ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schilström  (läst 3167 gånger)

2000-07-19, 23:24
läst 3167 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Jag söker uppgifter och upplysning och alla personer som heter/hette Schilström. Stavningen varierar mellan Sch och Sk, men samtliga med namnet torde vara av samma ursprung.
Jag vet att det finns många med namnet i Västmanland, men det bör finnas personer av samma släkt på andra platser i Sverige.
 
// Mvh Jan Hultberg

2003-07-13, 23:51
Svar #1

Utloggad Staffan Hesselbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 919
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:29
    • Visa profil
Hej Jan,
Känner till några Schilström/Skillströmare här i Surahammar. Tror att alla stavade likadant.
Bo Sture Schilström f.16/10 1947 i Surahammar,
Nils-Olof Nille Schilström f.22/11 1943 i Surahammar, Nils-Olof och Bo är bröder. Nisl-Olof bor numera i Södertälje.
Sen har vi Olov Schilström f.???? och
Lars Schilström f.22/7 1914 i Surahammar, d.26/1 1998 i Västerås.Tror också att dessa bägge Schilströmmare är släkt. Sen har Bo Schilström två barn och Nils-Olof har också barn, hur många vet jag ej.
Hälsningar
Staffan Hesselbäck
Surahammar

2003-07-16, 21:32
Svar #2

Utloggad Staffan Hesselbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 919
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 11:29
    • Visa profil
Hej igen Jan,
har hittat några Schilströmmare till.
Gerda Viktoria Schilström,f.13/7 1894 gift med
Viktor Emanuel Schilström, f.21/10 1897 i Skultuna, d.25/4 1952. Viktor Emanuel flyttad ned till Sura 1915, före det så hade han flyttat med sina föräldrar från Skultuna till Lisjö utanför Sura.
 
Anna Amalia Schilström, f.23/5 1885 i Fellingsbro gift med  
Skogsarbetare Frans Axel Schilström.  
Tyvärr så har jag inte Frans Axels födelsenummer.
Paret bodde i Lisjö
Det var allt för den här gången.
Hälsningar
Staffan

2003-09-15, 19:55
Svar #3

Monica Johansson

Schillström. Jag vill bidra med en arbetare Schillström, Carl Alfred, född 23/8 1875 i Kloster, Sörmland. Hans hustru hette Anna Sofia Svensson och var född 15/6 1883 i Vestermo, Sörmland (hon är min farfarfars systerdotter). Släktskapet är avlägset - men jag har försökt följa upp min farfarsfars syskon och deras ättlingar. Carl Alfred själv har jag inte följt tillbaka i tiden, utan jag skriver om de barn han fick i sitt äktenskap (och hoppas att någon skall känna igen sig) Alla heter Schillström som barn:
1) Lilly Alfrida, f. 18/3 1898 i Fors fsl, Sö
2) Carl Johan, f. 24/3 1900 i Fors fsl, Sö.  
3) Alfred Fabian, f. 18/11 1904 i St. Malm (Katrineholm), Sö.
4) Anna Elisabeth, f. 8/12 1907 i Kloster, Sö
5) Sven Alvar, f. 16/2 1909 i L:a Mellösa, Sö
6) Ester Marit Sofia, f. 23/10 1911 i Västerås Domkyrko.
7) Gustaf Arnold, f. 10/7 1915 i Kloster, Sö
8) Ella Frideborg, f. 28/3 1919 i Koster, Sö
 
Nu återgår jag till siffrorna ovan om vad jag vet:
 
1) Lilly Alfrida gifte sig 1/6 1918 med Ruben Vilhelm LINDKVIST, f 15/10 eller 11 i Eskilstuna.
2) Carl Johan är inte följd efter 1930. Då var han kåferiarbetare i Eskilstuna
3) Alfred Fabian flyttar till Katarina i Sthlm den 4/11 1925.
4) Anna Elis. bor 1970 på Luxg. 4, 4 tr, med namnet Schillström-Johansson. Hon är änka 17/4 1963. Hon avlider 19/12 1989 i Essinge fsl.
5) Sven Alvar avlider den 14/5 1997 i Sthlm. Han har en son som heter Per Olof, som är född 1956 (1970)
7) Gustaf Arnold avled 11/11 1990. Bodde 1970 på Maria Prästgårdsgata 1D, 1 tr, i Stockholm
 
Om barnen som jag har satt nr 6 och 8 har jag inte mycket vetskap. De var så små när deras mamma dog i tbc 1923. Storasyster Lilly tog hand om småsystrarna Ester och Ella och de fanns fortfarande skrivna hos henne 1930 (då i Eskilstuna, AIIC:19, s 1432).
 
Fadern till dessa barn flyttade varje år mellan 1900-1920 mellan församlingarna Fors, Kloster, Eskilstuna, L:a Mellösa m fl.
Som ni ser har jag bara följt upp dessa familjer i registret över 1970 år mantal och dödsregistret 1950-1999.
 
Är det någon Schillström eller någon på mammasidan som känner igen sig? Jag har ingen emailadress f.n. Men jag hoppas på svar här på Anbytarforum.
Hej! Monica Johansson

2003-10-02, 17:36
Svar #4

gabriel donner

Söker upplysningar om Elisabeth Schilström som var gift med Anders Ersson Westbeck.
So9nen var den berömda prosten Sacharias Westbeck 1696-1765.

2004-02-25, 17:55
Svar #5

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Hej!
 
Känner någon till Johanna Wilhelmina Schilström
f. 1857 i jan, V. Skedvi i Västmanland. Hon gifte sig med Axel Alfred Hesselbäck f. 1857, Sura.
Nu undrar jag om de fick en son med namnet Carl
Axel 1901-02.
Johanna Wilhelminas föräldrar hette Hans Schil-
ström och Johanna Fredrika Larsdotter.
 
Mvh Louise

2004-02-25, 18:07
Svar #6

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Louise, det här är de uppgifter jag har om familjen.
****************
Johanna Wilhelmina Schilström född 20/1 1857 Alvestaboda gård, V. Skedvi (U), död 1902 Säterbo (U)
Gift med
Lantarbetare Axel Fredrik Hesselbäck född 21/12 1857 Rytterne (U), död 1948 Bro (U)
barn:
Amanda Fredrica Hesselbäck född 1883 Sura (U), död 1887 Säterbo (U)
Elin Wilhelmina Hesselbäck född 1884 Säterbo (U)  
Gustaf Emil Hesselbäck född 1886 Säterbo (U). Polis. Bodde i Sala (U).
Elsa Erika Hesselbäck född 1888 Säterbo (U)
Nanny Elisabeth Hesselbäck född 1892 Malma (U)
Gerda Matilda Hesselbäck född 23/11 1893 Malma (U)
Hanna Lovisa Hesselbäck född 1895 Malma (U)
Emma Hesselbäck född 1900 Säterbo (U)
Erik Gustaf Hesselbäck född 14/3 1907 Bro (U)
 
//Mvh Jan Hultberg

2004-02-25, 21:13
Svar #7

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Tack Jan för ditt snabba svar. Jag trodde att jag var på rätt spår men det visade sig att så inte var fallet. Jag har problem med att hitta föräldrarna till Carl Axel Hesselbäck f. 1900-02.
Jag får skicka ut en efterlysning på honom.
 
Mvh Louise

2004-03-08, 18:07
Svar #8

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Hej Jan, jag var nog inte så tokigt ute i alla fall när jag letade efter Carl Axel Hesselbäck i fam. Hesselbäck/Schilström. Dottern Elin Wilhelmina f. 1884 i Säterbo kan vara modern till C.A. Han var född med fader okänd av en mor med namnet Elin Hesselbäck. Hon förblev ogift men fick fler barn efter C.A. Efter vad jag fått veta levde hon 1945. Den enda Elin Hesselbäck som, vad jag förstår, kan komma ifråga är Axel och Johannas dotter. Har du en aning om detta är möjligt?
Mvh Louise

2004-03-09, 18:15
Svar #9

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Louise. I födelseboken borde uppgifter om Carl Axels moder finnas med namn och födelseuppgifter, eller? Jag har inga andra uppgifter om Elin än dem jag presenterat.  
Om du hittar några ytterligare uppgifter så är jag intresserad av att ta del av dem eftersom Schilström/Hesselbäck finns med som en sidogren på mitt anträd.
 
//Mvh

2004-03-09, 18:26
Svar #10

Utloggad Louise Hässelbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 09:05
    • Visa profil
Hej Jan, problemet är att jag inte vet vilken församling jag ska söka i. Jag har ingen aning om var Carl Axel är född, jag hoppades därför att du kanske visste om hon flyttade ut från sin hemförsamling under första åren på 1900-talet.
 
Mvh Louise

2004-06-04, 16:37
Svar #11

Sarah Schillström

Till Monica Johansson:
 
Sven Alvar fick även en son och en dotter med Karin Setterling. Sonen heter Sven Ove Schillström, född 16/8 1944 och är min pappa.
Dottern heter Solveigh Lindberg som gift och de har två barn , Patrik och Kristina.
Min pappa är alltså halvbror till Per Olof född 1956.  
Sven Ove (eller Ove som han kallas) har tre döttrar, Fanny, Maria och så jag, Sarah. Han är gift med Eivor, född Lundahl.
 
kanske inte lika spännande som äldre information men det kanske är intressant att veta ändå.
 
mvh Sarah

2004-06-04, 16:46
Svar #12

Sarah Schillström

Till Monica Johansson.
 
Datumet för Arnolds död är fel, han gick bort förra året, efter att ha varit den sista kvar av de syskonen.

2004-06-05, 11:33
Svar #13

Monica Johansson

Hej Sarah!
Som jag skrev förra hösten var mitt syfte att följa min farfarsfars syskon. De var 7 syskon som nådde vuxen ålder och endast en syster stannade på födelseorten. Därför är det mycket roligt att ha nått ut med efterlysningen.
Sambandet går via din farfars mors-sida (inte Schillströms). Sven Alvars mormor och min farfarsfar var syskon. I generationsleden tillhör din far och jag samma generation.
Jag kan sända en sammanställning om du mailar. Klicka på namnet ovan.
Mvh, Monica

2004-06-05, 17:42
Svar #14

Monica Johansson

Hej igen Sarah!
Jag försökte redan igår kväll emaila dig med den adress som finns under ditt namn. Emailen kom i retur. Nu har jag fått ett email där brandväggen säger stopp - och då lyder jag (varför ska jag ha en brandvägg annars). Det är första gången det har hänt mig. Och jag vet förstås inte om det var du som försökte kontakta mig. Var det det - så försök från någon annan (inte hotmail) uppkoppling. Hoppas att vi inte mister kontakten!
Hej! Monica

2004-06-13, 19:27
Svar #15

Monica Johansson

Ja, Sarah! Det var det det!
Monica

2007-04-23, 14:11
Svar #16

Jannice Arvidsson

Hej!
 
Louise Hesselbäck och Jan Hultgren:
 
Jag har också Schilström(Hesselbäck på min sida.
 
Elin Wilhelmina var min farfars mormor :-)
 
 
Det jag undrar över nu är var uppgifterna om att Axel ska ha hetat Frderik kommer ifrån? För jag har hittat honom som Axel Alfred i Säterbo
HFL 1886-1891, men sen är han spårlöst försvunnen. Så jag tänkte att om du hittat honom som Axel Fredrik så kanske dom skrivit fel i HFL där jag hittade honom.
 
Dessutom har jag ett annat födelsedatum på honom, nämligen 2:a december istället för 21:a.
 
Tacksam för svar och mer info om våra släktingar!

2007-04-23, 19:15
Svar #17

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Jannice. Du har rätt om Axel, fingrarna slant förmodligen då hans namn skrevs. Källan till nedanstående uppgifter är Roland Jargården.
 
Hur knyts du samman med dem?
 
Hesselbäck, Axel Alfred. Lantarbetare. Född 1857-12-21 i Hässelby, Rytterne (U). Död 1948 i Bro (U).  
Axel Alfred var son till en indelt soldat vid Västmanlands regemente och född vid Hässelby, fågelvägen ca 3 km norr om kyrkan i Rytterne socken. Vissa uppgifter, bl.a. husförhör i Malma, Björskog och Säterbo socknar gör gällande att Axel var född i Sura socken men det är alltså felaktigt. Han föddes som nummer sju i en syskonskara på nio barn, alla pojkar och av hela den stora barnaskaran var det bara två som avled före vuxen ålder.  
År 1873, vid 17 års ålder, flyttade han från föräldrahemmet och till godset Fiholm i födelseförsamlingen där han tjänade som dräng hos grefven Ridderstolpe. Där blev han emellertid bara ett år, för redan år 1874 flyttade han till Sura församling.  
I husförhörslängden är också noterat att Axel Alfred var värnpliktig och att han vid minst ett tillfälle fått utbildning för detta.  
Den 27 oktober 1883, vid 27 års ålder, gifte han sig med torpardottern Johanna Wilhelmina Schilström från Västra Skedvi socken och som i barndomen flyttat med sina föräldrar till Sura socken. Axel hade då redan blivit far, i och med att deras första barn föddes redan i juni detta år. Med tiden fick Axel Alfred och Johanna Wilhelmina tillsammans nio barn, varav åtta överlevde till vuxen ålder.  
Axel var glad i att flytta från det ena stället till det andra. Förmodligen i hopp att få det bättre, men så blev det aldrig. Med åren blev det en hel del flyttningar och de som gått att kartlägga är nedanstående:  
På hösten 1883, eller våren 1884, flyttade man till Reutersbergs gård i Säterbo socken.  
Någon gång under åren 1886-87 har man bott i Björskogs socken, men det är okänt på vilken plats, mycket talar dock för att det var på V. Eknö gård.  
År 1887 bar det av tillbaka till Reutersbergs gård i Säterbo socken där Axel Alfred var titulerad som statdräng.  
Den 20 oktober 1888 flyttade man (flyttattest nummer 94) emellertid igen och nu tillbaka till Björskog där det är konstaterat att Axel var statdräng på V. Eknö gård. Familjen bestod då av föräldrarna, och tre barn varav det yngsta barnet bara var tre månader.  
Redan efter ett år, den 17 oktober 1889, gick flyttlasset (flyttattest nr 43) till Kung Karls, men det är inte efterforskat var i denna socken man bodde.  
Den 13 november 1890 bröt man upp igen och flyttade till Götlunda socken och Högby gård, Krämplinge rote där Axel titulerades som statdräng.  
Från Götlunda socken kom man den 11 november 1891 till Malma socken i Västmanlands län. Axel Alfred jobbade där som ladugårdskarl på Åsby gård och där lyckades han hålla sig kvar i hela 4 år.  
Den 15 november år 1895 flyttade han nämligen med hela familjen tillbaka till Reutersbergs gård i Säterbo socken, även denna gång som ladugårdskarl. (Gården ägdes vid denna tid av greve Charles E. Piper och arrenderades av en man vid namn Erik Andersson).  
År 1902 blev Axel änkling då Johanna Wilhelmina avled, troligen av brusten blindtarm. Han anställde då en hushållerska, men det var en dålig sådan. Hon kunde inte sköta ett hushåll, så barnen blev smutsiga, trasiga lusiga och skorviga. Hushållerskan fick sparken och han gifte då om sig med en kvinna vid namn Hilda. Den nya hustrun var lite missbildad i munnen så hon hade svårt med fast föda. Dessutom hade hon redan en liten pojke så hon tog sig an Axel och hans barn för att få ett hem till sig själv och sin lille son. I det äktenskapet föddes sedan ytterligare fem barn. Sammanlagt var alltså Axel Alfred far till 14 barn.  
Hilda var mycket duktig, och på kort tid fick hon ordning på hemmet. Barnen blev hela och rena och fosterbarnen älskade och högaktade henne. Hilda både stickade och virkade en hel del och hon tyckte också om att läsa, vilket hon gjorde samtidigt. Dessutom gick hon i ladugården och mjölkade. Hon födde 5 barn samt hade ett antal missfall. Sammanlagt fostrade hon alltså 10 barn, plus 2 av Axels barnbarn.  
På den tiden var det inte särskilt vanligt att fäderna deltog i barnens uppfostran, men Axel var i alla fall lite av ett undantag han var nämligen duktig med att få barnen att somna då de kinkade och skrek. Då tog han upp dem i sitt knä och gungade dem samtidigt som han sjöng en sövande melodi.  
Livet i hemmet var fattigt; man levde mest på sill, potatis och rågmjölsgröt med sirapsvatten. Som mellanmål var det oftast cikoriakaffe med rågbröd. Till jul och midsommar kunde de få två vetebrödsskivor var och då var det verkligen helg.  
Axel var en typisk representant för den tidens fattigfolk. Han var ladugårdskarl och, som tidigare sagts, likt så många andra av lantarbetarna vid den här tiden, pigg på att flytta runt mellan gårdarna i tron att det skulle bli bättre. Därför flyttade han omkring 1904 till Kolsva där han var ladugårdskarl vid Herrgården, men det var en av de sista flyttningarna. Hilda hade nämligen insett att ju mer man flyttade ju sämre blev det hela tiden. Därför satte hon stopp genom att förklara för Axel att han mycket gärna fick flytta, men att hon och barnen skulle bo kvar. Då gav han med sig och de stannade.  
Hilda avled redan år 1918, relativt ung, hon bör ha varit i 40-årsåldern då. Troligtvis avled hon i någon febersjukdom. Axel flyttade då in på fattighemmet med sin två år gamle son Bertil (sedermera poliskommissarie i Stockholm), medan de andra fyra sannolikt måste ha varit utplacerade någon annanstans. Dessutom fick han troligen hjälp av dottern Nanny under en tid innan hon gifte sig 1922.  
Axel var glad, pigg och stark. Han hade tjockt svart hår ända till 85 års ålder och så rask i benen att inget av hans barn kunde gå ikapp med honom då han var 80 år. Då hans dotter Nanny fyllde 50 år var det en vacker sommardag. Man hade fest i en liten stuga i en skogsbacke där Nanny bodde med man och två barn. På festen fanns även en man med dragspel så det blev dans utomhus. Axel dansade då, vid 85 års ålder, trestegsvals med Nanny bland stubbar och sten så att barren yrde om fötterna. Vid 90 års ålder avled han och ligger begravd på Bro kyrkogård.  
   
KÄLLFÖRTECKNING  
HF-längd, Rytterne 1851-60, sid. 189  
HF-längd, Rytterne 1861-70, sid. 186  
HF-längd, Rytterne 1871-80, sid. 108, 189  
HF-längd Säterbo 1882-91, sid. 93  
HF-längd Malma 1886-95, sid 357  
HF-längd, Björskog 1881-90, sid 84  
HF-längd, Götlunda 1886-90, vol. a, sid 53  
HF-längd Säterbo 1892-96, sid 95  
Roland Jargården
 
//Mvh Jan Hultberg

2018-09-27, 15:52
Svar #18

Utloggad Maria schillström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 10:46
    • Visa profil
[
Hej
Jag är syster till Sarah och skulle gärna vilja ha en sammanställning

Har gått ett par år nu

Men hoppas ni ff är inne här

Vänligen

Maria



quote author=Monica Johansson link=topic=74008.msg1034307#msg1034307 date=1086428031]
Hej Sarah!
Som jag skrev förra hösten var mitt syfte att följa min farfarsfars syskon. De var 7 syskon som nådde vuxen ålder och endast en syster stannade på födelseorten. Därför är det mycket roligt att ha nått ut med efterlysningen.
Sambandet går via din farfars mors-sida (inte Schillströms). Sven Alvars mormor och min farfarsfar var syskon. I generationsleden tillhör din far och jag samma generation.
Jag kan sända en sammanställning om du mailar. Klicka på namnet ovan.
Mvh, Monica
[/quote]

2020-12-16, 21:31
Svar #19

Utloggad Maria schillström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 10:46
    • Visa profil
Hej
Har inte varit så aktiv

Dessvärre vet jag inte vart jag ska trycka för att skicka dig ett Mail
Men om du kan Maila mig direkt?

Mariaschillstrom@hotmail.com

Vänligen

Maria

2020-12-16, 22:47
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Maria, om du vill skicka ett meddelande till någon så klicka på personens namn och sedan på Skicka PM.

2020-12-17, 10:45
Svar #21

Utloggad Maria schillström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 10:46
    • Visa profil
Har försökt
Men går kanske bara på dator och inte mobil 🤔

2020-12-17, 10:47
Svar #22

Utloggad Maria schillström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 10:46
    • Visa profil
Hej
Till dig går det men inte Monica

Vi får se om hon svarar

Vänligen
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna