ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjösten / Siösteen / Sjöstéen  (läst 2911 gånger)

2003-12-02, 22:52
läst 2911 gånger

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej alla.
Jag söker förfäderna till en barnaskara på sex syskon från göteborg.
Bl.a Harry,Karin,Bertil,Henry,Göte och Einar.
Einar var min farfar.
Deras far hette Karl och var sjöman och hamnarbetare och deras mor hette Linnea.
Einar f.1913-01-09 i Gårda.
Göte f.1918-01-19 i Gamleby.
Vet någon någonting eller kan få fram info om Karl Sjösten och hans Linn?a.
Tack på förhand.

2004-01-05, 21:39
Svar #1

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej, jag igen.
Nu söker jag en man som hette Andreas Andersson Sjösten. Han föddes den 26 feb. 1840 i Fors,Älvsborg.Hans mor hette Eva-Maria Sjösten,född den 1 jan 1810 i Katleberg,Skepplanda,Älvsborg.
Eva-Maria Sjösten var gift med Anders Larsson.
Hade detta par fler barn?
Jag tror mig veta att Andreas Andersson Sjösten senare fick 4 st barn med olika mödrar.
Tar tacksamt emot svar.Även övrig info om Sjöstenar ifrån Götet.

2005-03-16, 10:56
Svar #2

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Jag har några Sjöst?en(-ar) i min släkt och har nu hittat ytterligare en. Amalia Gustafva f 15/8 1845 i Mörbylånga.
 
Vilka var hennes föräldrar?
 
Mvh
Per Schröder

2005-03-16, 23:18
Svar #3

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Nu har jag fått svar i Mörbylånga. Men då fortsätter min fråga om Bror Sten Sjösten f 18/10 1811 kan vara son till Samuel Fredric Sjöst?en 1788-03-05 Väversunda - 1863-12-01.
 
Mvh
Per Schröder

2005-05-26, 23:27
Svar #4

Utloggad Margareta Lomfalk

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1183
  • Senast inloggad: 2012-06-16, 20:42
    • Visa profil
Jag söker Gertrud Sjöstens föräldrar. Hon var född 19040528 i Gävle.
mvh Margareta

2009-06-30, 10:23
Svar #5

Utloggad Cecilia Siösteen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 15:52
    • Visa profil
Per,
 
ser att det är jättelänge sen du skrev, men utifall att vill jag bara bekräfta att Bror Sten var son till Samuel Fredrik. Observera bara att namnet skrivs Siösteen, inte med j och ingen apostrof.
 
Har du fler frågor kan jag säkert hjälpa dig med dem.
 
/Cecilia

2009-09-03, 15:36
Svar #6

Utloggad Cecilia Siösteen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 15:52
    • Visa profil
Hittade nyss på Wikipedia en artikel som anger att Siösteen skulle vara introducerad svensk adel enligt Gustaf Elgenstierna. Det finns någon typ av adelsvapen också, längst upp till vänster på sidan.
 
Jag känner inte till att släkten skulle vara adlig, även om de gift in sig med svenska adelsfamiljer.
 
Någon som kan berätta mer om detta? Jag har inte själv Elgenstiernas bok. Men jag kanske borde leta rätt på den!
 
Det lär också finnas något som heter Siösteenska arkivet på Genealogiska föreningen. Någon som vet något om den? Hur kommer man i kontakt med dem?
 
Cecilia

2009-09-03, 15:52
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Cecilia,
 
Du har rätt i att det inte finns någon introducerad adelssläkt som heter så, och inte heller är det riktiga wikipedia utan en annan sida som heter Adelsvapen.com du har hittat dessa uppgifter på. Det är deras logga som syns hägst upp till vänster.

2009-09-03, 15:56
Svar #8

Utloggad Cecilia Siösteen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2010-05-26, 15:52
    • Visa profil
Hej Leif,
 
jo, jag insåg också att det var en logga och inget vapen.
 
Fick kontakt med Genealogiska föreningen i alla fall så jag ska se vad det är för mapp de har.
 
I och för sig har jag alltid tyckt att det var märkligt att Siösteenarna gifte sig adligt och fick sådana positioner som officerare och häradshövdingar. Var det inte av tradition så att de positionerna gick till adeln? Någon teori om hur det blev så?
 
/Cecilia

2009-09-03, 18:52
Svar #9

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Cecilia,  
Du har nog läst fel - det finns ingen uppgift i släktartikeln Siösteen på webbsidan adelsvapen.com (http://www.adelsvapen.com/genealogi/Si%C3%B6steen) som uppger att någon medlem av denna släkt Siösteen skulle ha adlats, och släkten förekommer inte bland de adelsätter som upptas i Gustaf Elgenstiernas genealogiska bokverk Den introducerade svenska adelns ättartavlor (1925-36).  
 
Att personen som sammanställt och publicerat släktartiklen på webben bl.a. anger Elgenstiernas verk som en av källorna han använt beror på att data hämtats från detta bokverk beträffande flera av släktmedlemmarna eftersom de ingått adliga giften eller gift sig med personer som senare adlats - dessa Siösteenar förekommer alltså i verket för att de är ingifta i div. adliga släkter.  
 
Angående din fundering om släktmedlemmarnas adliga giften och officersbefattningar m.m., så beror säkert de adliga giftena på att flera Siösteenar var underofficerare och därför rörde sig i adelstäta miljöer eftersom det fanns gott om adelsmän i officerskåren. Det är riktigt att adeln i Sverige under vissa tidsperioder haft företräde till högre ämbeten och även högre officersbefattningar. Men ofrälse personer kunde förvisso tjänstgöra som häradshövdingar - i fallet med Siösteen rör det sig dock om titeln vice häradshövding som inte innebar någon domarbefattning utan endast var en titel som alla jurister som gjort tingstjänstgöring kunde förvärva under 1700- och 1800-talet. Underofficerare, som löjtnant och fanjunkare vilket det finns flera stycken av i släkten Siösteen, var ofta inte adliga, men karriärofficerare blev på 1600- och 1700-talet (men inte längre på 1800-talet) vanligen adlade per automatik när de nådde de högre officersgraderna som major, ryttmästare och däröver. Den enda karriärofficer som förekommer i släktartikeln Siösteen, sedermera översten Fredrik Siösteen (1782-1861), gjorde dock sin officerskarriär lite för sent för att per automatik bli adlad när han nådde de högre graderna...

2009-09-25, 23:13
Svar #10

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
De fyra närmast föregående inläggen har flyttats hit från Introducerad adel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna