ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schwabach  (läst 1077 gånger)

2003-11-18, 18:49
läst 1077 gånger

Annica Engdahl

Jag har hittat en Tor Nikolaj Schwabach i min släkt, han var min farmors mors man. Han är född 16 november 1872 i Vårdingborg(?) i Danmark. Dog den 13 oktober 1908 i Brunnby, Höganäs.
Är det någon som vet något?

2003-11-25, 18:49
Svar #1

Eva Leksell

Det finns en del möjligheter att söka i Danmark på nätet. Först får man ta reda på var socknen ligger, till exempel här: www.geocities.com/Heartland/Flats/9991/
(Indeks over Amter, Herreder og Sogne i Danmark)

Resultatet av min sökning blev att socknen heter Vordingborg och ligger i Bårse herred i Præstø amt (Själland).

Sedan kan man börja söka i ”folketællinger” (folkräkningar) som finns här:
http://ddd.dda.dk

Med ett ovanligt namn kan det räcka att fylla i dels amt, Præstø (med dansk stavning), dels namnet ”Schwabac” (så blir det träffar både på Schwabach och Schaback).

Och så hittar du Thor Nicolai Schwaback i 1880 års folketælling i Køng sogn, Hammer herred, Præstø amt, tillsammans med modern som är änka och två syskon.

Om du sedan vill veta mer om hans bakgrund i Danmark har du betydligt större chans att få hjälp i ett danskt efterlysningsforum som Anetavlen (www.anetavlen.dk) än här i Anbytarforum.

2003-11-26, 20:05
Svar #2

Annica Engdahl

TAck så jätte mycket Eva!!
 
Du har gjort så att vi äntligen kan komma vidare med den sidan av släkten! JAg ska genast undersöka de sidorna du tipsade om.
//  
Annica

2003-11-27, 18:01
Svar #3

Eva Leksell

Nja, det stämmer knappast att det jag skrev kan vara till någon hjälp. Du hade nämligen redan i måndags i just danska Anetavlen fått (och kommenterat) samma uppgifter och mer därtill som svar på den efterlysning du lagt in där.

2003-11-27, 21:04
Svar #4

Annica Engdahl

Saken är den att jag inte lagt in den efterlysningen där. Jag blev rätt överraskad när jag såg att den var där. Hade jag gjoprt en efterlysning däär inne så hade jag inte behövt göra en här, jag visste inte ens om att sidan fanns förrens du sa det. Så jag tackar dig ändå.
 
Trevlig helg

2003-11-27, 21:06
Svar #5

Annica Engdahl

Du kan själ vse efter om du inte tror mig, jag gjorde en efterlysning dör den 26 novemeber och fick då reda på att jag redan hade gjort en den17 nov. vilket jag inte gjort. Efter som det fanns ett svar på den efterlysnignen samma dag så hade ag inte behövt göra en till den 26?

2003-11-27, 22:31
Svar #6

Eva Leksell

Märkligt. Så om jag inte hade gett dig webbadressen så hade du aldrig upptäckt  efterlysningen? Det måste i alla fall vara någon som vill dig väl. Och bra uppgifter fick du ju också. Lycka till med fortsättningen.

2006-01-01, 14:49
Svar #7

Ove Schwabach

Hej
Min kone fandt dine indlæg her. Jeg ville blive glad hvis du kan give flere oplysninger om Thors liv i Sverig. Jeg vidste ikke at mim morfar havde en broder. Jeg har et foto af Jensine Andrea Bahnsen det er Thors Moder. Hun skriver til Ove Holger at Thor er hos sin familie i Sverige. Jeg har ikke oplysninger om Thors fader Frederik Ferdinan. Vi arbejder på SAGEN, jeg vil tage til Vordingborg på Lokal arkivet for, at finde flere oplysninger.

2006-12-28, 13:03
Svar #8

Doris Fröjd Bogren

Hej Annica. Fann ditt inlägg av en tillfällighet om Thor Schwabach. Han var min svärmors morfar. Min man har försökt att finna var i Danmark Thor var född. Vi har bara hört att släkten kommer ursprungligen från Tyskland där det finns en by med det namnet. Du får gärna höra av dig angående släkten. Doris Fröjd Bogren (Leif Bogren) Kullagatan 175 Höganäs

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna