ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skytt  (läst 1696 gånger)

2002-07-24, 20:55
läst 1696 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag söker information om Maria Skytt d.1734. Hon var gift med Jonas Nicolai Sevelin. Deras dotter hette Christina Sevelin. Marias föräldrar hette Olof Jeansson Skytt och Rebecka Pehrsdotter Sölvester. Finns det någon bland alla släktforskare på anbytarforum som har någon information om Maria Skytt.
 
Tack på förhand
 
Birgitta

2003-01-29, 22:46
Svar #1

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
1708 10 11 gifte Maria sig med Sevelin i Kalmar. Maria avled 1734 i Glömminge på Öland där Sevelin blev kyrkoherde 1731 05 30.
Sevelin efterlämnade ett fattigt och gäldbundet bo.
1734 anhöll svärsonen att någon hjälp till begravningen skulle beviljas av efterträdaren, eftersom svärföräldrarna lämnat mycken skuld efter sig och den lilla kvarlåtenskapen icke räckte till begravningen.

2003-01-30, 21:52
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Gullan
 
Tack för dina uppgifter lite nytt var det och det är ju alltid roligt. Jag hittade en del nya uppgifter i en bok som heter Kalmar och kalmarbor under 1600-talet bla vad Marias morföräldrar hette. Är du intresserad delar jag gärna med mig av dessa uppgifter. Marias far hette ju Olof Joensson Skytt, du vet inte vad tillnamnet Skytt kommer från?  
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-01-31, 22:30
Svar #3

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej Birgitta
 
Jag har nyligen köpt boken och håller på och går igenom den. Jag har också läst Westrinska samlingen ang. Skytt/Skytte i Kalmar. Där uppges en Johan Fredrik Skytt(Schytz?)och salig Jakob Schytz syster.
Jag tror att Schytz har försvenskats till Skytt.
 
Hälsningar Gullan

2003-02-01, 00:52
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej igen Gullan
 
Jag missade visst ditt inlägg ovan. Jaha Schytz blev Skytt. Det kanske man kan gå vidare på. Det låter ju lite spännande i alla fall. Skall söka lite på nätet  får jag se om jag kan hitta något.
 
Ha det så bra så länge
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-02-01, 10:39
Svar #5

Nina Ringbom

Hejsan  
Jag har en Sven Skytt i min släkt.
Han var gift med en som hette Anna. Har inget mer om dem förutom info om deras son Anders Svensson  
född 1705 död 1792 Ukna/Småland  
Någon som vet något mer?

2004-11-01, 00:18
Svar #6

Jakob Schytz

Jeg hedder Jakob Schytz....

2016-02-23, 16:13
Svar #7

Utloggad Richard Tham

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-04-07, 17:20
    • Visa profil
Jag söker anfader till Carl Skytt ( eller Schytt eller Schiött) född 1695 i Hulterstastugan i Tuna sn ) Han var kronobåtsman ( antagligen var stugan ett båtsmanstorp ) Problemet är att födelsenoteringar inte finns för Tuna 1695 så hur kan jag komms vidare med föräldrar. Tips om hur jag skall komma vidare?  Egendomligt att Carl Skytts söner bytte namn till Thunström, respektive Carlsson. Carlsson är väl naturligt men Thunström som ett släktnamn som fortsatt till modern tid? Hade Carls far från början hetat Thunström och sedan i flottan bytt till Skytt- låter ju som soldat/båtsmans namn?  
( jag forskar på familjerna Thunström som flyttade runt Nyköping,Tuna och Tunaberg under 17- och 18-hundratalet )
Hälsningar Richard Tham

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna