ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-19  (läst 4266 gånger)

2004-01-15, 22:45
läst 4266 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Brynte Silfvertelning
 
Bryntes barn:
Olof Silfvertelning född 1680
Anna Silfvertelning född 1688
Abraham Silfvertelning född 1695
Gabriel Silfvertelning född 1700, död 1701
Brita Silfvertelninf född 1702
 
Finns det någon som känner till något om Annas, Abrahams och Britas vidare öden?
Eftersom jag inte är helt klar över var barnen föddes undrar jag om det finns någon som känner till detta?
//Mvh

2004-01-16, 00:11
Svar #1

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Är din Brynte samma person som fältväbeln Brynte Olofsson Silvertelning som var gift med Helena Unge?
 
Mvh Marita

2004-01-16, 16:38
Svar #2

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil

2004-01-16, 18:44
Svar #3

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej igen Jan!
 
Jag hittade Brynte och hans bror Anders i Vistehärads dombok. Eventuellt kan de vara barn till en av mina anor. Har du några fler uppgifter om Brynte?
 
Mvh Marita

2004-01-16, 19:31
Svar #4

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
Detta låter mycket spännande Marita,jag vet att vi är några till Silfverteling forskare som med spänning ser fram emot vad du har om dem.
Själv har jag bara andrahands information som jag inte haft möjlighet att kolla.
Min ana är hans sonson dotter Maria Margareta f 1772 dotter till Brynte Silfvertelning f.1714 son till Olof silfvertelning f 1680 som ska vara son till ovan nämda Brynte Silfvertelning.
Är det samma källa till patronymikonen Olofsson?  
Bodil

2004-01-16, 19:41
Svar #5

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Ursäkta Maria Margareta Silfvertelning var född 17420905 i Brandstad, det blev lite fel i inlägget här ovan.  
Bodil

2004-01-16, 23:58
Svar #6

MaritPersson

Hej Bodil!
 
Ja, domboken är källan.
 
För en tid sedan bestämde jag mig för att skriva av och göra register till Viste härads domböcker.  
Innan jag började läste jag igenom 40 år utan att skriva av. (För att ha mer kunskap om domstolsprotokoll när jag skulle börja skriva.) Det var under träningsläsningen jag stötte på Brynte. Därför antecknade jag inte i vilket år det gällde. Men jag gjorde anteckningar om hans släktförhållanden eftersom Brynte och hans bror Anders kan vara släkt med min ana länsmannen Olof Jonsson. Målet gällde en gård som min ana varit ägare till och som Brynte och Anders hade intresse i.
 
Anders kallas bara Olofsson i efternamn. Han och hans fru har sonen Jon Andersson.
 
Jag har tyvärr inte domböckerna hemma nu, men jag ska fortsätta med dem snart igen. Då kan jag ge er både året och numret på domstolsärendet.
 
Mvh Marita

2004-01-17, 09:45
Svar #7

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Marita
Vi ser fram emot ytterligare uplysningar!
Men en fråga i vilken församling ligger den gård som målet gällde ?
Bodil

2004-01-17, 10:16
Svar #8

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej Marita.
 
Det här var mycket intressant. Jag förstår bara inte hur Brynte Silfvertelning har kunnat hamna i Viste härad. Normalt förekommer han i Tössbo härad i Dalsland och jag trodde jag (och avlidne Anders Edenstam) hade hittat det mesta om hans levnadsöden i domböckerna. Något som jag inte förstår är att du talar om hans bror Anders. Så vitt jag vet så hade han bara en bror Abraham? Jag är mycket intresserad av alla tips om var detta domstolsmål kan återfinnas och vilken gård som avsågs. Jag kan i gengäld hjälpa dig med andra uppgifter om släkten.
 
Mvh Bertil

2004-01-17, 10:52
Svar #9

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej igen!
Ursäkta mitt tankefel. Abraham är naturligtvis Bryntes son precis som Jan beskriver. Däremot har jag inte haft en aning om att Brynte (eller Bryntho) har haft några syskon. Det enda som jag med säkerhet vet är att Bryntes far hette Olof i förnamn. Källa Kra mikrokort S 0218 där han kallas Brynte Olofsson Silfvertelning. Han bör ha varit född på 1640-talet. Många med mig har förgäves letat efter släktens ursprung så denne Anders som Marita hittat är för mig jätteintressant.
Angående Jans fråga så var Anna gift med Hans Pärsson. Enligt Ånimskog C:1 så fick de en son Erland 2/1 1712 och en dotter Catharina 22/11 1719. Enligt Lena A. Löfström dog Anna 30/6 1748.
Sonen Abraham född 11/10 1695 dog redan 24/2 1707 11 år gammal. Om Brita har jag inga kontrollerade uppgifter framtagna men kan kanske återkomma.
 
Mvh Bertil i Kyrkheddinge

2004-01-17, 11:08
Svar #10

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej allihop!
 
Gården låg i Främmestads församling. Jag återkommer med gårdsnamnet när jag kontrollerat domboken.  
 
I domboken står att Brynte och Anders var bröder.
 
Jag vet inget mer om Brynte än det jag fann i domboken. Jag är tacksam för alla uppgifter jag får om Brynte. Vet ni något om hans föräldrar? Var och när gifte han sig med Helena Unge? När och var dog han?  Var i Tösse härad bodde han. Var och vid vilken tid punkt har ni hittat honom? Vad vet ni om brodern Abraham?
 
Det blev många frågor på en gång!  
 
Mvh Marita

2004-01-17, 11:15
Svar #11

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Ditt inlägg kom under tiden jag skrev mitt! Det gjorde att jag redan fått svaret på några av mina frågor. Tack så mycket! Hoppas att du även har svar på de andra frågorna.
 
Mvh Marita

2004-01-17, 13:46
Svar #12

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Jag har ingen uppgift på när Helena Olofsdtr Unge gifte sig med Brynte Silfvertelning heller och är intresserad av detta.
Min koppling till Silfvertelningarna är som följer:
 
Helena Olofsdtr Unge född  
generation 1. ******************
Olof Olofsson Unge född 1610 ca
gift 1653 med
Anna Jöransdtr Wessman född  
generation 2. ******************
Georgius Andreas Wesmannus född i Haraker (U)
Jöran Andersson, kyrkoherde på Ängsö (U). Tidigare skolgång okänd. 1601-02-13 inskrivs han i Uppsala, där han 1604-03-13 påbörjar studier i arimetik och 1605-12-03 i fysik, varpå han 1606 prästvigs. Senast 1613 är han kaplan i Romfartuna, där han stannar till 1624, troligen -04-30, då han synes ha blivit kyrkoherde i Ängsö, där han förblev till sin död. [Västerås stifts herdaminne II:1 s 318].  
gift med
Anna Hansdtr född  
generation 3. ******************
Johannes Matthiae Arosenius född ca 1560 Västerås (U)Hans Matsson, kyrkoherde i Romfartuna (U).[Västerås stifts herdaminne]  
gift med
Justina Olofsdtr
generation 4. ******************
Mats Hansson född
gift med
Anna Svensdtr född ca 1530 Hagge, Norrbärke (W)
generation 5. ******************
Godsven Hansson född ca 1490 Grangärde (W)
[Han nämns första gången 1518, då han var nämndeman vid ett ting i Norrbärke (W). I den första längden över årliga räntan, 1539, finns han med bland de skattskyldiga och skulle betala ett öre och sex stycken osmundsjärn i markgäld samt ett halvt fat osmundsjärn i hyttgäld. Han var både bonde och bergsman. År 1545 höjdes markgälden till två och ett halvt öre osmundsjärn och tjugotre penningar.
År 1551 skrev kung Gustav Vasa ett personligt brev till Godsven, där han uppmanades att tillsammans med övriga menige bönder uptage och bruek thett sölffberg som ved Biscopsberga ligger. Tre år senare hade Godsven anledning att vara mindre glad år Kung Gustav Vasas sätt att styra och ställa. Godsven berättar själv i ett brev, 14 december 1562 om hur han år 1554 ö efft. Salige Mattz beffaldningh blifvit affhäntt ett heman benemdtt Fösarboda. Det förstnämnda året skänkte han ändå rättigheterna för denna gård till sonen Peder, vilken 1563 fick Marnäs i ersättning av Kung Erik XIV. Källor är från Västerberslagens släktforskare och deras skrifter].
 
//Mvh

2004-01-17, 15:16
Svar #13

Marit Persson

Hej Jan!
 
Detta var intressanta uppgifter. Jag är också släkt med Wessman i Ängsö. Hans dotter Margaretha (Jöransdotter) Wessman  gifte sig andra gången med Elavus Benedicti (Elov Benediktsson)som blev pastor i Främmestads pastorat. De fick bl.a. sonen Bengt Tenggren som är min ana. Han var gift med Christina Winbom som var dotterdotter till länsmannen Olof Jonsson som tidigare ägde gården domstolsprotokollet handlade om!!! Källor Bärebergsboken och Viste härads domstolsprotokoll.
 
Mvh Marita

2004-01-17, 16:11
Svar #14

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Marit, det var intressant och ny blir jag naturligtvis intresserad av de uppgifterna.
Jag vet inte om vi ska flytta diskussionen till annan plats, eller?
Jag skulle vilja veta mer om Margareta Jöransdtr Wessmans ättlingars öden om det är möjligt.
Godsven Hansson hade en bror som var präst; Widich Hansson [Widichindus Johannis Grengius] född 1491 ca Hagge, Norrbärke (W). Delägare i Kolsva Hammarsmedja (U). Kyrkoherde i Söderbärke (W) 1539-1544 och i Munktorp (U) fr om 1545. Han ägde även fastigheter i Köping (U), bland annat fem salubodar. Mer uppgifter om honom finns i Västerås Stifts Herdaminne.
Jag har ett enkelt anträd som beskriver min koppling till Godsven Hansson som jag skulle kunna skicka till dig per mail om du har möjlighet till det?
//Mvh

2004-01-17, 20:18
Svar #15

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jan!
 
I am interested in the ancestry of Helen Olofsdotter Unge.  She is my eighth great-grandmother.  Unfortunately, I don't read Swedish.  Could you possibly translate the information in your earlier postings for me?
 
Many thanks,
 
Nancy Wiberg Jones

2004-01-17, 20:47
Svar #16

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Här är uppgifterna jag har om Brynte Silfvertelning; Möjligen född omkring 1648, det finns ingen uppgift om var men hans son Olof hade i sin tur en annan son Brynte född enligt uppgift i Flo församling i Skaraborg 10/12 1714. Kan någon kontrollera om detta ev. kan vara en ledtråd? Det nämns att den förste Brynte varit gift två gånger men inget namn på denna första hustru. På 1670 talet gifte han om sig med Helena Unge. Denna Helena har ej kunnat spåras tillbaka till fadern. Dessutom finns det en Johan Sölfvertelning nämnd som kan vara Bryntes broder eller hans barn i första äktenskapet. 1678 finns första säkra uppgiften då han omnämns som kvartermästare vid Gustaf Kruus kavalleriregemente (Garnisonerna i Pommern Kra) 1679 Kornett vid ovanstående regemente. 1680 son Olof som levde till 1762. 1683 fältväbel. Nämnd vid Georg Belfrages kompani i rullan 1685 (Kra). Hade vid denna tidpunkt bostället Amundebyn i Tydje Dalsland (se boken Gårdshistoria från Tydje-Tösse av Viktor Olsson) och Dalen (Ånimskog?). 1686 anklagade Brynte en Olof Sj-?? för husröta på kaptensbostället Sörböle. (Tössbo AI:a:3 sid 214-215). 1691 och 1692 var han vittne vid barndop i Tydje kyrka. 1695 en son Abraham som dog 11 år gammal. 1700 10/12 en son Gabriel som dog i oktober 1701. 1702 Hade han även skattehemmanet Slommerud (+Dalen). Den 26/8 1704 dog han på sjöexpeditionen mot Norva och Nyens skans. Har bara uppgift från en mönsterrulla och ej mer om detta.
Nu tar jag mycket gärna emot ytterligare uppgifter som kan finnas om Brynte som var min FMFMMFFF. Tack alla inblandade.
Mvh Bertil

2004-01-17, 22:39
Svar #17

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej igen allihop!
 
Tack Jan, jag tar gärna emot ditt anträd. Här är adressen: soeren.johanssonsnabelambox304.swipnet.se
Där det står snabela ska du skriva @. (Försöker på detta sätt undvika virus.)  
 
Jag har inte forskat på Margaretha Wessmans barn. I Bärebergboken nämns dock 4 barn som hon hade tillsammans med Benedicti.
Georg Tenggren, predikant vid G.Ulfsparres kavalleriregemente 1676.
Bengt Tenggren.
Petrus Tenggren, pastor i Råda.
Johannes, intagen i Skara skola 1671.
 
Bengt Tenggren har jag fler uppgifter om.
 
Jag har blivit lite nyfiken på Helena Unge. Var hittade du uppgiften om hennes föräldrar?
Jag har på en hemsida gjord av Thomas Holmstrand sett att Olof Olofsson Unge bodde i Ryda. Om Brynte i sin ungdom bodde i Främmestad och Helena bodde i Ryda bodde de ju inte långt från varandra!
 
Bertil, frågan blir då inte hur Brynte hamnade i Viste härad utan hur hamnade han i Tössbo härad!  
 
Flo som du nämner ligger också ganska nära Främmestad!
 
Mvh Marita

2004-01-18, 14:05
Svar #18

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hello Nancy!
 
It?s a very long discussion. I can try to give you a summary. Can you first write down what you already know so I know what I shall begin with?.  
 
Greetings Marita

2004-01-18, 16:40
Svar #19

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej alla!
Du har naturligtvis rätt Marita att Brynte Silfvertelning (troligen) kom från Viste härad. Troligen hade hans far Olof inte detta efternamn. Telning kan betyda barn och det finns spekulationer i om han blev utstött från någon finare familj. Andra tror att släkten kom från Tyskland (inte jag), i likhet med närbesläktade släkten Solthon.
Marita frågar om brodern Abraham. Menade du sonen som levde 1695-1707 eller sonsonen Bryntes bror som levde 1711-1798? Om den senare Abraham har jag en hel del uppgifter som vi i så fall tar en annan gång.
Hoppas det kan bli möjligt att köpa Maritas register över domböckerna. Anders Edenstams dito över Dalslands fem häraders domböcker är ovärderliga i detta sammanhang.  
Jan. Den enda uppgiften jag hittade om Brita S. är att hon är född 6/11 1702. Möjligen gifter hon sig och flyttar till annan församling.
Angående släkten Unge så är Helena ett mysterium eftersom hon inte återfinns bland Olof Olofsson Unges barn. Att hon trots detta var hans dotter bekräftas av det faktum att Helena åtalas för att hon stulit kramvaror i Göteborg varav hennes broder (glömde namnet) fått en del. Denne broder är med bland barnaskaran.Jag fick i maj 2002 via nätet ett register över anor till lantmätaren Nils Gideon Unge (född 1739 10/2 Bälinge) och 10 generationer ytterligare bakåt. Grenen Wessmanius slutar dock vid Mats Hansson i generation VI men där finns annars ytterligare ett hundratal namn ned till 1400-talet.
Om Helena Unge har jag några andra uppgifter. Hon var dopvittne vid minst två barn till en Olof Ström. Hon bodde då i Amundebyn, Tydje. Vidare råkade hennes piga sätta eld på en kölna (tork) strax efter Bryntes död vid Narva.
 
Mvh Bertil i Skåne

2004-01-18, 17:16
Svar #20

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Till Marita, jag skickar över filen idag till dig.
Till Bertil, jag är intresserad av Abrahams ättlingar och vidare öden och då menar jag Abraham född 1711.
Från den ena till den andra Silfvertelningen; Stina Silfvertelning som gifter sig med Häradsdomaren Sven Hansson har en son som heter Jonas Silfvertelning född 1752. Enligt de uppgifter som jag har så hade Jonas två söner (kanske fanns det fler, både söner och döttrar?) och rimligen borde väl någon av dem haft familj och barn, är det någon som känner till något om dem?
 
//Mvh

2004-01-19, 00:27
Svar #21

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hello Marita,
 
I have the same names, dates, and places for births and deaths mentioned in these discussions in my records.  I would like to have information about the occupations and life experiences of ancestors that are mentioned in this discussion translated if possible.  For instance, Jan Hultberg's entry of Jan 17 at 13:46 gives some information about the life of Jöran Andersson.  It appears that he was a churchwarden (Kyrkoherde), but I can't interpret much more than that.
 
I look forward to your help and apologize for my inexperience in the language.
 
Best regards,
 
Nancy

2004-01-19, 12:27
Svar #22

Utloggad KG Lennartson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 11:34
    • Visa profil
Hur vill Du ha det presenterat? Jag föreslår Du sänder mig Din E-mailadress, då jag har ett sjuttiotal sidor, detta utan att påstå att det är komplett.
Vänligen
GamleKG

2004-01-19, 15:22
Svar #23

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej allihop!
 
Bertil, den Abraham som jag frågade om var brodern till Brynte Olofsson Silfvertelning som du nämnde i ett av dina inlägg den 17/1. När jag skrivit mitt inlägg upptäckte jag att du redan hade dementerat Abrahams existens!  
 
Jan, tack så jättemycket för ditt fina anträd. Jag fick dock ett litet problem. Jag hittar varken Silfvertelning, Unge eller Wessman i det!  
 
K G, kul att vi blir ännu fler i den här diskussionen! Vem är det som kan få dina ca 70 sidor och vad innehåller de? Är det ett anträd? Om det är ett antäd, finns anorna i R- och P-län?  
 
Mvh Marita i Främmestad

2004-01-19, 16:10
Svar #24

Utloggad KG Lennartson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2010-01-29, 11:34
    • Visa profil
Marita
Det är Sven Hanssons samtliga ätteläggar som upptar ca 70 sidor. Sonen Jonas född 5 jan 1752 död 9 sept 1836 och gift med Stina Jonasdotter från Huggenäs född 1756 fick två söner, som jag känner till, Sven Magnus Jonasson född 1791 och Olof Fredrik Silfvertelning född 1797. Om dessa båda vet jag inget.

2004-01-19, 16:57
Svar #25

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hello again Nancy!
 
I will try to translate!
 
I begins with some of Jans information.  
 
Helenas grandpa (mothers father) Jöran Andersson got the name Georgius Andreas Wesmannus when he became rector. (Churchwarden is not the same as kyrkoherde in my dictionary.)  
His earlier years at school is unknown, but 1601-02-13 he begins in Uppsala. 1604-03-13 he begins study arithmetic and 1605-12-03 he begins study physics. 1606 he is ordained. At least from 1613 he is chaplain in Romfartuna. He stays there to 1624, probably to 1624-04-30. It seems that he been rector in Ängsö that day.
 
 I will be back later with more informations. Ask if you don?t understand my bad english!  
 
Marita
 
Om det är någon av er andra som är bättre på att översätta så får ni gärna ta över.

2004-01-19, 17:52
Svar #26

Per Skjöldebrand (Perskj)

KG!
Sven Hansson och Kristina Silfvertelning är
farfars farfars farfar resp.farfars farfars farmor till min mor - via sonen Olof f.1748.
Det mesta av vidare material hittills, har jag från Tydjeboken Tydje byalag, Åmål 2000.
Även jag är intresserad av det material du har.

 
mvh Per i Örebro

2004-01-19, 17:59
Svar #27

Lars Lundin

Jag blev tipsad om denna diskussion betr.  
Silfvertelning, som också är min anfader och  
vilken familj länge har intresserat mig. Jag är  
född och uppväxt i Ånimskog och känner väl till  
alla de gårdar i Tösse och Tydje, där  
Silfvertelningarna bott.
Till Jan och KG kan jag meddela att Jonas  
Svensson Silfvertelning hade 7 barn med hustrun  
Stina Jonsdotter f 1753-03-03 i Huggenäs (S). De  
gifte sig i Tydje 1782-11-19.  
Jonas var korpral vid Västgöt-Dals regemente.  
Familjen bodde i Tomasbol, Tydje, men1818 flyttar  
Jonas till Säbyn, Ånimskog. Troligen till äldeste  
sonen Sven Magnus, som 1816 flyttat som torpare  
till Nybygget/Gröterud under Säbyn.
Samtliga barn är födda i Tomasbol, Tydje. Sven  
Magnus , Hans Kalloander, Petter Johannes, Stina  
Greta, Olof, Olof och Kajsa. De 7 barnen är enl  
Emanuel Bergmans ”Eskekärr-Tomasbolssläktens på  
Dal Ättartavlaor”:
Sven Magnus f. oä 1781-02-05
Hans Kalloander f 1784-12-17, d 1798-10-02
Petter Johannes* f 1786-01-16
Stin* Greta f 1788-10-03
Olof f 1793-03.19,  d 1793-11-26
Olof Fredrik f 1797-11-08
Kajsa f 1800-09-08
I ovan nämnda häfte finns också uppgifter om Sven  
Magnus och Olof Fredriks familjer.

2004-01-19, 18:10
Svar #28

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Är Johannes Matthiae Arosenius far till Anna Hansdotter?
 
Bertil, jag har tänkt att andra ska få ta del av mitt register. Det kommer dock att dröja ett bra tag innan det är färdigt.
 
Mvh Marita

2004-01-19, 18:27
Svar #29

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Thank you Marita!
 
It is fascinating to learn about the lives of my ancestors.  I look forward to your next installment.
 
All my best,
 
Nancy
PS.  Here is how I descend from Helena and Brynte:
 
1 Helena Olofsdotter Unge  
  +Brynte Silfvertelning b: 1650
2 Olof Silfvertelning b: 1680
  +Margaretha Solton b: 1682  
3 Kristina Stina Silfvertelning b: 1709Tydje  
  +Sven Hansson b: 1701 in Tomasbol, Tydje
4 Maria Svensdotter b: 1735 Tydje
  +Erik Eriksson b: 1744 Slobol, Ånimskog,  
5 Maria Greta Eriksdotter b: 1776 Tydje,  
  +Jonas Nilsson Wall b:1767 Slobol, Ånimskog  
6 Nils Jonasson b: 1811 Slobol, Ånimskog,  
  +Anna Maria Pärsdotter b: 1813 Åsen,  
7 Märtha Hedvig Nilsdotter b: 1846 Ånimskog      
  +Nils Fredrik Johanesson b: 1836 Fröskog,  
8 Johanna Maria Nilsdotter b: 1874 Fröskog,  
  +Viktor Simonsson b: 1871 Kragsbyn, Ånimskog,  
9 Ruth Emilia Simonsson b:  1898  Fröskog,  
  +Hugo Emanuel Enberg 1890 Ånimskog,  
 
Ruth Simonsson (9) is my mormor.  She emigrated to Chicago in 1917.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna