ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skönberg / Schönberg  (läst 1600 gånger)

2008-04-04, 23:30
läst 1600 gånger

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Min ana Mathias Schönberg var officerare och gifte sig med en adlig dam. Jag är intresserad av att hitta Mathias föräldrar, men är nybörjare vad gäller forskning i det militära? Den enda källan jag använt hittills är Karl XII och hans officerare efter rekommendation, där fick jag födelseår och -landskap. Hur kan jag gå vidare? Vilka arkiv figurerar en officerare i början av 1700-talet i?

2008-04-05, 17:09
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Johanna,
 
Du har inte vetskap om vad denna adelsdam skulle heta? så kanske man kan hjälpa till. Det finns ju även en adlig släkt Schönberg, nr 1052, utdöd.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 april, 2008)

2008-04-05, 17:23
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Johanna, Jag ser att du fått svar under detta 2008-03-25, under Stockholm, församlingar, Maria Magdalena, av Staffan Bengtsson som skriver.
 
 
Den löjtnant Mathias Schönberg i Stockholm, som du nämner ovan, dog 1744 12/2. Han efterlämnade änkan Johanna Catharina Ekerot samt två söner och två döttrar. Barnen nammnges inte i bouppteckningen, men de uppges vara bosatt på Lönsbergs gård i Nykyrka.  
 
Mathias Schönberg fick åtminstone barnen Carl Alexander (f 1724), Charlotta Eleonora (f 1728) och Lovisa Catharina (f 1735) i Almundsryd i Kronobergs län.  
 
Du har även svarat på hans inlägg.
 
Du fick alltså aldrig tag i vem hans föräldrar var? och är den adliga damen Johanna Catharina Ekeroth?
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 april, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 april, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 april, 2008)

2008-04-05, 19:50
Svar #3

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Hej Benny.
 
Vad snällt av dig att vilja hjälpa mig!
 
Helt korrekt som du säger att jag tidigare fått svar och napp att min Mathias dog i Stockholm. Jag har hittills lyckats luskat fram att Mathias Schönberg föddes 1694 i Västergötland och började tidigt sin militära karriär och steg i graderna till och med löjtnant innan giftemålet med Johanna Chatarina Ekeroth, som är den adliga damen jag skrev om i första inlägget. Av en annan släktforskare har jag fått en rejäl mängd uppgifter om hennes härstammning, ca hundra år tillbaka. Som nybörjare tycker jag att det är svårt att veta vad som kan vara rimligt eller inte och hur jag kan kolla uppgifterna jag fått. Jag har fått tipset om Elgenstiernas verk så jag antar att det blir mitt första stopp för att reda ut Johannas adliga sida. Mathias däremot har jag ingen aning om hur jag ska kunna leta upp hans föräldrar. Jag tänker att en officerare borde kunna finnas i någon typ av register, men vet som sagt inte var jag ska kunna börja. Intressant att du skrev att det fanns en adlig släkt Schönberg, nr 1052, jag har misstänkt att han skulle kunna härstamma därifrån och har hittat två adliga bröder i Västergötland med efternamnet Schönberg vid rätt tid, men inte kunnat koppla ihop Mathias som deras son. Nu blev det ett långt meddelande, men kort är det enda jag vet om Mathias födelseår 1694 och -landskap Västergötland, löjtnant under Karl XII, gift med Johanna Chatarina Ekeroth samt dödsdatum 1744 12/2 i Maria församling, Stockholm.
 
Johanna

2008-04-05, 20:08
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej igen Johanna,
 
Nu håller jag på söker fortfarande, men var ( har du hittat uppgifter )på att Catharina Johanna Ekeroth skulle vara av frälsesläkte?
Och är frälselsäkten / adeln Ekeroth i så fall? Jag hittar ingen sådan adelssläkt i Sverige. Kan hända jag söker fel, men hittar inget på det namnet. Eller menar du att hon har adliga anfäder tidigare generationer?
 
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 april, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 april, 2008)

2008-04-05, 22:54
Svar #5

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Hej igen.
 
Så tokigt det kan bli. Johanna Chatarina var inte adlig, mina uppgifter på hennes tidigare släktningar av adlig ätt satt i hjärnan och gjorde att det blev fel. Jag skickar uppgifterna jag fått om hennes bakgrund via mail strax. Hur hade du gått tillväga Benny för att undersöka om den adliga ätten Schönberg innefattar Mathias?
 
/Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna