ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skogman  (läst 977 gånger)

2006-07-22, 10:35
läst 977 gånger

Utloggad Mikael Skogman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 08:44
    • Visa profil
    • www.skogmanska.se
Jag har en önskan som väcktes för väldigt många år sen där jag hade hoppats på en rikstäckande förteckning över alla personer som heter Skogman i efternamn, då givetvis för att jag heter så själv, och att man kan knyta ihop alla Skogmän bakåt i tiden tills vi har alla i hamn. Id?en har legat på hylla en längre tid, men nu har jag knopat ihop en sida på nätet som jag ska använda i mitt syfte. Besök den gärna, www.ceven.se och säg vad du tycker. Är du dessutom en Skogman så hör gärna av er.
 
Tack så länge  
Micke

2006-07-22, 14:56
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Att knyta alla 'Skogmän' till en och samma anfader låter sig nog inte göras, eftersom det säkert finns många släkter med detta namn. Skogman är ju, åtminstone delvis, ett 'naturnamn', alltså typiskt för de familjenamn som antogs framför allt under 1800-talet (då inget hinder ännu fanns för att ta sig ett namn som redan var 'upptaget').  
Vilken är din äldsta kända Skogman?
Hälsar vänligen
Maud

2006-07-22, 16:19
Svar #2

Utloggad Mikael Skogman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 08:44
    • Visa profil
    • www.skogmanska.se
Det var absolut inte min tanke att hoppas att alla är från samma anfader, vilket jag vet är inkorrekt. Som du säkert läste så skrev jag att jag ville ha en rikstäckande förteckning över alla, inget annat. Utav min forskning så har jag stött på minst 4 släkter, helt separerade från varandra.  
 
Olof Nilsson, f 1808 Glava, Värmland.
 
~Micke

2006-07-26, 13:07
Svar #3

Utloggad Jo Carina Wolff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 21:15
    • Visa profil
Hej Mikael
Jag har ett par Skogman i min släkt.
Knut Knutsson Skogman född ca. 1644 i (F) län..
Samt hans dotter Elsa Katarina Knutsdotter Skogman född ca. 1696 i Hylletofta (F).
Är det av intresse?
MVH
Jo, Carina Wolff

2008-02-02, 12:46
Svar #4

Utloggad Mikael Skogman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 08:44
    • Visa profil
    • www.skogmanska.se
NU är www.ceven.se igång igen så för er som har intresse för det är mer än välkomna att besöka sidan.  
 
Jag känner inte igen dem du nämner ovan Carina så förmodligen tillhör dem en av dem andra tre släkterna av just Skogman...
 
Men jag se mig om ifall jag kan lokalisera dem till dig.
 
Micke

2008-04-20, 20:17
Svar #5

Utloggad Margareta Lomfalk

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1183
  • Senast inloggad: 2012-06-16, 20:42
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Anna Katarina Skogman född 1828 i Skog X
mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna