ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spalding  (läst 1378 gånger)

2003-01-06, 08:48
läst 1378 gånger

Gun Jonsson

Hans Spalding har jag efterlyst (utan resultat) på annan plats i Anbytarforum (Piteå / Norrbotten), med anledning av att han var dopvittne i Skellefteå landsförsamling året 1723, i en avskrift av dopboken räknas ett antal faddrar upp och sedan står det m. fl. piteåbor. Dessa personer namnges f. ö. i urkunden. Han kallas mester och kan förvisso ha anknytning till smedyrket. Men hans närvaro i Piteå eller Skellefteå har jag inte kunnat styrka på annat sätt genom kyrkböckerna. H. Spalding faddrade för den livländske soldaten Johan Fredrik Zachrisson Schönbergs dotter. Jag undrar om det föreligger något släktskap med livländaren.
 
Det vore intressant att veta om (och ev. var) det fanns flera släkter Spalding i Sverige under denna tid. Kanske det går att knyta Hans Spalding till något bruk i Östergötland?

2003-01-06, 13:34
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Disbyt finns en Johan Spalding Norrköping Östergötlands län f 1669 och en Johan Spalding Stockholm Stockholms län d 1728. Har Du koll på dessa/denne?  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-06, 18:11
Svar #2

Gun Jonsson

Nej, jag kände inte till den mannen (eller de). Jag kan enbart göra gäst-sökningar i Disbyts databas, eftersom jag inte är medlem. I Göteborg föddes enl. Familysearch en Hans Spalding samma år. Efter en stunds letande med google fann jag en sida som hette släkten Spalding, detta efter att ha avverkat ett stort antal sidor med diverse sportartiklar. Sidan var omväxlande skriven på svenska och finska, det senare språket klarade jag inte av riktigt. Denne Hans S. verkar höra till den adliga släkten Spalding. Spalding-namnet verkar även ha förekommit i Finland. Det vore intressant att få veta om det rör sig om en och samma släkt.
 
Många västerbottningar tycks härstamma från den livländske soldaten, vars förnamn jag tyvärr råkade vända på i inlägget ovan, Fredrik Johan hette han.
Fadern skulle enligt F. J:s dödsnotis ha hetat Zachris Schiönberg och varit korpral vid Drabanterna. F. J. skulle enl. samma källa ha kommit till Sverige tillsammans med en överste Rehbinder, efter flykt från fångenskap i Poltava. En viss anknytning till Piteå verkar ha funnits med namnet Rehbinder. Enl. senare muntliga uppgifter (fr. 1900/1950, enl. S. Vbtn:s släktforskares medlemsblad) så skulle släktens namn ha varit Stiernfeldt el. Stiernspets, istället för Schiönberg.  
 
Jag är verkligen undrande över hur mester Spalding kom med i bilden, och om det finns anknytning till Baltikum även där.

2014-12-15, 23:11
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
1738-01-11
 
Revisionssekreteraren Silfwerschiöld föredrog handelsman Johan Spaldings underdåniga ansökning om tillstånd för dess dotter jungfru Sara Margareta Spalding, att få träda i äktenskap med sitt syskonebarn handelsmannen Georg Spalding.  
Som bifölls.
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1738:1 (1738-1738) Bild 160 / sid 3 (AID: v655240.b160.s3, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2014-12-16, 00:04
Svar #4

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Gun Jonsson: Den mäster Hans Spalin som stått fadder för soldaten Johan Krings dotter Magdalena döpt i Piteå den 24/9 1723 (notisen införd i Skellefteå C:1) var skräddare i Hovförsamlingen, där Spalin gift sig en andra gång den 8/11 1712 med borgaren Jöns Henriksson Kråkas dotter Karin Nyman från Piteå. Hustru Karin Spalin står i Piteå stads mantalslängd 1722 med notering under Stockholms privilegier. Hon saknas följande år men återkommer 1724 ensam, och avlider ungefär 70 år gammal den 27/8 1745.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2014-12-16 00:28)

2015-07-31, 08:57
Svar #5

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1706 den 17 december.
 
Jacob Spalding Hindrichssons ärende mellan honom och dess avlidne morbroder rådmannen Hindrich Speet ...
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1706:1 (1706-1707) Bild 4530 / sid 446 (AID: v655144.b4530.s446, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna