ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Seibold / Seyboldt / Siebolt / Sebolt / Ziebolt / Sibholt  (läst 2667 gånger)

2004-05-16, 16:32
läst 2667 gånger

Utloggad Erik Lindgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-10-24, 17:32
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om någon forskar i släkten Seyboldt, Seybold, Sejbold, Sebold, Sebolt osv i Sverige. Jag har stött på namnet i Stockholm då min fm  (Märta/Mathilda Charlotta Adolfina f 1883-03-01, Brännkyrka) kallade sig Sebolt-Ågren under sin uppväxt i Gamla Stan i Stockholm åren 1899-1903 (Gamla Stan cd).
 
Undrar  
Erik Lindgren

2004-05-27, 10:35
Svar #1

Utloggad Bo Jonson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Seibold Mathias, Fridlevstad Blekinge
 
Jag söker information om Mathias Seibold eller Sejbold och Maria Lövings eller Lövingson - som bodde i Fridlevstad ca 1818 då deras förste son Helidorns Zeinwald föddes 25/12 och barnen Carl Julius Zeinwald ca 1820, Otto f 25/7 1824, och Hedvig Charlotta 25/1 1827.
Otto och Carl Julius emigrerade till USA. Otto
/Octavius/ gifte sig där med min farfarsfars syster och deras barn barns barn kommer till Sverige i sommar för att besöka platsen från vilken anfadern utvandrade.
All information om vem Mathias var, varför olika efternamn på barnen, när pojkarna emigrerade, var hemmet låg, var föräldrarna kom från etc. mottages med tacksamhet och / eller tips om var jag skall söka information.
Tack på förhand för all hjälp jag kan få.
Bo Jonson Kungsör

2006-04-18, 21:27
Svar #2

Utloggad Angelica Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-05-08, 17:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar finns det någon som vet om man kan hitta en man som hete David Sibult eller Ziebolt. Han ska vara född ca 1691 i Scottland och sedan hamnat på Råå utanför Helsingborg och fått familj med Gertrud Olofsdotter. (dog i Frillestad 1771)
 
Någon som kan hjälpa mig eller har några tips!?
 
Mvh
Angelica

2006-04-18, 22:39
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Jag har en uppgift att David Sieboldt (eller hur han nu ska stavas) var född i Livland. Var har du sett Skottland?
 
Enligt mina noteringar så är det David som dör 1771 i Frillestad, inte Gertrud.

2006-04-19, 10:23
Svar #4

Utloggad Angelica Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-05-08, 17:59
    • Visa profil
Hej Anders!  
 
Tack för att du hjälper mig!  
 
Min uppgift är en annan tjej som slutar sin släktforskning med just den här mannen. Hon skriver att han ska heta David Ziebold och troligen vara född i Skottland 1691, så hon är ju inte säker.  
 
Var har du hittat dessa uppgifter?  
Och står det något mera om honom ex.vilken anledning han har kommit hit? Eller något annat kul?
 
Mvh  
Angelica

2006-04-19, 20:17
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen Angelica!
 
Hoppas du hittat hit. Jag har inte heller själv hittat allt om David, utan fått en del från andra forskare. En som forskat på honom är Karl-Åke Karlsson i Furulund, Kävlinge. Jag skickar över hans mailadress till dig så kan du kontakta honom.
 
Det är Karl-Åke som meddelat att David Davidsson Zieboldt enligt generalmönsterrullor ska vara född 1695 i Livland. När han dör 1771 14/5 i Humlehuset, Frillestad, så sägs han vara över 80 år gammal, så det blir omkring 1690.
 
Han är först ryttare (menig i kavalleriet), blir sedan korpral, men när han dör står det att han är glasmästare.
 
Två gånger gift, först 1717 22/4 i Väsby med Gertrud Olsdotter, sedan 1749 14/4 i Helsingborg med Nilla Christiansdotter.
 
Gertrud är troligen född 1695 13/1 i Plöninge, Väsby, dotter till ryttaren Olof Drake och Annika Bengtsdotter.
 
Nilla dör 60 år gammal i mars 1769 på Råå nr 9, Raus (enligt Karl-Åke).
 
Vad jag förstått så har David Sieboldt ett gäng ättlingar som bodde på Råå.
 
Kan du få fram källan till födelseorten Skottland? Det är ju inte säkert att Livland är rätt.

2006-04-28, 23:21
Svar #6

Utloggad Angelica Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-05-08, 17:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig (för jag snackar inte franska,tyvärr) med det ska finnas en adlig släkt - Sibholt, från Frankrike? Någon gång ska dem utvandra till Skottland på 1300-talet och ha ett vapen som är ett rött ankarkors på sivlverbelagd sköld med blå kant.
Jag undrar därför om någon har någon information om denna släkt (både i Frankrike, Skottland, Livland & Sverige) eller vet hur detta vapen ser ut?
 
Mvh
Angelica

2006-06-09, 01:44
Svar #7

Lena Davidsson

Hej Angelica och Anders!
 
Jag tillhör gänget ättlingar som härstammar från Råå! Jag har inte heller så många första hands uppgifter men har hittat viss andrahands info av intresse.  
I en artikel av Curt Persson från d. 12/10 1989 i Helsingborgs Dagblad, berättar han kortfattat om David Zieboldt. Precis som Anders nämnt i sitt inlägg finns uppgifter från Krigsarkivet som säger att David föddes 1695 i Livland.  
I slutet av artikeln står det:  Längst bak i tiden skymtar eventuellt släkten Sibault i Frankrike med skönjbar vandring under 1600-1700-talen av släktens militärer Skottland-Kalmar-Livland-Magnus Stenbocks arm?-Nordvästra Skåne.  
 
Kanske detta kan vara upphovet till uppgifterna om att han ska vara född i Skottland?
Enligt artikeln finns släktforskare som fokuserat sig på att utreda Zieboldt-mysteriet. Förhoppningsvis har de vid det här laget lyckats reda ut hur det verkligen förhåller sig.  
 
Jag söker vidare och hoppas att ni delar med er av vad ni finner.  
 
MVH
/Lena

2006-06-11, 12:10
Svar #8

Utloggad Angelica Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-05-08, 17:59
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Tack för informationen! Jag ska genast åka ner till biblioteket!
Får jag fråga hur du är släkt (om du nu är det...) med David?
 
Det är intressant det du skriver för jag har också fått information om att David Zieboldt ska ha en ev. far eller farfar som kommer till Kalmar varvad från Skottland. Denna släkt ska då ha utvandrat från Frankrike till Skottland någon gång under 1300-talet...?
 
En annan man som jag har kontakt med (som kanske inte är helt säker på om vi är samma släkt) har fått information om att den släkten ska härstamma från en präst från Beelitz och Nurnberg. Denna präst ansåg att de var ättlingar till St Sebaldus - som enligt sägner är ättling till de Merovigianska kungahuset i Frankrike på 800-talet med Dagobert I som enade frankerna och skapade nuvarande Frankrike...
 
Jag har en del information om David Zieboldts barn, barnbarn osv. & lite om hans liv om du vill ha det?
 
Mvh
Angelica

2006-06-11, 12:50
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena och Angelica!
 
Se till att avkräva ordentliga källor till de uppgifter ni får. Mycket av det här låter som spekulationer. Hur mycket går att bevisa?
 
Längst bak i tiden skymtar eventuellt släkten Sibault i Frankrike med skönjbar vandring under 1600-1700-talen av släktens militärer Skottland-Kalmar-Livland-Magnus Stenbocks arm?-Nordvästra Skåne.
 
Det här måste närmare klarläggas. Nordvästra Skåne är förstås vår David Ziebolt. Men hur skönjer man vandringen dit? Primärkällor behövs. Jag tvivlar på att namnet i sig är så unikt att man kan dra slutsatser endast på namnlikhet.
 
Kanske Curt Persson eller någon annan kan berätta lite om vilka indicier som finns.

2006-06-16, 16:55
Svar #10

Lena Davidsson

Hej!  
Anders jag är mycket väl medveten om att det är spekulationer, anledningen till citatet var att visa att det kan finnas andra släktforskare som har belägg till att det förhåller sig som det nämns i texten. Men visst är det kul att spekulera ibland :-) !  
 
Mvh Lena

2012-07-11, 18:39
Svar #11

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej Sieboldt-forskare!
Jag undrar om hänt något nytt när det gäller
David Sieboldt (Davidsson) härstamning.
Är det någon som forskat i gamla Livland?
/Agneta

2023-05-18, 18:08
Svar #12

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:50
    • Visa profil
David Sebolts verkliga ursprung.

Den första svenska källa där David Sebolt nämns är Bergsregementets rulla från 1716.
Här sägs han komma från Livland och vara 22 år gammal.
Han påstås ha varit i tjänst i 6 1/2 år vilket troligen är något överdrivet.
Källa:
Generalmönsterrullor - Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare 1408 (1716) Bild 1220

Sebolt tar senare avsked för att sedan återkomma i en ny tjänstgöring som husar.
Ungefär samma uppgifter upprepas, nu med tillägget att hans patronymikon är Davidsson, vilket också nämns en gång i Raus kyrkbok.
Källor:
Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet 894 (1732-1732) Bild 1310
Raus CI:1 (1755-1827) Bild 21 / sid 12

I Välluvs katekisationslängd 1742 får man ytterligare en ledtråd om hans bakgrund, nämligen att han är tyskspråkig.
Namnet Sebolt framstår dessutom snarare som ett tyskt släktnamn än ett svenskt soldatnamn.
Källa:
Välluv (M) Kat:1 (1714-1742) Bild 10 / sid 335

I passhandlingar från 1699 åker en guldsmedsgesäll Antoni Matias Seeboldt "hemåt" till Reval (Tallinn).
Det är svårt att tro att en person med exakt samma namn som Sebolts äldsta son inte är en nära släkting.
Reval låg strängt taget inte i Livland utan i svenska Estland, men kanske skiljde man inte alltid så noga på dem.
Källa:
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildregistrering/Passregister/redigera.aspx?bild=f1aa4_0044.jpg

Så här långt pekar uppgifterna på att David Sebolt är tysk och född i Reval omkring 1694 som son till någon med namnet David Sebolt.

I ett rättsfall i Luggude häradsrätt 1731 får vi detta till stor del bekräftat.
Här anklagas och döms Sebolt för sabbatsbrott, vilket består i fylleri och slagsmål under en helgdag.
Hans uppenbara alkoholproblem förklarar väl varför han några år senare får avsked på grund av "liderlighet".
Här lämnar han också själv följande uppgifter om sin bakgrund.
"då bem:te Ryttare i början
föreställtes att gifwa någon uplysning
om deß födelse och elljest hijt in till
förd wandel, Swar. att han är barn
född i Revall, 36 åhr gl:, lärdt glasmä-
ster handtwärket; kommit till Swe-
rige när Revall blef intagit, då blifwit
satt till soldat under dhen tijden waran
de hr Öfwerste Setts Regemente, intiänt
sig der wijd till under officerare, men
när dhe kommo ifrån Nårge begärt
och fått sitt afsked, då han sedermera
låtit leja sig till Ryttare, hwar wijd
han uti fem åhrs tijd förblifwit."
Ryssarna intog Reval i oktober 1710, så någon gång efter detta bör han ha lämnat Estland.
Av protokollet framgår också att han arbetar som glasmästare samtidigt som han är soldat, och att han är tyskspråkig.
Källa:
Luggude häradsrätt (L, M) AIa:23 (1731-1733) Bild 2210

Med detta som utgångspunkt kan man hitta en bok om Revals borgare på Tartu universitetsbibliotek.
Här hittar vi bland annat glasmästaren Johan Sebolt som får borgerskap i Reval 1684.
Uppenbart en nära släkting då Sebolt själv omnämns som glasmästare och har en son Johan.
Sannolikt är det hos denne trolige farbroder som Sebolt gick i glasmästarlära.
Men framförallt hittar vi kanngjutaren, som göt enklare vardagsföremål i tenn, och värden på den Lübska krogen David Sebolt, som blir borgare 1696.
Detta är av allt att döma David Sebolts far.
Källor:
Das Revaler Bürgerbuch 1624—1690, Georg Adelheim. https://www.jstor.org/stable/community.32960963

Som tur är, så ha Estlands riksarkiv digitaliserat stora delar av sitt arkiv i sin tjänst SAAGA.
Tjänsten är gratis, men man måste registrera sig.
https://www.ra.ee/dgs/explorer.php

David Sebolt hittar vi i S:t Olai församling där han döps 1693-06-14 som son till den Lübske krögaren Sebolt.
Fadern David Sebolt den äldre dör och begravs redan 1698-10-24 i S:t Olai.
Modern är Margareta Elisabeth Stuhr och hennes namn framgår när hon gifter om sig 1699-10-02. Hennes bakgrund och vidare öden är okända.
Källor:
S:t Olai; TLA.236.1.9; 1692-1749, bild 7, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.236.1.9:7
S:t Olai; TLA.236.1.30; 1658-1703, bild 166, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.236.1.30:166
S:t Olai; TLA.236.1.9; 1692-1749, bild 134, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.236.1.9:134

Omkring 1711 avlider Sebolts farbror glasmästaren Johan, vilket förmodligen är den direkta orsaken till att David lämnar Reval för att söka en försörjning.
Källa:
Kontribution Rolle und Annotation von ganzen Kopfgeld; TLA.230.1.Ba65/I; 1700-1712, bild 900, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.230.1.Ba65/I:900

Kan vi komma ännu längre bak i Sebolts anor? Ja, i boken om Revals borgare hittar vi en annan intressant person.
Kopparsmeden Samuel Sebolt, bördig från Kirchheim unter Teck i Würtemberg, som får borgerskap 1639.
Samuel dör någon gång mellan 1663 och 1668 då två döttrar till honom gifter sig. Vid det senare tillfället omnämns han som avliden.
1696-01-10 begravs Samuel Sebolts fru (egentligen änka) och återfinns i S:t Olai kyrkbok.
Här är vi hjälpta av en egenhet i Revals kyrkböcker. Många avlidna i S:t Olai dödbok har tillägget att de är begravda i St. Nicolai kyrka och återfinns då också i dess dödbok.
Detta gäller också Samuels fru och på samma datum i S:t Nicolai dödbok finns fru Anna Holm, krögerska på den Lübska krogen.
Vi får alltså inte bara hennes namn utan också en direkt koppling till David Sebolt d.ä. som visar att detta uppenbart är hans föräldrar.
Källor:
S:t Olai; TLA.236.1.8; 1652-1693, bild 13, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.236.1.8:13
S:t Olai;  TLA.236.1.8; 1652-1693, bild 15, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.236.1.8:15
S:t Olai;  TLA.236.1.30; 1658-1703, bild 152, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.236.1.30:152
St. Nicolai in Reval Kirchenbuch: TLA.31.1.13; 1652-1697, bild 175, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.31.1.13:175

Anna Holms anor är inte kända, men hennes namn antyder en svensk bakgrund, vilket inte är konstigt i Reval vid den här tiden.
Samuel Sebolt återfinns i Revals gillesarkiv från senast 1636, och 1641 är ett av breven till gillet undertecknat av Samuel i Stockholm.
På Google Books finns en bok av Jöran Nordberg präst i Klaras församling i Stockholm på 1700-talet.
Denne skriver att kyrkan fick sitt första koppartak konstruerat av kopparslagarmästaren Samuel Sebolt 1634-47.
Detta är uppenbart vår Samuel, vilket visar att han delade sin tid mellan Reval och Stockholm.
Han kan alltså ha träffat sin hustru i Stockholm. Ingen av dem är dock återfunna i några svenska källor.
Källor:
Kupferschmiede; TLA.230.1.Bf32/I; 1540-1686, bild 149, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.230.1.Bf32/I:149
Kupferschmiede; TLA.230.1.Bf32/I; 1540-1686, bild 294, https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=TLA.230.1.Bf32/I:294
S. Claræ minne, Jöran Andersson Nordberg, Stockholm 1717

Det slutar dock inte här utan vi kan komma ännu längre bak i de Seboltska anorna.
Samuel härstammar ju från Kirchheim och många kyrkböcker i Württemberg finns i Family Searchs register.
Här får vi dock nöja oss med avskrifter, möjligen finns de avfotograferade i någon kommersiell tjänst.
1601-09-14 föds Samuel i Kirchheim som son till David Sebolt och hans hustru Anna.
Namntraditionen, både Samuel och David har t.ex. en dotter med det mindre vanliga namnet Salome, bekräftar ytterligare släktskapet.
David Sebolt den äldre-äldre begravs 1637-10-11 i Kirchheim.
I ett fastighetsärende i Württembergs landsarkiv nämns ett köpebrev på delar av den Seboltska tomten från 1636.
David Sebolt d.ä.ä. kallas här vitgarvare. En sorts garvare för ljusare och finare lädersorter.
Källor:
Family Search, Födslar och dop, Tyskland 1558-1898
Family Tree
Landesarchiv Baden-Württemberg, http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=1-923777

David d.ä.ä:s hustru kallas vid ett dop för Birer vilket gör det troligt att hon är den Anna som föds i en grannby till Kirchheim, Hattenhofen i Württemberg 1574 som dotter till Ulrich Birer/Bürer och dennes hustru Anna.
Detta sista släktled får dock betraktas som obekräftat.
Källa:
Family Search, Lutherska dop, vigslar och begravningar, Tyskland, 1500-1971

Sammanfattning av Sebolts anor:
David Sebolt
döpt: 1693-06-14 S:t Olai, Reval
F David Sebolt d.ä.
begravd: 1698-10-24 S:t Olai, Reval
krögare, kanngjutare Reval
M Margareta Elisabeth Stuhr
FF Samuel Sebolt
döpt: 1601-09-14 Kirchheim unter Teck, Würtemberg
kopparslagare Reval och Stockholm
FM Anna Holm
begravd: 1696-01-10 S:t Nicolai, Reval
krögerska
FFF David Sebolt d.ä.ä.
begravd: 1637-10-11 Kirchheim unter Teck, Würtemberg
garvare Kirchheim
FFM Anna Bürer
döpt: 1574 Hattenhofen, Württemberg
? FFMF Ulrich Bürer
Hattenhofen
? FFMM Anna

Då David Sebolts son David Lustig faktiskt kallar sig Sebolt innan han blir ryttare, och Samuel dessutom har en bror David, så har vi sammanlagt fem David Sebolt på fem generationer.

Det finns en mängd olika stavningar av namnet. Jag har valt "Sebolt" då den med variationer med samma uttal är den form som används i Reval och Kirchheim.
Man kan annars hitta ganska många personer med namnet i Württemberg med oklart släktskap där Seybold är en vanlig namnform.

Jag är inte så naiv så att jag tror att de ganska märkliga påståenden om Sebolts bakgrund som sprids kommer att försvinna, men nu finns i alla fall verkligheten tillgänglig för den som är intresserad.
Den som vill ha fler detaljer och källor är välkommen att höra av sig.

2023-05-20, 21:17
Svar #13

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:50
    • Visa profil
Jag har nu hittat att Samuel Sebolt faktiskt fick barn i Stockholm på 1640-talet.
Barn vars namn dessutom stämmer med de jag hittat i Reval, vilket ytterligare bekräftar att det är rätt person.
David Sebolt d.ä. döps i Stockholms tyska församling 1647-09-02.
Källa:
Tyska Sankta Gertrud (A, AB) CI:1a (1639-1688) Bild 154 / sid 299

2023-05-21, 21:41
Svar #14

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej Finn!
Jag är nästan i ett chocktillstånd över vad du hittat.
Du är otrolig på att hitta info, en sann släktforskare.
Nu måste jag läsa dina inlägg ordentligt.
Tack  :)
/Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna