ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjödén  (läst 761 gånger)

2009-08-09, 15:16
läst 761 gånger

Utloggad Sven-Michael Sjödén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-10-11, 18:55
    • Visa profil
Jag är intresserad av hur många olika släkten, det finns av namnet Sjödén det finns i Sverige. Och ursrunget till detta efternamn. Var i landet togs detta efternamn, och hur många är vi ? Någon som vet något, om detta? All info är av intresse. Mvh Michael Sjödén

2009-08-10, 20:56
Svar #1

Utloggad Sven-Michael Sjödén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-10-11, 18:55
    • Visa profil
Av Sveriges befolkning 9.283.722 invånare, heter 417 stycken personer Sjödén i efternamn. Varför antalet släkten, som uppbär detta efternam torde vara tämligen ett fåtal. Uppg. hämtat från SCB:s folkräkning 2009-03-04. Hittar dock inga personer genom detta forum, tråkigt nog. Varsågoda att höra av er till mig, om ni är intresserade av att utforska eventuellt släktskap. Sven-Michael Sjödén.

2010-04-03, 22:29
Svar #2

Utloggad Ulf Sjödén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2020-12-15, 18:48
    • Visa profil
Jag har funnit MINST tre olika släkter: från Ore (som jag själv tillhör), från Älvdalen och en släkt från Norrland. Enligt en nu levande släkting i Ore är det militären som gav tre bröder Olsson namnen Rosén, Rudén, Sjödén. Jag har själv i en Hfl funnit namnet 'Olsson' överstruket och ersatt med 'Sjödén'. De två andra bröderna återfinns i senare Hfl under namnen 'Rosén' och 'Rudén'. Jag har ännu inte hunnit att kontrollera uppgifterna i militära källor. OM det är så, kan det också vara 'militären', som givit namnen åt 'Sjödén' i t ex Älvdalen. Hör gärna av Dig! Hälsningar Ulf Sjödén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna