ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Seinknecht  (läst 1862 gånger)

1999-06-20, 21:20
läst 1862 gånger

Leifgunnar Wågenberg

Hej
Jag söker uppgifter om släkten Seinknecht. Min morfars mor hette Mathilda Seinknecht och var gift med krukmakaren Johan Johannesson Lindström från Brunnskog i Värmland.
Jag har inte fått dokumenterade uppgifter men enligt min mor skall släkten komma från Schleswig
Leifgunnar Wågenberg Katrineholm

1999-06-20, 21:32
Svar #1

Leifgunnar Wågenberg

Hej
Jag söker uppgifter om krukmakare/kakelungsmakare Johan Johannesson Lindström
född 1858 5 mars
död 1925 (dödsdag saknas)
från Brunnskog i Värmland.
Han var i första äktenskapet gift med Mathilda Seinknecht.
I det andra äktenskapet var han gift med Marta Olofsdotter från Gunnarskog.
Han var inflyttad till Stortorpet Berga i Långvak (Arvika)
Han skall ha varit en mycket duktig krukmakare.
Jag saknar uppgifter om Johans syskon. brodern Ola Lindström, stins i Myrom samt systrarna Kari och Beda.
Tack på förhand
Leifgunnar Wågenberg Katrineholm

1999-06-27, 20:08
Svar #2

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
När min ana Anna Katarina Andersdotter, döps 20/4 1760 i Finspång, Risinge fs (E), finns en herr kassör Josias Seinknecht med bland dopvittnena.

1999-06-27, 22:22
Svar #3

Leifgunnar Wågenberg

Tack PehrHedenquist
Jag har kommit fram till att släkten Seinknecht är en ganska vitgrenad släkt och namnet Josias var vanligt förekommande i släkten.  
Jag tackar för informationen.

1999-06-29, 20:10
Svar #4

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Svar till Leifgunnar Wågenberg.
Krukmakaren Johan Johannesson Lindström var född 5 mars 1858 i Gryttom, Brunskog sn. Föräldrarna hette Johannes Olsson och Maria Cajsa Olsdotter. Gift 20 januari 1882 i Arvika med pigan Mathilda Josefina Seinknecht, enligt hfh född i Be...fors, Skaraborgs län, 14 juli 1857. Infl. från Karlstad till Segerfors, Arvika sn 1881-11-18. De fick 4 barn, den äldsta Jacob var född i Segerfors och dog efter 3 månader på Stortorpet i Långvak, Arvika sn. där också de 3 andra barnen föddes. Familjen flyttade till Östra Berga, Arvika 1887. Mathilda dog där 11 november 1888 av barnsbörd. Johan omgift 21 april 1899 med pigan Marta Olsson från Östra Berga, född i Gunnarskogs sn. Marta dog 4 juni 1929 på gården Hagen i Sågmon, Arvika.  
Johan levde till 9 oktober 1934.  
Jag har tyvärr inga uppgifter om Johans syskon.
Boktips - ”från stenkärle till prydnadskeramik”
en bok om krukmakartraditionen i Arvika-trakten  av Britt Andersson.  1995 - Heidruns Förlag.
 
Mvh Lennart Eriksson i Långvak, Arvika.

1999-07-02, 08:22
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag vill påminna om reglerna för ämnet Personnamn: Här diskuterar vi frågor som rör namnen som sådana, alltså inte personerna som bär namnen.
 
Dessutom har diskussionen Seinknecht lagts upp under Västergötland, vilket gör att det nu finns två diskussioner i samma ämne, något som endast krånglar till. Därför vill jag även påminna om de regler som finns på förstasidan i Anbytarforum (längst ner), särskilt den som säger att det absolut inte är tillåtet att skicka samma fråga på flera ställen i Anbytarforum.
 
Det är önskvärt att alla som deltar i Anbytarforum inte enbart ägnar tid åt att skicka in frågor, utan också studerar de regler som gäller för forumet som helhet och för enskilda diskussioner. Det tar visserligen en stund, men det är enda sättet att upprätthålla en viss ordning i forumet, till gagn för oss alla.

2001-11-13, 20:59
Svar #6

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Jag har en Magdalena Seinknecht f.1694 i Örebro.
När hon gifter sig 1711 kallas hon Zeijenknecht och vid ett annnat tillfälle Zejenknecht.Är det någon som kommit i kontakt med dessa namn?

2003-12-30, 15:42
Svar #7

Caroline Tholander

Hej Jacob!
Du kanske redan fått uppgifter, men jag upptäckte nu, att jag har uppgift om Magdalena Seinknecht, som kunde vara av intresse, om du inte redan har dem.
Hon var dotter till Claes Seinknecht och hans hustru Anna de Besche.  
Fadern var sadelmakarmässtare i Örebro.  
Magdalena var äldst av 9 syskon och gifte sig med en handelsman Petter Burkman i Örebro.
Hälsningar
Caroline Tholander

2003-12-30, 18:51
Svar #8

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Tack för tipset!
 
Min ana (min frus) är Magdalenas yngre syster Anna Katharina f.1696. Hon gifte sig med Kapten Johan Pyttner och de fick 12 barn.
 
Mvh/Roffe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna