ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schmidt / Smitt / Smith  (läst 7888 gånger)

2010-05-21, 23:24
läst 7888 gånger

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej igen Ann-Charlotte
Vi tycks vara släkt.
Hittade nu Arvid Stellan Ingemar Persson f. 1914-03-22, son till plåtslagaren Arvid Emanuel Persson 1890-1970.
Jag hade bara hans storasyster Karin Maria Elisabet f. 1910.
Mailar dig imorgon.
Hälsningar Åke

2010-05-26, 23:38
Svar #1

Utloggad Lars Svenningsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 19:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tänker överraska min äldsta kompis med en antavla i 70 års present. Hittills har jag lyckats hitta många av hans släktingar. Men på en gren har jag kört fast fullständigt. Det jag söker är föräldrarna till Agnes Anna Elisabeth Schmidt född 1886-07-30 i Chicago, Illinois, USA. Eftersom hon föddes i USA har jag svårt att hitta hennes födelsedata och föräldrar. Enligt Rotemansarkivet, så fanns hon i Sverige 1902 för då flyttade hon, blott 16 år gammal, från Västerås till Stockholm. 1904 flyttade hon, enligt samma arkiv, vidare till Kalmar. Jag vet också att hon 1912 gifte sig med Karl Edvard Jernström född 1888-09-13 i Gåsinge, med vilken hon fick minst tre barn. De levde då i Turinge, Södermanland. För att komma vidare behöver jag veta vilka hennes föräldrar var. Finns det någon som vet något om dessa eller kanske har andra upplysningar om Agnes Anna Elisabeth Schmidt som kan hjälpa mig att komma vidare? Det skulle i så fall vara toppen!  
 
Med vänliga hälsningar
Lars Svenningsson

2010-10-20, 22:22
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2011-01-23, 12:00
    • Visa profil
Hej!
Jag håller ju på med min schmidt forskning.Och är lite här & där.Har nu kommit till Georg vilhem född 1764-04-09 i Casimirborgs glasbruk Lofta.Men sedan då hittar honom inte.Någon som har någe på honom?Sedan undrar jag har någon hittat något än på Johanna Matilda schmidt född 1854-10-29 johannisberg kalbo,skedev?Vet ju att hon 1893-10-06 åkte till New york har frågat förut men tänkte kanske någon hittat henne nu!

2010-10-21, 16:54
Svar #3

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Familien flyttet til Cedersbergs glasbruk i Vist. Men det ser ut som Georg Wilhelm f. 1764 døde som ganske liten. Han er ikke oppført i familien i hfl fra 1768-1770 og 1776.  
 
mvh
Anne

2010-12-26, 18:04
Svar #4

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej!
Jag läste under släkten Kindborg några inlägg från 2003 om Kronolänsman Johan Hindrich Schmidt som i sitt första gifte var gift med Helena Maria Kindborg. Själv härstammar jag ifrån J.H Schmidts syster Caijsa. Deras far och mor hette Petter Schmidt och Ingrid Hallberg. Där står det att Ingrid gifte om sig efter att Petter dött. Med en Henrik Smitt. Vem var han? En bror till Petter?
Jag hittar inte Petters födelsenotis i Forshälla. Är det någon som vet var man hittar den?
En oäkta syster till Petter hittar jag (Forshälla C:1 Bild 162) som heter Agneta Catharina och är född 1707-03-09. Far och mor är Heindrich (Henrik) Jörgen Schmidt och Catharina Nilsdotter.  
I mitt släktträd har jag någonstans ifrån fått en uppgift att Heindrich Jörgen Schmidt har kopplingar till släkten Tegnér/Thegner ifrån Orust. Ingrid Henriksdotter Tegnér står där som moder till Heindrich Jörgen Schmidt. Ingrid gifte(om)sig med Mårten Christensson 1703, vars barn i tidigare gifte med Anna Nilsdotter fick 5 eller 6 barn som tog sig namnet Schåre.  
Många namn och släktskap. Är det någon som kan ha uppgifter om framför allt Heinrich Jörgens och Ingrids eventuella släktskap?
 
M.V.H
Fredrik

2011-08-13, 11:48
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Är det tillåtet att starta en diskussion Schmidt / Schmitt  /Smitt på Gotland?
[ Nej, en sådan diskussion bör föras i denna tråd. Vi har ingen uppdelning geografiskt under avdelningen Släkter. / mvh Moderator Släkter ]
 
Annars är en sådan diskussion påbörjad här:
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-08-13, 23:56
Svar #6

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Vore också intressant att veta på vilken grund författaren till artikeln om den förälskade Lyleff klassificerar den ena släkten som dansk och den andra som tysk, och varifrån uppgiften att borgmästare Baltzar var född i Danmark kommer - den återfinns i många internetgenealogier men verkar ju inte stämma med Dick Wases antaganden - om man inte tar hänsyn till att Danmark då och då kom till Gotland, förstås ;)

2011-08-14, 13:28
Svar #7

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Förklaring: Ovanstående meddelande var en fortsättning på den diskussion som vi påbörjat under Tyskland. Borgare inflyttade till Visby. Det handlar om en artikel i Gotländskt Arkiv 1932 som säger att det finns fyra skilda gotländska Schmidt-släkter, samt motsägelser mellan olika uppgifter om borgmästare Baltzar Schmidts barn.

2012-01-08, 14:14
Svar #8

Utloggad Patrik Sassersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2023-09-04, 10:27
    • Visa profil
    • SasRoN Sassersson Roots and Notes
Angående Ola Hurtig Smitt i Östra Hoby så tror jag att han är son till båtsmannen Lars Hurtig (som i vissa mantallängder kallas Ankarboja). Han bor på onumrerat hus efter nummer 42 i Östra Hoby, där 1793 sonen Ola Hurtig står som ägare och fadern Lars som inhyses.
Min teori är att det är samme Lars Hurtig som år 1747-06-20 får dottern Ingrid Cecilia Larsdotter tillsammans med Catharina Tibeck i Karlskrona Amiralitetsförsamling.
Catharina var frånskild då hon år 1758 gifte sig med Ola Månsson i Glimminge, Bolshög.
Ingrid Cecilia (alltså en halvsyster till Ola Hurtig Smitt) var gift med Anders Åkesson i Glimminge och var dopvittne när halvsystern Marna Olsdotter (född 1760) hade barndop av sin son Ola i Gladsax 1792-10-21.

2012-04-20, 17:47
Svar #9

Utloggad Dolly Ljungqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2013-03-18, 10:37
    • Visa profil
Jag har i Väne Ryrs fsg halkat in på Johanna Rebecka Schmidt, f 1756 i Göteborg. Hon var gift med skogvaktare Anders Åberg i hans andra gifte. Enl Vassända Naglum A1:1 bild 109, sid 203 flyttar hon till Klockaretorpet då hon blev änka. Men vem var hon? Hur hade hon hamnat i Spekerud i Frändefors där hon bodde ett antal år med Anders Åberg.
 
I Väne Ryr fsg fanns ytterligare en Fredrika Charlotta Schmidt f 1748 i Småland (möjligen Västervik). Hon var gift med bruksinspektor Peter Clark på Kollerö bruk. Han kom från Skottland.
Var flickorna Schmidt ev ev syskon?
Ytterligare en tredje Schmidt-dam fanns också i Väne Ryr, som var gift med spegelmakare Sellberg från Vänersborg.
Skulle vara kul att få veta något om framförallt Johanna Rebecka.
Mvh
Dolly Ljungqvist
Uddevalla

2012-05-30, 22:14
Svar #10

Utloggad Robert Åkesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-05-30, 22:14
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som har mer information om den tyskfödde byggmästaren Hans Schmidt som byggde Carolikyrkan,eller tyska kyrkan som den även kallades, i Malmö mellan åren 1686-1693? Om var ifrån Tyskland han kom? Om han gjorde mer arbeten i Sverige?
MVH  
Robert

2012-05-31, 09:05
Svar #11

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Undrar om han inte också var med om att bygga Varbergs kyrka. Googlade på hans namn och yrke och då kom det fram att under ledning av murmästare Hans Schmidt så byggdes Varbergs första kyrka med hjälp av honom (om jag inte missuppfattade texten)
Gå in på www.bebyggelseregistret.raa.se och sök på hans namn, så får du en del träffar. Lycka till

2012-06-13, 21:09
Svar #12

Utloggad Birgitta Carlstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 22:02
    • Visa profil
Hej Dolly!
Här kommer ett kort svar men jag skickar mer information till dig via e-mejl.
 
Visst är de systrar! Anna Catharina, Stina Rebecka och Johanna Schmidt, som de heter även om prästen i Väne-Ryr verkar ha blandat ihop deras namn lite i husförhörslängderna. De har en spännande bakgrund med en far som är glasblåsarmästare. Han heter Johan Gottfried Schmidt och kom till Sverige från Tyskland 1744 tillsammans med sin bror Johan George. Johan Gottfried arbetade på flera olika glasbruk bl a på Göteborgs glasbruk mellan 1762/63 och 1771. När familjen flyttade dit var Catharina 15 år, Stina Rebecka 6 år och Johanna 2 år.
 
Att de här döttrarna, det finns många fler syskon, så småningom hamnade i Väne-Ryr beror på Kollerö Bruk. 1764 blev göteborgaren Peter von Cahman ny huvudägare där. Han anställde så småningom Peter Clark, vilken han troligen kände till från Göteborg, som bruksinspektör. Anna Catharina Schmidt och Peter Clark hade gift sig i Göteborg 1769. När de senare flyttade till Kollerö hade flickorna Schmidt hunnit bli föräldralösa. De två yngsta systrarna följde därför med Anna Catharina och hennes man till Väne-Ryr och gifte sig därför där i trakten.
Hälsningar
Birgitta Carlstedt

2012-06-16, 16:59
Svar #13

Utloggad Dolly Ljungqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2013-03-18, 10:37
    • Visa profil
Tänk vilken spännande historia som döljer sig bakom namnen Schmidt. Jag misstänkte att kvinnorna var systrar mot bakgrund av det ovanliga namnet. Att de hade tysk härstamning kunde man ju ana av namnet, men nu fick jag belägg för detta. Johanna Schmidt är mor till Anna Chatarina Åberg som i sin tur blev farmor till min farfar Hjalmar Ekström i Trollhättan.  
 
Ekströms-släkten är smedsläkt från Steneby och var i flera generationer smeder på Kollerö bruk i Väne Ryr. Därefter övergår generationerna till sluss- och kanalvakter i Trollhättan.
 
Mycket stort tack för en intressant bakgrund där det tyska påbrået får belägg.
Mvh
Dolly Ljungqvist (f Ekström)
Uddevalla

2012-06-16, 22:06
Svar #14

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Dolly och Birgitta!
 
Som ättling till den andra grenen av släkten Schmidt ( Johan Georg Schmidt) har jag försökt kartlägga en del glasblåsarsläkter.
Kopplingen till Väne-Ryr hade jag missat, men tack vare er skall jag se vad jag kan hitta där.
Det jag har hittills finns utlagt på Disbyt.
Längre upp i den här tråden kan man se att jag som nybörjare hade stor hjälp av Anne Minken och Lena Bristrand. Det började med Lenas fråga 27 febr. 2003 och svar av Anne.
Vet ej om Johan Gottfried Schmidts  dödsdatum och plats är känt, men det fann jag efter era inlägg.
AD Online bouppteckningar Väne-Ryr 1720-1895.
FII:7, 1810-1820, sid. 1885-1886.
Här finns syskonen till avlidna änkan Anna Katarina Clark född Schmidt. (Stämmer ganska bra, men inte helt med andra uppgifter jag har).
Johan Gottfrieds liv skall ha slutat på en egendom vid Örebro som tillhört greve Hamilton.
 
Glasbruk i den trakten är inte känt förrän långt senare.
Googlade på, Hamilton glasbruk, och hamnade på Fataburen 1910, sid. 172.
Privilegier som utfärdats å bruk som troligen aldrig blivit anlagda.
Närke, privilegium beviljades 1771 för landshövding Hamilton att på sina egendomar Bo och Afversby i Svennevads socken, Skyllersta härad, inrätta ett glasbruk.
 
Bo (T) Örebro län, Svennevads övra, F:1, Döda, bild 31.
Död 1772-04-20.
Johan Gottfried Schmidt, glasblåsare på det vi Hjortqvarnen tillämnade glasbruket som dödde d. 20de april, begrafdes d. 26te april, sjuk af colique några veckor. Ankom från Göteborg (kan ej tyda en del). Född i Tyskland coh 52 år gammal.
Han skulle då vara född omkr. 1720. Jag har en uppgift om född cirka 1712 som äldre bror till Johan Georg född cirka 1718. Oklart vad som är rätt.
 
Hamilton gav tydligen upp planerna på ett glasbruk. Johan Gottfried med sin mångåriga kunskap var nog tänkt som hyttmästare, kunnig i byggandet av hytta och glasugnar, kunde värva skickliga blåsare från andra bruk och visste var man rekvirerade material och till vilka priser.
Att börja om igen blev nog för besvärligt för Hamilton.
 
Mvh Åke

2012-06-17, 21:29
Svar #15

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Interessante funn. Jeg har tidligere lett etter Johan Gottfried Schmidts dødsfall  i finske kilder uten hell. Tanken var at han hadde flyttet dit sammen med en av sønnene som slo seg ned i Finland. Men han holdt seg altså i Sverige og hadde engasjert seg i oppstarting av et nytt glasbruk.
Alderen som er oppgitt ved begravelsen tror jeg må være satt for lavt. Hans eldste datter Dorothea Elisabeth skal være født i 1735.
 
Skiftet etter Anna Catharina Clark f. Schmidt  gir et bilde  av en familie som er spredt for alle vinder og har holdt lite kontakt. Ikke så overraskende kanskje på den tida. Men den delen av familien som fortsatt arbeidet ved glasbrukene har trolig holdt mer kontakt. Det er i alle fall mitt inntrykk av andre glasbruksfamilier som også kunne være spredt over store geografiske avstander.  Gjennom den stadige flyttingen fra glasbruk til glasbruk ble det utvekslet informasjon og det ble mulig å opprettholde en viss kontakt.
 
Opplysningen i skiftet ang. Maria Magdalena Schmidt f.1752 førte til at jeg fant henne i HisKi. Hun giftet seg i Somero i Finland i 1771 med bruksskräddaren Henric Stenman. Hun bodde nok da hos Broren Andreas som arbeidet ved Åviks glasbruk i Somero fra 1760-1781. Seinere har jeg funnet familien ved Mariedals glasbruk i Sipoo. Der arbeidet både broren Andreas og broren Johan Gottfried i en lengre periode.  
 
Ellers har jeg funnet i alt 12 barn av paret Johan Gottfried Schmidt og Anna Catharina Danner. I skiftet etter Anna Catharina Clark er 10 av dem nevnt medregnet den avdøde. Barn nr 3, Anna Margaretha døde i Enslöv bare 4 ½ år gammel. Trolig døde Anna Augusta f. i Enslöv 1750 også som barn.  
 
I kirkeboka for Christina Kyrka  i Göteborg finner vi at Johan Gottfried var fadder sammen med sin sønn Christopher  i 1765 ved dåpen til datteren til Christina Fredrika Schmidt som var gift med skotten Robert Smith. Han er ikke nevnt i skiftet. Er det noen som vet noe om han?
 
Mvh
Anne

2012-07-08, 16:07
Svar #16

Utloggad Birgitta Carlstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 22:02
    • Visa profil
Hej Åke!
Vad intressant med dödsnotisen som du har hittat. Jag har letat en hel del i Svennevad bland annat i Husförhörslängder (jag hade ju inte en tanke på att han dog så snart efter att han kom dit)utan att få tag på Johan Gottfried Schmidt. Men alldeles nyligen hittade jag hans dödsnotis och lustigt nog inte samma som du utan en något kortare i Svennevad C:5 sid 190. Där fanns inte uppgiften om Hjortkvarnen med, det var intressant att få reda på var glasbruket var tänkt att ligga. I Svennevads-notisen anges Johan Gottfrieds ålder vid dödsfallet till 57 år, vilket säkert ligger närmare sanningen än 52 år. Uppgiften du har om att han skulle vara född ca 1712, tror jag stämmer ganska bra, bland annat uppges han vara 50 år när han flyttar till Göteborg i början av 1763.
När driften tillfälligt lades ner vid Göteborgs glasbruk började Johan Gottfried Schmidt planera att starta eget. Han ansökte om privilegier hos Kungl. Majt. för att starta ett glasbruk i Skåne eller Halland tillsammans med sina tre söner. Inspirerad av engelska metoder tänkte han använda torv eller stenkol som bränsle. Men han fick avslag. I ett brev från oktober 1771 påpekade Kommerskollegium att det redan fanns tillräckligt många glasbruk i Sverige.
När och hur Hamilton och Johan Gottfried Schmidt fick kontakt kan man fundera på. Johan Gottfried hoppades väl troligen ända fram till oktober 1771 starta sitt eget glasbruk men sedan dyker han upp i Svennevad bara några månader senare för att starta Hamiltons.
 
När det gäller Johan Georg Schmidt verkar du ha en mängd information. Eftersom han är bror till min ana har jag tittat på honom men jag har bara tagit reda på hans barn och de olika giftermålen. Jag såg på dina uppgifter i Disbyt att jag kanske kan tipsa om ytterligare ett barn.
Hösten 1749 befinner sig Johan George med sin familj i Ettarp. Om han är tillbaka där för att arbeta en kortare period eller om han är på tillfälligt besök, kanske för att övertala brodern att flytta till Kosta, vet jag inte. Men den 8 oktober 1749 döps Johan Georges son Johan Gottfried född den 29 september i Enslöv. Mästaren Johan Gottfried Schmidt och hans hustru Anna Catharina Denner är med bland vittnena(Enslöv CI:2 sid 49). Georges son Johan Gottfried dör i Kosta, Ekeberga 16 november 1752 (Ekeberga C:1 sid 543).
 
Vet att jag för många år sedan tittade i Anteckningar om släkten av Grefberg, där jag hade hoppats hitta Johan Georges och därmed också Johan Gottfrieds föräldrar, men de fanns inte med. Däremot har jag för mig att boken var full av tabeller med ättligar till Johan George. Men den var, som jag minns det, ganska så gammal och därmed från en tid då det var mycket svårare att släktforska, så den innehåller kanske inte några idag okända uppgifter.
 
Många hälsningar
Birgitta

2012-07-08, 21:44
Svar #17

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Tack för tipsen. Skall titta på detta snarast.
Trevligt att så många intresserar sig för glasblåsarna Schmidt.
 
Mvh Åke

2012-07-22, 23:10
Svar #18

Utloggad Per Anderö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 23:37
    • Visa profil
Hej! Enl. uppgift var ägaren till Solberga gård i Dörby socken år 1718 en kapten Schmidt. Vet någon någonting om honom? Vad hette han i förnamn?
Mvh Per

2012-07-29, 23:11
Svar #19

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Hej!
Min mormorsfar hette Carl Wilhelm Schmidt (född 2 sep 1852 i Norrköping) och var oäkta son till Sara Sofia Andersdotter, född i Regna 7 mars 1823. Jag undrar just, hur han fick sitt efternamn ... Kan det ha varit någon Schmidt i Norrköping?  Är det någon som har koll på någon Schmidt-släkt? Eller hur fick de oäkta barnen sina efternamn, om mamman hette -dotter? Carl Wilhelm blev sedermera handelsbokhållare på Lundbergs Läder i Valdemarsvik.
Hälsningar
AMT

2012-07-30, 16:52
Svar #20

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Anne Marie!
Carl Wilhelm fick sitt efternamn från styvfadern, spinnaren Johan Vilhelm Smitt.
Modern gifte sig i Hedvig 1856-04-03, C:3, sid. 214.
Eftersom det gått fyra år sedan sonen föddes fram till vigseln, och det står ej att han erkänts av maken, så förmodar jag att han ej är biologisk son.
På Hedvig AI:14, 1854-59. sid. 184 Valnöten längst ner står även (hennes före äkt).
Spinnaren Smitt dör redan 1860-10-23 i Hedvig i delirium tremens.
Sara Sofia gifter om sig 1866-12-23 i Hedvig med färgaren Johan Andersson. (Hans tredje äktenskap).
Hon avlider i Sankt Olai 1872-11-04, cancer ventriculi.
Mvh Åke

2012-07-30, 23:40
Svar #21

Utloggad Anne Marie Tålig

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 13:00
    • Visa profil
    • frudecibel.blogg.se
Tack! Fantastiskt att få reda på detta!
Hälsn. AMT

2015-09-26, 20:18
Svar #22

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I ett inlägg 14 nov. 2009 länkar Paul Bergström till ett inlägg under rubriken . Där finner man bl.a. följande: ”Tobias Scmitt, född omkring 1718 och död 52 år gammal 29/4 1770 i Vittskövle. Sadelmakare. Har minst en son som är sadelmakare.”
 
Jag har hittat ytterligare en sadelmakare, Peter Smitt, sannolikt son till denne Tobias, då han döpte sin egen son - född 1780-08-23 i Ö. Sönnarslöv - till Tobias [AD, Östra Sönnarslöv CI:2 (1774-1800), s. 21] och det faktum att Sönnarslöv ligger granne med Vittskövle. Kronologin stämmer dessutom mycket väl.  
 
Tobias Smitt d.y. blev dock inte sadelmakare utan murargesäll.
 
Var hittar man f.ö. uppgiften om att Tobias Scmitt hade minst en son som var sadelmakare...?

2015-09-26, 22:14
Svar #23

Paul Bergström

Hej Leif!
 
Denna uppgift kommer från Niklas Hertzman som jag har all anledning att tro framför korrekta uppgifter. Utifrån det han skrev den 2 januari 2006 så ingår uppgifterna i hans forskning om skånska trumpetare.
 
Det är troligt att han läser denna konversation och kan fylla in exakt var uppgiften kommer från.
 
/Paul

2015-09-26, 22:57
Svar #24

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Paul,
 
Jag tvivlade inte på uppgiften, jag är däremot mycket intresserad, då jag nyligen funnit att Peter Smitt är en av min hustrus anor...
 
/Leif T.

2015-09-27, 09:28
Svar #25

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Jepp, jag läser. Det jag skriver om i mitt inlägg den 2/1 2006 är ju de tre tänkbara bröderna Herman, Johan och Sebastian och deras barn. För Tobias Schmitt har jag hittat uppgifter om att även sonen Petter är sadelmakare och det är därifrån uppgiften Har minst en son som är sadelmakare kommer.
 
Petter Schmidt skall vara född omkring 1754, han är 16 år gammal i sin pappas bouppteckning 1770 [Gärds häradsrätt FIIa:16 nr 5]. När han själv dör 1787 är han 33 år gammal och även detta ger en uppskattad födelse på 1754. Jag har inte hittat födelsenotisen dock.
Niklas Hertzman

2015-09-27, 09:33
Svar #26

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen !
 
Paul och jag skrev i slutet av 2009 om sadelmakaren Sebastian Schmidt och hans hustru Sara Wallman, se tidigare i tråden.
 
Stockholms stadsarkiv lade för några år sedan ut resehandlingar (pass m.m.) från Överståthållarämbetet och när jag skummade igenom dessa för vissa år hittade jag en för Sebastian Schmitt och hans resesällskap från Stockholm ner till Skåne 1724 och bland de som åker med finns pigan Sara Walman. Så här står det:
 
* Stockholms stadsarkivs passhandlingar, Överståthållarämbetet FIab:9 s.56
Ödmiuk memorial.
Som jag kommer at skicka Sadelmakaren wid mit Nådigst anförtrodda Södra Skånska Regimente till häst, Sebastian Schmitt, neder till Skåne och Åhus siöledes, tillika med femb mina pigor, Maria Edzberg, Sara, Magdalena, Stina och Margreta, så är min ödmiuka begiäran, Eders grefl: Excellence, täktas gunstigst låta försee berörda sadelmakare och pigor med behörigt Resepass.
Stockholm d.9 April 1724.
And: Koskull
Till hans grefl: Excell:ce Riksråd, fältmarsk: och öfwerståthållare Gr: Taube.
 
[på baksidan]
Maria Edzberg, Stinna Gummunsdotter, Margareta Olufsdotter, Sara Walman, Magdalena Nilsdotter.
 
Källa: http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildregistrering/passregister/redigera. aspx?bild=f1ab9_0056.jpg och bilden därefter.
 
Sebastian Schmitt och Sara Wallman får barn 1726-08-21 i Äspinge (M) och det kan ju vara på denna resa de träffades och tycke uppstod.
Niklas Hertzman

2015-09-27, 10:01
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Petter Schmidt är född 1754 9/3 i Vittskövle, liksom flera (alla?) av Tobias Schmidts barn.

2015-09-27, 12:46
Svar #28

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Tack för informationen. Det förefaller mycket rimligt att Herman, Johan och Sebastian var bröder. Anders, det vore intressant att få reda på vilka syskon Petter hade.

2015-09-27, 21:18
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Leif,
 
Jag vet inte om det är en fullständig lista på syskonen, men Petters helsyster Elna Christina är född 1755 8/9 (blev gift med muraren Gustav Andreas Kierkner, död 1828 i Billinge); samt halvsyskonen Herman 1761 21/10, Arvid 1763 1/9 och Elsa Margareta 1767 9/6, alla i Vittskövle.  
 
Petter Schmidts mor hette Elisabet Persdotter Åström (död 1759 30/5 i Vittskövle). Halvsyskonens mor är Kersti Oppman (död 1805 20/10, bouppteckning ska finnas), som efter Tobias död gifte om sig med skräddaren Magnus Bergsten.
 
Detta är delvis andrahandsuppgifter och måste kontrolleras i originalkällor.

2015-09-27, 21:21
Svar #30

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag har nu själv hittat namnen på Tobias Schmidts barn i bouppteckningen: Petter 16 år, Ellna Christina 14, Anna Catharina 13, Herman 9 och Else Greta 3 år.
 
Som framgår missade jag ditt inlägg Anders medan jag skrev mitt eget... Anna Catharina var född 1757-03-17 i Vittskövle.
 
(Meddelandet ändrat av ten 2015-09-27 21:24)
 
(Meddelandet ändrat av ten 2015-09-27 22:20)

2015-09-27, 22:38
Svar #31

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Tobias Schmidt gifte om sig med Kirsti Oppman 1760-04-25 i Vittskövle. [Vittskövle CI:2 (1742-1823), s.433]

2015-09-28, 00:19
Svar #32

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I Vittskövle gifte sig 1776-02-09 en Anna Rosina Schmidt med Jöran Böörs. [Vittskövle CI:2 (1742-1823), s.442]. Hon torde tillhöra sadelmakarsläkten Schmidt - men hur?

2015-09-28, 10:41
Svar #33

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Sadelmakargesällen Peter Smitt gifter sig 1778-11-25 i Östra Sönnarslöv med pigan Hanna Svensdotter [Östra Sönnarslöv CI:2 (1774-1800), s.150].

2015-09-28, 11:02
Svar #34

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hanna Sörensdotter ska det nog vara.

2015-09-29, 00:05
Svar #35

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Peter Smitts änka, Hanna Sörensdotter, återfinns 1816 i Skepparslöv hos sin son Tobias Smitt (d.y.), tillsammans med dennes dotter, Mariana, från sitt första äktenskap med Anna Christina Hagelström, och med hans andra hustru Elna Pärsdotter och deras gemensamme son, Petter.
 
På samma ställe bor Elnas son från hennes första äktenskap, tillika med hennes föräldrar [Skepparslöv AI:1 (1810-1817) s. 263]:
 

2019-04-30, 19:25
Svar #36

Utloggad Thomas Oest

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-04-18, 11:43
    • Visa profil
Hej, Robert. Vad är din ingång till Hans Schmidt?

Jag kan tänka mig att det är min anfader från Gräfsnäs. Han verkat ha varit inblandad i flera kyrkoarbeten, även Tyska kyrkan i Göteborg.

2021-06-07, 12:17
Svar #37

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej!

Har någon stött på tullskrivare Tobias Smitt gm Elisabeth Petersdotter Wåghals i Uddevalla?

Tobias vistas under 1730-talet som tullbesökare i Göteborg för att sedan hamna i Uddevalla. Hans dödsnotis finns i Uddevalla 1763. Var tar sedan änkan vägen? Eller är han redan änkling? Parets bakgrund sökes.

De har en dotter Maria Catharina (Christina) Smitt född 1742 i Uddevalla som 1765 i Uddevalla blir gift med trädgårdsmästaren och änklingen i Gamlestaden Didrik Jansson (Johansson). En dotter Margaretha Elisabeth föds 1766 i Göteborgs Hospitalsförsamling, men sedan flyttar paret till okänd ort (men säkerligen i eller nära Göteborg) och där föds sonen Tobias Jansson 1768-05-28, senare skeppare i Onsala.

Alla infallsvinklar uppskattas.

Mvh

Paul Bergström
Ystad


2021-06-07, 14:19
Svar #38

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I Äldre centrala tullarkiv hos Riksarkivet finns i de personella berättelserna för Uddevalla 1748 uppsyningsmannen Tobias Smitt. Där finns bl.a. uppgiften att han är 42? år, född i Kungälv, antagen 1730 och har 5 personer i hushållet.

Äldre centrala tullarkiv, E 3 Personella berättelser, SE/RA/4110/4110.03/01/3/3/1 (1748), bildid: A0070767_00159

2021-06-07, 14:30
Svar #39

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt bouppteckning i Uddevalla efter snickaren Jacob Larssons hustru Ingeborg 1742 och Jacob själv 1744 är hans styvbarn tullskrivaren Tobias Smitt och borgaren Erik Sundberg (Uddevalla RR FIIa:1, f. 585v och 632v; https://app.arkivdigital.se/aid/v65999.b595.s586 och https://app.arkivdigital.se/aid/v65999.b642.s633). Tobias och Erik bör då vara barn till Ingeborg i tidigare gifte.

Ingeborg kallas Jonsdotter i sin egen bouppteckning och Larsdotter i Jacobs.

En enrolleringsbåtsman Jacob Larsson gifter sig i Uddevalla den 7/4 1717 med hustru Ingeborg Jonsdotter (Uddevalla C:1, f. 201v; https://app.arkivdigital.se/aid/v2233.b180.s202). Att Ingeborg kallas hustru måste betyda att hon varit gift tidigare.

När Tobias dör den 23/4 1763 är han 56 år enligt dödboken (Uddevalla C:4, f. 333v; https://app.arkivdigital.se/aid/v2239.b340.s334). Om det stämmer bör han vara född omkring 1707. Och den 21/12 1707 döps en Tobias i Kungälv (Kungälv C:1, s. 94; https://app.arkivdigital.se/aid/v2012.b52.s95). Fadern är den saxiske fången Hans Jörgen Smit och modern Ingeborg Jonsdotter.

Jag påstår inte att detta är rätt personer, men det kan ju vara värt att titta lite närmare på...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-06-07, 14:45
Svar #40

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej!

Det verkar absolut vara något att kika närmare på. Stort tack!

Återstår vad som händer med dottern Maria Catharina under åren 1766 (då dottern föds i Gamlestaden) tills 1800 då maken Didrik Jansson dör i Onsala. En son Tobias ska ha fötts någonstans 1768. Själv dör hon 1803 i Onsala.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna