ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sebenius  (läst 2603 gånger)

1999-09-22, 22:32
läst 2603 gånger

Eddie Bjärrenholt

Sebenius, Samuel. Född omkring 1708 i ?Ununge. Bokhållare 1740-41 vid
   Skebo bruk i Ununge. Inspektor 1743-49 vid Skebo bruk i Ununge.
   Inspektor 1749-58 vid Skebo bruk i Ununge.
--------------------------------------------------
Far Sebenius, Per. Född omkring 1678 i ?Ununge. Dopvittne åt sonens
   dotter 1741 vid Skebo bruk i Ununge.
--------------------------------------------------
Gift 1:o med
   Alander, Anna Margareta. Född omkring 1718 i ?Ununge. Hustru
   1740-47 vid Skebo bruk i Ununge. Begravd 1747-12-29 i Skebo bruk,
   Ununge.
 
Barn  
   Sebenius, Anna Margareta. Född 1741-11-02 i Skebo bruk, Ununge.
   Sebenius, Samuel. Född 1743-10-07 i Skebo bruk, Ununge.
   Sebenius, Johanna. Född 1745-05-29 i Skebo bruk, Ununge.  
   Sebenius, Margareta Sophia. Född 1746-11-18 i Skebo bruk, Ununge.
   Sebenius, Carl. Född 1747 i Ununge.  
--------------------------------------------------
Gift 2:o 1749-05-18 i Ununge fs med
   Glock, Margareta Elisabeth.
   Född omkring 1727 i ?S:t Nicolai fs, Stockholm.  
   I vigselbok för Ununge står det att vigseln utfördes
   i S:t Nicolai fs i Stockholm.
 
Barn  
   Sebenius, Johanna Elisabeth. Född 1750-05-28 i Skebo bruk, Ununge.  
   Sebenius, Anna Lovisa. Född 1751-05-24 i Skebo bruk, Ununge.
   Sebenius, Kristina. Född 1754-06-28 i Skebo bruk, Ununge.
   Sebenius, Eva Margareta. Född 1758-08-13 i Skebo bruk, Ununge.
--------------------------------------------------

2000-02-25, 20:36
Svar #1

Utloggad Arne Cajdert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 13:27
    • Visa profil
1)  Anders Sebenius, kyrkoherde i Grythyttan, Grythytte sn (T) enligt ml 1759.
 
2)  Anders Sebenius, inspektor på Sörby Säteri, Fellingsbro sn (T) enligt ml 1779.

2002-03-10, 16:33
Svar #2

L Hjerpe

Karl Sebenius född 1801-10-30 i Södermanland
enl.Hfl i Sunne,men född i Smogefund?, enl.USA-
släkting.Han kom till Värmland omk.1825 som
Fanjunkare.Bodde i bl.a.Gillberga och Sunne,
var gift med Maria Kylander från Trankil i
Värmland.Hoppas någon löser gåtan
Mvh L Hjerpe
 
 
Inlägget flyttat 14 mars 2009 från Södermanland: Efterlysningar: Sebenius Karl född 1801.
Camilla Eriksson, moderator Södermanland

2002-03-10, 18:59
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 19464
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 10:34
    • Visa profil
Hej L Hjerpe,  
Smogefund avser högst troligt Smogesund i Trankil.  
 
http://www.google.com/search?hl=en&q=Smogesund&btnG=Google+Search
 
Mvh/Maud
 
 
Inlägget flyttat 14 mars 2009 från Södermanland: Efterlysningar: Sebenius Karl född 1801.
Camilla Eriksson, moderator Södermanland
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-08, 22:35
Svar #4

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2021-11-21, 14:12
    • Visa profil
Hej, Är du säker på att din Anna Margareta Alander verkligen är född i Ununge ?
En Anna Margareta Alander är född i Januari 1713 i Brunflo i Jämtland som dotter till befallnings mannen Bertil Alander och h.h. Gunilla Ström

2003-12-05, 18:55
Svar #5

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-11-20, 17:20
    • Visa profil
Er Johan Lennart Sebenius, født i Trankil s. i Värmland 1839, død 1899, g.m. Anna Charlotta Christina Grill, 1852 - 1917 en slektning av de overfor nevnte ?
 
, o} Knut F

2003-12-06, 00:05
Svar #6

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1300
  • Senast inloggad: 2021-07-05, 21:51
    • Visa profil
Vilka var föräldrarna till de bröder Sebenius som båda var assessorer och hovrättsråd i Stockholm:
 
- Karl Peter född ca 1730, död 80 år gammal 1810-01-10 i Stockholm
 
- Johan Adolf, f ca 1747, död 85 år gammal 1832-11-25. han ägde 1804-1806 Uttringe och Rönninge i Salem (AB), gift med Maria Charlotta ?
 
Källa: Wilhelmina af Tibell, Beskrifning öfver Urringe och Rönninge, 1875
 
Hälsningar
Stig Geber

2003-12-06, 08:23
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6435
  • Senast inloggad: 2021-11-27, 09:09
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Och vilka är föräldrarna till insp v kronobränneriet i Härnösand Anders Sebenius f 1749? Han finns omnämnd först 1789 och är antagligen far till Anna Gustava f 1789 och Ottiliana f 1795 även om dessa inte är födda i Härnösand.

2003-12-06, 14:55
Svar #8

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 08:58
    • Visa profil
Enl Örnberg, Svensk Slägtkalender 1888, s 324:
Karl Peter och Johan Adolph Sebenius var söner till Per S (1711-92), faktor vid Norrtälje gevärsfaktori och direktör, g 1742 m Inga Gren (1724-99).
Anders S (1749-1817), handl o rådman i Härnösand, var son till domkyrkosysslomannen i Västerås, Johan S (1695-1780), g m Helena Ehrenström (1710-64).
Enl Afzelius, Släkten Westman, s 87:
Maria Magdalena W (1760-1835), g 1:o m handl Anders Carlström, 2:o 1801 24/11 m Anders Sebenius (1749-1817).
I en fotnot nämns att Carlströms son Anders (f 1790 i Hsand) var g m Anna Gustava Sebenius (1789-1882)- kanske var de styvsyskon?

2003-12-06, 22:03
Svar #9

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1300
  • Senast inloggad: 2021-07-05, 21:51
    • Visa profil
Tack Nils för uppgiften.
Hälsningar Stig Geber

2003-12-07, 06:38
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6435
  • Senast inloggad: 2021-11-27, 09:09
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jodå, Anders Carlström f 1790 är en styvson till Anders Sebenius g 1817 23/11 m just Anna Gustava ovan.

2003-12-07, 15:14
Svar #11

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 08:58
    • Visa profil
Jovisst, men frågan var väl vem som var mor till Anna Gustava och Anders j:r?

2021-09-20, 15:18
Svar #12

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Hej,

Vet någon var Petter Sebenius, faktor för gevärsfaktoriet i Norrtälje i mitten av 1700-talet, kom ifrån innan han flyttade till Norrtälje? Hans namn hittas första gången i Norrtälje mlt 1742 och bör alltså ha flyttat dit 1741, eller i slutet av 1740. Eftersom jag misstänker att han var släkt med Samuel Sebenius, som var bokhållare vid Skebo bruk under mitten av 1700-talet (se Eddie Bjärrenholts inlägg i denna tråd 1999-09-22), har jag kontrollerad Ununge mtl 1741, men där har jag inte hittat hans namn. Samuels pappa hette Per Sebenius, och det gör att jag misstänker att faktor Petter Sebenius kan vara bror till Samuel.

Petter Sebenius tycks ha efterträtt Eric Green som faktor vid gevärsfaktoriet i Norrtälje.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: Egentligen är jag intresserad av stockmakare Anders Enberg (därav de bifogade filernas namn), som dyker upp i samma mtl som Petter Sebenius och därför kanske kan komma från samma plats. Anders är mantalsförd utan hustru 1742 och med hustru 1743. Enligt information i en bouppteckning bör han ha gift sig med Sara Krabbe och eventuellt var hon samma person som Sara Krabbe, änka efter avskedade besökaren Olof Ström i Ladugårdslandet i Stockholm.

2021-09-21, 08:54
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6435
  • Senast inloggad: 2021-11-27, 09:09
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Anders Enberg var en gesäll som uppträdde som fadder i Norrtälje 1719. Kan det vara samma person? Son till stockmakaren Johan Enberg ohh Karin Andersdr i Norrtälje?

2021-09-21, 10:35
Svar #14

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Stort tack Per för ditt svar!!

Ja, det kan nog vara samma person. Faddern, gesällen Anders Enberg bör ha varit stockmakare-gesäll enligt Norrtälje mtl 1720. Det tycks i och för sig stå "Sockmakare Gesäller" i mantalslängden (se bifogad bild), men jag misstänker att det är en stavningsvariant av "Stockmakare Gesäller". Dessutom var gesäll Anders Enberg fadder åt en stockmakares barn fött eller döpt 28/5 1719 i Norrtälje. Vet du, eller någon annan, om gesäll Anders Enberg också var född i Norrtälje? Vilket år?

Jag håller för närvarande på att leta efter stockmakare Anders Enberg, ffa efter 1743, i andra ordet där det också fanns gevärsfaktorier på 1740-talet. Enligt Wikipedia rör det sig om: Söderhamn, Örebro, Norrköping, Jönköping (med Huskvarna), Ronneby och Hedemora. Förhoppningsvis finns han där Petter Sebenius fanns innan han flyttade till Norrtälje. Det är av den anledningen jag har gjort min förfrågan under denna tråd om släktnamnet Sebenius. Om någon har tips om andra orter, än de ovan omnämnda, där gevärsmakare kan ha arbetat på 1740-talet tar jag mycket tacksamt emot det/dem.

Tyvärr skrev jag felaktigt, i mitt förra inlägg, om en Sara Krabbe, änka efter avskedade besökare Olof Ström. Jag har lyckats följa Olof Ström fram till och med Ladugårdslandets mtl 1741 i Stockholm (BA:18/1, Riksarkivets bild 117) där han är registrerat bla med hustru, som bör ha hetat Sara Krabbe. Hon var alltså inte änka då.

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-09-21, 10:43
Svar #15

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
...bilderna i mina förra inlägg är tagna ut Norrtälje mantalslängder, inte Norrköping (som filernas namn felaktigt indikerar).

2021-09-21, 16:34
Svar #16

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Petter Sebenius vigdes i Frötuna socken, strax söder om Norrtälje, den 8/8 1742 med jungfru Inga Green.
Eventuellt/Troligen var hon släkt med (dotter till) Eric Green, som bör ha varit faktor vid Norrtälje gevärsfaktori innan Petter Sebenius (enligt uppgifter i mantalslängder - se bild ur mtl 1741 i mitt tidigare inlägg ovan).

Länk till vigselbok:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0047520_00021#?c=&m=&s=&cv=20&xywh=356%2C3291%2C2334%2C1107

Petter och Inga bodde sedan i Simpbyle i Frötuna socken enligt hfl (se länk nedan).
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0047496_00145#?c=&m=&s=&cv=144&xywh=522%2C319%2C1791%2C830

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-09-21, 19:27
Svar #17

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2021-11-25, 20:45
    • Visa profil
Släkten Sebenius redovisas i Hülphers genealogiska samling.
https://www.alvin-portal.org/alvin/imageViewer.jsf?dsId=ATTACHMENT-0349&pid=alvin-record:188577

Per Sebenius titel 1737/1738 kan framgå av hans faders likpredikan.
https://libris.kb.se/bib/2400855

2021-09-22, 07:24
Svar #18

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6435
  • Senast inloggad: 2021-11-27, 09:09
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Då fick vi reda på att Ingrid är dotter till faktorn Eric Green vilket även antyds av hfl där (Eric) Green är struken och det istället står "Sebenius", och även dottern är struken. Det framgår även att Per Sebenius är son till kyrkoherden Johan Sebenius i Torsång. Per blev faktor vid  gevärsfaktoriet i Norrtälje 1741. Vad gjorde han dessförinnan?
I min databas över invånarna i Härnösand finns Anders Sebenius, alltså son till Pers halvbror domkyrkosysslomannen i Västerås Johan Sebenius. Men det finns två andra Sebenius i Härnösand, Anna Gustava f 1789 g m hdl Anders Carlström och Ottiliana f 1795 g m hdl Isac Thalén. Dessa bor hos Anders innan giftermål men är inte hans döttrar. Anna Gustava var barnlös, men bland faddrarna till Ottilianas äldsta dotter 1824 finns krigskommissarie Jacob Sebenius och fru (troligen Jacobs) Annette Sebenius.

2021-09-22, 11:24
Svar #19

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Stort TACK Niklas!!!

Det är otroligt vad man kan hitta! Jag har beställt en kopia av likpredikan, så vi får hoppas att det framkommer i den var Petter befann sig 1737/1738. Det kan ta upp till 20 dagar att få kopian, men jag lovar att höra av mig i den här tråden igen när jag har läst den.

Tack igen för all hjälp och visat engageman Per och Niklas!

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-09-24, 17:18
Svar #20

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Hej igen!

Döm om min förvåning när jag stötte på släktnamnet Sebenius igen, när jag letade efter en ana som har med ett helt annat projekt att göra än det som jag har skrivit om tidigare! Efter en snabb kontroll tycks det mig vara en helt annan släkt än den ovan nämnda.

Här är en summering av vad jag hittade:

Anders Sebenius (dagkarl och fd smed) född 30/11 1804 i Falun (Stora Kopparberg socken) fanns i Hovgården i Sura socken omkring 1860:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0020472_00046#?c=&m=&s=&cv=45&xywh=412%2C2021%2C3714%2C1722

Han flyttade dit 1856 ifrån Ramnäs socken där han var hammarsmed mäster vid Ramnäs bruk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0020040_00219#?c=&m=&s=&cv=218&xywh=313%2C2452%2C2147%2C995

Till Ramnäs kom han 1837 ifrån Binsjö-Dådran (Rättvik) där han var mästersmed vid Dådrans bruk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0012158_00062#?c=&m=&s=&cv=61&xywh=513%2C271%2C3711%2C1720

Till Dådrans bruk kom han 1836 ifrån Hässjö socken där han var mästersmed(?) vid Åvike bruk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033024_00212#?c=&m=&s=&cv=211&xywh=389%2C1513%2C2189%2C1015

Till Åvike bruk kom han 1833 ifrån Västerlövsta socken där han var smed vid Molnebo bruk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0020876_00027#?c=&m=&s=&cv=26&xywh=538%2C48%2C3095%2C1435

Till Molnebo bruk kom han 1831 ifrån Hedemora där han var smed i Lågfors (Prästhyttan):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0012920_00193#?c=&m=&s=&cv=192&xywh=400%2C4616%2C3095%2C1434

Till Lågfors kom han 1829 ifrån Norns brukförsamling där han var dräng vid bruket:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013364_00015#?c=&m=&s=&cv=14&xywh=185%2C235%2C3711%2C1720

Till Norns bruk kom han 1827 ifrån Söderbärke socken där han var koldräng vid Larsbo bruk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0014203_00116#?c=&m=&s=&cv=115&xywh=802%2C3318%2C3095%2C1435

Till Larsbo bruk kom han 1825 ifrån Ludvika, men där saknas flyttlängd...

I Stora Kopparbergs födelse- och dopbok står att Anders mamma hette Anna Sebenius, som då bodde i Östanfors:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013756_00146#?c=&m=&s=&cv=145&xywh=192%2C3385%2C3714%2C1722

Annas pappa Johan Andersson Sebenius (gruvdräng/-arbetare) dog i Östanfors i Stora Kopparberg socken den 31/7 1782 och i dödboken står att han var född 1720 i Gunsarvet:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013809_00073#?c=&m=&s=&cv=72&xywh=359%2C1609%2C2800%2C1328

Eventuellt blev Johan Andersson Sebenius döpt den 22/7 1720 i Stora Kopparberg socken. I födelse-/dopboken står att det barnet Johans pappa var Anders Nilsson i Gunsarvet:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013798_00081#?c=&m=&s=&cv=80&xywh=3096%2C1470%2C2800%2C1328

Om antagandet stämmer bör det alltså ha varit Johan Andersson Sebenius, född 1720 i Gunsarvet, som tog släktnamnet Sebenius i den släkten.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Johan Andersson Sebenius född 1720 i Gunsarvet gifte sig första gången, enligt uppgifter om honom i dödbok, med pigan Anna Jansdotter/Johansdotter i Östanfors. I Stora Kopparbergs vigselbok framkommer att de vigdes (eller lystes för andra gången?) den 11/5 1752 och att Johan redan då hade släktnamnet Sebenius.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013805_00049#?c=&m=&s=&cv=48&xywh=410%2C1440%2C2567%2C1218

Enligt Hülphers genealogiska samling var Georg Sebenius (född 1707) lärare i Falun. Dessutom står i samlingen att han drunknade i Runn-sjön, söder om Falun, den 6/11 1733 eller 1734. Johan Andersson Sebenius var då ca 14 år. Kanske finns där en koppling mellan de två släkterna Sebenius.

2021-10-03, 07:30
Svar #21

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Hej,

Nu har jag läst personalia-delen i likpredikan efter Petters pappa Johan Sebenius, men tyvärr framkommer inte var Petter befann sig då, 1737. Innehållet stämmer överens med informationen i Hülphers genealogiska samling med undantag av antalet barn i Johan Sebenius andra gifte. I likpredikan står att de fick tre barn; 1 son och två döttrar som var tvillingar (se bifogad bild). I Hülphers genealogiska samling står att paret fick fyra barn.

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-11-25, 15:52
Svar #22

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 18:50
    • Visa profil

Hej [/size]Jan och ni andra på denna tråd,

Söker dödsdatum och plats för en Sebenius som nämns ovan:

Christina Maria Sebenius
Född: 28 jun 1754 Ununge, Stockholms län, Sverige

Gift 1: 1773 i Ununge med Peter Hålldahl
Gift 2: 1795 i Östhammar med Handelsmannen Sven Magnus Fahlström

I Hsf Östhammar (AB, C) AI:3 (1791-1804) Bild: 127 Sida: 114
står det att familjen flyttar till Lungsund (kan ha lästolkat fel) 1799.

Här tar det stopp då jag inte hittar fler spår av henne.

Hennes make Sven Magnus Fahström gifter dock om sig i Uppsala 1814:

Uppsala domkyrkoförsamling (C) EI:2 (1739-1852) Bild: 124

Han omnämns då med titeln Comminister i Spånga och Järfälla
så han har kanske spenderat några år åt teologiska studier i Uppsala.

Men Christina Maria Sebenius bör då ha avlidit någon gång mellan 1799 och 1814,
frågan är bara var och när. Någon som redan vet?

Mvh Erik

2021-11-28, 12:19
Svar #23

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Hej Erik,

Tyvärr måste jag ha kommit åt någon inställning här på Anbytarforum, för jag får inte längre e-brev när någon har gjort ett inlägg under ett ämne som jag följer. Om du, eller någon annan, har tips om hur jag kan få tillbaka den funktionen skulle jag vara tacksam för upplysning!

Jag misstänker att du, Erik, redan har letat efter Sven Magnus Fahlström i Spånga eller i Järfälla 1814. Jag har just tittat igenom (kanske för snabbt) dessa två sockars mantalslängder 1814, men inte hittat släktnamnet Fahlström där. I båda socknar tycks endast kvinnor vara mantalsskrivna i prästgårdarna (men som sagt: jag kollade väldigt snabbt!) så det verkar nästan som om prästerna själva inte var mantalsförda. ...nu får jag säkert protester på den kommentaren!  ;D Hur som helst vore en väg, för att leta efter när och var Christina Maria Sebenius avled/begravdes, att följa Sven Magnus Fahlström bakåt i tiden från det att han gifte sig 1814.

Det ser inte riktigt ut att stå Lungsund tycker jag, men jag har ingen annan tolkning. Har du, Erik, kontrollerat om det finns en ort/plats i Östhammar eller dess närhet (eller åtsminstone närmare Östhammar än Lungsund socken) som har ett liknande namn? Kan det börja med Lång... istället för med Lung...?

Ursäkta om jag kommer med tips, som du tycker är självklara och som du redan har kollat upp!

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-11-28, 13:50
Svar #24

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Här finns Sven Magnus i Spånga AI:14 sida 12
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055412_00021#?c=&m=&s=&cv=20&xywh=270%2C305%2C3095%2C1434

och sida 13 i samma bok:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055412_00022#?c=&m=&s=&cv=21&xywh=269%2C304%2C3095%2C1434

Han tycks ha kommit från Gamla Uppsala till Spånga 1844/1845. Hoppas det går att följa honom bakåt i tiden! Lycka till!!

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-11-28, 15:34
Svar #25

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 18:50
    • Visa profil
Hej Jan,
Tack för svar! Jodå, har försökt att "gå baklänges" med Fahlström. Lite jobbigt bara med de församlingar som inte har flyttlängder. Jag är inte hemma i de här trakterna så jag har försökt även att kollat på Långbol och letat efter andra ställen med snarlika namn som skulle kunna vara bra kandidater. Men jag får gräva vidare och läsa husförhör pärm till pärm i några fall. Tack ändå! mvh Erik

2021-11-28, 16:05
Svar #26

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 18:58
    • Visa profil
Erik!

Kanske detta är ”din” Sven Magnus Fahlström född 1771-21-31, döpt 1772-01-01 i Uppsala domkyrkoförsamling.
Far: Fil. Mag. Joh. Fahlström
Mor: Cath. Christina Sahlberg

Uppsala domkyrkoförsamling (C) Ca:5 (1766-1812) Bild 51 / sid 46 (AID: v126697.b51.s46, NAD: SE/ULA/11632)

Mvh Anita Aronsson


2021-11-28, 16:34
Svar #27

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 18:50
    • Visa profil
Hej Anita,
Tack. Jodå, det är han och han valde senare att ha födelsedagen satt till 01 jan 1772 i längderna. Man förstår honom.
Men nu är det främst hans fru som jag söker och hennes dödsdatum/plats. Men eftersom de båda verkat ha hamna i "radioskugga" mellan 1799 och 1814 så går det lite trögt. Men skam den som ger sig...mvh Erik

2021-11-28, 16:43
Svar #28

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 18:58
    • Visa profil
Erik!

Christina Maria Sebenius död 1811-06-13 (nr. 14):
Gamla Uppsala (C) C:4 (1805-1861) Bild 155 / sid 357 (AID: v124496.b155.s357, NAD: SE/ULA/10318)

Mvh Anita Aronsson


2021-11-28, 18:50
Svar #29

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2021-11-28, 18:50
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen Anita!
Jag hittade också den precis.
Då kan vi avsluta tråden! Ha det gott och trevlig Advent!
mvh Erik

2021-11-29, 14:31
Svar #30

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2021-11-29, 14:37
    • Visa profil
Det står alltså att de flyttade till Långtora 1799 i Östhammar hfl AI:3. Ett till mysterium löst!  :)

Såvida du/någon inte redan har hittat, länk till Långtora hfl AI:8 och sida med parets namn:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0004487_00109#?c=&m=&s=&cv=108&xywh=307%2C207%2C2578%2C1195

Länk till Gamla Uppsala inflyttningslängd B:1 (1801) med parets namn:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0003618_00010#?c=&m=&s=&cv=9&xywh=113%2C-75%2C3360%2C1594

Länk till sida i Gamla Uppsala hfl AI:9 med parets namn:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0003603_00160#?c=&m=&s=&cv=159&xywh=437%2C235%2C2189%2C1015

God fortsättning på Advent!
Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Denna gång fick jag meddelande med e-post och jag tror mig nu har förstått att dessa meddelanden skickas endast när någon har skrivit ett inlägg direkt efter ens eget inlägg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna