ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schenbom  (läst 1032 gånger)

1999-05-12, 10:39
läst 1032 gånger

Morgan Svensson

Jag undrar om någon har träffat på namnet Schenbom
Jag har en gränsridare född i Trankil, Värmland
1747 och hans ättlingar i V:a Fågelvik, som upphör runt senaste sekelskiftet. Kanske det finns flera grenar?

2000-11-06, 13:25
Svar #1

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej
Jag har också träffat på namnet Schenbom eftersom jag forskar på V Fågelvik. Namnet Schenbom finns inte kvar i Fågelvik med omnejd, såvitt jag vet beror det på att det inte blev någon son utan bara döttrar. Åtminstone en av döttrar gifte sig och fick barn. Tyvärr sitter jag inte hemma och skriver det här så jag skriver ur minnet. Dottern hette Anna Maria och gifte sig med en tullare som hette Kylander (eller möjligen Kullander). Är det de ättlingarna som du har? Jag återkommer gärna med mer exakta data om du är intresserad.
Mvh Ulla

2000-11-06, 15:53
Svar #2

Morgan Svensson

Hej Ulla!
Trevligt att träffa någon mer som forskar på V:a Fågelvik. Min morfar var född i V:a Boda. Jag har många namn från denna socken, främst från V:a och Ö:a Boda samt Låssbyn. Betr.Schenbom är jag intresserad av ursprunget.Den äldsta uppgiften jag har är gränsridaren Karl Schenbom född 1747 i Trankil död 1810 i V:a Boda, V:a Fågelvik. Det lär finnas en bouppteckning efter honom på landsarkivet från 1811 som jag inte tagit del av än. Vet du något längre tillbaka? Denne Karl var gift med Maria Engelbrektsdotter som tillsammans fick 5 barn, 4 flickor och en pojke. Den äldsta flickan Anna Maria (Anna-Märta i vissa uppgifter) gifte sig som du antyder med sergeanten och fältväbeln Jonas Kullander, född i Stavnäs och senare  bosatt i V:a Fågelvik. Den yngsta Maria-Lisa född 1796 blev sedemera min morfars mor. Via sonen Olof försvann namnet 1914 när Olofs son Zakarias dör ogift. Dottern Sara född 1785 har jag inte forskat på. Jag vet bara att hon gifte sig med Sven Andersson född 1802. Vet du om ev. barn? Dtr. Helenas öden vet jag däremot en del om.
Hör av dig med fler uppgifter.

2000-11-06, 18:35
Svar #3

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Morgan!
Håller med - det är alltid trevligt att få kontakt med någon som forskar i samma socken. Eftersom det nu handlar om en socken så lägger jag mitt svar under Landskap: Värmland: Västra Fågelvik så snart jag har fått ihop vad jag har om Schenbom.
Mvh Ulla

2023-02-11, 10:26
Svar #4

Utloggad Jill Arveteg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 22:41
    • Visa profil
Hej jag har en Greta Schenbom som får en son Jan med en bokhållare Jonas Törnqvist på Stenfors Bruk Kopparberg den 26 November 1771 hon bor i Hellsjön. Vet du något om dem?
Jonas bytte senare sitt namn till Carl Johan  Törnqvist och blev Riksdagsman för Södertälje
Mvh
Jill Arveteg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna