ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sedell  (läst 2037 gånger)

2000-01-16, 16:25
läst 2037 gånger

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Forskar i familjenamnet Sedell.
Är intresserad av allt som rör denna släkt.

2000-05-02, 20:05
Svar #1

Monica Sedell

Jag har forskat lite om släkterna (det är troligtvis två) Sedell och har även en viss kontakt med den amerikanska grenen, som har en mycket ivrig släktforskare. Jag härstammar från Dala-släkten Sedell men har ännu inte kommit fram till hur eller om vi är besläktade med Ryttar-Sedells i Västmanland. Kan du kasta något ljus över den gåtan?

2000-05-06, 19:35
Svar #2

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej Monika
 
Jag har inte forskat speciell mycket i denna släkt, men eftersom mina barn har efternamnet Sedell och det är lite speciellt, var jag intresserad av varifrån efternamnet kom. Eftersom jag är mycket intresserad av släktforskning och utforskat min egen släkt vill jag titta även på denna del. Ingen i denna släkt tycks veta speciell mycket bakåt .
 
Ragnar Sedell f.18.08.1904 och död 21.10.1982 i Lindesberg var min svärfar. Gift med  Kerstin Ingegerd Blom från Hammarbacken, Ludvika. De bodde i Grängesberg, men flyttade till Lindesberg 1971-72.
 
Hans far hette Johan Sedell och var född 05.12.1871 i Rävola, Grangärde och hans hustru Berna. Han var en av syskonen Sedell som inte emigrerade utan gifte sig och blev kvar i Sverige.  
Hans far hette i sin tur Johan Jansson Sedell född i Rävola, Grangärde.
Tacksam för alla uppgifter
 
Gunilla Didriksson.

2000-05-11, 20:56
Svar #3

Monica Sedell

Johan Sedell var äldre bror till min farfars far, Emmanuel. Dina barn är m a o mina bryllingar!  
 
f.Jan Jansson Sedell f 1835-06 (eller 07)-06 i Räfvåla,  
m. Sara Greta Persdotter f 1840-03-14 Lågnäs, Grangärde,  
 
ff.Jan Jansson Sedell f 1804-01-20 i Västansjö.
(Det var han som tog namnet Sedell, troligen 1830)
 fm. Stina Persdotter f 1799-06-02 i Räfvåla
 
ff f.Jan Larsson 1776-01-27 i Södra Västansjö
ff m.Maria Jansdotter 1771-10-11
 
ff ff. Abbor Lars Larsson f 1739 Södra Västansjö
ff fm. Stina Persdotter
 
Av Johan och Emmanuels bröder emigrerade samtliga: Daniel, Erik, Carl August, Gustaf samt Johan Jacob. Även Emmanuel var över ett par år, men kom hem igen. Johan Jacob gifte sig i USA och förökade jorden med tio barn som alla hade smått osannolika namn på R. Jag har lite kontakt med ett barnbarn till JJ, Rutcher Sedell, som är en ivrig släktforskare.
 
Tyvärr har varken han eller jag kommit längre eftersom kyrkböckerna brunnit upp. Jag är bara nybörjare - har du något tips om hur man går vidare?
Vänliga hälsningar
Monica Sedell

2000-05-15, 21:58
Svar #4

Monica Sedell

Ursäkta, fel av mig Gustaf ska det vara - inte Emmanuel
            / Monica Sedell

2000-05-17, 21:32
Svar #5

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej Monika
 
och tack för ditt svar. Jag har också kommit så långt som du.
Släkten i Amerika, har du uppskrivet om dem också ?
Du skriver att kyrkböckerna har brunnit upp, gäller det även födelse, död och vigselböcker?
Ifall dessa inte längre finns, kan man söka i mantalslängderna.
 
Hälsningar
Gunilla D

2001-04-15, 19:20
Svar #6

Monica Sedell

Hej, Min dator och därmed hela mitt arkiv pajade mitt i vår förra diskussion. Först nu är allt i sin ordning igen. Jag kommer aldrig att glömma att ta back-up igen.
 
Jo, jag har ganska mycket uppgifter om släkten i USA. Jan Jacob först - han bodde först i Duluth, Minnesota, flyttade sedan runt lite men hamnade till sist i Vancover, Washington, där de flesta av hans 10 barn verkar ha stannat. Ett av de barnen lever för övrigt fortfarande - en pigg dam vid namn Reona (Rene) som är född 1913.
 
Erik Sedell emigrerade också (1887), men dog i Duluth på nyårsafton 1890 i tyfoidfeber.
 
Karl August Sedell emigrerade 1916 efter hustruns död tillsammans med sin äldsta dotter Gerda till Indiana Harbour (IN), men flyttade sedan till Chcago. 1924 åkte han hem och hämtade över även den yngsta dottern Valborg som bott hos sin morbror i Klintehyttan.
 
Daniel emigrerade 1882, gifte sig 1883 och fick sex barn som alla dog före 1900.
 
Min farfar Gustaf emigrerade med sin familj 1903 till Duluth men stannade bara två år innan han sålde farmen till sin bror Jan Jacob och åkte hem.
 
För några veckor sedan fick jag bilder från den årliga Sedell-släktträffen i USA och jag får även då och då en släkttidning - Family connections. Ansvarig för den är en kvinna vid namn Marilyn Dessert (sondotterdotter till Jan Jacob) Om du vill kan du få hennes adress - hon uppskattar alla bidrag till bladet.
 
Vänliga hälsningar
 
Monica Sedell

2001-04-20, 01:40
Svar #7

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej Monika
 
Tack för uppgifterna
Naturligtvis är jag intresserad av släkttidningen och skickar gärna ett bidrag till bladet.
 
Gunilla D.

2001-05-01, 15:43
Svar #8

Monica Sedell

Hej,
 
Senaste utgåvan av Family Connections kom i förra veckan och finns från och med detta nummer tillgängligt på Internet: www.innernational.com/family/fc. Där finner du också den aktuella mailadressen.
 
Har du möjligen några uppgifter om någon av de andra syskonen, Emanuel och Johanna, som inte utvandrade? Johanna fick en utomäktenskaplig son, Carl Edmund f 1887, men det är allt jag vet. Hade Johan fler barn än Ragnar?
 
Vänligen
 
Monica

2001-05-01, 19:30
Svar #9

Utloggad Claes Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-07, 11:39
    • Visa profil
Eftersom den som startade denna diskussion sade sig vara intresserad av allt som rör namnet Sedell kan jag komplettera med Alida Sedell, f 1881 i Västerås. Hon kom 1923 till Säffle och övertog en kortvaruaffär på Billerudsgatan. Alida Sedell överlät 1939 affären på ett biträde och återvände samtidigt till Västerås. Affären behöll dock namnet Alida Sedells fram till 1982 då den upphörde.
 
Vill samtidigt efterlysa fotografier av Alida Sedell.
 
/Claes Åkerblom, Säffle

2001-05-20, 18:16
Svar #10

Monica Sedell

Hej,
Tack för upplysningen! Det var ett helt nytt namn för mig. Eftersom hon var född i Västerås är dock chansen stor att hon hör till Västeråssläkten Sedell, så tyvärr har jag inga bilder att bidra med.
 
Mvh
 
Monica Sedell

2005-06-18, 23:27
Svar #11

Erik Sedell

Hej!
Jag är intresserad av att ta del av ert recultat.
MVH / Erik Sedell

2019-05-20, 11:10
Svar #12

Utloggad Eva

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-05-20, 20:28
    • Visa profil
Hej!
Jag är släkt med Alida Sedell född i Västerås, med manufaktur affär i Säffle. (min mammas faster) jag har foto med Alida som ung.
Jag är intresserad av vad ni har om Sedell, vem är länken emellan till Alida?

Anna Alida Sedell f.1881
Är dotter till

https://sok.riksarkivet.se/person?Namn=Sedell+&Ort=V%C3%A4ster%C3%A5s&AvanceradSok=True&PageSize=20&page=5&postid=Folk_111755076&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab

Sedell, Claës Arvid f.1854 i Sevalla Westmanland
Eriksson, Anna Maria f. 1853 i Kila Västmanlands län
Alida's syskon:
Axel Edvard, f. 1884 i Westerås (*se mer nedan) d.1915.
Alma Maria, f. 1886 i Westerås
Albert Emanuel, f. 1888 i Westerås. Emigrerade till Amerika.
Halvsyster med annan mor Greta.
Olson, Maria Margareta, f. 1902 i Maria Magdalena Stockholms stad
- * Axel Edvard gifte sig med Prag, Anna, f. 1885 i Nås Kopparbergs län d.1923
Fick 2 dörrar
Anna Britta, f. 1910 i Falu Kristine Kopparbergs län. ( bidde senare som barn - vuxen med sin morfar och mormor i Falun)
Anna Karin Elisabeth f.1912 sept.6 (även Karin bodde senare barn- vuxen med sin farmor farfar och faster Greta var mer som en stora syster.)
Karin gifte sig ned Arne Carlborg f.1906 Hosjö Kopparberg. fick 4 barn Ann-Christine ( min mamma, gift med Einar Sein), Anders, Göran och Lars. Alla födda i Västerås.
😉Eva Sein Lindevall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna