ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Secund  (läst 1084 gånger)

2002-11-30, 16:17
läst 1084 gånger

Mikael Frölund

I C:2 4/4 för Ölserud, Boda sn, 20 mars 1813 (Nr 40) [efter decemberbarnen] finns den “oägta” gossen CARL. Modern var pigan Kjersti Andersdotter. Olof Nilsson och Kjersti Andersdotter är dopvittnen.
 
Denne Carl får namnet Carl Svensson och finns med i hfl för Lövås, Glava sn 1815 och bor då tillsammans med morbrodern Olof Andersson Löf och dennes hustru Kerstin Jonsdotter. Jag vet inte än varför han fick namnet Svensson, för i släkten sades det att fadern var en “överste Ehrencrona”. Det sades även att släkten skulle ha vallonska anor.
 
Senare runt 1835 tar sig Carl Svensson namnet SECUND, gifter sig med Kjerstin Olsdotter och flyttar till Sebbenebyn (Semnebyn) och ger upphov till släkten SECUND i Glava. “Secundarna” finns i Semnebyn och Övra Rud, och senare även på Glava glasbruk (Halvardsnäs). De får barnen Nils, Aron, Cajsa, Johannes, Carl, Carl August, Carl och Britta Maria.
 
I. Sonen Nils Carlsson Secund (1834), valthornist, gift med Johanna Johannesdotter (1836), Övra Rud, får barnen Carl-Johan, Kjerstin, Aron, Albert, Maria Ullrika, Olivia och Lydia.
 
II. Sonsonen Aron Secund, var bl a konduktör på glasbrukståget (1862 - död 1935 på Glava glasbruk), gift med Maria “Maja” Pettersson (1863-1935) och de får barnen Nils Aron Secund (1899 - död 1976 i Illinois, USA) och Margit Secund (född 1900 i Nacka - död 1986 i Stockholm).
 
Margit Secund är min mormor.  
 
Några av Secundarna utvandrade till Amerika:
 
1) Kerstin Secund, Nils Secunds dotter, (1859-1937), gift med August Frisk (1882-1936), utvandrade 1883 till North Dakota/Minnesota. Var på besök i Sverige 1910/1911.
 
2) Arvid Ferdinand Secund, Johannes Secunds sonson (1896-1967), utvandrade 1915. Vet ej mer om honom.
 
3) Nils Secund, min mormors bror, (1899-1976), utvandrade 1923 till Illinois. Var på besök i Sverige 1963.
 
4) Martin Joel Secund, Karl-Johan Secunds son, (1895) anlände till Amerika 1924. Vet inte mer om honom heller.
 
 
Det skulle vara intressant att höra av andra släktforskare som har Secundarna i släkten.  
 
Hälsningar,
Mikael

2002-11-30, 21:42
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag har gjort en släktbok där Secundarna i Glava ingår, se http://www.algonet.se/~kenlar/lista.html
Boken heter Ekelunds från Älgå och Ny.
MVH Kenneth L. Mangskog

2003-01-15, 08:40
Svar #2

Mikael Frölund

Hej Kenneth och alla andra Värmlandsforskare,
 
Jag försöker reda ut två saker:  
 
1) vart tog Carl Svensson SECUNDs mor pigan  
Kjersti Andersdotter vägen efter uppväxten i  
Lövås? Hon skulle ha varit piga i Trossnäs (Nor  
sn?) när hon får sonen Carl 1813. Varken Kjersti  
eller Carl finns i några husförhörslängder för  
Boda, Nor eller Glava under den här tiden.
2) Barnet Carl får namnet Svensson. I  
födelseboken för Boda finns inget som säger att  
fadern skall ha varit en Sven. I min släkt minns  
namnet Ehrencrona (Ärenkrona) som Carl Secunds  
far.
 
Jag har sedan nått till Kjersti Andersdotters  
mor- och farföräldrar. Jag hade hoppas på ett  
släktband med smedfamiljen Löf i Prästebols och  
Fors Hamrar (Glasfors Hammar), i Glava sn, men  
jag är inte riktigt säker på det än...
 
Har någon redan ett svar på dessa frågor?
 
Hälsningar,
Mikael

2009-02-03, 18:13
Svar #3

Utloggad Tord Hagman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 11:03
    • Visa profil
Har någon kännedom om Människorna som Bodde vid Björbol,Någon har karnske en släkting som har bott där .Jag tar gärna emot alla uppgifter som jag kann få,om någon har några bilder hur det såg ut när det bodde folk där så skulle det vara roligt att få se .När jag var där första gången på 1960 talet så fanns det flera hus där men nu har tyvärr flera av dem försvunnit.Jag tar tacksamt emot allt som rör Björbol och dess forna innevånare det var säkert en fin plats när det var bebott med människor som brukade jorden.Slutar med dessa rader Mvh Tord Hagman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna