ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010  (läst 3452 gånger)

2010-03-04, 17:16
läst 3452 gånger

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Man kan följa innebyggarna i Västra Ugglesäter genom åren:
 
Skattelängd 1540----------------Sone--------------------Anders
Hjonelagslängd 1610-------------Simon   
Mantalslängd 1641---------------Simon Sonesson----------Per Andersson
---------------------------------------------------------Sven Andersson
Skattelängd 1647----------------Simon Simonsson---------Per Andersson
Skattelängd 1665----------------Bryngel Simonsson--------Anders Svensson
----------------------------------------------------------Per Andersson   
 
Det förefaller som om Åkes Simon Sonesson är far till Sven-Oves Simon Simonsson. I så fall skulle Anders Simonsson vara bror till Simon Simonsson.
Källa: Ingemar Dahls hemsida samt ovan.  
Mvh
Jan

2010-03-04, 17:28
Svar #1

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Angående Christinas efternamn.
 
I maken Simons dödsnotis står namnet Christina Carlenia (Skillingmark C:1 Födde 1688-1691 (!!) på sidan 0/103, 104 i Genline). Han dog på Edet i Skillingmark. I dottern Christinas födelsenotis från Tullplatsen Edet i Skillingmark (C:1, 1688-1727, bild 40/sid 45 AD) står moderns namn Christina Carolinia, liksom det gör i hennes dödsnotis från Holmedal (se ovan). Varianter på namn och stavningar var ganska vanligt. Jag har en ana som i olika böcker redovisas med 5 olika stavningar och namnvarianter.
Mvh
Jan

2010-03-04, 19:03
Svar #2

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Jag lutar åt att Sven-Oves förslag om Andrae Nicolai Carlinus är det troligaste hittills.  
Det finns en hänvisning på nätet till både en Christina och en Andrae Nicolai, samt en Daniel:
 
Skriftseriekommitténs hemsida - Skrift XVI - Värmlands nation i ...
Carlgreen, Jacobus Andræ 476. Carlgrund, Ericus Gudmundi kh 474 ... Carlinus, Andreas Nicolai kh 213. Carlinus, Christina 213. Carlinus, Daniel stadsmusicus ...
 
/Skriftseriekommitteén vid Värmlands nation i Uppsala/
(http://www.bultsax.se/skriftserien/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1)
 Har någon möjlighet att kolla.
Jan

2010-03-04, 23:34
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det material som Jan länkar till ovan finns nu i tryck i form av Värmlands Nation i Uppsala 1595-1677 (2000), matrikel upprättad av Erik Gren.
 
Nr 213 är Andreas Nicolai Carlinus, son till en borgare i Karlstad, och som var gift med Sara Kempe. Deras dotter Christina var gift två gånger, men vem första mannen var nämns inte, däremot var andre mannen skomakaren Nils Jacobsson Grip från Norge.

2010-03-05, 10:09
Svar #4

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Tack Elisabeth
Christina Carlinia/Carlenia/Carolinia Gifte sig först med Samuel Brask död 1693. De fick barnen Sara, Daniel och Samuel.
Samma år som Samuel dog gifte hon sig med Simon Andersson Brask, död 1703. De fick barnen Lena, Anders och Stina.
1704 gifte hon sig med Nils Jacobsson Grip. Det är väl osannolikt att de fick några barn eftersom Christina då var 44 år gammal.
Mvh
Jan

2010-03-05, 10:19
Svar #5

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Man skulle ju kunna anta att Stadsmusicus Daniel Carlinus är Christinas bror. Hon kallade sin äldste som Daniel.
 
Jan

2010-03-05, 12:08
Svar #6

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej
Jag har surfat runt lite och fann, att det finns en forskare i Töcksfors som anger att Andreas Nicolai Carlinus är född omkring 1625 i Karlstad och fader hetter Nils Elofsson. Jag skall kontakta honom och fråga om källan

2010-03-05, 13:14
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jan, det är riktigt att stadmusicusen Daniel var bror till Christina, det stod också i matrikeln, men timmen var sen.
 
Finns det belägg i kyrkböckerna för Christinas olika giften, eftersom det i matrikeln bara nämndes två giften?
 
Det finns en liten bok om denna släkt Brask, men den känner ni nog till?

2010-03-05, 13:39
Svar #8

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Jag fann samma uppgift om fadern på  
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=janeur&id=I101826  
 
Vi får nog snart återvända till rötterna dvs Skragge på Ugglesäter och försöka knyta dom till vår familj. Om vi antar att Anders Simonssons far var Simon Sonesson och hans bror var Simon Simonsson. Att det fanns personer med namnet Sone på Västra Ugglesäter i mitten på 1500-talet framgår av Skattelängden ovan. Det förefaller ju inte alltför långsökt att Simon Sonesson fått namnet från den ett sekel tidigare levande Sone. Eftersom detta var ungefär samtidigt som den förste Simon Skragge gifte sig på Hammarö verkar eventuellt släktskap sträcka sig längre tillbaka i tiden. Lagerborg hävdar ju att Skraggesläkten kommer från Näset och avfärdar alla andra spekulationer om Skottland och Norge. Han spekulerar också i när och varför namnet Skragge uppstod.  
Kanske är förklaringen den att släktskapet mellan våra Skraggar från Ugglesäter och Skraggesläkten daterar sig tillbaka till mitten av 1500-talet då Sone bodde på Uggelsäter och de tidiga Skraggarna likaså, men inte ännu fått namnet Skragge.
Nyckelfrågan är således om det är Simon Sonesson som är Anders Simonssons far eller ej. Om så är fallet styrker det min hypotes ovan eftersom det fanns en Sone på samma gård redan 1540 och Sone är ju inte något särskilt vanligt namn så man får anta att Simon Sonesson är en ättling till denne tidige Sone. I så fall måste ett släktskap, om det finns något, datera sig tillbaka till 1500-talet. Det flitigt förekommande bruket av namnet Simon i båda grenarna stödjer detta. Kanske Simon Skragge på Hammarö hade en bror som Hette Sone?
 
Ursäkta de vilda hypoteserna - det är en yrkessjukdom hos mig.
 
Mvh
Jan

2010-03-05, 13:41
Svar #9

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Elisabeth, inget är ju 100% men följande kan jag tillföra.
Vigsel med Samuel Brask kan beläggas med: 1750 den 9 novmebr dödde Tullänären Daniel Brask i Ågelanda hans fäder voro Tullänären vid Skillingmark station avfl Samuel Brask och moder madam Christina Carolinia begrofs den 2 december 67 år och 5 månader 3 dagar. Silbodal (S) C:2 page 341  
 
Vigsel med Simon S Skragge kan beläggas med: Tullplatsen Edet. Christina Simonsdotter född den 30 januari af ärliga och christliga föräldrarna fader .. af .. Simon Skragge, moder christlig af dygd... hustr Christina Carolinia. döpt af kapl den 4 februari blev vid dopet kallad Christina, manligafadrar voro, Anders Jacobsson i Brä..., Halfvard i Tomm.., Torsten Sundström, Qvinnsfaddrar......, hustr Ingeborg i Berg...d som bar barnet till ...
dopet af ... med .... Skillingmark 1701 C:1 page 45  
 
Vigsel med Grijp se ovan.
 
Om någon har hittat vigsel attest vore jag tacksam att få ta del av dessa.

2010-03-05, 15:05
Svar #10

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Elisabeth och Åke
Här kommer lite merindicier:
 
I dödsnotisen för Holmedal 1747 C:1 125/251 AD återfinns en Christina Carolinia eller Carlinia. Hon avled 27 december 87 år gammal. Hon var således född 1660.
I födelsenotis för Christina Simonsdotter på Tullplatsen Edet i Skillingmark 30 januari 1701 anges faderns namn till Simon Skragge och modern Christina Carolinia. (Skillingmark C:1 40/45 AD)  
I dödsnotis för Simon Skragge anges hustrun heta Christina Carlenia. (Se ovan)
 
Att Christina Carlenia och Christina Carolinia är identiska personer är såldes klar och att hon var gift med Simon Andersson Skragge.
Det förefaller också högst troligt att änkan Christina Carolinia/Carlinia i dödsnotisen för Holmedal är identisk med Christina Carlinia från Köla. Båda är födda samma år.
Det är givetvis möjligt att den änka som gifter sig med Nils Jacobsson Grip inte är Simon Andersson Skragges änka utan att det finns en Christina Carlenia/Carolinia som inte är identisk med prästen Carlinus dotter.
 
Eftersom vigselhandlingar för Skillingmark saknas, liksom tidiga födelseböcker och husförhör kan man inte dokumentera de tidigare äktenskapen i originalkällorna.
 
För att komma vidare måste man följa Christina och Simon Andersson Skragges dotter Stina Simonsdotter. Hon Gifter sig med min ana Olof Ersson. De får ett antal barn och vid varje dop dyker två namn upp - Samuel Brask, som är ung. jämngammal med Stina samt i några fall Christopher Wahlenberg. Båda är tullnärer I Skillingmark.  
 
I AI:2, Västra Fogelvik 1763-1768, 51/0, p 57 uppträder Stina med namnet Simonsdotter Brask. Före 1733 använder Stina endast namnet Simonsdotter, sedan antar hon andranamnet Skragge för att efter 1763 kalla sig för Simonsdotter Brask. Man bör notera att yngste sonen till Samuel Brask och hans hustru Christina (Carlinia)?? hette Samuel (se ovan) och skulle således kunna vara Stinas halvbror, därav närvaron vid dopet av alla hennes barn.
 
Dessa uppgifter visar på att Christina Carlinia åtminstone var gift med Simon Andersson Skragge och troligen också med Samuel Brask. Jag har mer dokumnet någon stans så jag får väl rota vidare.
 
Mvh
Jan

2010-03-05, 16:34
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Vad gäller uppgiften att en Simon Sonesson bodde på Västra Uggelsäter 1641, så tror jag att den är felaktig.
Länsmannen Simon Simonsson bodde på Uggelsäter, det framgår i Näs häradsrätt 1651. (Näs häradsting 1651, 10/11/12 juli. SE/GHA/90102 Advokatfiskalen Värmlands län EVIIAAAL:5 (1651-1652)  (AD Bild 120 / sid 230))
En dotter till Länsmannen hade blivit gift med Anders i Mässevik, Bro (S). Målet gäller om Mässevik skulle skatta eller inte till Bro kyrka. Ett antal argument för och emot framkommer, långt tillbaka i tiden, däribland Länsmannens dotters gifte. (Som alltså skett långt före 1651.)
1633 uppbuds 1/5 av hela Västra Uggelsäter på tinget, det framhålls i uppbudet att gården är 1/1 gård.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-05, 16:57
Svar #12

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Om Simon Andersson Skragge inte tillhört släkten Skragge på något sätt, så vore det säkert inte bra för karriären kalla sig Skragge - och särskilt inte att som vanlig strandridare då ge sig in på penningaffärer med tullinspektoren för hela Värmland Sven Skragge. Det med tanke på hur ont blod det väckte när Olof Hermelin kallade sig Skragge utan att vara släkt.
Att som Simon gå i skola i Karlstad var inte för vem som helst, det var dyrbart. Att sedan komma till Stockholm och därefter in i Tullverket var inte heller för vem som helst. Att dessutom direkt placeras så nära hemorten, det krävde en del.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-11, 22:55
Svar #13

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Sven-Ove och alla andra
 
Enligt den av mig enligt Dahl ovan citerade skatteängden för Västa Ugglesäter bodde Simon Simonsson där 1647, vilket stämmer med Sven-Oves citat ur Domboken som visar att Simon Simonsson bodde där 1651. Detta innebär ju inte nödvändigtvis att inte en Simon Sonesson kan ha bott där 1641 som Dahl menar utifrån Mantalslängden. Givetvis kan det ju vara så att Dahl läst fel som Sven-Ove föreslår. Enda sättet att lösa detta torde vara att någon som har tillgång till Mantalslängden för 1641 kan visa en kopia så alla vi andra kan avgöra hur det är.  
Detta är ju ganska viktigt eftersom förekomsten av en gren där såväl namnen Sone som Simon förekommer med rötter till mitten av 1500-talet i Västra Ugglesäter skulle stödja min spekulation om att det skulle finnas en parallell Skraggesgren som kanske utgår från en broder till den förste Simon Skragge på Hammarön. Detta skulle också förklara att Simon Andersson Skragge ansåg sig ha rätt till namnet. Det resonemang som Sven-Ove för om osannorlikheten att han skulle ta namnet utan skäl håller jag helt med om. Även att han fick gå på den kostsamma Karlstads skola och gymnasium stödjer att han var av Skraggesläkt. Jag har gått igenom alla elevmatriklar för skolan, men just de åren saknas tyvärr.
Mvh
Jan

2010-03-12, 12:02
Svar #14

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Två bosatta i Västra Uggelsäter år 1634:
Tinget 1634-03-12  (AD  SE/VA/11174 Näs häradsrätt AIa:1 (1619-1657)  Bild 34 / sid 63)  Per Andersson, Simon Simonsson.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-12, 14:05
Svar #15

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Hej Sven-Ove
Tack för ytterligare bidrag till lösningen av frågan. Jag är inte lika skicklig som du att läsa gammal dombokstext, men jag har försökt stava mig igenom texten. Därför får jag lita till din kompetens inom området att dessa två bodde på Västra Ugglesäter 1634. Detta motsäges ju inte heller av Ingvar Dahls tolkningar av Mantalslängden för 1641. Han har ju läst ut även en Simon Sonesson, vilket kan vara fel, men det kan jag inte förutsätta eftersom Ingvar Dahl, liksom du är en mycket kompetens forskare. Jag kommer därför att försöka finna klarhet i detta, eftersom det är en viktig aspekt. Återigen efterlyser jag någon som har tillgång till Mantalslänged för 1641. Jag har kontaktat Ingvar Dahl i frågan.
 
Mvh
Jan

2010-03-12, 18:00
Svar #16

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Hej igen
Skraggarna lämnar mig ingen ro!
Jag har nu fått ett svar från Ingvar Dahl som inte utesluter vare sig att det kan vara en felskrivning i originaldokumentet eller att han kan ha gjort en feltolkning av materialet. Han åtekommer när han fått möjlighet att kontrollera i originaldokumenten, vilket kan dröja en tid.
Den intressanta frågan kvarstår emellertid vem av de två -  Simon Simonsson som bevisligen existerade eller en Simon Sonesson som eventellt existerade - är Anders Simonssons fader. Vilken det nu är vore det intressant om någon hade en hypotes om hur denne är befryndad med ättlingarna till Simon Skragge från Hammarö. Jag har förgäves försökt finna en anknytning bland alla de släkttavlor som redovisas i Lagerborg och har också gått igenom släkten minutiöst i Fryxells Bibliotheca Wermlandica utan framgång.
En hypotes jag har prövat är att endast de framgångsrika grenarna redovisats i dessa handlingar. Det är nämligen en påfallande brist på icke lyckade släktgrenar och även på döttrar, om de inte gift sig in i betydande familjer. Detta kan givetvis vara förklaringen. En annan hypotes är den jag framför ovan, nämligen att Simon Skragge hade en bror som är anfader till våra svårplacerade Skraggar, men vars ättlingar dock bodde på familjegården.
 
Låt mig erinra om vad Lagerborg säger om släktens ursprung:
 
Lagerborg som skrivit det mest omfattande verket om släkten Skragge, hävdar att släkten funnits på Näset sedan 1400-talet då en förfader Joen Skragge förlorade sitt hemman Hällebostad som böter till frälsemannen Pelle i Ramstad. Denna Joen Skragge skulle vara anfader till den Simon Skragge som är den tidigaste bevisade anan - anfader till de berömda Skraggarna. Att Skraggarna skulle kommit från Skottland via Norge anser Lagerborg saknar grund. Snarare flydde de undan norrmännen från sin hemtrakt Näset. Att sedan släkten återvände till den fem kilometer bort belägna Västra Ugglesäter anser Lagerborg vara troligt och dessutom senare, bevisat. Simon Skragge på Hammarö skulle såldes kommit från Näset. Simon gifte sig med den oerhört förmögna dottern till kyrkoherden Laurentius Laurentii i Tingvalla av Gluserudssläkten. Hennes farbror Jon Larsson i Glumserud äktade en dotter från just Hällebostad - Joen Skragges gamla gård - och troligen mötte Simon Skragge sin tillkommande. på Näset, genom detta släktskap. Att sedan Simon Skragges söner alla återvände till gården Västra Ugglesäter, granne med Hällebostad och att detta blev Skraggarnas gård under generationer talar för Lagerborgs analys.
Lagerborg nämner inget om huruvida Simon Skragge skulle ha haft någon familj kvar på Näset, än mindre en broder. Frågan är således vem den Sone är som enligt 1540 års skattelängd bodde på Västra Ugglesäter?
Mvh
Jan

2010-03-12, 18:16
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ett problem är att det mesta av forskningen om Skragge tycks basera sig på Lagerborgs bok som utkom redan 1919.
Det finns säkert en hel del som är korrekt i boken, men idag är det 2010 och vi har helt andra möjligheter att forska.
 
De som bodde på Västra Uggelsäter i Huggenäs (S) var ättlingar till länsmannen Simon Simonsson, sonen till Simon Simonsson på Hammarö (S), förutsatt att Lagerborg har rätt om det första ledet. de andra bodde på andra platser.
Jag tror inte att Sone år 1540 har med Länsmannen Simon Simonsson att göra, om inte Simon var gift med en ättling till Sone.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-03-12 18:19)
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-03-12 18:37)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-12, 20:19
Svar #18

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Västra Ugglesäter, Huggenäs 1642 (mtl):
Simon med familj/hushåll,
Per Andersson med familj/hushåll,
Ryttarkorpralen med familj/hushåll
[Mantalslängder 1642-1820, Värmlands län, sid. 1262 eller SVAR Bildid: A0001908_00048]
 
Sedan, eventuellt en Skragge-person, Simon Turesson i Årtan, Segerstad, Värmland. Se vidare Grums härads domböcker 19-20 maj 1654 (Grums häradsrätt, AIA:1, sid. 28 eller AD OnLine bild 18) och 10 november 1654 (Grums häradsrätt, AIA:1, sid. 34 eller AD OnLine bild 21).

2010-03-12, 22:23
Svar #19

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Här kommer en kommentar från Ingvar Dahl i frågan:
 
1) ...det visar sej att i en avgiftslängd för 1622 (boskap...), så anges för (Västra) Ugglesäter i Huggenäs en enda skattskyldig och det är Simon, med kommentaren /enl min tolkn/ att han har ett uppdrag som fjärdingsman el nå't liknande. Denne Simon bör alltså rimligen vara i åldern 30 - 50 år (gissningsvis) - dels för att anges som ensam skattebonde för hemmanet, och dels för att ha hunnit erhålla sitt särskilda förtroendeuppdrag....  Om hypotesen stämmer bör han vara född på 1580-talet (+/- 10 år).  
 
2) Med tanke på ovanstående, så kan knappast den Simon Sxxxxxxxxxx, som noteras på första plats mantalet 1641 (gårdarna och bönderna noterades vanligen efter storlek, bärkraft och anseende) vara någon annan än en Simon, som är son till föregående Simon - dvs en Simon Simonsson. /Praxis vi denna tid var att personer som uppnått 60 år, vanligen räknades som gamla och fick beteckningen ur mantal. Deras ev plats i längderna var därför på de sista raderna... eller att de helt enkelt inte längre fanns med..../. Gamle Simon (från not 1622) är alltså troligen ur mantalet 1641, och ersatt av sin arvinge - sonen Simon Simonsson!
 
Så därför ansluter jag mej till skeptikerna av min egen text - och gör en justering av denna.
 
Min kommentar: Med dessa ord torde det vara ganska klart att den äldre Simon heter Simonsson,som Sven-Olov hävdat och inget annat.  
Liksom Sven-Ove misstänker jag dessutom starkt att Lagerborg inte bara är ofullständig utan även kan vara felaktig i vissa detaljer. Det vore intressant att veta på vilka punkter nutida forskning falsifierat dessa uppgifter. Om man ändå utgår från Lagerborg Tabell X på sidan 199 så skulle den Simon som Ingvar Dahl funnit i avgiftslängd från 1622 kunna vara länsmannen Simon Simonsson Enligt Tabell X i Lagerborg hade han bara en son Simon (murarmästare). Denne har i sin tur enligt tabell IX, 4 söner och enligt tabell X, 7 söner, men inga döttrar. Det förefaller som det skulle finnas utrymme för en Anders som blivit utelämnad av Lagerborg.
Kanske kan man inte komma längre, men som sagts tidigare, förefaller det knappast vara alltför ovetenskapligt att påstå att alla indicier pekar på att Anders Simonsson var befryndad med Skraggesläkten på Västra Ugglesäter och därmed hade rätten att bära namnet. Hur släktskapet ser ut i detalj är värre att fastställa.
 
Mvh
Jan
 
PS/Ingvar Dahl var mycket tacksam att jag kontaktade honom direkt angående de tvivel som uppstod kring hans texter och han vill gärna ta del av sådana tvivel även i fortsättningen så att hans material kan hålla hög standard/DS

2010-03-12, 22:48
Svar #20

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ingvar Dahls material håller hög standard.
Mantalslängderna är upprättade i tre exemplar varje år, som delvis kan variera emellan sig - även om de ska vara lika. Dessutom är det näst intill omöjligt att vara 100% när det gäller ett så omfattande material som hela landskapet under så många år.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-03-12 22:49)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-13, 16:25
Svar #21

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
I Vedbo dombok finns under år 1680 följande: En gammal studerat person Andreas Skragge får intyg, att han här i häradet hederligt och väl förhållit med många förnäma barns information och därom fått attester av khde i Högsäter Olof Westelius, landsskriv. Torsten Jonsson och comm. i Ed herr Anders Jernberg.
Känner någon nått mer om denne man som bör vara född i början av 1600-talet och om man kan placera honom nånstans i Skraggesläkten. Det står inte var han vid tillfället bodde. Kan Andreas vara samma som Anders?
 
mvh Kent}

2010-03-15, 20:46
Svar #22

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Om Olof Simonssons i Ugglesäter hustrus Karin Olofsdotters arv handlar ett mål i Grums härads dombok från 7 oktober 1656 [se Grums häradsrätts domböcker AIa:1 sid 57 (AD OnLine bild 32) alternativt Värmlands läns renoverade domböcker EVIIAAAL:7 sid 195 (AD OnLine bild 239)].

2010-03-16, 10:13
Svar #23

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Både Olof Simonsson och Bryngel Simonsson avled 1682 i Västra Uggelsäter, Huggenäs (S).
Kyrkoräkenskaperna i By (S)  (AD)SE/VA/13069 By-Säffle LI:1 (1642-1726)  Bild 42 / sid 39
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-19, 21:29
Svar #24

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
En annan eventuell Skragge: murmästaren Daniel Simonsson i Valnäs (Eds sn?), se vidare Grums härads dombok 30 december 1663 (AIa:1 s. 112).

2010-03-23, 18:54
Svar #25

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Hej alla Skraggeintresserade
Jag vill bara berätta att jag tagit mig för att, efter bästa förmåga, steg för steg, sammanfatta en del av det vi kommit fram till utifrån de första frågorna om Stina Simonsdotter Skragges identitet. Jag har kommit en bit på väg. Se http://slaktforskning.blogspot.com/2010/03/en-helt-obetydlig-gren-pa-skraggetrad et.html och efterföljande texter  
Mvh
Jan Granath

2010-03-25, 21:38
Svar #26

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
En annan eventuell Skragge: murmästaren Lars Simonsson i Björrud (?), se vidare Grums härads dombok 2-3 november 1669 (AIa:1 s. 195-196).

2010-03-27, 14:50
Svar #27

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
I Örebro länsstyrelse, landskansliet, brev och koncept 1762 AIb:37 finns en kort passage daterad den 24 april. Däri omnämns böter från 1758 för borgarna Nils Skragge och Lars Lund, jag antar att det avser Nils Danielsson Skragge och svärsonen Lars Andersson Lund som diskuterats här ovan i tråden och under Resande. Har något mer framkommit om denna familj?
 
Magistraten i Carlstad-
under the 15 april 1758 har T. blifwit an-
tydd, at, enligt bifogad förtekning på
kongl: Giöta hofrätts Sakören, ut-
söka hos Rådman Gust: Forsell 10 dr [?] hos
Rådman Joh: Eliander 60 dr, Borgaren Jon-
Nilsson 10 dr Borgarna Nils Skragge och Lars
Lund 10 dr och bemälte Nils Skragge therutan
för ohemula beswär emot Kiellgren 30 dr,  
[---]
men som sedermera icke något swar an-
kommit, om samma Sakören blifwit ut-
tagna och uti Landt ränteriet insatta, en-
ligt berörda mitt bref; Så åligger
T. at sådant utan widare drögsmål
fullgiöra,
[---]  
samt penningarna
sedan uti Landtränteriet och de-
positions attesten til mig insändas.

2010-03-28, 23:20
Svar #28

Utloggad Jan Granath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 16:58
    • Visa profil
    • slaktforskning.blogspot.com
Jag läser mantalslängder från Västra Ugglesäter mellan åren 1663 och 1665 och finner då Olof, Anders och Bryngel Simonsson. Kan detta vara samme Anders Simonsson som förekommer i Ny socken under delvis överlappande tid? Anders Simonsson förekommer i Jösse härads domböcker redan 1661 och} det påstås att han har barn födda från 1657 (Johan). Det har även här ovan nämnts en dotter Maria Andersdotter Skragge som skulle vara född i Ugglesäter 1665.  
Har vi att göra med två olika Anders Simonsson födda i Västra Ugglesäter eller är dessa personer identiska?
 

2010-03-29, 13:15
Svar #29

Utloggad Kent Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 15:15
    • Visa profil
Jonas Andersson födelseår är uträknat från att han var 76 år då han dog (1733). Han skulle gift sig vid 36 års ålder (1693). Hans födelse skulle kunna vara några år senare. Hur mycket kan man lita på prästens anteckning i dödsnotisen?  
Vet man nått mer om Per Andersson som blev soldat för Vagge 1679. Hans födelseplats eller födelseår. Han tycks vara en av de tidiga barnen i familjen.  
 
 
(Meddelandet ändrat av Kidde 2010-03-29 13:16)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna