ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schnell  (läst 1846 gånger)

2000-08-25, 18:37
läst 1846 gånger

Åke Lindström

Jag vill gärna ha kontakt med personer som har kunskap om släkten Schnell. Jag själv har landat på den Anders Gabriel Schnell (1811-1888) som enl. Sv. släktkalendern var byggmästare i Skara.
Jag känner till några ättlingar men inget om hans och hustruns ursprung.
Mvh/ÅkeLm

2001-02-08, 00:06
Svar #1

Nils B Ericsson

Hej Åke Lindström!
 
Anders Gabriel Schnell var gift med Lisa Gustava Pettersdotter född 3/8 1820 Aplagården i Velinge död 17/1 1880. Hon hade fyra syskon: Nils Gustav, Johanna Brissman, Carl Johan och Fredrica. Föräldrar var Petter Nilsson Aplagården och Cathrina (Christina)Andersdotter, Dalshult i Ulvstorp, Västergötland.
 
Tyvärr vet jag inte mer om Anders Gabriels ursprung, men jag har mer underlag om släkten Schnell och om Lisa Gustavas släkt om du är intresserad.
 
Mvh/Nils B Ericsson

2001-02-08, 08:46
Svar #2

Åke Lindström

Hej Nils!
Tack för ditt svar. Jovisst är jag intresserad av ditt material. Trots min tidigare formulering är jag i första hand intresserad av ättlingarna till Schnell o Pettersdotter. Själv kommer jag in på så sätt att en ättling, Märta Cecilia Lovisa Hammarstedt, till min urfader (Johan Lindström) gifte sig med Carl Johan Schnell, som i sin tur var son till Anders Gabriel Schnell o Lisa Gustava Pettersdotter.  
Mvh/ÅkeLm

2001-02-08, 21:12
Svar #3

Nils B Ericsson

Hej Åke!
 
Underlaget jag har är dels ett släktträd över  Petter Nilsons (Lisa Gustavas far) släkt nedtecknat av en Torsten Berglund Göteborg 1949 och en släkttavla över Carl Schnell?s och Märtha Hammarstedt?s efterkommande upprättad av Jan Schnell 1991, rev 1993.
 
Hör av dig så skickar jag materialet till dig per post. Jag har det tyvärr inte i PC:n.
 
Om du kan få tag i På den tiden av Gurli Linder, Bonniers boktryckeri 1924,så kan du läsa en hel del om Märtha Hammarstedts mamma Fredrique och den Hammarstedska flickpensionen. Det står också några rader om henne i boken Berömda och glömda stockholmskvinnor av Lisbet Scheutz, Trevi 1995.
 
Välkommen att höra av dig.
Mvh/ Nils B Ericsson
 
PS
Min farmor Ruth var dotter till Carl och Märta Schnell.
DS

2001-02-11, 12:21
Svar #4

Lena Beckman

Hej Nils B och Åke!
Det gladde mig att Nils B hade så utmärkt material att förmedla till Åke. Även vi har Jan Schnells sammanställning och Fredrique är verkligen värd att lära känna! Tyvärr har jag haft för mycket att göra senaste tiden för att ta fatt på Hammarstedtska grenen. Tyvärr placerade jag tydligen mitt ursprungsinlägg fel. Vår anfader var bysmed, och smedgruppen sysslar tydligen bara med riktiga smeder. Trevligt dock med denna kontakt! Min mans 96-åriga faster Karin har berättat mycket om sin moster Märta Schnell och hennes man Carl.Jag återkommer!  
Mvh Lena Beckman

2015-11-30, 16:28
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad):
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 1, 1792 13/12, sid. 7f.
»Afledne Tull-Inspector Ekelund efterlämnade Enka, Fru Caisa Snell, har, sedan hon flyttade från Lund, bodt i nedannämde By, ungefärl. 20 år, såsom et fattigt Inhyses hjon uti de uslaste härbergen. uti de första åren efter sin hitkomst kunde hon någorlunda berga sig, så länge hon med spinnande och syende kunde något förtjena; men i sednare åren har hennes tilstånd warit ganska swårt och beklageligt, sedan hennes hälsa och i synnerhet hennes ögons öjus blifwit mycket förswagat; och hade hon i sin nöd måst försmägta, om icke ortens Respective Herrskap och andra Christ-milda menniskor räckt henne en hjelpsam hand. Nu nyligen har til mig underteknad ankommit et bref med Twå R:dlr til denna utfattiga och 70 år gamla Enka, som emottig dem med innerlig glädje-rörelse, och hjertelig tilönskan af all wälsignelse öfwer Gifwaren, som allenast utmärkt sig med denna påskrift i Couvertet: Friherrinna R - - - -l. Detta har jag funnit mig föranlåten gifwa tilkänna, på det man ej allenast må se, at denna hederliga gåfwa rigtigt framkommit; utan at ock andre, som kunna hafwa både förmåga och wilja, at meddela denna fattiga Enka något, måge weta, hwar hon träffas. Addressen hit är igenom Hörby. Blir något ytterligare henne tilsändt, skal det i deßa tidningar blifwa kungort. Stödhaf den 4 Dec. 1792.
Joh. M. Palm.
P. L.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 6, 1793 16/1, sid. 47.  
»Til den, uti Lunds Weckoblad N:o 1 för detta år, omnämda gamla och fattiga Enke-Fru Tull-Inspectorskan Eklin har under couvert til mig ankommit deßa penningar utmärkte på följande sätt: Något litet 24 skill. til Fru Eklin i Stödhaf - til Fru Eklin en liten hjelp ifrån en infödd Lundebo 1 R:dlr. - Detta har jag bordt, efter löfte, tilkännagifwa, jämte försäkran, at ofwannämde Fru med ödmjukaste tacksägelse och trognaste tilönskan af Guds wälsignelse öfwer sina okjände Gifware, emottagit deßa gåfwor. Stödhaf den 8 Jan. 1793.
Joh. Magnus Palm.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 12 och 13, 1793 27/2, sid. 102f. »Underteknad har å nyo fått sig tilsände följande gåfwor til Enke-Fru Inspectorskan Eklin: 1 R:dlr från Hr Profeßor Laurell uti Lund. 24 skill. med denna nota: En liten gåfwa til afledne Tull-Inspector Eklins Enka Fru Cajsa Schnell. Uti sigillet stod A. L. 2 R:dlr ifrån M. H. til den uti Lazaretterna annoncerade sjuka Enkan i Pastoratet. Uti sigillet war et Adeligt wapn. Så owäntade och kärkomne som deße penningar warit för denna fattiga Frun, så hjerteligen och ödmjukt tackar hon härföre, och underlåter wist icke, at anropa Gud om all wälsignelse öfwer sine wälgörare. Stödhaf den 18 Febr. 1793.
Joh. Magn. Palm
P. L.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 44 och 45, 1794 3/9, sid. 361.  
»Den gamla och sjukliga afledne Tull-Inspector Eklins Enka, Fru Cajsa Schnell, som, wid slutet af år 1792 och början af 1793, hade den förmånen at erhålla understöd ifrån flere wälgörande, har äfwen nu nyligen blifwit ihogkommen med 12 ß., som mig blefwo tilsände jämte en billet, så lydande: Från en sjelf behöfwande, dock af Christeligit medlidande gifwes, under deß resa, til Fru Eklin i Stödhaf 12 ß. Si Jag Söker Herran. - Deßa penningar äro af bemälte fattiga Fru med hjertelig fägnad och tacksamhet emottagne, under trogen wälsignelses tilönskan öfwer den okände gifwaren. Skulle någon annan täckas meddela henne något til lättande af hennes tryckande omständigheter; så skal det ej allenast blifwa henne rigtigt tilstäldt, om det blir mig anförtrodt; utan därom skal ock i deßa Tidningar lämnas underrättelse. Stödhaf den 4 Aug. 1794.
Joh. Magn. Palm.
P. L.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 5, 1794 3/12, sid. 48.  
»Under Couvert til mig ankommo för en tid sedan 16 skill. Spec., at aflämnas til Enkefru Ekelin. Uti Couvertet funnos deßa orden skrefne: Det är min glädje at kunna göra godt, och min sorg, at jag så sällan kan görat. Uti sigillet stodo bokstäfwerne J. F. H. Gåfwan är af den fattiga och dygdiga Frun med hjertelig tacksamhet och glädje emottagen. Stödhaf den 26 Oct. 1794.
Joh. Magn. Palm
P. L.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 8, 1794 24/12, sid. 72.  
»Til den fattiga Enke-Fru Ekelin ankommo den 5 dennas 24 sklill. med denna devise: Något Litet af godt hjerta. Äfwen undfick jag i går 16 ß. ifrån A. F. P. til hennes hjelp. Med glädje, med tacksamhet och wälsignelses tilönskan öfwer Gifwarna har hon emottagit gåfworna. Stödhaf d. 22 Dec. 1794.
Joh. Magn. Palm.
P. L.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-12-09, 23:29
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Änkefru Ekelins, f. Schnell, fattigdom omnämns flera år senare i samma tidning (fler gåvor till änkefrun och tack från kyrkoherden Palm publicerades i Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 28, 1800 5/3, sid. 223, och N:o 19, 1800 10/12, sid. 151).
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 15, 1798 26/12, sid. 119f:
»För några år sedan gaf jag uti detta blad tilkänna, at afledne Tull Inspector Ekelins Enka Fru Caisa Schnell, wistades i denna Församling uti ganska swaga omständigheter. - Detta hade då den wälsignade påfölgd, at åtskillige, förmodeligen af hennes fordne wänner och bekante, tilsände henne några gåfwor, hwarigenom hon i sin stora fattigdom blef til en tid något hulpen. - Några af deße hennes wälgörare låto ock uti sina okände skrifwelser förstå, at de äfwen framdeles wille hafwa henne i åtanka med något understöd; men emedan hon alt sedan icke ärhållit något på sådant sätt; så har hon fallit på den tankan, at hennes förre wälgörare måtte tro, at hon redan är död. - Hon har derföre anmodat mig, at å nyo låta en wördad allmänhet weta hennes tilstånd, då hon förmodar, at någon måtte än ytterligare warkunna sig öfwer henne.
     Jag får altså härmed lämna den underrättelse, at nämnde Enke Fru lefwer här ej allenast i stor fattigdom, utan och i sjukdom och många ålderdomskrämpor. - Då hon nu är öfwer 77 år gammal, slå både syn och hörsel henne mycket fel, och hon måste som oftast hålla wid sängen, så at hon på lång tid ej kunant det minsta förtjena til sit uppehälle; och om icke denna ortens närboende Respective Herrskap så wäl som andra wid hwarjehanda tilfällen underlättade henne i nödenes tid; så wore hon i högsta måtton at beklaga. Men hon behöfwer ej allenast föda, utan ock något til kläder, och, ehuru ringa, är det dock nog dyrt i deßa tider. Skulle någon wilja meddela henne någon hjelp; så kan den sändas under couvert til undertecknad, som answarar för gåfwans rigtiga frambärande, och skal äfwen i denna tidning därföre wisa redo. Addreßen är til Hörby och Stödhaf den 20 December 1798.
Joh. Magn. Palm
Prost och Kyrkoh.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 30, 1799 27/3, sid. 239-240: »Christelige wälgörare! jemte det jag kan försäkra Eder om Fru Ekelins wördnadsfulla tacksägelse och hjerteliga böner til Gud om hans wälsignelse öfwer Eder, som wisat barmhertighet emot henne, så får jag och berätta, at I med deßa edra gåfwor beredt för henne en särdeles förmån, som hon i många år önskat; nemligen: et litet hus, som hon sjelf kan disponera och kalla sitt. - Lefwer hon ännu någon tid; så tröttens icke wid, at än ytterligare hugna hennes hjerta och lätta hennes börda med eder hjelpsamhet. Hwad som henne tilsändas, skal til hennes förmån på bästa sätt blifwa anwändt. Stödhaf den 4 Martii 1799.
Joh. Magn. Palm. Pr. och Kyrkoherde.»
 
Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 15, 1799 11/12, sid. 120:
»Å gamla Fru Ekelins, född Schnell, wägnar, får jag härmed, för hennes förre, til största delen okände wälgörare och andra ömsinte med-Christne ödmjukast gifwa tilkänna, at hon ännu lefwer med en ganska mycket förswagad hälsa och uti bekymmersamma omständigheter i denna swåra tiden. Hon hoppas, at då allenast detta blir bekant, några skärfwar lära efter wanligheten blifwa henne tilsände under Couvert til mig, som answarar och redowisar för deras anwändande til hennes förmån. Stödhaf den 5 December 1799.
Joh. Magn. Palm.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-12-18, 00:56
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 24, 1801 9/12, sid. 188f:  
»Enke-Fru Cajsa Ekelin, född Schnell, 81 år gammal, lefwer här ännu, uti et sjukligt och behöfwande tilstånd, hwilket jag, på hennes begäran, härmed ödmjukast gifwer tilkänna för hennes förre wänner och bekante, samt andre ömsinte med-Christne. Afsigten med denna annonce behöfwer jag nu mera icke nämna. Addreßen hit, är antingen genom Lund eller Hörby. Stödhaf den 5 December 1801.
Joh. Magn. Palm.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-01-26, 20:05
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) N:o 39, 1805 30/1, sid. 311:
»Ändteligen får man nu för  sidsta gången uti deßa Tidningar läsa aflidne Tull-Inspektor Ekelins Enkas Fru Caisa Schnells namn. Hon är nu mera icke ibland de lefwandes antal. Hennes usla lif slutades, genom en stilla död, nästledne Torsdag den 17:de dennas kl. 9 f. m. uti deß 83:dje år. In till slutet af sin lefnad wälsignade hon alla dem, som under hennes stora fattigdom bewistat henne hjelp, utom hwilken hennes tillstånd blifwit i högsta måtton bedröfweligt. Till de okände Wälgörares underrättelse, som, efter min sista anons, den 8 nästledne December, haft henne i medlidande åtanka, och i sielfwa werket wisat sin barmhertighet, får jag nämna, att jag emottagit gåfwor i följande ordning: [...]. Deßa gåfwor i Riksgäld kommo i behagelig tid, såsom begrafningshjelp; hwarföre aflägges ödmjukaste tacksägelse. Stödhaf den 20 Jan. 1805. Joh. Magn. Palm.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-07-18, 23:39
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 15, 1812 8/4:


»Då hustru Hedwig Schnell i Weberöd (Dotter af Fältskär Schnell i Lund) ännu tillbringar ett uself lif, med swåra Giktkrämpor, beständigt sängliggande och i ganska stor fattigdom; så nödgas hon ödmjukeligen anhålla om något understöd, af hennes och deß Faders ädelmodige wänner. Den som behagar sträcka en medlidsam hand till denna nödlidande, kan antingen lämna det till henne sjelf, hwars addresse, är Lund, Hellestad och Weberöd eller till Församlingens Pastor hwars addresse är Hörby, Öfwits-Closter och Womb.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna