ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-01  (läst 3634 gånger)

2000-04-08, 00:55
läst 3634 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Denna släkt ses ofta presenterad som den kända värmlandssläkten och liknande. Därför är det väl på tiden att den får en diskussion i Anbytarforum!
 
Boken En Värmlandssläkts öden av Rolf Lagerborg lär behandla släkten. Några medlemmar har blivit adlade med namn som Skraggensköld, Lagerborg och Hermelin.
 
Min fråga gäller en sergeant Thure Skragge vid Västerbottens regemente 1755 (enligt Ulla Johanson, Rulla över befälskårerna...) och om han är identisk med korpralen, 1747 rustmästaren vid Hamiltonska regementet Thure Skragge, gift med Elisabet Gustavsdotter.
 
Hur är han släkt med de grenar som adlades, och hur är han släkt med Brita Greta Nilsdotter Skragge som gifte sig i Karlstad 1749 med Lars Andersson Lund?

2000-04-08, 02:08
Svar #1

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Thure Skragge, f. 1724, sergeant vid Västerbottens reg. 1754, var bror till Olof & Daniel (båda överstelöjtnanter) som adlades Lagerborg.
 
Thures farfar, Olof Skragge, kornett, ägde Giöstad och Uggelsäter, var syssling till Brita Nilsdotter S.
 
mvh
Tommy

2000-04-08, 12:59
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Daniel Gabrielsson Falk var f. c:a 1699 och dog någon gång under åren 1753-57, denne var med hustru och barn bosatt i Skog, Frykerud (S). Daniel var son till Gabriel Erici Falk och Katarina (ibland kallad Karin) Danielsdotter Skragge, de sistnämnda skall enl. Karlstads Stifts Herdaminnen (eller dylikt) vara vigda i Nedre Ullerud (S) den 14/8 1691.
 
Mina funderingar är om de verkligen var vigda i Nedre Ullerud, ty jag kan inte hitta notisen, men har eventuellt letat på fel plats, samt undrar jag om någon vet något om Katarina Skragges anor. Enl. en släktforskare i Norge skulle hon eventuellt vara dotter till en Daniel Simonsson Skragge d. 1669, som i sin tur är son till Simon Simonsson Skragge, denne murmästare, men det ovannämnda behöver inte vara de korrekta anorna.

2000-04-08, 13:01
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Sergeant Thure Skragge förekommer vid vårtinget i Umeå socken 1753. Han har fått en oäkta dotter 1753 5/2 med Kerstin Jonsdotter från Böle i Umeå socken. Han erkänner och av protokollet framgår att han vistats i socknen i 5-6 års tid vid generalmajor Hamiltons regemente. Enligt domboken hette Skragges hustru Elisabet Granberg och var bosatt i Malmö.

2000-04-08, 14:25
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stort tack för era uppgifter. Uppgifterna från Umeås dombok var mycket intressanta!

2000-04-08, 17:47
Svar #5

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Tommy Näzell
 
Varifrån kommer uppgiften att Brita Nilsdotter Skragge (g Lund) var syssling med Ture Skragges farfar. Jag har inte funnit något belägg att Brita skulle tillhöra den kända Värmlands släkten Skragge. Hennes avkomma och nära släkt verkar vara av sk Resandesläkt och avståndet från hennes sociala grupp till dom mer kända Skraggarna var väl milslång ??
 
Stefan Jernberg, Karlstad

2000-04-08, 23:16
Svar #6

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hej Stefan,  
du har säkert rätt, jag får skylla fadäsen på nattens sena timma. Hade jag läst igenom hela efterlysningen ordentligt, så hade jag ju sett på årtalen att det inte kunde vara samma person. Den Brita Nilsdotter som är syssling med Olof Skragge, är f.ö. den enda Brita Skragge som finns upptagen i boken.
 
Sorry!

2000-04-09, 10:35
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stefan,  
på annan plats i Anbytarforum (Resandesläkter - Lund) har Bosse Lindwall skrivit:
boråsdrängen Lars Andersson Lund, född 1726, död 21 maj 1758 i Karlstads sfs som gifte sig 15 oktober 1749 i Karlstad sfs med Brita Greta Nilsdotter Skragge, född 1728, som inte var av resande släkt utan dotter till Nils Danielsson Skragge av den kända värmlandssläkten.
 
Om inte heller Nils Danielsson går att hitta i Rolf Lagerborgs bok, så kanske Bosse kan hjälpa oss här. Hur är Nils Danielsson Skragge släkt med de övriga Skraggarna?
 
Visserligen var avståndet milslångt socialt mellan dessa grupper, men inte alltid så långt blodsmässigt. Eftersom Thure Skragge länge var vid det resandetäta Hamiltonska regementet undrade jag om det kanske fanns något samband med att Brita gifte sig i denna grupp.

2000-04-09, 17:59
Svar #8

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anders Berg
 
Nils Danielsson Skragge och hans hustru Lisken Ludvigsdotter´s (fyra kända) barn är alla födda i Sunne, där han står som borgare ifrån Karlstad. Lisken var säkerligen syster med den Maria Ludvigsdotter som gifte sig i Karlstad 1741-10-11 med Olof Lind och dör i Visnum sn 1773 bg 08-29 (60 år gl) som omkringvandrande änkan Maria Lind. Hade varit kul om man fått tag på Nils ursprung men som läget är nu kan jag inte bevisa att Nils INTE var från den kända släkten, men kan inte bevisa motsatsen heller.  
 
I Karlstad bg 1735-01-12 Nils Danielssons fader som dog i Sunne, tyvärr inte namngiven. Troligen våran men då det vid tidpunkten finns ännu en Nils Danielsson i Karlstad är det inte 100% säkert.
 
Då familjen troligen var knuten till Sunne på något vis (även Brita´s dotter Kristina var född där) kan kanske Fryksdals härads domböcker ge någon ledtråd.
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad

2000-04-09, 20:54
Svar #9

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Anders. Efter att jag skrev de ovan citerade raderna vände jag mig till Stefan Jernberg i Karlstad för att få hjälp med familjen Nils Danielsson Skragge. Som framgår av Stefans svar ovan visade det sig att barnen till Nils Skragge och Lisken Ludvigsdotter verkar vara resande och att hustru Lisken med all sannolikhet var av resandefamilj. Brita Greta Skragge tillhörde alltså en resandefamilj, åtminstone på mödernet. Sedan återstår, som Stefan påpekar, frågan om Nils Danielsson Skragges börd. Tittar man i Fryxell verkar det finnas en massa grenar av släkten med ytterst knapphändiga uppgifter (Lagerborgs bok har jag tyvärr inte tillgänglig) och det är ju inte osannolikt att Nils är en äkta Skragge som gift in sig i en resandefamilj.

2000-08-05, 20:11
Svar #10

Richard Svensson

Det finns en Daniel Simonsson Skragge som är född 1633 i Västra Uggelsäter, Huggenäs(S), Säffle. Han är murmästare och militär. Daniel dör 1669.
Hans far är Simon Simonsson Skragge, murmästare, boende på Västra Uggelsäter, Huggenäs(S), Säffle.
Daniel har minst 11 syskon.

2000-08-06, 14:07
Svar #11

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Richard (m.fl.)!
 
För några år sedan fick jag intressanta uppgifter från dig om gemensamma forskningsobjekt på Värmlandsnäs, bl.a. fanns där en Sara Nilsdotter Skragge, född i Västra Uggelsäter, Huggenäs (S) omkring 1630. Hon gifte sig med en Olof Andersson i Järnerud, Botilsäter (S). Som far till Sara anges Nils Bryngelsson (Skragge?). Eftersom frågan är lämplig att ställa under den här rubriken undrar jag om Du (eller någon annan!) har kompletterande upplysningar om denna Sara?

2000-08-07, 23:09
Svar #12

Richard Svensson

Hej Peter.
Jag har inte någon bakgrund till Nils Bryngelsson Skragge enligt mina tidigare uppgifter till Dig.
Problemet är att tidsanpassa Skraggarna. Mina domboks- och mantalsskrivningsuppgifter räcker inte till.
Kanske någon annan kan hälpa till ?

2000-08-08, 22:16
Svar #13

Monica Jönsson

Hej,  
 
i jakten på våra skånska resandesläkter Westerlin/g, Hagman och Wallin har jag i Blentarp (M) på 1770talet träffat på en frekvent gudmoder, Hanna Scragge(n/s.) I katekemislängderna från Blentarp 1745 är finns en Johan Scragge, hustru Hanna och Gottfrid (son?).
 
1750 begravs en skräddaren Anders Scragge, 65 år pga blodstörtning, och 1755 begravs Johan Scragge, son till Anders Scragge, allt i Blentarp.
(Här är mina avskrifter lite otydliga, så jag reserverar mig för ev. fel)
 
Finns det någon anknytning till era Skragge? Sålångt jag hittat finns det inget släktskap med våra resande, bara gudmorskap
 
MVH, Monica

2000-08-09, 09:47
Svar #14

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Hej Richard, du har möjligtvis inte mer information om Skraggarna längre tillbaka i tiden, då med utgångspunkt från Simon Simonsson Skragge, murmästaren?
 
Samt undrar jag om du har barnen till Daniel Simonsson Skragge.
 
Mvh Marcus.

2000-09-13, 15:47
Svar #15

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Margareta Skragge, dotter till Simon Haqvini Skragge och Agneta Canutia är gift med en kyrkoherde Olof Palin i sitt andra gifte. Är det någon som vet om denne Palin är på något sätt släkt med koministern i Bjurtjärn Johannes Palin?
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-10-09, 17:18
Svar #16

Utloggad Anneli Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 09:13
    • Visa profil
Hej, Jag har en fråga från en amerkanska som har en Niclas Schragge/Skragge född 173 el 1798 i Katarina förs. i sitt stamträd. Är det någon som känner till föräldrarna till denne man. Han gifte sig senare med en Wessman.
Själv är jag ättling till Lagerborgarnas yngre bror Karl Skragge född ca 1721 död 1799 i Erikstad.

2001-11-18, 18:55
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Skragge-fynd.
I Jönköpings rådhusrätts protokoll hittade jag följande:
 
Den 6 Maj 1645 meddelades Håkan Svenssons i Philipstad son en skriftlig stämning under Notarii hand till Abraham Wedherhusen nästkommande 12 Maj att comparera och svara angående det Abraham haver ställt sig i löfte för Erik Masmästare att om Nyåret 1643 skulle stå till rätta i Philipstad.
 
1645 12 Maj
Abraham Wäderhusen sakfälldes för stämning emot Håkan Svenssons i Philipstads fullmäktig till 3 marker.
 
Den 17 Maj meddelades Simon Skragge på sin faders vägnar åter en skriftlig citation under Notarii hand till Abraham Wederhusen att comparera näst kommande måndag tideligen klockan 8.
 
1645 19 Maj
Kom för rätten Simon Haqvini Skragge på sin faders Håkan Svenssons vägnar i Philipstad emot Abraham Wederhusen, angåendes det Abraham Wederhusen haver caverat för Erik Masmästare att han skulle om Nyåret 1643 sig inställt till rätta uti Philipstad och efter sådant icke är skett, pretenderar Simon Skragge uppå skada och omkostnad hit förrest att Abraham Wederhusen det betalar såsom att Abraham söker Debitoren, där emot svarar Abraham Wederhusen att oansett uti själva cautionen icke finnes hans egen hand, likväl kännes han hava utlovat och ställt sig i löfte för Erik Masmästare det han skulle komma till Philipstad och Häkan Svensson till rätta stånda föregiver att Erik Masmästare talte med W:de Petro Dobero och då icke annat hade förmodat än Erik Masmästare skulle förlikts efter han allt sedan intet åtal haver förnummit och på det han ytterligare här om icke sökas eller fordras, säger Abraham Wederhusen sig hava skickat efter Erik Masmästare att han är nu tillstädes. Så alldenstund Abraham Wederhusen icke haver ställt sig vidare i löfte än att käran skall komma till rätta i Philipstad, varföre avsäger rätten det Abraham Wederhusen skall vara förpliktad innan S Johannis dag nästkommande ställe Erik Masmästare till Philipstad eller där bemälte Masmästare innan föreställt tid icke är kommen till rätta uti Philipstad skall Abraham Wederhusen då avlägga och betala det Erik Masmästare rättmäteligen är Håkan Svensson skyldig, belangande omkostnaden hit till staden ifrån Wermeland skall Abraham Wederhusen den förnöja sin Simon Skragge så framt Erik Masmästare icke förmår själv den betala.
 
Med reservation för ev felläsning.  
 
Mvh//
Lotta

2001-11-19, 23:45
Svar #18

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Lotta!
Då jag själv har dessa Skraggar i min antavla skulle jag vara tacksam för en källhänvisning.  
Hälsningar
Sigvard

2001-11-20, 12:00
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Sigvard!
 
Det är som sagt Jönköpings rådhusrätt 1645.
SVAR-kortet heter:
06 Jönköpings RR o MAG, AIIA:4, 1641-1645, D66808. Det är kort 11 av 12 i den volymen.
Jag hittade dock inte något mer om målet där, så antagligen får du leta i Filipstads domböcker för att se vad som hände.
 
Mvh//
Lotta

2001-11-20, 19:42
Svar #20

Eva Leksell

I början av 1700-talet fanns en tullinspektor Sven Skragge i Karlstad som det står en del om i Sten Kristianssons Uddevalla stads historia II (Uddevalla 1953) s 51ff.
 
Det är allt jag har att komma med - om det nu kan vara av intresse.

2002-02-05, 14:50
Svar #21

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
En efterlysning som troligen berör ovanstående Thure Skragge.  
 
Jag har en ana som heter Maria Thuresdotter. Hon gifte sig 1767-01-23 i finska församlingen Tuulus med den svenske soldaten Anders Rönberg ifrån Arnemark (Piteå landsförsamling) i Norrbotten. Maria angavs som tjänstepiga på gården Ylöscartano i byn Juttila (källan är Historieböcker, Hiski; http://www.genealogia.fi/hiski/5z2teg.  
 
(Enligt husförhör för Arnemark angavs Maria kommit inflyttad från Kangasale, Tavastland i Finland).
 
Maria var född 1745-11-08 under Hamiltonska regementet. Hennes föräldrar var Corp. Thure SEKrugge och hans hustru Elisabet Gustavsdotter.
1747-09-25 föds sonen Olof. Då anges fadern som fourir Thure Skragge och hustrun Lisa Skragge. Sonen Olof begravdes 1750-01-04.  
 
Enligt ovanstående så anges Sergeant Thure Skragge och att han var i tjänst för generalmajor Hamiltons regemente. Detta skulle ju i så fall mycket väl stämma in på att den berörda Thure Skragge var far till min ana Maria Thuresdotter.  
 
Tydligen så flyttade i så fall dottern till södra Finland (Tuulus församling) där hon fanns vid giftermålet 1767 för att då flytta till Norrbotten (dåvarande Västerbotten) och Piteå landsförsamling. ca 30 mil norr om Umeå, där fadern angavs som Sergeant 1753 (enligt ovan).
 
Är det någon som kan bekräfta eller dementera uppgifterna i mitt inlägg?! Om det stämmer vore jag mycket tacksam för ev. ytterligare info om Thure Skragge och hustrun, samt även för tidigare släktled.  
 
Tar tacksamt emot svar även via email!

2002-02-05, 16:33
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Christer, att den Ture Skragge du omtalar är samma som den jag, Tommy och Staffan nämner ovan står nog helt klart, och om honom har jag inte mer uppgifter, men jag undrar hur du kommit fram till att Maria Turesdotter skulle vara Skragges dotter? I vb 1767 i Tuulus står inget släktnamn på henne. Är det från en födelseuppgift i hfl?

2002-02-05, 21:12
Svar #23

Staffan Nilsson

Vem vet lite mer om Thure Skragge född 1724 i Ugglesäter?  
 Enligt FamilySearch heter hans far Olof Olofsson Skragge. Men vilken?  
 Jag hittar  
 Olof Olofsson Skragge född 1630  
 Olof Olofsson Skragge född 1645  
 Olof Olofsson Skragge Lagerborg född 1670.11.06 död 1731  
 Olof Olofsson Skragge gift 1718  
 Alla i Ugglesäter  
 
 Den som gifter sig 1718 är trolig som far 1724 enligt min uppfattning  
 Är det en son till herr Lagerborg född 1670?  
 Eller är det Herr Lagerborg själv som gift om sig?  
 
 Bland de tidigare inläggen sägs att Thure är bror till Daniel och Olof Lagerborg.  
 Jag hittar en Daniel Olofsson Lagerborg 1686-1751  
 Är det han som är bror? eller farbror??  
 
 Alla uppgifter hämtade på Internet och därför osäkra.  
 Vem har säkra källuppgifter?

2002-02-06, 06:44
Svar #24

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej Anders!
 
När Maria föds 1745-11-08 i det Hamiltonska regementet står fadern angiven som corp. Thure SeKrugge och modern Elisabeth Gustavsdotter. Uppgiften har jag hittat i de finska historieböckerna på websidan http://www.genealogia.fi/hiski/62k9hj  
 
Ett annat barn Olof föds i Hamiltonska regementet
1747-09-25. Föräldrarna står enligt hemsidan angivna som four: Thure SKragge  Lisa SKragge.  
 
Av detta tycker jag mig se att den Thure Skragge som omnämns ovan skulle stämma in mycket väl som denna Thure SKragge ävensom hustrun Elisabeth (Lisa) Gustavsdotter och 1747 skriven som SKragge.

2002-02-06, 07:44
Svar #25

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Maria Thuresdotter står dock aldrig angiven med tillnamnet Skragge, men jag har antagit att den Maria som gifter sig 1767 i Tuulus med Anders Rönberg och som flyttar samma år till Arnemark, Piteå landsförsamling i BD, troligen är dotter till Thure SKragge (stavning enligt finska Hiski).
 
Husförhör för Arnemark (Piteå lands) säger att hon var född 1746 och att hon gift sig 1766. Hon angavs komma från Cangasole, Tavastland. Av detta har jag antagit att hon åtminstone bör varit född i Finland och har därav sökt efter Maria Thuresdotter i finska Hiski.
 
Med den födseluppgift från finska Hiski för Maria Thuresdotter som källa, tror jag att Maria är identisk med den namne (Maria) som föddes i det Hamiltonska regementet 1745 och gifte sig 1767.
De sistnämnda åren ligger ju väldigt nära de uppgifter som framgår av husförhörsboken.
 
Hamiltonska regementet verkar ju stämma överrens för ovanstående Thure Skragge, varför den Maria Thuresdotter som föds 1745 med sannolikhet är dotter till den ovan omtalade Thure Skragge f. 1724.
 
Uppgifterna bygger på information från internet, så det är ju inga säkra källor i sig, än så länge. Hoppas att någon känner till detta bättre än jag!

2002-04-16, 23:06
Svar #26

Inger Österlund

Thure Skragge var gift med Elisabeth Gustafsdotter den 17 februari 1745 i Kristianstad stadsförsamling.
Källa: www.familysearch.org/....

2003-11-01, 00:30
Svar #27

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Enligt en artikel i en gammal årsskrift för traktens hembygdsförening så mönstrade Karl XI, tillsammans med sonen, den blivande Karl XII, Roslags kompani av Livregementet till häst i Norrtälje den 7/7 1696. Därefter inspekterades samtliga överofficerares boställen. I Lundby i Malsta socken besöker man kvartersmästaren Ture Skragge. Jag hembygdsforskar på Malsta socken och är nyfiken på om någon stött på denne Skragge och kan lämna fler uppgifter om honom.
MVH Maude

2003-11-01, 08:36
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Maude,
 
Det bör röra sig om sedermera överstelöjtnanten Ture Skragge. Enligt Lewenhaupt, Karl XII:s officerare, är han född 1659 och död 1715 24/6 i Roslagsbro. Med Elisabet Bogstadia, född ca 1670 och begravd 1733 24/4 i Roslagsbro, hade han dotttern Maria född 1698 13/8 i Roslagsbro.
 
Enligt Lewenhaupt var hans far Simon Skragge.

2003-11-01, 14:56
Svar #29

Anna- Lisa Göransson

Anders Berg!
Det fanns en Simon Skragge i Filipstad på 1600-talet. Förekommer från 1657 i Kjell Åbergs domboksregister över Filipstad- Färnebo.
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna