ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skantze  (läst 2792 gånger)

2006-05-23, 10:38
läst 2792 gånger

Utloggad Patrik Skantze

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 09:48
    • Visa profil
Släktnamnet Skantze bärs i dag av över 200 personer i Sverige och USA. Släkten stammar från Lars Skantze, född 1742 i Hanhals i Kungsbacka. Namnet hittas tidigast i mantalslängd från 1768.
 
Lars Skantze nämnes omväxlande skeppare och kofferdiekapten och han var bl.a. styrman på snauskeppet Ordningen på 123 svåra läster, som bedrev valfångst. Den tillhörde Grönländska Kompaniet och befälhavare var holländaren Andreas Volkertz. Valfångst var det hårdaste liv som förekommit till sjöss enligt Gunnar Jedeur-Palmgren.
 
Vi har ofta talat om varifrån namnet Skantze kommer. En teori, som jag gärna vill få disskuterad i detta forum, är att Lars Larsson, som han ursprungligen hette, kanske fångade den stora valen vid Skandsen på Grönlands västkust och sedan skröt om detta så att han kallades Skansen, och senare tog detta namn.

2006-05-23, 13:55
Svar #1

Britt Borjesson

Hej Patrik,
vad jag hört skall det ha funnits/finnas en gammal skans  på gården där han bodde. Om den hörde till borgen Hunehals eller är av senare datum vet jag inte. Hur som helst var det ju krigshärjade trakter i många hundra år.
Hälsningar
Britt

2006-05-25, 11:45
Svar #2

Peter SkantzeL

Hej Britt    
Lars Skantze d y bodde på Torkelstorp 1767 på det jag kallar Hanhalsberget, södra sidan. Skulle det funnits en skans där? Vet Du var borgen Hunehals låg?
Hälsningar
Peter

2006-05-25, 18:54
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
jag är själv inte så bevandrad i Hanhals, det där med skansen hörde jag av en man som bor på Torkelstorp, vars förfäder bodde där redan på gamle Skanztes tid. Han och några till håller på att skriva hembygdsbok.  
Hälsningar
Britt

2006-06-02, 21:58
Svar #4

Utloggad Ingbritt Hedin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 17:01
    • Visa profil
    • ingbrittlusepettersson.se
Jag söker Anna Skantze-Lindeberg?s son Axel Valfrid Lindeberg född 1862 i Norra Unnaryd, Jönköpings län. Han var sjökapten och förliste någonstans på havet 1905-01-14. Han var gift med Maria Wetterhall född 1893 Kristina förs. Jönköpings län. De bodde troligtvis i Storbritannien där deras dotter Viola föddes 1904-01-18.  
Finns det någon som vet något?  
Tack på förhand!

2006-06-07, 15:21
Svar #5

Peter Skantze

Jo då. Axel Walfrid var född 2 maj 1862 i N:a Unnaryd och dog 1905. Förliste med sitt ägandes fartyg Linn?a i Engelska kanalen. Skall ligga begraven i Alingsås med sin fader. Skulle varit gift m Maria Johansson. De fick dottern Viola Lindeberg f 18 jan 1904. Tyvärr vet jag inte mycket mer än Du. Jag har uppgifterna från Lars Kihlsten och han citerar Curt Hellstens släkttablå., Britta Kilborg.

2011-10-14, 13:37
Svar #6

Utloggad Lennart Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2018-07-18, 03:02
    • Visa profil
Hejsan Peter!
Hunehals borg eller slott finns data om på  
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Sök på RAÅ-nummer Hanhals 71:1.
Forskar själv just nu på Skantze. Det var därför jag fann ditt
nu rätt gamla inlägg-
Mvh/Lennart

2016-02-17, 16:11
Svar #7

Utloggad Patrik Skantze

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 09:48
    • Visa profil
Hej Lennart!
Om du fortfarande forskar på Skantze kan du ha viss nytta av en bok som kom ut i höstas på Arakne Förlag.
Den heter I nytt ljus - Sveriges industrihistoria ur ett familjeföretags perspektiv och innehåller mycket data om familjen Skantze, bl.a. ett komplett släktträd.
Mvh/Patrik

2016-02-17, 16:41
Svar #8

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Ca 1685-1720 låg ett par kompanier ur Riksänkedrottningens Livregemente till häst förlagda i Norra Halland.  
I Hanhals låg t ex delar av Kongsbacka kompani. Kan namnet Skantze möjligen ha samband med det?  
 
Kanske även någon Skantze-ättling kan bekräfta eller dementera mina försök till identifiering av ett par foton i Porträttfynd?
http://www.genealogi.se/index.php?cf30=Skantze&cat_id=0&Itemid=645&option=com_mt ree&task=listall&searchcondition=1&link_name=Skantze
(OBS! Man läser kommentarerna nerifrån och upp.)
 
Spännande med boken du refererar till Patrik! Jag ska genast gå ner till biblioteket och låna (ev fjärrlåna) den.
 
Mvh
Marianne

2016-02-17, 16:52
Svar #9

Utloggad Lennart Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2018-07-18, 03:02
    • Visa profil
Patrik - tack för tipset! Skall bli intressant läsning.
/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna