565 skulle han få
i lön uppbära 192 tr. korn. I Oviks prästgård undertecknade han och
Jämtlands präster år 1568 trohetsförsäkran åt kon. Johan III, som genom
bref 2 dec. s. å bestämde hans lön till 4 pundläster spl. Då Jämtland
genom freden i Stettin afträddes och lades under Trondhjems stift, begaf
han sig härifrån, utsågs till domprost i Växjö, bevistade som fullmäktig
för därv. biskop Nicolaus Knutsson mötet i Upsala 1572 och underskref
liturgiens antagande, hvilket rönte ogillande af Växjöstiftets prästerskap.
Blef där år 1583 biskop efter den s. å. till ärkebiskop utn. Andreas Laurentii
34 OVIKEN
Bothniensis och utfärdade 17 dec. s. å. sitt herdabref, hvari han anbefaller
liturgiens tillämpande. Ehuru gammal och svag var han närvarande
vid Upsala möte 1593, men blef där afsatt. Mötet, som utsett Olaus Martini
till hans efterträdare, begärde att konungen måtte den gamle biskopen
med underhåll förse. Konungen lät honom dock kvarsitta på biskopsstolen,
men förordnade till hans biträde dåv. khden i Arboga Petrus Jon?
Angermannus, hvilken ock vid biskop N. Stephani år 1595 inträffade död
efterträdde honom.
Tvenne döttrar äro kända: Karin, g. 1) m. khden i Åkerby Georg Petri
af Jämtländska Skunkesläkten, 2) m. khden i Wassunda Olaus Jon?; Hebbla,
g. m. khden Laur. Gudmundi Spegel i Kulletorp, Smål. (Wallqvist, Eccl. Saml.
fl. 8, s. 619).
Tr.: Hans cirkulärbref till prästerskapet i Växjö stift är publiceradt af A. H.
Lundström i Undersökningar och aktstycken. Ups. 1898, s. 48.”

2007-07-17, 11:55
Svar #23

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Birgitta,
Texten är från Härnösands stifts herdaminne av Bygd?n.
 
Mvh / Berit

2007-07-17, 12:09
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Tack för svaret, då vet jag det. Jag känner inte till hur trovärdiga Bygd?ns uppgifter är? Hur är det med källan till uppgiften om att Nicolaus Stephanis dotter Hebbla var gift med Laurentius Gudmundi Spegel i Kulltorp? Såg i något inlägg av Niclas Rosenbalck att L. G. aldrig kallade sig för Spegel?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-07-17, 18:45
Svar #25

Birgitta Ohlsson

På Gröna Stubbens sida nämns han som Ostgothus Nicolaus Stephani (död 1595), kyrkoherde i Örebro, sedermera biskop i Växjö. Sköld (eller bild?): En blommande kvist. Collmar 2, s.732.  
 
Niclas och Kenth
 
Hur gick det med att spåra Birgittas Uppenbarelser? Det är ju snart 4 år sedan ni skrev era inlägg om den.

2007-07-23, 14:33
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Härnösands stifts herdaminne av Bygd?n står det ju som bekant om Nicolaus Stephani (1563-71), se mitt inlägg ovan. I detta herdaminne nämns att hans dotter Hebbla var gift med Laurentius Gudmundi (Spegel) , Kyrkoherde i Kulltorp 1559-1600. Obekräftade uppgifter gör gällande att denne Laurentius Gudmundi var far till en Kerstin Larsdotter som var gift med kyrkoherden i Åseda Måns Persson Svart.  Det jag blir lite undrade över är: Nicolaus Stephani var enligt herdaminnet khde i Örebro 1563. Enl Smolandi Upsalienses I, var Måns Persson [Svart] kh i Kalvsvik 1557. Båda herrarna deltog i Uppsala möte 1593. Nicolaus Stephani dog 1595 och Måns Persson Svart 1613. Kan det vara rimligt att Måns Persson Svart som då skulle varit gift med en dotterdotter till Nicolaus Stephani var så samtida med sin svärmors far? När kan i så fall dessa båda herrar beräknas varit födda?

2007-09-25, 22:11
Svar #27

Utloggad Kenth Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Birgitta
Jag har tyvärr väldigt lite tid för närvarande att ägna mig åt släktforskning. Jag har inte lyckats hitta exemplaret. Det finns ett bibliotek i New York som anger att de har ett exemplar. Om det är rätt exemplar är jag tveksam till. Jag har mailat dem, men utan att få svar (Morgan Library). Risken är att exemplaret finns hos en privat samlare, eller att min söktråd är felaktig. Försäljningen är dock verifierad i SvD. Jag har inte haft möjlighet att be någon av mina vänner (som för närvarande bor i andra delar av USA) att besöka biblioteket, vilket stått under renovering men nu borde vara nyöppnat igen.
Med vänlig hälsning
Kenth

2007-09-26, 19:48
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Hej Kenth
Tack för informationen då vet jag hur läget är. Visst vore det toppen om det gick spåra boken, vilken av böckerna det nu rör sig om.  
 
Med vänlig hälsning
Birgitta

2008-01-03, 17:53
Svar #29

Utloggad ulf segerlind

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-03-27, 11:10
    • Visa profil
Hej nu kommer jag med en fråga ang. Spegel jag har nämligen en Kristin Andersdotter Spegel från Söregård som gifte sig 1719-04-12 i Kalvsvik med en Sven Matthisson Boling från Räfsjö Kalvsvik. Är denna Kristin en dotter till Anders Spegel som näms i början av denna diskusson, jag har bara dödsdatum på henne 1779-04-17
bodde då på Räfsjö. Denna Sven vet jag ej något mer en dödsdatum 1775-05-06 Räfsjö.
Dom fick två barn har jag fått fram Maria Svensdotter och Walborg Svensdotter.
 
Hoppas att någon har några mera uppgifter om Kristin Andersdotter Spegel och Sven Matthisson Boling.
 
Mvh
Ulf

2009-01-20, 20:11
Svar #30

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
På ArkivDigital under Advokatfiskalen Kronobergs län -> Renoverade domböcker, Uppvidinge härad, 1614-1616, 1618-1623 -> s. 46 eller bild 244, finns notisen nedan. Visst står det väl Per Spegell i Skruff? Någon som vet vem denna person var och hur han i så fall kommer in i Spegelsläkten? Notisen är från 1619.
 
 
 



2012-06-24, 16:55
Svar #31

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Väcker liv i denna diskussion igen. Sitter och läser domböcker och har i Göta Hovrätt, Advokatfiskalen för Kronoberg hittat några Speglar som jag undrar lite över. Lägger in en bild där 2 st med namnet Måns Spegel förekommer vid samma mål. Göta Hovrätt Advokatfiskalen Kronbergs Län EVIIAAAD: 1(1609-1623) bild 146/ s. 20. Tinget hölls den 5 augusti 1618.  
 

 
Den andra notisen finns i Göta Hovrätt Advokatfiskalen Kronbergs Län EVIIAAAD: 1(1609-1623) Bild 90/s. 4. Tinget hölls 15 augusti 1614. Sidhänsvisningarna gäller för ArkivDigital i båda fallen. Någon som har lust att reda ut vilka dessa 3 Speglar var?

2012-08-13, 16:41
Svar #32

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hittade precis dessa båda sidor. Finns det någon sanning alls i uppgifterna?
 
9. Jonas Gudmundi (Spegel). 1576-97. Son till domprosten i Växjö Gudmund Spegel och Kadrine Björnsdotter. Kh. i Kalvsvik 1565-75, riksdagsman 1569, kh. här 1576, underskrev Uppsala mötes beslut 1593. Död 1597 (Wgrn). Tiondelängden för detta år är undertecknad av Daniel Viteilinus.
http://www.retrace.se/L%C3%A5ngaryd/l%C3%A5ngaryd.html
 
9. Laurentius Gudmundi Spegel, 1559-1600. Son till värendsprosten, kaniken i Växjö Gudmund Johannis Spegel och Kadrine Björnsdotter. Antages av Wieselgren ha varit kh. i Nottebäck, innan han 1559 blev kh. här. Underskrev Uppsala mötes beslut 1593. Han upptecknade 1594 sin släkttavla i ett exemplar av Revelationes S. Birgittæ tryckt i Lybäck 1492 (se 0. Wallquist: Eccl. Saml. 8:de fl. s. 616 ff.). Red ihjäl sig juldagsmorgonen 1600 på vägen över bergssträckan Klackarne till Gnosjö. Under hans tid brändes kyrkan och prästgården av danskarna.
 
Gift
med Hebla Nilsdotter, dotter till biskopen i Växjö Nicolaus Stephani.
 
Barn:
- Gudmundi, kh. i Korsberga.
- Eskil.
- Knut.  
- Siggo.
- Sven.
- Lars.
- Cecilia, gift med kh. i Korsberga Magnus Michaelis.
- Birgitta, gift med komm. i Ramkvilla Haquinus Petri.  
- Ebbla.
http://www.retrace.se/Kulltorp/kulltorp.html

2012-08-14, 08:30
Svar #33

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Kyrkoherden herr Gudmund i Korsberga är bror till min ana Kristina Larsdotter gift med kh Måns Persson Svart i Åseda. Hon nämns inte i den listan av barn du hittat. Herr Gudmund i Korsberga och hans syster nämns i ett mål i Kinnevalds häradsrätt 1610-06-10. Han och systern hade arv i en gård i Gemla By i Öja socken.
 
Kinnevalds häradsrätt 1610-06-10
 
Samma dag kom för rätha Markus Vgla Borgare uthi Vexiö,
huilcken war mechtig giord af her Gudmund i Korßberga i
Östre häradtt, och hans sösther hustru Kirsthin i Åseda,
och tiltade een gammal man hether Per Anderßon i Nor-
regården i Gimbla 1/6 i samme gård, huilcken de för-
menhe wara deras rethe arf efter deras salige föräldrar.
Tå framlade Per Anderßon i rätha sit Lagafångz bref den
med han beuiste at hans hustru war räta bördeman till
samme gård, Sedan hade Per Anderßon löst af Slechtenn
så att han lagligen åtte 5/6 af samme gård, Men på denne 1/6
som Markus talade om fans ingen besked; tå blef Per
Anderßon tilbudett, att wäria denn 1/6 med en 13 Manna edh
dett han icke giöra thorde eller wille derföre bleff h.
Gudmundh och hans söskioner tildömdtt 1/6 uthaff Norre
gårdenn i Gimble.
 
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:1 (1609-1623) Bild 50 / sid 35 (AID: v49309.b50.s35, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503)
 
 
I samband med att jag efterlyst uppgifter om hustru Kirstin Larsdotter i Åseda så svarade den kunnige Niclas Rosenbalck såhär på annat ställe här på forumet:
 
Enligt opålitliga källor (bl a Peter Wieselgren) skulle Gudmund Laurenti i Korsberga vara son till kyrkoherde Laurentius Gudmundi Spegel (död 1600) i Kulltorp (kyrkoherde där 1559-1600) som i sin tur skulle vara son till kaniken i Växjö Gudmund Spegel. Sistnämnda har existerat liksom en kyrkoherde Laurentius Gudmundi i Kulltorp, men sistnämnde har ej kallat sig Spegel och frågan om han är far till Kirstin och hennes bror Gudmund är alltså ej fastslagit. Ej heller filiationen mellan kh Laurentius Gudmundi och Gudmund Spegel.
 
Angående Laurentius Gudmundis släkttavla, se inlägg i denna tråd 25 september 2003 av Niclas.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-08-14 09:38)

2012-08-16, 14:32
Svar #34

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack för svaret. Fastnade med annat som utmynnade i ett inlägg som kan läsas på annan plats i forumet därav mitt sena svar. Jag sökte efter Birgittas uppenbarelsebok på Morgan Libraries' sida men får ingen träff. Frågan är om de då har den i sin ägo? Kan i alla fall bjuda på ett kort som är taget i Åseda kyrka där vår gemensamman ana Måns Persson Svarts namn finns bland Åseda kyrkas kyrkoherdar.  
 

2014-05-30, 20:34
Svar #35

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Har något mer framkommit om underfogden Per Håkansson Spegel och hans släktkrets? Insåg att hans sonson Anders Olsson i Tokamåla i Linneryd är en anfader.

2016-02-05, 19:25
Svar #36

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Fick en fråga från en Alexander R i Köln i Tyskland som kontaktade mig via e-post. Jag hade inget bra svar men svarade att jag kunde lägga ut hans fråga på forumet här (då han inte lyckades registrera sig själv) och jag skickade länken till denna tråden till honom så han kan läsa själv. Kanske någon känner till nämnda person?
 
My ancestor Nils Håkansson Spegel was pastor in West-Prussia.
From 1608-1611 he was pastor of Wossitz in West-Prussia and from 1612-1641 until his death he was pastor in Wotzlaff near Gdansk in West-Prussia.
He had minimum two children.
His daughter Anna Spegel was born about 1611 - she is my ancestress... then he had a son Nicolaus, who was born in 1613 in Wotzlaff.
His wife was Elisabeth Hesse/Hessen.
Nils Håkansson Spegel was also known as Nicolaus Haquin Spegel and I suppose that he was born about 1570-1580.
I think he could have more children before 1611, but the church book begins at 1612...
 
Do you have more information for me?
 
best wishes from Cologne, Germany
 
Alexander
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2016-02-05 19:26)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna