ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slötman  (läst 1476 gånger)

2004-11-02, 20:28
läst 1476 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Söker uppgifter om barn till befallningsmannen Lars Svensson Slötman (Lars Slötman) på Tagel (Mistelås socken, Kronobergs län) som verkade i andra hälften av 1600-talet. Kallas oftast endast för befallningsman Lars Svensson i domböckerna. Han ska vara kommen ifrån Slöta socken i Västergötland och son till länsmannen Sven Larsson därstädes. Är mer känt om denne länsmans familj ? Hustrun, och modern till Lars, ska vara en Anna Arvidsdotter. Är mer känt om hennes ursprung? Figurerar det en Staffan Olofsson/Olsson i Västergötland och trakten av Slöta i mitten av 1600-talet?  
 
En befallningsman Staffan Olofsson dyker upp på Enga (nuv. Ängaholm) herrgård (Aringsås socken) i mitten av 1600-talet. Han verkar ej ha sitt ursprung i trakten. Hans hustru heter Anna Arvidsdotter. Är det Lars Slötmans mor som gift om sig och tagit sonen med sig ned till södra Småland?

2005-09-15, 21:45
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Jag har försökt utreda släkten Slötman i SoH 1990,s 80-85.

2005-09-15, 23:06
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Nils!
Har du funnit något mer sedan artikeln skrevs? Misstänker att min ana Ingierd Larsdotter (c1660?-1719) som var gift med rusthållaren Jonas Jönsson (~Jonas Engman) i Elganäs, Hjortsberga sn är en dotter till befallningsmannen Lars Svensson Slötman. Gården Elganäs uppbjöds av Lars Slötman såsom inköpt skattevrak på 1680-talet. Därefter står min anfader Jonas Jönsson som ägare, men jag kan inte hitta något köp för honom på rusthållet. Antar att SLötman fört över sitt köp på Jonas Jönsson, vilken tidigare även är nämnd som fogde på Tagel samtidigt som Lars Svensson Slötman arrenderar herrgården. Jonas Jönsson (Engman) har bl a sonen Staffan Engman, verksam som inspektor på Ohs bruk (Gällaryd sn) och dottern Anna Jonasdotter (min anmoder) gift med rusthållaren Bengt Jonsson i Elganäs.  
Har något mer framkommit vem Anna Arvidsdotter gift med länsmannen Sven Larsson är?  Kan hon ha gift om sig med Staffan Olofsson som jag nämner? Denne var en mycket rik 1600-talsfogde som bl a hade tagit pant på säteriet Möckelsnäs i Stenbrohult sn och ville köpa detta, men det avslogs pga hans ofrälse status. Kan han vara en västgöte som via sin tjänst åt ätten Mörner kom ner till Småland?

2005-09-17, 10:02
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Niclas!
Ingierd Larsdtr kan nog vara dotter till Lars Svensson Slötman, men jag har inga uppgifter om det.
När det gäller länsman Sven Larssons maka Brita Arvidsdtr, däremot, har jag svårt att tro att hon gift om sig, eftersom maken Sven levde ganska länge.
Som framgår av min artikel i SoH var det väl så att hon varit gift en gång innan hon gifte sig med Sven Larsson.
I Skaraborgs läns mantalslängd, s 956 finns under Slöta sn år 1661 Sven Larsson med hustru Brita och dotter Annika. Den senare kan ha varit en styvdotter.
Lars Svenssons bror bokhållare Olof Slöttman fick en dotter Hedvig, f 1671 i Jacobs fs, Sthlm (Källa: G Thimon, Sth nat i Uppsala 1649-1800,del 1, s 171).
I Östra Härads dombok 1695 ST ? 81 nämns bokhållare Slottman, som 1685 skrivit brev till Per Jonsson i Ekreda (?), möjligen i Nävelsjö sn.
Men vart tog Olof vägen efter tiden i Stockholm? Han hamnade kanske också i Småland.

2007-12-12, 11:53
Svar #4

Utloggad Annika Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 13:36
    • Visa profil
Hej Nils och Niclas
Jag har en Annika Slotman gift Leijoncreutz i min släkt. Hon bodde i Slöta i Skara stift. Annika skall enligt mina anteckningar ha varit gift första gången med Frans Henrik Hård af Segerstad och sedan med Anders Leijincreutz levde 1636-1714. Deras dotter Agneta Leijoncreutz född 1673 och död 1745 var gift med Martin Fredrik Liborius född 1686 i Pommern och död 1761 på Dintestorp i Sandhem i hans andra gifte. Jag undrar om det är denna Annika som du Nils skriver om här ovanför den 17 september 2005. I så fall är jag väldigt intreserad av person uppgifter på denna Kvinna. Annikas Far skall vara Präst i Slöta. Frans Henrik Hård af segerstads sysling Lenneart Hård af Segerstad skall ha varit gift med Margareta von Platen och deras dotter är gift med.... Nu blir det så rörigt men det är så att Agnetas Styvsons ena av komma blir prostina när 100 år senare i Slöta.  
Vi kanske ska fortsätta diskutionen i Hård af Segerstad eller varför inte i Salwén.
Eftersom Agnetas Styvsons avkomma gifter sig med Andreas Salwén och blir genom det prostinna i Slöta.  
Har ni uppgifter på Annika Slotman eller Slötman så är jag väldigt intresserad av dessa Uppgifter.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Annika Johansson

2018-10-30, 10:23
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck intresserade sig i ett inlägg från år 2005 för befallningsmannen Lars Svensson Slötman.
I Göta Hovrätt, advokatfiskalen, Skaraborgs län renoverade domböcker 1670, sept, Läckö grevskap och Kållands härad finns (bild 2440 på AD) uppgiften att greve Bengt Oxenstiernas fogde "Lars Svensson Slutman" hade uppvisat en skrivelse för O:s räkning, daterad Stockholm 1670 22/7, så Lars kanske höll till där innan han kom till Småland?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna