ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2006  (läst 4340 gånger)

2004-01-19, 21:22
läst 4340 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Svar till Marita och andra som är intresserade.
 
Johannes Matthiae Arosiensis  
[Född 1560 i Västerås (U), son Hans Matsson, död 2/10 1623 som Kyrkoherde i Romfartuna (U). Son av borgaren i Västerås (U) Mats Hansson som ägde en gård på Klostergatan, i vilken senare Simon Depken d.ä bodde. Modern vistades 1606 i Fredsberg, Västergötland.
Enligt uppgift skall han ha blivit kollega i Västerås (U) vid 16 års ålder, prästvigd 20 år gammal, kaplan i Mora (W) 1584, kyrkoherde i Bro (U) 1600 och i Romfartuna (U) 1609 med tillträde den 1/5.  
Gift i Mora med Justina Olofsdotter, död 26/1 1626 Romfartuna (U).
Barn:
Daniel Hansson född ** som 1641 döms till böter för lönskaläger.
NN Hansdotter född **, 8/12 1622 med Erik Olofsson  
Anna Hansdotter född ** troligen i Mora (W), död 1677, gift 1613 med Georgius Andreas Wesmannus född ** Haraker (U), död 1653 Ängsö (U)
Elisabeth Hansdotter född **, gift med Kyrkoherden i Haraker (U) i hans 2:a gifte Leonhardus Matthiae Möklintensis.  
NN Hansdotter född **, gift med Johan Andersson i Romfartuna (U).
NN Hansdotter född ** som 1678 är änka, går då omkring i socknarna och tigger]. Västerås Stift Herdaminne 1600-talet, sidan 485.
 
Så svaret på din fråga Marita är att Johannes Matthiae Arosenius är far till Anna Hansdotter.
Jag återkommer till dig beträffande uppgifter om Silfvertelningarna.
 
//Mvh

2004-01-19, 21:30
Svar #1

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Till KG.
Om det är så att det finns chans att ta del av det material du beskriver så är jag intresserad. Min mailadress får du genom att klicka på mitt namn nedan.
 
Ps. Jag var igår i kontakt, per mail med Erik Silfvertelning i Ulricehamn, är han bekant för någon?
 
//Mvh

2004-01-19, 23:45
Svar #2

Per Skjöldebrand (Perskj)

Och såhär ser kopplingen ut till mig:
 
Ättlingar
Kristina Silfvertelning
 
Kristina Silfvertelning. Född 1709 Torpane, Tydje sn. (P). Död 1760-09-18 Tomasbol, Tydje sn. (P).
 
 Barn med Häradsdomare Sven Hansson (Född 1701-10-25 Tomasbol, Tydje sn. (P). Död 1776-06-24 Tomasbol, Tydje sn. (P).):
 
Generation 1
9 Häradsdomare Olof Svensson. Riksdagsman. Bonde i Tydjebyn. Född 1748-02-08 Tomasbol, Tydje sn. (P). Död 1833-11-08 Tydjebyn, Tydje sn. (P).
 
 Barn med Ingegerd den fagra Engelbrektsdotter (Född 1750-09-20 Klevmarken, Dals-Ed sn. (P). Död 1820-04-17 Tydjebyn, Tydje sn. (P).):
 
Generation 2
9.9 Gränsridare Carl Olof Olsson. Tulltjänsteman vid norska gränsen. Född 1794-07-01 Tydjebyn, Tydje sn. (P). Död 1839-03-11 Tydjebyn, Tydje sn. (P).
 
 Barn med Anna Maria Andersdotter (Född 1797-11-15 Rolfsbyn, Tydje sn. (P). Död 1873-01-14 Tydjebyn, Tydje sn. (P).):
 
Generation 3
9.9.9 Pastor Bengt August Carlson. Född 1833-11-25 Tydjebyn, Tydje sn. (P). Död 1920-12-04.
 
 Barn med Emelie Emma Sofia Rydow (Född 1847-03-05 Karlskrona sfs, Blekinge. Död 1889-12-21 Helsingfors, Finland.):
 
Generation 4
9.9.9.6 Sven Bengt Waldemar Cson Rydow. Typograf. Född 1882-06-01 Karlskrona sfs, Blekinge. Död 1939-12-13 Sundbyberg (AB).
 
 Barn med Svea Vilhelmina Bergman (Född 1883-12-21 Stockholm (A). Död 1923-05-05.):
 
Generation 5
9.9.9.6.2 Bengt Sven Erik Valdemar Rydow. Handelsresande. Född 1911-07-08 Stockholm (A). Död 1948-09-02 Stockholm (A).
 
 Barn med Fru Solveig Hildur Amanda Lindahl (Född 1917-05-22 Åbyn, Burträsk sn. (AC). Död 1995-03-14 Råsunda, Solna, Stockholms län.):
 
Generation 6
Min mor
 
Generation 7
Per i Örebro

2004-01-20, 18:22
Svar #3

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hello again Nancy!
 
Georgius Andreas Wesmannus was married with Anna Hansdotter. Her father was Johannes Matthiae Arosensis or Arosenius. He was rector in Romfartuna. He was married with Justina Olofsdotter.
 
When Johannes was 16 years old he began as colleague in Västerås. At 20 years old he was ordained. 1584 he became or was chaplain in Mora. 1600 he became or was rector in Bro and then he became rector in Romfartuna 1/5-1609.
 
Johannes father was borgaren Mats Hansson in Västerås. According to my dictionary borgaren is the same as the citizen. I?m not sure that it is the correct translation. But I have no better word. Perhaps someone else in this discussion can explain the word borgare.
 
Best regards, Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-20, 21:34
Svar #4

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Jan! Jag har träffat Erik Silfvertelning. Han har återtagit namnet på senare tid. Han och jag är medlemmar i Eskekärr-Tomasbol släktförening. Det är Per-Olof Bergman, son till släktforskaren och läkaren Gustaf Bergman, som håller i trådarna och vi har normalt träff vart tredje år så det lär bli i år igen.
Marita! Jag förstod inte hur du menade med att jag förnekat Abrahams existens :-) Mitt första mail blev fel som jag tidigare påpekat, men det finns minst två personer av varje Brynte, Olof, och Abraham så det kan ibland bli så att det uppstår misstolkningar. Speciellt som det inte tycks finnas tillförlitliga födelseår för en del.
 
Här är en del av mina uppgifter om Abraham Silfvertelning. Född 1715 enligt Börds samling i Mellerud. Enligt annan uppgift född 1711. Son till Olof S. och Margaretha Solton. Gift 1:a g. med Anna Stina Gylling och 2:a g. med Maria Gunilla Edstedt. Abraham bodde ett tag i Ylingebol Ed i Örs socken. Han rymde från Gunilla 1777 varför hon efterlyste honom vid tinget i Mellerud 1779. Gunilla verkar för övrigt ha varit betydligt yngre än Abraham. Ingen uppgift fanns 1779 om var han befann sig. Han var dock tidvis gästgivare i Torpane, Tydje (var för några år sedan en kaffestuga där). Abraham dog 10/1 1798.
 
Hoppas detta kan vara av intresse för en del av er. Med undantag av fem-sex Silfvertelningsforskare är vi snart samlade alla kring detta ämne. Själv började jag med denna släkt 1979.
 
Marita, hoppas du kan specifiera vilka 40 år i domböckerna som du har gått igenom. Det bör väl vara på GLA?
 
Mvh Bertil

2004-01-20, 23:11
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Jag funderar på om min ana länsmannen Olof Jonsson är far till den Brynte Olofsson Silfvertelning som gifter sig med Helena Unge. Därför blev jag väldigt nyfiken när du skrev att Brynte hade en bror. Jag hoppades att det skulle finnas uppgifter om honom som skulle hjälpa oss att hitta Bryntes föräldrar. Under tiden som jag skrev min fråga om Abraham kom ditt inlägg där du skrev att Abraham inte var Bryntes bror utan hans son. (Du dementerade alltså att Abraham var Bryntes bror.) Detta var absolut inte tänkt som kritik utan bara som en förklaring på vem jag frågat efter!  
 
De 40 år som jag läst är 1680-1719. Jag har kunnat låna dem på microfilm eftersom mitt bibliotek har ett avtal med Skaras bibliotek. Nu har jag dock lagt in en beställning för att köpa åren 1675-1733. (Det blir nog billigare i längden.) Jag väntar för närvarande på leveransen som dock kan ta några veckor.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-20, 23:20
Svar #6

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej K-G!
 
Jag är intresserad av dina uppgifter. Om du vill dela med dig av dem finns min mailadress i inlägget från den 17/1 kl.22.39.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-20, 23:37
Svar #7

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Helenas stöld gör mig nyfiken! När skedde den? Var hittade du uppgiften? Hur vet du att Helenas broder var son till Olof Olofsson Unge? Varför stal hon, levde familjen under svåra förhållande?
Vilket straff fick hon för sitt brott?
 
Jag hoppas jag snart kan ge dig mer detaljer om Brynte från Viste härads dombok!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-21, 18:01
Svar #8

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej Marita!
 
Så här ligger det till. I domstolsutdragen till Tössbo härad och Tösse socken av Anders Edenstam finns följande uppgift under Amundebyn år 1704;  
Fältväbelskan hustru Helena Unge i Amundebyn skyldig i Göteborg för kramvaror. Hennes moder samt hennes broder befallningsmannen Jöran Unge fått en del av dem.
 
Jag var lite snabb igår, det var en annan rubrik som handlade om en stöld som Brynte hade begått år 1700. Det finns massor av noteringar i dessa domstolsutdrag som omfattar alla fem häraderna i Dalsland. Dock har jag ännu ej hittat och tagit fram dessa två nämnda. Är mest i Gbg när det är bokmässa och då hinner jag inte så mycket. Således helt klart att Helena Unge var Olof Olofsson Unges dotter. Problemet är att jag inte kan hitta henne i födelseboken bland de andra syskonen. Mitt tips är att var född cirka 1648.
 
Angående domstolsutdragen så finns de på Åmåls bibliotek och kan lånas därifrån. De finns också på Genealogiska Föreningens utomordentliga bibliotek i Stockholm. De kan också köpas men är av naturliga skäl ganska dyra. Vedbo härad finns för övrigt utlagd på nätet via Per-Olof Bergmans hemsida i form av utdrag åren 1613-1732. Adress: http://www.abc.se/~m225/litteratur/kallmat/Vedbodombok.html Observera att hans material inte får kopieras för användning i kommersiellt syfte.
Tyvärr finns bara året angivet och inte datum så lite letande blir det. Själv har jag tagit ut en del andra mål som rör Silfvertelning och Solton och som jag använt i min handskriftskurs för vuxenskolan i Staffanstorp. Tack för dina uppgifter, jag ser fram emot vidare resultat.
Bästa hälsningar från Bertil.

2004-01-22, 17:39
Svar #9

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hello Marita!
 
Thanks for the new information.  I appreciate you and all the wonderful folks who have helped me on this web-site.
 
All my best,
 
Nancy

2004-01-25, 22:38
Svar #10

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej allihop igen!
 
Är det någon som vet när och var Helena Unge dog?
Jag har hittat en dödsnotis och undrar om det är hennes eller om hon har någon namne som är ungefär jämngammal.
 
När och var dog hennes andre man Jakob Petter Klenfeldt? Vilket yrke hade han?
 
I Främmestads räkenskaper hittade jag denna uppgift:
1/5-1678 var befallningsmannen Olof Olofsson Unge närvarande på Främmestads ordinarie sockenstämma.
 
Jag är fundersam på om detta är Helenas pappa eller bror. Jag har inte på något ställe sett att fadern varit befallningsman. Har han varit det? Thomas Holmstrand skriver på sin hemsida att Helenas bror Olof Olofsson Unge är inspektor. Befallningsman och inspektor kan båda betyda rättare. Då skulle det ju kunna vara brodern som är på mötet. Ett krux bara, brodern bor ju i Arboga. Lite väl långt att åka på möte! Är det någon som vet hur det ligger till?
 
Hej K-G!
 
Tack för uppgifterna du skickade mig! Speciellt roligt var att få ytterligare lite fakta ur domböckerna!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-26, 20:23
Svar #11

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Hej alla intresserade
 
Vad jag fått fram så kan man endast säga att Helena Unge dog efter 1728. Intressant om exaktare datum kan fastställas. 1728 (troligen) dör hennes andra make, hammarsmeden Jakob Pettersson Klenfeldt
 
Ur domböckerna:
 
Hvittlanda, Tösse, 1728. Arvskifte efter hammarsmeden vid Hvittlanda Jakob Pettersson mellan hans änka och barn.
 
Dombok; Backen, Ånimskog 1718. Sven Börjesson i Sörböle vill av hammarsmeden Jakob Pettersson vid västra Hvittlanda inlösa 1/8 mtl Backen, Ånimskog, som smeden köpt av Anders Jonsson ibid. och dess dotter Åsta Andersdotter. Smeden får behålla jorden men skall betala 10 rdr till Börje (=Sven??).
1718. Anders Jonssons dotter Botilla Andersdotter i Backen avstår 1/8 Backen till hammarsmeden Jakob Pettersson i Hvittlanda. De övriga arvingarna äro Börta och Malin Andersdöttrar.
1719. Hammarsmedsmästaren Jakob Pettersson Klenfeldt har 15 juni 1717 köpt av Anders  
Jonsson och dess dotter Åsta Andersdotter 1/8 mtl Backen, Ånimskog,
för 120 rdr. Anders och hans hustru skall bo kvar. Åbon Per Eriksson i Resbyn
hade klandrat. Fasta beviljas.
 
Dombok; Säbyn, Ånimskog 1720. Förlikning mellan åborna i Säbyn Sven Biörling, Esbjörn  
Olofsson, Håkan Eriksson och Torsten Jonsson och dess grannar i Backen hammarsmeden  
Jacob Pettersson ang. ohägnad.
 
Dombok; Bodane, Tösse 1730. Änkan Marit Larsdotter i Bodane har genom sin son Lars  
Jonsson stämt Per Hansson i Backen ang. skuld. Per Hanssons salig svärfar hammarsmeden  
Jakob Pettersson Klenfelt.
 
Gällandes fru Unge har jag funnit följande:
 
Amundbyn, Tösse, 1704. Hustru Helena Unges i Amundbyn piga Anna Persdotter vållat vådeld på en kölna.
Amundbyn, Tösse, 1705. F.d. fänrik Anders Kåresson Stom skyldig hustru Helena Unge i Amunderud (=Amundebyn?).
Hallebol, Tösse, 1706. Salig fältväbel Brynte Silfvertelnings änka Helena Unge efter fullmakt av fru Chatarina Öhrn, stämt arrendatorn Petter Fägersten ang. byggnad på Hallebo. Nämnes kontrakt med sergeant Erik Gisling, som innehaft Hallebol.
Amundbyn, Tösse, 1706. Fältväbel Brynte Silfvertelnings änka Helena Unge förliktes med arrendatorn på Strömsberg Petter Högersten (skall vara Fägersten)om Hallebol.
Amundbyn, Tösse, 1707. Sergeanten Jöns Kinsberg skyldig madame Helena Unge.
 
Hittade dessutom notiser om Brynte:
Amundbyn, Tösse, 1696. Fältväbeln Brynte Silfvertelning hade överfallits i sin egen gård Amundbyn.
Amundbyn, Tösse, 1700. Gossen Lars Olsson i Amundbyn, 14 år, stulit. Likaså fältväbeln Brynte Silfvertelning.
 
Finns nog mer att hämta i dessa intressanta domböcker.
 
Mvh SR

2004-01-26, 23:33
Svar #12

Utloggad Sören Unge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 18:19
    • Visa profil
Det här var en spännande läsning om min FF FF FF FF dotter Helena Olofsdotter Unge's aningar.
Detta är vad jag vet: född 1658 i Hulta, Ryda (R). död ?/? i Västra Hvitlanda, Tösse socken. Gift med Fältväbel Brynte Silfertelning född 1650 död 1704.
 
Jag undrar om någon kan styrka uppgifter om Helenas farfar: Olof Andersson Unge som skulle ha varit gift två gånger och andra gången med Anna ( Harons ) Hansdotter. Denne Annas far var prost och Kyrkoherde i Romfortuna. De flyttade till vid Ungegården i Håhle by i Åse härad år 1599. De hade flera barn bl.a två söner : Anders Olofsson Unge och Olof Olofsson Unge född 1610.
Dessa uppgifter om Olof Andersson Unge har jag fått från Riksarkivet.
 
Om Olof Olofsson Unge går att läsa mycket på Thomas Holmstrand's fina släkttavlor om Unge, men om brodern Anders skulle också vara fint om någon visste något.
 
Ja, detta blev två efterfrågningar.
 
/Sören Unge

2004-01-27, 13:21
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Frågor och svar som helt rör släkten Unge bör kanske läggas under sin egen rubrik. Klicka på länken.

2004-01-27, 22:35
Svar #14

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej!
 
Stellan och Sören, tack för era uppgifter!
 
Dödsnotisen som jag talade om i mitt förra inlägg stämmer inte helt med vad vi redan vet om Helena. Ändå finns det en möjlighet att det är hennes.  
 
Hustru, Christina Helena Unge, en officersänka i Gammalsbo, blev död den 2 och begravdes den 11 september 1743, 81 år gammal. Hon vandrade vida omkring på ålderdomen.
 
Gammalsbo ligger i Bäreberg som är en socken i Främmestads pastorat. Notisen är funnen i Främmestads pastorats dödbok.
 
Att prästen i samma notis skrev att hon var både hustru och änka kan nog förbrylla en del. Men prästen i Främmestad hade den lilla ovanan att han kallade änkor för hustru även sedan deras män dött.
 
Här kommer några funderingar och frågor:
 
* I dödboken står det: Christina Helena Unge. Jag har vid flera tillfällen sett att i födelse- och dödböckerna skrev prästerna lite högtidligare. Personer som troligen i dagligt tal kallades Maja eller Stina får i födelse- och dödboken heta Maria och Christina. Jag har även sett personer som har fått 2 namn i dopboken men som i fortsättningen bara har ett namn. Kan det vara så att Helena var döpt till Christina Helena men bara kallades Helena?
 
* Nämns Helenas namn i arvsskiftet 1728, eller finns det något annat som påvisar att hon lever 1728 och att Klenfeldt inte är omgift med någon ny dam?
Om det är Helena dödsnotisen handlar om så lever hon 15 år efter arvsskiftet. Det är ju då inte omöjligt att hon hunnit gifta om sig med en officer. Finns vigselböckerna för Tösse 1728-1743 bevarade?  
 
* Om Helena var 81 år 1743 skulle hon varit född runt 1662. Några år senare än uppgiften om att hon var född 1758 i Hulta, Ryda. Dock inte så många år att man helt kan avfärda att det rör sig om samma person. Var är uppgiften om 1758 hittad någonstans?
 
* Är Helenas namn nämnt vid alla barnens födslar, eller hur vet man att hon är mor till Olof och de andra barnen?
 
* Christina Helena Unge har inte fått barn i Främmestads pastorat. Jag kan inte heller hitta henne som fadder till andra barn i pastoratet. Detta kan tyda på att hon kom dit sent i livet.
 
Känner någon till något om Christina Helena Unge som gör att vi kan sluta fundera på om hon är samma person som Helena Unge?
 
Det blev många funderingar och frågor! Hoppas någon har svaret. Det här är ooolidligt spännande!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-29, 21:05
Svar #15

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hello again Nancy!
 
I continues with Jans informations.  
Mats Hansson was married to Anna Hansdotter. Her father, Godsven Hansson first mentiones at 1518. Then he was a juryman in a courtsession in Norrbärke. He was also a farmer and a bergsman. I can?t find an english word for bergsman.  
 
Bertil writes that Brynte Olofsson Silfvertelning died in a seadispatch. Bertil also tells us that Helena Unge was prosecuted for stealing in Göteborg. She had given some of the stolen things to her brother.
 
/Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-01-29, 21:17
Svar #16

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Nancy!
 
Sorry, Annas surname was Svensdotter!
 
/Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-03-21, 11:33
Svar #17

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag har nu hunnit att leta fram lite mer om Brynte Silvertelning i Vistehärads domböcker.
 
Jag har kortat ner texten och skrivit den på nutids svenska. För att alla ska ha möjligt att hitta och läsa texten i sin helhet anger jag år/månad/nummer.
 
1687/11/onumrerad
Brynte Olofsson Silvertelning i Almetorp med fler förbjuds att hugga skog. Brynte har överlåtit halva munterings(rust)hållet till Torsten Andersson i Laggarebo och Anders Andersson i Rassmusbo. Där står också att hemmanet Almetorp är mycket nedruttet och ett önskemål om att upprustningen ska ske av sal. Olof Jonssons kvarlåtenskap.
 
1688/3/29
Enligt en husesyns lista över rustningshemmanet Almetorp anges att på den halva gården som fältväbeln Brynte Olofsson bebott felas alla laduhusen. Olof Jonssons arvingar dömdes betala.
 
1705/10/18
Brynte Silvertelnings änka Helena Unge tilltalar Jon Andersson i Almetorp för att han sålt hennes och hennes omyndiga barns tillhörande fjärding och även den övriga delen i halva Almetorp till kyrkoherden Bengt Tenggren.
Framvisades ett rustningsfrihetsbrev på Almetorp för länsman Olof Jonsson. Där står det att efter hans död ska den älsta sonen eller om han är död någon av de andra fritt och utan intrång rusta för detta hemman.
Uppvisades en transaktionsskrift daterad 26/7-1699 mellan Anders Olofsson och Brynte Olofsson Silvertelning där Anders till sin bror Brynte säljer halvparten av sin halva muntering samt hus och gårdsbruk i Almetorp och efter Anders död skulle Silvertelning mot betalning även få munderingen på Anders fjärdedel. Anders barn skulle få behålla gårdsbruket på Anders fjärdedel så länge de kunde göra rätt för sig.  
Jon Andersson och hans syskon sålde gården till kyrkoherden 1700 eftersom de inte efter föräldrarnas död mäktade med munteringen.  
 
1706/1/30
Fortsättning på föregående tvist.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-03-30, 12:24
Svar #18

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej Marita,
Ett jättestort tack för de mycket intressanta uppgifterna ur Viste härads domböcker.
Som jag tolkar det verkar det troligt att Brynte Silfvertelnings och Anders Olofssons far skulle vara Olof Jonsson i Almetorp. Tyvärr ger det ingen förklaring till var namnet Silfvertelning kommer ifrån. Jag hade hoppats på att gårdens eller faderns namn skulle ge en vägledning. Brynte var 1678 kvartersmästare vid Gustaf Kruus regemente under Otto Reinholdt Bock, året efter kadett och 1683 fältväbel vid Tössbo kompani under kapten Georg Belfrage. Uppgifterna i domboken ger nu många nya infallsvinklar.
Jag vill passa på att korrigera ett par uppgifter som tidigare diskuterats. I Anders Edenstams domboksutdrag från Tössbo härad står ordagrant; (År) 1700 Gossen Lars Olsson i Amundebyn, 14 år, stulit. Likaså fältväbel Brynte Silfvertelning. Jag har nu studerat detta underlag och det visar sig att Brynte är oskyldig. Han har istället blivit frånstulen en ost om 12 marks vikt för 24 öre och smör för 8 öre. Gossen Lars hade en lång lista på föremål han tagit från olika personer i trakten, mest mat och kläder. Vidare tror jag det blivit en feltolkning om Helena Unge. Det står att hon är skyldig för kramvaror i Göteborg. Detta är med all säkerhet en kredit som skulle betalas vid Bryntes död och således ej heller någon stöld. Jag kan tänka mig att det var mycket vanligt att handla på kredit vid den tiden.
Än en gång tack Marita! Om det framkommer mer uppgifter om Brynte eller Olof Jonsson är jag mycket intresserad.
Mvh Bertil

2004-04-06, 23:41
Svar #19

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Jag har också gjort tolkningen att Brynte och Anders är söner till länsmannen Olof Jonsson, annars skulle inte rustningsbrevet (med arvsgången nerskriven) ha framförts som bevis.
 
Att Jon Andersson är son till Anders Olofsson framgår 1706/1/30.
 
Länsmannen ska enligt en forskning jag tagit del av varit gift 2 gånger och ha 5 döttrar (inga söner hittade).
 
Men jag skriver här bara ner den fru och de barn jag själv har hittat (ännu). Det kan dock vara bra att veta att den här hustrun troligen inte är mor till alla barnen.
 
Länsmannen Olof Jonsson uppges 1681/6/onumrerad vara 83 år. Alltså bör han vara född ca 1598. 1683/10/onumrerad står sal. Olof Jonsson. Alltså dog han mellan juni 1681 och oktober 1683.
 
 
Han var gift med Anna Olofsdotter. Hon lever 1683/10/onumrerad. Där stå att hennes styvbarn protesterade mot hennes och Olofs testament.
 
Olofs barn:
 
Anders (f. ca 1630) beg. 22/2-1700 i Almetorp, Främmestad, en gammal enfaldig man om 70 år. (Prästen Bengt Tenggren var kanske inte så förtjust i sin hustrus morbror med tanke på ordvalet. Dessutom hade Bengts far haft en ägotvist med Anders far, länsmannen Olof. Kanske fortsatte oenigheten även sönerna emellan.)
 
Gunborg (f. före 1637) Erkänner att hon stulit en mängd olika saker t.ex hästar under några år på 1680-talet. 1687/7/onumrerad står att hon är hustru och över 50 år.
 
Ingrid gift med länsmannen Jon Svensson Winbo/m som efterträdde sin svärfar. Deras dotter Kristina/Kerstin gifte sig med kyrkoherden Bengt Tenggren.
 
Brynte (f.1750)
 
Ytterligare ett tecken på att vi tolkat rätt: 1688/3/31 Jon Winbo lovade att eftergiva sin svåger Anders Olsson på en skuld.
 
Bra att du gjorde ett förklarande inlägg om Helenas skuld. Jag ska översätta det till Nancy så att inte felaktigheten sprids over there. Det räcker ju med Gunborgs omfattande stölder. Det var nog inte lätt att vara länsman och så nära släkting när hennes stölder blev kända.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-10-10, 12:42
Svar #20

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej allihop!
 
Det var ett tag sen den här diskussionen var igång! Det vore kul om det blev lite fart på den igen. Här kommer lite nya uppgifter:
 
Dödsnotisen om Christina Helena Unge som jag nämnt tidigare gäller ej Bryntes fru Helena! Christina Helena var bosatt i Bäreberg redan runt år 1700. Prästen kallade henne dock Kerstin Johansdotter när hon fick barn och var fadder. Genom domboksläsningen har jag lyckas följa Christina Helena Unge och är nu helt säker på att hon och Helena Unge är två olika personer. Däremot är det ju troligt/möjligt att det finns ett släktskap eftersom båda hette Unge i efternamn.
 
I Ryda pastorats dödbok hittade jag den här intressanta uppgiften:
Fältväbeln Silfvertelnings barn i Hulta, Maria, b. 13/11-1698. Hon var född 29/12-1697.
 
Kan Brynte, Helena och barnen varit på besök hos Helenas släktingar när dottern dör? För under den här tiden är väl familjen bosatt i Dalsland?
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-10-17, 19:06
Svar #21

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej alla intresserade.
Ett stort tack till Marita för de nya uppgifterna. Enligt Sören Unges inlägg 26/1 var Bryntes fru Helena Unge född 1658 i Hulta, Ryda så hon var tydligen i sitt barndomshem när hon födde Maria 29/12 1697. Hon och Brynte Silfvertelning bodde i Amundebyn i Tösse Dalsland från 1683 till hans död 1704 och denna dotter Maria hade jag inte registrerat.
Möjligen var Brynte ute med Tössbo kompani och då är det är fullt förståeligt att Helena föredrog att föda barnet hos sin mor Anna Göransdotter Wessman.
Den Helena Unge som du hittat som död 1743 trodde jag först vara den Helena Olofsdotter Unge som nämns i Arboga sockens känningar. Hon skall enligt denna vara född 1673 så då är det 10 år fel. Föräldrarna till denne senare är inspektoren på Elleholm Olof O. Unge och Margaretha Scaeii. Med tanke på den dåliga kontrollen av personers ålder på 1600-talet så kan det dock vara samma Helena men då är hon bara 70-71 år 1743.
Det låter konstigt om det skulle finnas tre olika Helena med fader Olof Olofsson Unge under denna tidsperiod.
Jag har nu också köpt in ett par volymer av Viste härads dombok (AIa:10 och AIa:14 och är på gång med den svåra texten.
De uppgifter som du nämner om Gunborgs stölder har jag nu funnit en del av i en artikel om släkten Tengbom (m.fl.) av Kenneth Wulcan från Tengene. Införd i Västgötagenealogen nr.3 -2000. Jag antar att du Marita känner till denna men kanske inte alla andra som läser detta.
Olof Jonsson beskrivs vara en äventyrare som ofta var berusad och som samtalde på tyska med legosoldaterna. Kanske är det så att Brynte är ett utomäktenskapligt barn? Jag har svårt att tänka att han fick namnet Silfvertelning som fältväbel. Militära namn brukar vara korta eller syfta på orten eller gården. Tyvärr har jag inte heller hittat någon ålder på honom. Födelseår 1648-50 är bara en vild gissning. Kanske var han tio år äldre.
I ett tidigare mail nämns uttrycket enfaldig om Olof Jonssons barn Anders. Vill bara påminna om att detta uttryck inte betydde dum eller liknande utan istället okonstlad och rättfram. Stor skillnad således.
Även jag är intresserad av att veta var uppgiften om att Helena Unge är född 1658 kommer ifrån.
Slutligen, är det någon som har hittat uppgifter om Olof Jonssons F (nämndemannen Jon), hans FF Ingel Jonsson på Almetorp eller hans FFF Jon Ingelsson? Åtminstone den senare lär finnas med i 1645 års dombok.
Följer den fortsatta debatten med stort intresse.
 
Vänligen Bertil

2004-10-17, 22:55
Svar #22

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Du har nog rätt i att ordet enfaldig kan ha haft en annan betydelse än det har idag. (Under sommaren diskuterades just detta ords betydelse i en annan diskussion här på anbytarforum.)
 
Eftersom Christina/Kerstin Helena Unge på flera ställen hette Johansson (se mitt förra inlägg) hette hennes far inte Olof. Då blir det bara två Helenor som har en far med namnet Olof Olofsson Unge!  
 
Kenneth Wulcan känner jag väl. (Han och jag ledde en pröva-på-kurs i bouppteckningar för några veckor sedan.) Artikeln om Winbomarna är läsvärd. Den kan jag rekommendera. Tengbom som behandlas i samma  artikel har dock fått fel far vilket gör att anorna bakåt ej är hans.  
 
Fanns inte Bryntes ålder uppgiven när han dog?  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-10-17, 23:39
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lite utanför ämnet, men eftersom det kommit upp: här är vad SAOB säger om enfaldig.
 
3) BETYDELSE: enkel, konstlös, simpel, utan prål l. flärd l. utsmyckning, flärdfri; stundom: tarvlig, torftig; om person l. sed äv.: okonstlad, rättfram.  
The ther nw lust haffua til rijm och sådana dicht, the må läsa thenna Comedie. Men the som .. lust haffua til eenfaldigt taal, the må läsa sielffua Tobie boock j biblien. Tob. com. A 3 a (1550).
Ringa och enfåldiga klädher. SCHRODERUS Sleidanus 160 (1610).
En enfaldig naturbetraktelse, klädd i ett bildligt famlande, sinnrikt språk. (CA VALLIN o.) LYSANDER 197 (1874).
-- särsk.  
 
 
3.a)  
BETYDELSE: övergående i bet.: ociviliserad, ohyfsad.
 
Thet folk som .. (i Petjora) boo, är ett eenfaldigt folck. PETREIUS Beskr. 1: 66 (1614).
Invånarena i Norge) äro väl en god del enfaldigare, och mera butte än the Danske. LEN?US H ?bner Geogr. 319 (1726).
 
3.b)  
BETYDELSE: övergående i bet.: outvecklad, lågt stående.
 
De gemenaste åg enfalldigaste Jordväxter äller örter, såmm hava hvarkeh frö äller Blomma. P. ARTEDI (1729) hos FRIES 2 Linn? 1: 48.  
 
 
Man lurar sig nog om man tror att ordet hade en övervägande positiv innebörd.

2004-10-18, 11:35
Svar #24

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Tack för inlägget! Det är nog inte lätt att veta vad kyrkoherden Tenggren menade när han skrev enfaldig om sin hustrus morbror. Synd att man inte kan ringa honom och fråga!  
 
Hej igen Bertil!
 
Det finns inget belägg (än i varje fall) på att Bryntes dotter Maria föddes i Ryda, bara att hon dog där. Födelsedatumet står inskrivet i dödboken.
 
Din fundering om att Brynte skulle varit född utom äktenskapet är jag tveksam till. Jag har för mig att jag läst att oäkta barn inte fick ärva. Om Brynte var född utom äktenskapet skulle han i såfall inte ha rätt till gården Almetorp!  
 
Däremot har Brynte fått böta för att han varit tillsammans med en dam han inte var gift med. Återkommer med mer information om detta.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-05-07, 20:41
Svar #25

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej Maritha,
Jag är mycket intresserad av Bryntes utomäktenskapliga förseelse. Eftersom det är 1½ år sedan vi hade kontakt önskar jag veta din e-post adress eller ångpostadress. Jag finns i Kyrkheddinge på e-post bth@tele2.se. Var snäll att kontakta mig. (Har någon annan Marithas adress?)
Mvh Bertil Thörn

2006-05-09, 14:48
Svar #26

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Bertil!
Det var ett tag sen jag var inne på den här sidan. Ser att jag lovat att återkomma med information om Brynte. Detta har fallit i glömska eftersom jag har haft ganska många järn i elden ett tag.
Ska försöka återkomma med lite uppgifter. Jag skickar ett mejl så länge!  
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-05-11, 19:10
Svar #27

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Marita
Hoppas du lägger ut informationen här...vi är fler som väntar på mer information om Brynte och andra Silfvertelingar

2006-05-15, 23:09
Svar #28

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej allihop!
 
Nu har jag gått igenom mina anteckningar om Bryntes lägersmål. Här kommer ett sammandrag på nutidssvenska.
 
1678/s/1
Ogifta Ingrid Ambjörnsdotter i Östorp bekänner att hon blivit lägrad av ryttaren, numera kornetten, Brynte Olofsson i Almetorp. Hon bötfälls.
Brynte är ej närvarande pga tjänstgöring men hans svåger länsmannen Jon Svensson Winbo med fler vittnade att Brynte bekänt lägersmålet. Brynte kommer själv att svara i saken när han återkommer.
 
1680/s/29
Kornetten Brynte Olofsson bekände ovanstående lägersmål och kommer försörja barnet efter lag.
 
Här kallas han inte Silfvertelning men det är ingen tvekan om att det är samma man.  
Brynte är ett väldigt ovanligt namn under den här tiden i Vistehärad och gården Almetorp stämmer. Dessutom  står det att länsmannen Jon Winbo är hans svåger! Det stämmer väldigt bra då Jon är gift med länsmannen Olof Jonssons dotter.
 
 Nu är det helt klart att Brynte var son till länsmannen Olof Jonsson!
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2006-05-22, 09:19
Svar #29

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hade hoppats på att få någon (positiv) reaktion  på att släktskapet mellan Brynte och länsmannen Olof Jonsson är fastställd.  
 
Kanske blev en del besvikna när det visade sig att teorierna om att Brynte blivit utstött av en fin familj eller att han kom från Tyskland inte stämde.  
Men jag kan ju glädja alla med att Brynte kom från en väldigt intressant familj med många spännande personligheter.
Dessutom blev ni ju på detta sätt släkt med mig  och det hade ni ju inte blivit annars!    
 
Med varma hälsningar Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna