ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segerlund  (läst 1670 gånger)

2002-06-13, 17:47
läst 1670 gånger

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Jag är engelsman soms mormorsfar var svensk.  Han var sjöman från Sverige, men vet jag inte varifrån.  Vigseln sa att han var 23 år in Mars 1878.  Hans far var Carl Johan Segerlund, farmer (lantbrukare).  Han bor i Hull i England först, han arbetade som fiskeman, också som arbetare.  Han gick med familjen till Liverpool.  1888 var han död.  Hans fru gifte igen.  Han var kallad Merchant Seaman, deceased i 1900.  Jag tror att han bodde i väst Sverige kanske, och resade till England som ung man

2004-04-10, 11:10
Svar #1

Nils Segerlund

I mitt sökande efter ursprunget till mitt släktnamn Segerlund är det äldsta fyndet en Carl Segerlund i Stockholm. Han är först stadsskattmästare och sedan stadssekreterare vilket i dag motsvarar finans- och huvudborgaråd. Han tituleras högvälborne men vid förfrågan hos riddarhuset kan man konstatera att någon adlig släkt Segerlund aldrig funnits. Med tanke på Carls ämbeten och hans titel finns bara en möjlighet. Han måste vara ett kungligt frillobarn. Den skyldige torde då vara Karl XI, som är mest känd för indelningsverket och segern i Lund. Carl är född i slutet av 1600-talet och dör 1757. Han måste ha varit oerhört rik eftersom Emmanuel Swedenborg måste sälja sju järnbruk för att kunna köpa en fastighet av Carl för 6.000 riksdaler år 1743. Sju år senare säljer han hela Mörkö omfattande sju hemman till friherre Hummerhjälm för en lika stor summa. Är det möjligen någon som känner till något om denne Carl Segerlund ?

2004-04-10, 20:28
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Nils
 
När lärftkrämaren Peter Segerholm dog 1741 /5 efterlämnade han änkan Anna Christina Cahman och två små söner. Förmyndare för barnen var änkans svåger Carl Mikael Segerlund.  
 
Anna Christina Cahman var dotter till direktör och handelsman Johan Niklas Cahman. När hans andra hustru, Christina Persdotter, dog 1742 omnämns hennes mans barn i föregående gifte. Barnen var;
1/ Gustaf Cahman, handelsman i Göteborg
2/ Jakob Cahman, kopparslagaregesäll
3/ Anna Christina Cahman, änka efter lärftkrämare Peter Segerholm
4/ Charlotta Cahman, g.m. stadskamrer Carl Mikael Segerlund
Två avlidna barn omnämns också varav en dotter varit gift med en kornett Conrad Adam Böckler.
 
När Johan Niklas Cahman dog 1737 kallas han direktör och orgelbyggare. Charlotta var yngst av sex då levande barn och ännu ej gift. (Släkten Cahman finns återgiven i Svenska Ättartal 11)
 
Carl Mikael Segerlund dör 1757 27/3 och har då titeln stadskamrer. Han efterlämnar änkan Charlotta Cahman samt två barn i detta äktenskap;
1/ Elisabet Charlotta, 12 år
2/ Jakobina
 
I ett tidigare äktenskap hade han dottern Maria Sofia, g.m. David Kloos, inspektor i Vaxholm.
Närvarande vid bouppteckningen var Carl Mikaels  broder kamrer Erik Segerlund.
 
Brodern Erik Segerlund dör 1757 25/8 i Barnhusförsamlingen, 57 år och 2 månader gammal. Han var kamrer vid Stora Barnhuset. Hans syskon var;
1/ Jakob Segerlund, handelsman, Hamburg
2/ Maria Segerlund, g.m. Johan Palmstedt, kapellist vid hovkapellet
3/ avl. Carl Mikael Segerlund, stadskamrer, g.m. Charlotta Cahman.
 
Carl Mikaels yrke, stadskamrer, var inte så förnämt att det talar för att han bör ha haft anmärkningsvärda anor. Släkten i övrigt, egen och ingift, indikerar inte heller något sådant.
 
Källa till ovanstående är bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat.

2004-04-23, 16:46
Svar #3

Nils Segerlund

Jag har inte funnit några egna släktband till den Carl Segerlund som jag frågat om. Namnet kom in i min släkt några årtionden senare. Det som emellertid gör mig fundersam är att Carl i officiella sammanhang tituleras för högvälborne. Jag har kontrollerat, att det faktiskt är så, att endast greve och friherre bland adeln fick kalla sig detta. Baroner och personer med personligt adelsskapoch rika borgare fick det inte, alltså kan han inte ha varit borgare eller lågadlig. När det gäller de ämbeten han uppbar, så krävs adelsskap dock ej tillhörigt högadel, men som sagt så kan Carl inte ha tillhört borgerskapet eller lågadeln. En ytterligare sak som förbryllar mig är, att han tydligen ägde sju gårdar på Mörkö. Både adeln och bondeståndet var mycket måna om att skydda sin rätt att äga land gentemot borgarklassen. Det Finns alltså flera saker som är svårförklarliga vad gäller denne Carl Segerlund.

2004-05-08, 13:51
Svar #4

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Efter min fråga i 2002, jag både sökt vidare och hade bra kontakter från frågorna här och på HGFs web site.  Jag vet nu att min mormorsfar var sonsons son till Per Segerlund född i Harplinge Halland.  Ursprungningarna av Segerlunder i Halland är med han.  Men de var också en Per Segerlund i Halmstad som hade son begravt 1743, och en som hetter Per Segerlund i Gustav David Hamiltons Company i Malmö i 1753.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna