ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skuthe / Skute  (läst 4274 gånger)

2001-03-19, 20:59
läst 4274 gånger

Mats Randleff

Per Eriksson (död 1616-01-04), borgmästare i Linköping, gift med Carin Olofsdotter hade flera barn som kallade sig för Skuthe. Är det någon som vet varför barnen tog namnet Skuthe?  
Ett av Per och Carins barn hette Britha Skuthe. Hon gifte sig med Gudmund Gudmundsson, även han borgmästare i Linköping. De fick bl.a. en dotter Brita, som fick namnet Skuthe. Kan det vara så att namnet Skuthe har gått i arv på kvinnornas sida och att namnet i så fall ursprungligen kommer från Carin Olofsdotter?
Är det någon som vet något mer om ovannämnda Per Eriksson, Carin Olofsdotter och Gudmund Gudmundsson och deras anfäder? Enligt Linköpings Histora II så var Per Erikssons far en Erik Persson i Söderköping, vem var han?
 
Mats Randleff

2001-03-20, 21:21
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6963
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 08:39
    • Visa profil
Vad gäller Erik Persson i Söderköping, synes han endast vara omnämnd vid ett enda tillfälle, i Söderköpings tänkebok 1586 14/8. Inga ytterligare uppgifter om Karin Olofsdotter tycks heller vara kända. Gudmund Gudmundsson är sannolikt son till rådmannen Gudmund Persson i Linköping; de i litteraturen redovisade genealogiska uppgifterna kring honom förefaller delvis tveksamma.

2001-03-20, 23:20
Svar #2

Mats Randleff

Tack för ditt svar Bo. Här kommer lite fler frågor:
Angående Gudmund Persson så säger du de i litteraturen redovisade genealogiska uppgifterna, vilka källor avser du då?
Har du stött på några andra personer vid namnet Skuthe före Per Erikssons barn? Jag är nämligen väldigt nyfiken på var namnet kan komma ifrån.  
Per ska enligt uppgift har haft ett vapen i form av 3 stycken snäckor, är det något man kan forska vidare kring, eller är det troligt att han tog det vapnet under sin livstid?

2001-03-21, 15:25
Svar #3

elin

Hejsan!
 
Jag vet inte om det kan ha något med era Skuthe att göra men för länge sedan fanns det en kung Skute utanför Uppsala. Han ligger begravd i Upplandsåsen. Området han bodde i kallas nu för Skuttunge. Tänkte bara att det kunde ha varit en anfader till era Skuthe.
 
Elin

2001-03-21, 19:46
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6963
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 08:39
    • Visa profil
Gudmund Gudmundsson (som jag avsåg med den litet tvivelaktiga syftningen) och hans familj har behandlats i den av mig i en annan diskussion nämnda borgmästare- och rådmanslängden i Linköpings historia II:2 (1946). Jämför man uppgifterna där med dem i gravstensregistret i Linköpings domkyrka. I. Kyrkobyggnaden (Sveriges kyrkor. Konsthistoriskt inventarium. Vol. 200 [1987]) samt beaktar de kronologiska aspekterna, blir det uppenbart att redovisningen inte är korrekt. Eftersom jag själv har kopplingar till de här släkterna, är jag sysselsatt med en granskning av dessa problem.
 
Ursprunget till namnet Skute vill jag inte spekulera om.

2001-03-21, 23:03
Svar #5

Per

Mera Skute;
 
Hans Skute, borgmästare 1531 i Linköping
gift med
Barbro, levde 1560
s. Henrik, gift med Marina
s. Lasse
 
Henrik och Lasse Skute är svärsöner till Hans Böckman i Stockholm.
 
Sven Skute, borgmästare i Stockholm
 
Källa Linköpings historia, Kraft mfl 1946
 
Skute är också mina anor. Per Erikssons son Olof Persson Skute är min anfader. Per Erikssons mor lär vara en kvinna vid namn Hilavi Eriksdotter Falk och är dotter till biskop Erik Falk i Linköping. Denna Falksläkt härstammar från dansk uradel; Falk till Vallö. I Falk till Vallö är Gyldenstierne ingifta. Gyldenstierne i Danmark är utdöda, men lever i Sverige under namnet Gyllenstjärna. Via Gyllenstjärna / Falk hamnar man i Sveriges kungahus; Karl Knutsson Bonde och Gustav Eriksson Vasa.

2001-03-22, 09:13
Svar #6

Per

Ur Smolandis Upsaliensis band II-III av Paul Wilstadius;
 
sid 789:
Holger Olofsson Catonius, f. 1643-10-23, kyrkoherde i Torsås.
gift 1673-05-17 med  
Anna Berg, d. 1721-05-29, 70 år gammal
Anna Berg dotter till fortifikationsingenjören Anders Olofsson Berg och Brita Gudmundsdotter Skute.
 
sid 705:
Johan Johansson Swan, adlad Svanhielm.
gift 1 i slutet av 1670 med
Maria Israelsdotter Skute eller Skuut i hennes 2:a gifte (gift 1 i Stockholm Nicolai 1656-10-10 med borgmästaren i Sthlm Nils Nilsson, i detta gifte mor till skalden Israel Holmström).
Maria dotter till Israel Pedersson Skute och Elisabet Larsdotter.

2001-03-22, 10:14
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6963
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 08:39
    • Visa profil
Per,
det du skriver i sista stycket i ditt första inlägg, fr.o.m. Per Erikssons mor till sista ordet är - som jag påpekat annorstädes i Anbytarforum - obevisbart, obeläggbart och således såsom varande lösa spekulationer värdelöst. Sådana uppgifter skall inte spridas vidare i en seriös diskussion.
 
Molins och Wilstadius verk är f.ö. betitlat Smolandi Upsalienses, inget annat.

2001-03-22, 11:42
Svar #8

Per

Dåligt humör idag Bo?  
OK, jag lägger mig, ska aldrig mer diskutera i Rötter.

2001-03-22, 12:12
Svar #9

Utloggad Ragnhild Rosenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2012-10-04, 21:22
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/olleochragna
Det här är min Skuthe-ana:
 
Brita Gudmundsdotter Skuthe, dotter till en förmögen man i Linköping. Hon gifte sig 1538 med kyrkoherden Laurentius Petri Brask i Veta.
 
Källa: Linköpings stifts herdaminne (Westerlund m fl) del 4 sid 375.
 
Jag har inte lyckats pussla in Brita bland övriga kända Skuthar.
 
Bo, du hänvisar till inlägg i en annan diskussion i Anbytarforum - under vilken rubrik? Jag har inte lyckats finna den.

2001-03-22, 14:59
Svar #10

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6963
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 08:39
    • Visa profil
Per,
dåligt humör? Inte hos mig i varje fall. Däremot finner jag en viss skärpa i uttrycket vara påkallad efter att flera gånger i Anbytarforum ha redogjort för det faktiska forskningsläget just vad gäller myterna om ättlingar till biskopen Erik Falck.
 
Ragnhild,
det finns diskussioner om Falk-släkter både under Östergötland: Efterlysningar, här och Släkter: Ointroducerad adel, här.
 
Uppgiften om Laurentius Petri Brasks hustru finns redan hos Håhl och bör givetvis granskas närmare.

2001-03-22, 23:37
Svar #11

Utloggad Ragnhild Rosenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2012-10-04, 21:22
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/olleochragna
Bo,
tack för vägledningen till tidigare diskussioner. Intressant att läsa, men tyvärr spred de ju inget ljus över just mitt problem. - Jag som hade gått och hoppats att du visste hur Brita Gudmundsdotter Skuthe  hängde ihop med övriga Skuthar....
 
Hade Håhl samma formulering i sitt gamla herdaminne? (Det verket finns tyvärr inte på biblioteket där jag bor, men jag kan kanske få fjärrlåna.)
 
Misstänkt många heter Gudmund i kretsen kring Skutharna. Kanske att dessa Gudmundar egentligen bar namnet Skuthe fast de bara använde patronymikon??

2001-04-24, 12:08
Svar #12

Gun Aronsson

Vad synd att ni slutade att disskutera.Det var så intressant

2004-02-14, 15:07
Svar #13

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Den här diskussionen tog ju ett snöpligt slut. Det verkar inte som allt blivit klarlagt. Är det någon som har några nya infallsvinklar. Föt stt ytterligare Förvirra bifogas följande:  
 
I Svenska Studenter i Wittenberg skriver Christian Callmer följande s. 17f.:
29 Ericus falk
Boethius, (Vestrogothus). Inskr. i Wittenberg WS 1531, i Frankfurt a.d. O. SS 1533.
F. Ödberg i Vestergötlands fornminnesförenings tidskr. H. 8/9 (1897)35, 41.
(1531) Olaus Bark (?). Inskr. i Wittenberg WS 1531.
Sigfridus Claudii el. Nicolai Bauman, Finno, Inskr. i Wittenberg WS 1531 och mag. där 28.8.1534 (Sigfridus Finno. Nämnes 1533 såsom rektor för Skara skola.
Köstlin 2, 22. F. Ödberg a.a. s. 42, 49. Leinberg, Stud. 58. Grotenfelt, 1, 114.
N. Beckman, Vår skolas historia, 1. Göteborg 1926, 20.
David Conradi. Av borgarsläkt från Västergötland. Inskr. i Wittenberg WS 1531; återvände senast 1540 och kallas då magister. Kanik i Skara från 1540, sekr i kungl. kansliet. Död 1550.
F. Ödberg a.a. s. 38, 42, 49, 54, 69. Svalenius Norman 191 f. Bennich-Björkman s. 110.
Ericus (Erik) Falck. F. på 1510-talet. Inskr. i Wittenberg WS 1531, i Frankfurt a.d. 0. WS 1538, Mag. i Wittenberg 8.8.1542; återkom 1543. Kh. i Söderköåing, ordinarius i Skara 1547, biskop i Linköping 1558. Död i Linköping dec. 1570.
Kjöllerström 40-49. B. Hildebrand i SBL 15 1596, 119-122.
 
Per Frödholms inlägg ovan för till följande fråga:
Hade Johannes Simonis Falkius, Student i Rostock 1598och kyrkoherde i Persnäs 1614-43, något samband med övriga Falkar. Han hade dessutom en bror, Petrus Simonsson Falk,  som blev magister i Wittenberg 24 september 1611.
Mvh
Inge

2004-05-03, 21:52
Svar #14

Gun Aronsson

Sedan inlägget mars 2001 har jag tappat lusten för släktforskning,men råkade komma tillbaka till denna sida o inspirerades att skriva följande
enl genealogiska Föreningens SERIÖSE forskare på Skutarna/som intygade att han gått till källorna/ så är Hilavi Ericsdotter Falk,Biskop Falks dotter/Tyvärr har nämnda forskare gått ad mortem/ Varför ligger Hilavi Falk begraven bredvid Eric Falk ?Varför ligger Hilavis man Erik Persson också begraven där,även en Anna nämnd som  dotter till Erik Persson ?
Sedan undrar jag om Peder Eriksson Skutes hustru Karin Olofsdotter.På en del forskares antavlor på nätet ser man fortfarande att hon står som dotter till Skeppar Olof Enl riddarhusgenealogen Pontus Möller är det fel Skeppar Olofs dotter Karin/Katarina/ är inte Skutes hustru Men hon var från säker källa född i vapnet tre musslor. Varför heter hon Kase enl. en del forskare?  
Och vem är Olof i Vadstena ,som hon också är dotter till?
MVH  
Gun Aronsson

2005-08-31, 10:38
Svar #15

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Inlägg beträffande släkten Falk/Falck är överflyttade till diskussionen Släkter: Övriga släkter C-F: Falck.
 
Mvh
Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2012-05-10, 20:31
Svar #16

Utloggad Lennart Didrik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-01-24, 16:46
    • Visa profil
Jag har en uppgift på att Johan Adler Salvius änka Margaretha Pedersdotter Skuthe (1560-1657), vid Adler Salvius död 1652 bl a fick överta Balingsta och Vidja utanför Stockholm. När Margareta dör 1657 ska egendomarna ha gått vidare till hennes dotterdotter i hennes första äktenskap med guldsmeden och borgaren i Stockholm Lorentz Hartman (????-1617) och dotterdotterns man Gert Rehnsköld.
När Gert Rehnsköld dör 1658 går egendomarna vidare till hans son statsministern Johan Adolf Rehnsköld (1646-1680), som han fick med sin andra hustru Birgitta (Brita) Torskeskål.
 
Jag hittar ingen dotter till Margareta Pedersdotter Skuthe och Lorentz Hartman, bara en son Lorentz Hartman d.y. (????-1650). Är det någon som känner till om de kan ha haft döttrar också? Eftersom Lorentz Hartman dör 1617 måste dottern vara född innan dess.
 
Gert Rehnsköld var gift tre gånger och fick många barn. Första hustrun Anna Maria von Holtzendorff (1616-1640), som tillhörde den brandenburgska adeln, gifte han sig med den 16 oktober 1636 i Freijenwalde. Andra hustrun, Birgitta Torskeskål (1625-1655), som tillhörde en adelsätt från Västergötland, gifte han sig med i Hamburg den 7 februari 1641, och tredje hustrun Anna Catharina Gärffelt (????-1681), som var dotter till krigssrådet Thomas Gärffelt, gifte han sig med i Thorn i Preussen den 12 mars 1656. De båda första fruarna dog i barnsäng.
 
Att första hustrun Anna Maria von Holtzendorff (1616-1640) skulle vara dotterdotter till Lorentz och Margareta verkar inte stämma.
 
Tredje hustrun Anna Catharina Gärffelts (????-1681) mor hette Margareta von Vegesack (????-1665) och att hon skulle vara dotter till Lorentz och Margareta verkar inte heller stämma.
 
Återstår andra hustrun Birgitta Torskeskål (1625-1655). Hittar dock inga föräldrar till henne, vars mor i så fall ska vara dotter till Lorentz och Margareta. Tidsmässigt kan det stämma om dottern föds omkring 1590-1595 när Margareta är 30-35 år och dottern 30-35 år när Birgitta föds.  
 
Är det någon som vet sambandet mellan Margaretha Pedersdotter Skuthe (1560-1657) och någon av Gert Rehnskölds tre fruar?

2014-01-01, 10:25
Svar #17

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Det här torde vara borgmästaren Per Eriksson i Linköping SVAR, Älvsborgs lösen, Linköpings stad, bild 4-5:
 

 

 
MVH Andreas

2019-01-06, 11:47
Svar #18

Utloggad Fredrik Eng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 444
  • Senast inloggad: 2021-11-05, 17:51
    • Visa profil
Hej


Det verkar som jag också har anor hit.


Jag har lite frågor som ni kanske kan svara på:


1. Heter dom inte "Skutenberg"? och inte "Skute"
2. Skutenberg kommer väl från Brita Persdotter och inte från Gudmund Gudmundsson. Vilket betyder att Gudmund ej är adlig? Eller blir han det på automatik när han gifter in sig?
3. Blir alla barnen till Brita och Gudmund adliga på automatik också?


mvh
Fredrik

2019-12-29, 09:28
Svar #19

Utloggad Lars Brungs

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-01-25, 21:42
    • Visa profil
Jag har en släkting i Florida (DNA träff) och jag har letat bakåt i hennes släktträd för att finna en koppling till Sverige och då har jag stött på namnet Ann Skute F 1694-95 D 25 Sep 1733 Bucks Pennsylvania. Skute var som jag tror ett ovanligt efternamn finns det någon koppling till de personerna ni skriver om ? Anns far skall var Johan Svensson Skute F 1654 D   1722 och
Anns mor Armegot Martensdotter Gerretsson F 1664 D 1755. Anns farfar skall vara Sven Skute. Har namnet Skute någon koppling till platsen Skute strax söder om Östersund ? Tydligen var familjen verksam i New Sweden Delaware Vally.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna