ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scharin  (läst 1363 gånger)

2011-04-17, 22:13
läst 1363 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Hur är kunskaperna där ute om Scharin?
 
Enligt bouppteckningen efter borgmästaren i Östhammar Petter Bergdahl, död 1759, gift med min släkting Maria Frumerie, fanns förutom änkan en efterlevande, en dotter Maria G. (eller möjligen O.) Scharin.
 
Maria Frumeries systerdotterson Petter Bergström, 1740-1824, fil jubeldr, advokatfiskal i tullverket och registrator i Utrikesdepartementet, var gift 1775 med Johanna Maria Scharin, född 1746, död 1835.
 
Vid ett telefonsamtal på 90-talet med en då levande, nu dock dessvärre avliden, ättling till det sistnämnda paret fick jag uppgiften att paret var sysslingar med varandra, och förmodligen är det från detta samtal jag också har namnet Johan Scharin på Johanna Marias far.
 
Sammantaget tyder det förstås på att det är rätt kopplingar jag har hittat på olika håll och nu verkar kunna pussla ihop i form av att Maria Frumeries och Petter Bergdahls dotter var gift Scharin och mor till Johanna Maria.
 
Om det stämmer skulle det göra en stor befintlig väl känd gren av Pemer/Frumerie-trädet till dubbelättlingar, och Petter Bergströms och Johanna Maria Scharins dotter Eva Albertina var dessutom gift med kusinen Johan Jacob Bergström, så grenen från dem skulle gå och bli tredubbla ättlingar. Bland annat den klart största nu levande kvarvarande grenen av släkten Bergström från Sala, som man märkligt nog hade tappat kontakten med och hade utelämnat vid alla släktens publiceringar i Svenska Släktkalendern under 1900-talet.
 
När jag nu ska börja försöka hitta ingångar till att bringa reda i detta och kontrollera filiationerna inställer sig förstås frågan: Är det någon som är insatt kring dessa familjer och kan hjälpa mig med fakta här?

2011-04-18, 18:44
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ordnade själv nöjaktiga svar på frågorna, att kontrollera det följande i kyrkoböcker blir en ren formsak.
 
En koll av Petter Bergströms egen biografi Svenskt Biografiskt Lexikon bekräftade att det redan där står tydligt angivet att han blev gift 1 maj 1775 med sin syssling Johanna Maria Scharin, f. 1746 (döpt 30 juli), ? 17 apr. 1835, dotter till prosten i Håtuna Johan Scharin.
 
Johan Scharins biografi i Uppsala stifts herdaminne bekräftar sedan hustruns härkomst: Gift med Maria Christina Bergdahl. Barn: En dotter, g. m. AdvokatFiscaln vid Tullverket Bergström.
 
Johanna Maria synes alltså vara enda barnet, liksom modern, men hade en gren ättlingar jag redan hade väl utredd i mina uppställningar, genom att de redan var ättlingar genom sin far. Fantastiskt.
 
Det är fascinerande hur länge jag har hållit på med det här utifrån förmåga, ork och kunskaper. Jag var aldrig på hugget med kyrkböcker från landet runt via kortbeställning till mitt bibliotek eller vidiolog-inköp och lyckades aldrig ens ta mig till Arninge innan sådant som Genline var ett faktum, för min del under sommaren 2006. Det var i princip då jag började släktforska på riktigt, känns det som!

2015-09-12, 22:06
Svar #2

Niklas Kant

Enligt Leksberg AI:8 p. 57 utflyttade landssekreteraren Jonas Scharin med hustru Ulrica von Lingen och barn 1748. Är det någon som vet var? Det märkliga är att två av sönerna inskrivs i Mariestads skola 1750 12/2, 16/9 och anges vara kommna från Leksberg1. 1753 2/5 inskrivs den yngsta sonen i Västerviks skola, då är redan fadern avliden och anges varit landssekreterare i Mariestad. Hustrun var död före 1775 10/42.
 
1. Mariestads högre allmänna läroverk DIb:1 p. 111
2. Göta Hovrätt - Adelns bouppteckningar EXIA:23 p. 1751

 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2015-09-12 22:13)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna