ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24  (läst 2861 gånger)

2001-10-05, 16:24
läst 2861 gånger

Susann Larsson

HEJ!
 
I en liten Norrbottnisk by fanns Silfversparrar.
Jag har inte kunnat härleda ursprunget. Till mig har man sagt att det är samer som velat ta sig ett finare namn. Jag är fundersam om detta stämmer. När jag var liten florerade en sägen som berättade att en man söderifrån ev från annat land, sökt sig undan lag/rättvisa efter ett brott. Min farfar föddes i rödingsträsk, i denna by pratade man med ett säreget skorrande och i en bok om ortsnamn har jag för många år läst att byborna där kallades silfversparrar. Vet någon något om detta?????

2001-10-08, 11:55
Svar #1

Sune Lundin

Susanne, Ge mig ett namn samt födelseår så kan vi göra ett försök att reda ut det här.

2001-10-09, 16:23
Svar #2

Susann Larsson

HEJ SUNE L
År 1838 dog Anders Anderson Silfversparre i Rödingsträsk, edefors (BD). Född 1764? Han gifte sig 1838 med Stina Mickelsdtr Auna f.1767 jokkmokk, d.1846 överluleå.
 
Tillsammans fick de dottern Catharina Cajsa Andersdtr f.1797 d.1884 gift 10/6 1832 med skogsamen och nybyggaren Matts Anderson Teilus f 24/12 1808 i sjokksjokks sameby, jokkmokk.De bodde i Rödingsträsk.
 
Jag kan inte följa Anders Anderson Silfversparre båkåt, Varför??
Tog en same sig detta namn? Befann sig någon Silfversparre under sin militära bana i dessa trakter under denna tid vid hans födelse? Finns det någon som forskat på Silfversparre som upptäckt att någon avvikat-försvunnit... ev norrut? Från annat land..?
 
Jag har under många år kämpat med dessa funderingar.
Vänligen  
Susann Larsson, Boden

2001-10-09, 23:00
Svar #3

Lars Handberg

Hej Susann!
Silfversparre är en adlig släkt och finns beskriven i adelns ättartal. Har du kontrollerat om det finns någon hjälp där.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2001-10-10, 08:21
Svar #4

susann larson

Lars!
 
Jag har inte kunnat dessa vägar. Jag har via adelsböcker på biblioteket försökt att se om  
det funnits någon som kan ha befunnit sig här uppe. Men jag tror inte att jag har rutin för detta.
 
Susann

2001-10-10, 11:25
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej, efter en snabb titt i Elgenstierna, Svenska Adelns Ättartavlor, hittar jag ingen Anders som skulle kunna passa, ingen Anders överhuvud taget. Det var ett väldigt ovanligt namn inom adeln, faktiskt.
 
Anders Silfversparre har antagligen av någon anledning tagit detta namn, men då frågar man sig hur det gått till, eftersom det vid denna tid (senare delen av 1700-talet och 1800-tal) inte var tillåtet att antaga adliga namn. Jag har sett flera exempel på att den bestämmelsen inte alltid följdes, men då har det gällt mer normala efternamn som visserligen var adliga men inte klingade så utpräglat adligt som Silfversparre gör. Silfversparre är en stor adlig släkt och måste ha varit välkänd vid den här tiden. Hur kunde prästerskapet tillåta Anders att ta det namnet, det är frågan.

2001-10-12, 10:55
Svar #6

Susann Larsson

HEJ, vad kan ha gjort att man i en liten by utom all ära o redlighet tog sig ett sådant namn.  
Syftet? De levde troligtvis utan större kontakter med en omvärld som skulle bry sig om vad man hette. I byn var många släkt med varandra via giftemål.
Vem var modern? Varför var deras uttal så särpräglat skorrande? Vilken grund hade författaren till den bok om ortsnamn el dyl som jag tittade i på norrbottens museum där det stod att Rödingsträskarna kallades för silversparrar?
Det fanns ju fler personer i byn med andra namn.
 
Slutligen var finns länken mellan den historia jag hörde från min farfars syster som barn och den likadana som jag hörde för ca7 år sedan av en som jag inte känner. Han berättade att som ung pojke hade ortens tidning gjort ett reportage om renskötsel där bla han och hans morfar var med. Efter reportaget kontaktade en då mycket gammal kvinna honom från sunderby/luleå-trakten och delgav honom denna historia.
Susann

2003-04-19, 02:57
Svar #7

Utloggad Berth-Ove Almroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 01:22
    • Visa profil
Jag har samma berättelse med mig från barndommen.Mormors far härstammar från Rödingsträsk : En Man som hette Riddarsparre hade dödat någon på Gotland och rymt norrut.Slog sig ned på andra sidan sjön mittemot byn Rödingsträsk. Byggde en koja och bodde där över vintern. tog sig på vårkanten över till byn.Blev bofast och tog sig namnet Nyman. Detta är vad jag hörde berättas i olika fantasieggande historier.

2003-07-11, 19:32
Svar #8

Utloggad Gunvor Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-01-04, 15:38
    • Visa profil
Hej. Mina data ang. A. Silfersparf, som var min Farfars morfar är att han var född 1756.Dog 1838 03 08 i Rödingsträsk. Gift med Stina född 1762. De hade sonen Nils Andersson Silversparre född 1803 död 1871 04  26. Var gift med Elsa Margareta Andersdtr. Högling född 1812 de bodde i Seunaure.

2003-11-01, 12:20
Svar #9

Agneta Mikaelsson

Vår anfader Ander Andersson Silfversparre, förmodeligen född 1764, men enl dödsbok avliden i Rödingsträsk, Edefors socken, 8.3.1838 pga ålderdom. Han har många ättlingar runt om i landet, vet någon mera??

2003-11-01, 12:29
Svar #10

Agneta Mikaelsson

Anders Andersson Silfversparre, husförhörslängd i Sjokkjokk, Jokkmokks socken första gången 1782 (A I:2), flyttat till Rödingsträsk, Edefors socken, lantbrukande och renskötande lapp.

2003-11-05, 19:05
Svar #11

Agneta Mikaelsson

Pettersson, Isak Johan f 9.3.1882 i Rörtjärn. Gift med Hilma Johanna Hanna Mattsson från Rödingsträsk, där dom också var bosatta. Inga barn.
Hanna hade en bror, Mathias, f 1873-04-04, som omkommit i Långträsk på okänt sätt. Örntagen? frågar kykrkoboken. Känner du igen någon av dessa så vore jag tacksam för tips.
Hälsningar Agneta

2003-11-05, 21:40
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

(Ett par inlägg är överflyttade hit från Norrbotten: Efterlysningar..)

2003-11-15, 13:45
Svar #13

agnmik

Nils Andersson Silfversparre anges vara född 1803. Han återfinns dock inte i fb för varken Jmk, Gve eller Nederluleå fs. Enligt Nederluleå hfl AI:7c, rubrik Lappfolk anges Nils vara född 1798. Har inte hunnit kolla det närmare. Kan också meddela att jag nu ansökt om att få återta min farfars farmors efternamn, såsom det stavas första gången jag kommit i kontakt med det, näml hfl 1782 AI:2 sid 121 Sjokksjokk, Silversparf.

2003-11-15, 13:50
Svar #14

agnmik

Hej Berth-Ove och Gunvor,
Jag är mycket intresserad av er, vi måste ju vara släkt på något vis. Vill ni inte redogöra för det här så maila gärna direkt till mej.
Den förste Nyman i Rödingsträsk var en bror till farfar. Dessa bröder bytte namn från det egentliga Mikaelsson (fadern hette ju Mikael) till Edman, Nyman, Lundmark, dottern Alma hette Mattsson efter sin farfar.

2003-11-15, 14:19
Svar #15

agnmik

Hej igen,
vad som talar mot ev adlighet vad gäller Silfversparrarna är att i hfl 1791-97 Sjockjock DII:1, 1/3 skrives Anders Andersson Gullsparf, likaså vid följande barns födelse: Elli f 12.4.1792 C:3, Michael f 27.7.1794 C:3. Jag har också varit i kontakt med riddarhuset och patent-o reg.verket, som inte kan finna någon adlig Anders. Överhuvudtaget är Anders ett ovanligt namn bland adeln, sas det. Ska vi finna oss i att vandra i mörker i denna fråga resten av livet??

2003-12-31, 17:29
Svar #16

Utloggad Ebba Loräng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2008-05-17, 14:26
    • Visa profil
Hej!
 
Angående samer som tog sig släktnanm förekommer det vid ett flertal tillfällen i utredningar jag gjort till andra: T ex Furtenback (annars tysk adlig ätt,stavat Furtenbach) Lundegård.Dickman, Bolin. Det var ju legalt vid denna tidpunkt ta sig allehanda namn,någon namnlag fanns ju inte förrän 1916.Har själv en ana som tog sig ett namn efter en känd Gällivarepräst ; Per Högström. Min ana här Per Nilsson kom så att heta Per Högström,kanske han såg upp till sin prästnamne,som levde ca 100 år före honom,och ville heta som honom.
Mvh Ebba Loräng

2004-01-03, 15:23
Svar #17

Agneta Mikaelsson

Hej Ebba,
och tack för svar.Det är förmodligen som du säger. Det lustiga är att när Anders A:son Silfversparres tre första barn föds, i Sjokksjokk, så har prästen skrivit in Gullsparf som faderns efternamn. Men vem var far till Anders? Jag har gått igenom födelsebödkerna för Gällivare och Jokkmokk mellan åren 1750-1765, och finner bara en Anders som kan kännas möjlig. Hans far hette Lanni, men hur kan man kolla det?? Lanni finns inte längre i bruk.
Mvh Agneta Mikaelsson

2004-01-13, 14:30
Svar #18

Patrick Lindblom

Hej!
I min släkt sägs det att en Silfversparre från Stockholm förväntades gifta sig med en kvinna från rätt bakgrund mot sin vilja. Han skall då ha flytt fältet norrut och landat i trakterna kring Rödingsträsk. Detta skall vara på min mormors fars sida
 
Men detta är en berättelse som finns i släkten, skulle vara intressant om någon kunde bekräfta eller dementera...

2004-01-13, 23:08
Svar #19

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Det hade varit en fördel om Du bättre preciserat Dig i tid och rum. Vid snabbgenomgång av den stora släkten Silfversparre i Elgenstierna kunde jag dock inte finna någon Silfversparre som skulle stämma med Din släkthistoria.
Mvh!
Håkan

2004-01-14, 08:18
Svar #20

Patrick Lindblom

Hej Håkan!
Jag anknöt till inläggen ovanför i denna tråd. Jag har väl ingen säker precisering, men som jag har förstått det handlar det om Rödingsträsk och mitten av 1700-tal eller tidigare.
 
Men - jag utgår ifrån att det inte handlar om den adliga ätten eftersom det torde vara ganska lätt att bekräfta. Fast visst är det märkligt att det faktiskt dyker upp en Silfversparre i Rödingsträsk. Från ingenstans.

2004-01-14, 19:07
Svar #21

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Slarvigt av mig att inte ha tittat på de tidigare inläggen!
Håkan

2004-01-16, 14:39
Svar #22

Patrick Lindblom

Det var snarare slarvigt av mig att inte nämna det i mitt inlägg ;-)
 
Det vore dock intressant att höra om det finns mer information om detta. Det tycks ju vara flera grenar av släkten som har liknande bakgrundshistorier.

2004-04-27, 05:23
Svar #23

Utloggad Berth-Ove Almroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 01:22
    • Visa profil
Hittade följande i Anno 1890:
Matias Robert Silvfersparre, född 1867 Långsele Västernorrland.Lapp,arbetare bosatt i Vilhelmina.
SVARvolym: 000390  Kort nr: 18Sida: 99  Rad: 20

2004-07-29, 14:01
Svar #24

Utloggad Agneta Silversparf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 09:12
    • Visa profil
Kan inte släppa Silversparrarna i mina funderingar. Har gått igenom några fler födelseböcker från Jmk och Nederluleå lfs i skiftet 17-1800. Finner ingen Nils med fader Anders A-som Silfversparre, däremot 11 andra barnfödslar i samma familj. I Filip Hultblads egna anteckningar anges Nils vara född 1790, medan Hultblad i sin avhandling Övergång från nomadism... anger samme man vara född 1803. Vid släktträff i sommar i Rödingsträsk med många engagerade sökare kom vi inte längre om detta folk. Tacksam för tips, Agneta

2004-12-28, 22:42
Svar #25

Staffan Ceder

Hejsan Agneta, har precis satt mig in i forskningen igen och fann att Nils Silfversparre var min mm mm mf.  
Födelsedatumen har ju varierat en del i hfl, 1793, 1798 och 1803 är de tre jag sett.  
Nu har jag funnit en Nils född den 30/10 1790 (?!) av föräldrarna Anders Andersson ... och Kerstin Michelsdotter. ( kan inte tyda vad som står efter Andersson, men det är då inte Silfversparre ..)
Anders och Kerstin gifte sig ju 1789 så det är möjligt att min Nils var deras första barn.  
Mvh Staffan

2005-11-24, 13:20
Svar #26

Ethel G Ericsson

Hej! Jag heter Ethel G Ericsson. Min farmör Hilma hette ?Högling i efternamn. Hennes mor var samiska med efternamnet Ponta. Denna Ponta gifte sig med sonen till Pouttaurre sockens präst och han hette Högling. Namnet Silfversparre finns också nämnt i denna släkthistoria. Om Högling var präst i Puottaure och hans barnbarn Hilma var boende i Snesudden , Holmträsk så kanske prästen ifråga tillät bytet till Silfversparr som det nämnt för mig. Prästen Högling har sina rötter i Uppsala

2005-11-24, 13:34
Svar #27

Ethel G Ericsson

Bara en detalj. Holmträsk är det svenska namnet för samebyn Seunare och jag har hört att Carl von Linn? träffade den mäktige prästen Högling under hans resa till Lappland.

2005-11-24, 15:25
Svar #28

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej Ethel!
 
Jag är intresserad av detta eftersom min fmmmf Johannes Nilsson Sundqvist f 1843 var från Seunare och hans far hette Silversparr och många(alla?) av hans syskon kallade sig Högling.
 
Mvh Emma

2005-11-24, 19:16
Svar #29

Utloggad Ethel Brunström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Emma! samenamnet verkar vara silversparf och det har funnits med i släkten Högling. Vad jag förstår så slutade man kalla sig silversparf av någon anledning. Men sök på google/ rödingsträsk. En Agneta silversparf har släktforskat om ätten. Det finns också en bok om detta att köpa, vilket jag gjort. Återkommer när jag vet mer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna