ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2013  (läst 4220 gånger)

2007-05-18, 16:07
läst 4220 gånger

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-05-19, 15:31
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3746
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 19:55
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
De är knappast syskon med tanke på att Catharinas far, Olof Svensson i Ede, avled 1782.
Det vill säga om Olof Skagerströms födelseår, 1789, stämmer.
 
Troligen är Olof däremot identisk med den Olof som var född 1789 1/10 i Myrhult, Skagershult, vilken finns med i min Skagershultbok utan vidare kända öden.
Han var son till Olof Olofsson, f 175(7) och Catharina Olofsdotter, f 175(0).
 
Det var många från Skagershult som flyttade till Nyköpingstrakten, så det är inte förvånande om flera av dem kallade sig Skagerström utan att vara släkt.
Ulf Berggren

2007-09-24, 08:04
Svar #2

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Skagerström i Vinnerstad och i Bärbo - har de något gemensamt förutom namnen?
Ja nu är jag tillbaka igen med Skagerström/Schagerström. I ovan inlägg hittade jag Skagerström på vår mors sida. Dessa i bl.a Bärbo(Egla Bruk).  
Nu snubblade jag över ytterligare en gren Schagerström/Skagerström (i Vinnerstad (E))på vår fars sida via ett giftermål med en Qvarfordt vilka jag jagar med ljus och lykta.
Dessa Skagerström har jag kunnat hitta med hjälp av er här på AF samt i fb, hfl etc.
 
Båda familjerna verkar röra sig i bruksorter men jag har inget fog att tro att någon av dessa är smeder. En brännarmästare (Bärbo) och sen mjölnare (Vinnerstad).  
 
Bärbo-grenen, om jag får kalla det så, har jag tidigare fått förklaring till att de har tagit namnet som under åren har stavats på olika sätt.
(Hette tidigare Olsson)
Vinnerstad-grenen hittar jag ingen annan förklaring till att de har hetat Schagerström/Skagerström i alla fall från tidigt 1700-tal (Anders Schagerström)
 
Är det någon som vet hur det förhåller sig?  
Kan Vinnerstads-grenen ha något med det som kallas ur-Schagerström med rötter i Värmland?
 
Hälsningar
Thomas

2007-09-24, 11:12
Svar #3

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 17:23
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej Thomas!
 
Om någon hade svaret på dina frågor hade de säkerligen redan skrivit i den här diskussionen. Vad var förklaringen till att Bärbo-grenen tagit namnet? Du skrev aldrig något om det.
 
Varför Anders Skagerström i Vinnerstad (och hans förmodade bror Johan) tog sig namnet går ju bara att spekulera i. Det är inte omöjligt att också dessa var från Skagershult eller från någon socken kring sjön Skagern.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-24, 13:20
Svar #4

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Vincent!
 
Någon enkel förklaring till varför Bärbogrenen tagit sig namnet Skagerström finns väl inte. Möjligen att det fanns många vid samma namn vid bruket så det var därför.
 
Det är möjligt att namnet är vanligare än vad jag har trott... Det som jag dock tycker är det festliga i detta fall är att jag har hittat namnet bland både min mor och fars anor.
Brännarmästaren vid Egla Bruk - Olof Skagerström är född i Myrhult-Skagershult 1789-10-01, är den första jag hittar i Bärbogrenen med detta efternamn.  
Fadern lär ha hetat Olof Olsson och var bonde och fjärdingsman. Så namnet har han inte fått av fadern.
 
Däremot den andra grenen som jag än bara har spårat till Vinnerstad, kan man ju - som du själv säger - bara spekulera i.  
 
Jag sökte dock i min frågeställning om denna gren har någon som helst koppling till den mer berömda Värmlandssläkten Schagerström.
 
Det är ju - trots allt ett dilemma när Vinnerstadsgrenen får sitt namn stavat både som Schager och Skager i kyrkoböckerna. Om jag inte minns helt fel så börjar dom som Schagerström (men jag kan ha fel - har inte tillgång till Genline nu)
 
Jag personligen tolkar det som om man vid enkel stavning helt enkelt visar med sitt namn varifrån man kommer.  
Det känns dock som om när stavningen blir lite mer komplicerad vill man lyfta fram namnet - som ett släktnamn och inte som en hänvisning varifrån man var bördig. Eftersom det i båda dessa fall är en salig blandning så vete...
 
Min mormor sa dock alltid att Schagerström härstammade från en fin familj - vilket inte är riktigt sant. Den grenen är ju bevisligen en Skagerström (Bärbo/Skagershult) som under åren - ända in i vår tid - blivit Schagerström.
 
Vinnerstadsgrenen vet jag som sagt inte ett smack om förutom att de flesta männen från 1700-talets början och framåt varit mjölnare och rört sig kring de många brukssamhällerna i bl.a. Östergötland.
 
Namnet som sådant får väl många att spekulera i bl.a. Skagershult - en ort som inte är så lätt att forska i eftersom det mesta i kyrkoböcker är borta. Så frågan är om jag någonsin får klarhet i vilka dessa Schage/Skage-rström från Vinnerstad var?
 
Hälsningar
Thomas

2007-09-24, 17:19
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 17:23
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hej igen Thomas!
 
Tror inte namnet är så vidare värst vanligt men det fanns ju uppenbarligen flera skilda släkter som antog det. Verkar ju inte som att de har något inbördes släktskap med varandra. Tror inte man kan dra några slutsatser utifrån stavningen, inte minst eftersom den sällan var konsekvent förr i tiden.
 
Tror faktiskt det går att komma vidare på Vinnerstad-släkten också men det låter sig inte göras så enkelt. Det vore ju bra att hitta var Anders Skagerströms sannolika bror Johan var bosatt, utöver namnet är det det enda ledtråden som finns i nuläget. Han är dopvittne i Vinnerstad 1755.
 
Skagershult är ju inte det enda alternativet utan även Skagern som jag skrev vilket är en ganska betydande sjö.
 
Härstammar du möjligen från Anders Skagerströms sonson Johan (född 1796)? Har du några uppgifter om anorna till hans hustru Maria Lovisa Qvarfordt får du gärna dela med dig av dessa. Kanske kan jag bidra med något där.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-24, 18:46
Svar #6

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Vincent!
 
Jag har skickat dig lite uppgifter på Qvarfordt. DET har jag gott om.
Att komma vidare på Vinnerstad verkar vara svårt eftersom jag inte hittar några hfl för tiden.
Vet inte om det är knas på min uppkoppling mot Genline eller vad det nu är.
 
Hoppas att vi båda (?) kan få fortsatt hjälp.
 
Hälsningar
Thomas

2007-09-24, 20:05
Svar #7

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Thomas!
 
Jag har också Schagerström/Skagerström i släkten. Båda stavningarna förekommer. De är troligen inte alls släkt med Schagerström från Värmland och inte heller med dina Schagerström.  
Den förste av mina anor med namnet föddes som  Anders (Jonsson?) i Skagershult 1774.
Frågetecken för Jonsson eftersom det inte är 100% säkert att föräldrarna var Jonas Andersson och Lisa Andersdotter i Kvarntorp, Skagershult.
Min ana bytte namn när han blev smed i Enköping.
 
Hälsningar
Marianne K

2007-09-24, 20:41
Svar #8

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej Marianne!
Jag tror nog inte heller att denna gren (Vinnerstad)har med Värmland att göra.  
Det som dock gör det så kittlande är att de från 1700-talet har stavat sitt namn Schagerström.  
Den anan jag har från Skagershult stavade Skagerström men det under under 1900-talet har blivit Schagerström.
Tittar man på GID:409.12.13200,fb Vinnerstad 1755, längst ner på högra sidan ser man födseln av Anders Schagerströms dotter Anna Chatarina. Som vittne är troligen (?) Anders bror Johan Schagerström med.  
Här är det i alla fall två med samma stavning.
Tyvärr hittar jag inga hfl för denna tid så det är svårt att spåra familjerna längre tillbaka.  
Vid Anders och Johan verkar det, i alla fall nu, ta stopp.
 
Hälsningar
Thomas

2007-09-28, 14:53
Svar #9

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Information ang Anders och Johan Skagerström finns under Vinnerstad (E).
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-09-29, 20:54
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3746
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 19:55
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Thomas!
 
Förklaringen till varför brännmästaren tog namnet Skagerström är enkel. Han tog liksom de flesta släktnamn från den plats han kom ifrån, alltså Skagershult. Att han valde att ta sig ett namn var troligen för att han hade blivit brännmästare.
 
Men jag vill påpeka att det inte är klarlagt att han är son till Olof Olofsson i Myrhult. Det är troligen så, byggt på att det uppgivna födelsedatumet var nästan rätt och att den sonen inte blir kvar i Skagershult.
Men om du inte hittat något handfastare bevis sedan i maj är det fortfarande bara en trolig uppgift.
Ulf Berggren

2007-09-29, 22:29
Svar #11

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Ulf!
 
Ursäkta - borde ha klarlagt detta med fadern
eftersom uppgifterna bygger på det du skrev i maj.
 
Hälsningar
Thomas

2009-08-19, 14:51
Svar #12

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 22:49
    • Visa profil
Magnus Schagerström, mantalskommissarie, död 1769 i Lyrestad, är förmodligen densamme Magnus S. som är född på Skagersholm i Finnerödja 1681 (se inlägg i Anbytarforum under Finnerödja 2002-01-16 (Dan Söderman)). Magnus var gift med Maria Kristina Aurell (född 1695 i Mariestad, död 1779 på Åsen i Björsäter(R), dotter till häradshövdingen Jonas Justus Aurell och hans hustru Barbro MerlingHelgåsen i samma socken.
Jag har hittat en dotter till dem, Barbro Katarina Schagerström, född 3 okt 1721 i Leksberg och död ogift 23 mars 1800 på Åsen. Jag antar att Ingeborg Schagerström, hushållerska, som 1789 gifte sig med Lars Ekstrand i Björsäter, och som då bodde i Lillegården, Åsen, är ännu en dotter. Någon som kan bekräfta detta? Finns fler barn? Finns ättlingar till paret Ekstrand-Schagerström?

2010-06-03, 17:31
Svar #13

Utloggad Joakim AA Lindroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-04-18, 13:12
    • Visa profil
kan någon ta reda på mer om Anna Maria Schagerström som var gift med Jonas Paul Carlbaum Jonas var fanjunkare och regementstrumslagare och svärdsman vid Kungliga Upplands Regemente. han levde från 20 April 1824 till 19 September 1906

2011-02-24, 17:32
Svar #14

Utloggad Christina Wahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2013-04-20, 20:49
    • Visa profil
    • www.kickis.com
Nog för att det är ett tag sedan nu men i anledning till ovanstående inlägg från Peter Nolskog den 19 augusti så sätter jag in följande om Magnus Schagerström.[Källa: Hova häradsrätt FII:4, AD Online Bild 278/sid.577]Jag fann det idag:  
 
År 1769 den 28 september blef på anmodan laga boupteckning hållen efter framlidne  Mantals Commisarien Herr Magnus Skagerstöm, som med döden afled i augusti månad sistl. Och efter sig lemnat fem stycken döttrar wid namn  Barbro, Lotta, Stina, Eva och Ingeborg, alla omyndiga utom Lotta som förlidne månad  blifvit gift med Prÿtz i Mariestad, hwilken jemte modern Fru Maria Christina Aurell woro närwarande, utom Eva och Ingeborg och egendomen amfeldt uppgafs och befands som följer neml.
 
Om någon känner till något om döttrarna så får ni görna dela med er. Jag återkommer om jag hittar mer.
 
Kicki

2012-01-11, 14:44
Svar #15

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Någon som vet vart Maria är född.
 
Maria Schagerström f 1778-03-21 (vet ej födelse socken)
Gift 1809-02-26 i Katarina fs med Nils Millberg  
f 1743 Katarina förs, Stockholm,död 1823-04-11.
Katarina EI:5 , GID:2734.108.103400
Katarina EII:5 s 13

Mvh/Torgny

2012-01-27, 15:57
Svar #16

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag läste, att boken om Borgvik av Domar Skafte ska innehålla en släktutredning om Schagerströmmarna på Borgvik. Jag har just köpt boken antikvariskt och kan inte hitta en rad om Schagerström i den, däremot massor om Borgström, Asmundsson m fl. Har jag missat något ?
LOE

2012-03-04, 00:50
Svar #17

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
En utredning av Carl Schagerströms (”stamfader för allt vad Schagerströmar heter”) första hustrus, Helena Hammarströms (Selma Lagerlöfs ana 121:s), förfäder har publicerats under Hammarström:  
 
LOE

2012-03-04, 10:34
Svar #18

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Lars-Olov,
Inte en rad om Schagerström i boken Borgvik av Skafte?
Om Du menar den boken som är utgiven 1983 finns en hel del om Schagerströmarna i den.
Börjar på sid. 184 ff. Det finns även ett personregister i slutet av boken som hänvisar till sidor där namnet Schagerström förekommer.
 
MvH
 
Peter

2012-03-05, 14:06
Svar #19

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Det finns flera böcker med snarlika titlar. Den jag i hastigheten köpte antikvariskt är:
 
Skafte, Domar: Beskrivning över Borgviks kyrka, bruk och församling  (Säffle 1957). Asmundson Rambeau  och Borgström  sida upp och sida ner, dvs Borgviks tidigare historia avhandlas.
 
Jag har fått Skaftes släktutredning om Schagerström  av en generös medforskare och ägnar mig nu åt att komma vidare. Det jag skriver om ovan är inget som Skafte berört, vad jag vet.
LOE

2012-03-05, 18:37
Svar #20

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej!
 
Och det där med stamfar för allt vad Schagerströmar heter är en sanning med modifikation. Jag har hittat flera av varandra oberoende familjer som kallar sig Schagerström/Skagerström.  
 
Hälsningar
Marianne K

2012-03-19, 23:03
Svar #21

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Skafte, Domar: Borgvik  (Karlstad 1983) är en bland släktforskare populär källa, särskilt för Borgviksförhållanden och specielt gällande släkten Schagerström. Den är säkert en läsvärd hembygdsskildring och kan nog vara auktoritativ som sådan - jag kan inte bedöma detta. Som genealogiskt uppslagsverk inger den tyvärr allvarliga betänkligheter. Jag har inte gjort någon systematisk genomgång, men noterat anmärkningsvärda uppgifter utefter den väg som mina anor lett mig att verifiera. Mängden fel och brister har varit uppseendeväckande.  
 
Jag vill med följande redovisning begränsa risken för missledda forskare och vederlägga åtminstone de felaktigheter, som jag påträffat - andra forskare kan säkert bidra ur andra infallsvinklar. Generellt kan man säga, att Skafte koncentrerat sig på Borgviksförhållanden, därvid tyvärr ibland t o m underlåtit att underbygga sina utsagor om förhållanden i andra socknar genom ens triviala kontroller i dessas kyrkböcker. Dessvärre lyser källhänvisningar med sin frånvaro, så man varnas inte för särskilt dåligt underbyggda uppgifter (en födelseuppgift kan t ex utan kommentar vara härledd ur en åldersuppgift i dödboken, trots att födelseuppgift finns). Å andra sidan kan jag lova, att det finns mycket kvar att utforska i äldre led, vilket ju inte är något fel hos boken i sig. Om man inte vill unna sig sådana äventyr, så kan man t o m hämta väl utforskade grenar i andra forskares publikationer, vars resultat man förstås i princip måste kontrollera precis som Skaftes.
 
Borgvik   sid 185
Uppges: Carl Schagerström  [vara född] 1662
Ska vara: Carl Schagerström 1682 {1}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Carl Schagerströms första fru] Lena Hammarström  [vara född] 1690
Bör vara: Lena Hammarström 26/1 (döpt) 1690 {2}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Carl Schagerströms andra fru] Maria Berg  [vara född] 1638
Ska vara: Maria Berg 1682 {3}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Alla Carl Schagerströms barn utan åtskillnad på moder]
Bör tilläggas:  
Gift 1 4/5 1712  [sid 186]
Gift 2 29/11 1719  [sid 186]    
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Carl Schagerström ha en dotter] Stina  [född] 1714.
Ska vara: nil {4}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Olof Schagerströms första fru] Elisabeth Landberg  [vara född] 1716
Bör vara: Elisabeth Landberg 15/9 1716 {5}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Olof Schagerströms andra fru] Greta Cajsa Gröndahl [vara född] 1736
Bör vara: Greta Cajsa Gröndahl 26/1 1736 {6}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Alla Olof Schagerströms barn utan åtskillnad på moder]
Bör tilläggas:  
Gift 1 16/12 1736 [sid 187]
Gift 2 5/6 1754 [sid 187]
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Olof Schagerström ha en son] Johan [född] 1/2 1742
Ska vara: Johan 1/4 1742 {7}
 
Borgvik  sid 185
Uppges 2 ggr: [Olof Schagerström ha en son] Emanuel [född] 4/3 1755
Ska vara: Emanuel 8/3 1755 {8}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Olof Schagerström ha en dotter] Cajsa Greta [född] 17/7 1757
Ska vara: Cajsa Greta 17/6 1757 {9}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Olof Schagerström ha en dotter] Magna Carolina [född] 30/3 1760
Ska vara: Magna Carolina 3/4 1760 {10}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Emil Schagerströms andra fru] Margareta Christina Collin ?22/1 1824
Ska vara: Margareta Christina Collin ?3/9 1824 {11}
 
Borgvik  sid 185
Uppges: [Alla Emil Schagerströms barn utan åtskillnad på moder]
Bör tilläggas:  
Gift 1 20/3 1777 [sid 189]
Gift 2 25/12 1790 [sid 190]
 
Borgvik  sid 186
Uppges: [Per Schagerström ha en dotter] Eva Carolina [född] 19/9 1796
Ska vara: Eva Carolina 19/6 1796 {12}
 
Borgvik  sid 186
Uppges: [att Carl Schagerströms första fru] Lena Hammarström Zegolsdotter var dotter till länsman Mats Zegolsson
Ska vara: [Se Hammarström:
 
]
 
Borgvik  sid 186
Uppges ur dödsnotisen om Maria Berg: hon war född i Saxhyttan av en bergsman, bodde först i Filipstad..sist hos patron Schagerström.bankobokhållaren Carl Schagerström och Maria, som blef gift.i Christinehamn. [slut]
Ska vara: hon war född wid Saxhyttan av en bergsman, bodde först i Philipstad  ..sist hos sin [?] son Patron O Schagerström.bankobokhållaren Carl Schagerström och Maria Lena, som blef gift.i Christinehamn. war en stor menska til kroppen, god, och fläcklös [mycket svårläst, kan vara fel] {13}
 
Borgvik  sid 186, 191
[Uppgifter om Per Schagerströms fru Christina Johanna Brand]
Ska vara: [Se Brand:
 
]
 
Borgvik  sid 187
Uppges: Mot slutet av 1750-talet flyttade Olof Schagerström med sin familj till Borgvik. De tre sista av hans barn är födda där
Ska vara: Mot slutet av 1760 flyttade Olof Schagerström med sin familj till Borgvik. De två sista av hans barn är födda där {14}
 
Borgvik  sid 187
Uppges: Först gifte han [Olof Schagerström] sig den 12/12 1736 med Elisabet Landberg.
Ska vara: Först gifte han sig den 16/12 1736 med Elisabet Landberg. {15}
 
Borgvik  sid 187
Uppges: Därefter gifte han [Olof Schagerström] sig den 4/7 1754 med Greta Cajsa Gröndahl
Ska vara: Därefter gifte han sig den 5/6 1754 med Greta Cajsa Gröndahl {16}
 
Borgvik  sid 187
Uppges: [att] Bruden [Greta Cajsa Gröndahl] var 24 år yngre än Olof Schagerström
Ska vara: Bruden var 23 år yngre än Olof Schagerström {17}
 
Borgvik  sid 188
Uppges: .bröllopskväde...Den 4 Junii.
Ska vara: .bröllopskväde...Den [?] Junii. {18}
 
Borgvik  sid 191
Uppges: [att] Familjen [Per Schagerströms] bodde först på Strand [i Värmskog] men flyttade 1795 till Arnäs [i Borgvik].
Ska vara: Familjen flyttade 1793 till Arnäs (sonen Johan Diedrik föddes 26/8 1793 på Norra herrgården i Borgvik {19} och de undergår examinering första gången 25/11 1793 i Borgviks herrgård {20}). Strängt taget vet man inte var familjen tillbringade åren 1790-1793, eftersom de saknas i Värmskog, Borgvik och näraliggande socknar. Dottern Johanna Maria ska enligt husförhörslängden vara född 26/10 1790 i Värmskog, men födelsenotis saknas {21}.
 
Källor
1.  Borgvik C:2 (1744-1778) sid 375 11/5 1760 begravs Carl Schagerström i en ålder av 78 år (Korrekturfel)
2.  Filipstad C:2 (1680-1699) p234v
3.  Borgvik AI:3 (1759-1764) p3v (1638 är en omkastning av 1683, som i sin tur är en grov uppskattning utifrån dödsålder)
4.  Ingen födelsenotis för ett sådant barn, sannolikt identiskt med Greta Stina, född 2/11 1713
5.  Filipstad C:4 (1699-1717) sid 464
6.  Kristinehamn CI:4 (1733-1764) sid 43
7.  Kristinehamn CI:4 (1733-1764) sid 127
8.  Kristinehamn CI:4 (1733-1764) sid 421
9.  Kristinehamn CI:4 (1733-1764) sid 477
10. Kristinehamn CI:4 (1733-1764) sid 549
11. Kristinehamn FI:2 (1758-1824) sid 313 (Förväxlat datum)
12. Borgvik C:3 (1779-1824) sid 86
13. Borgvik C:2 (1744-1778) sid 380
14. Kristinehamn CI:4 (1733-1764) sid 549 Magna Carolina född i Kristinehamn 3/4 1760;
      Borgvik C:2 (1744-1778) sid 168 Ewa Ullrica född i Borgvik 9/8 1761;
      Borgvik AI:3 (1759-1764) p3v Första nattvarden i Borgvik 11/1 1761
15. Nordmark C:1 (1731-1737) p80v
16. Kristinehamn EI:2 (1749-1784) sid 45
17. 23 år och 3 månader
18. Källan måste kontrolleras, eftersom prästen uppgivit den 5/6
19. Borgvik C:3 (1779-1824) sid 73
20. Borgvik AI:5 (1783-1803) sid 103
21. Borgvik AI:5 (1783-1803) sid 103  
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2012-03-19 23:19)
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2012-03-19 23:22)
LOE

2013-01-29, 08:35
Svar #22

Utloggad Åsa Nordgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-01-29, 08:51
    • Visa profil
Hej jag har kört fast totalt på schagerström.
 
Min Mormors mor hette Rosa Schagerström som ogift, Levin som gift och hon föddes 1898-10-10 och dog någon gång 1974/75 i Norrviken (Solna) i Stockholm. Hennes mor hette Elin Schagerström, far Fredrik Schagerström. Dessa två levde i Norrköping enligt utsago från min mormor men hur jag än söker så hittar jag inget om dom. Rosa hade även två systrar en Greta (Schagerström) Styrén f 1904-d 1977 och en Iris (Schagerström) Kallenberg som vi tror dog 1946 i Göteborgstrakten.
 
Vet någon någonting om Elin och Fredrik Schagerström? Elin ska ha hetat Johansson som flicka men jag har inga årtal tyvärr.
 
MVH
Åsa

2013-01-29, 09:28
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ur Sveriges befolkning 1900:
 
Schagerström, Joh Fredr   1867   Far född i Hällestad, Östergötland
Schagerström, Eleonora Aug:a   1862   Mor född i Hällestad
(Barn), Rosa Elisabeth   1898   Barn född i Lindesbergs stadsförsamling
(Barn), Iris Eleonora   1899   Barn född i Lindesbergs stadsförsamling
----------
 
Familjen bor 1900 i Linde stad, och fadern är kvarnarrendator.

2013-01-29, 13:24
Svar #24

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21842
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 19:29
    • Visa profil
Närmare uppgifter om familjen Schagerström finner du under Dalkarlshyttekvarn i Lindesberg AIc:25 (1892-1901) fol 222. Där finns också noteringen: förr hetat Skagerström.
Hälsar vänligen
Maud

2013-07-07, 20:22
Svar #25

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Bouppteckning efter Olof Louis Schagerström, som dog i Norrköping 5:e nov 1829 ger en del information om närmaste släktingarna: [1]
 
Morbror: Handlaren Per Gustaf Malmgren
Faderns helbror: Rådmannen Emanuel Schagerström, f: 26 DEC 1785
Faderns halvbröder:  
Brukspatron Per Schagerström, f: 31 OKT 1794 på Borgviks bruk,  
Brukspatron Johan Schagerström, f: 12 MAR 1796 på Kohlsätters bruk,
Landbrukaren Adam Schagerström, f: 15 OKT  1803,
Fabrikören Carl Gustaf Schagerström, f: 10 OKT 1805
Faderns halvsystrar:
Eva Christina Schagerström, f: 9 OKT 1791, g m brukspatron Johan Niklas Löthner,
Helena Eleonora Schagerström, f: 17 NOV 1792, änka efter brukspatron Pehr Wretlind,
Gustafva Fredrika Schagerström, f: 5 SEP 1798, g m handlaren Per Gustaf Malmgren,
Louisa Regina Schagerström, f: 26 APR 1801, g m Hovkammereraren Johan Magnus Fristedt
 
 
Christina Elisabeth Schagerström gifter sig 12 jan 1828 i Hedvig Eleonora, Stockholm med Christian Wilhelm Furuträd. De bor då på: kvarteret Krejaren nr 4: [2]
De får sonen Fredrik Wilhelm Furuträd 15 jul 1828 Hedvig Eleonora, Stockholm: [3]
 
Har någon information om Christina Elisabeth Schagerström, f: ca 1800, var hon är född, var och när hon dör, och vilka som är hennes föräldrar?
 
[1] Bråbo häradsrätt FII:7 (1830-1837) Bild 66 / sid 125 (AID: v76580.b66.s125, NAD: SE/VALA/01527)
[2] Hedvig Eleonora EII:5 (1825-1839) Bild 51 / sid 92 (AID: v85659.b51.s92, NAD: SE/SSA/0006)
[3] Hedvig Eleonora CI:18 (1825-1830) Bild 155 / sid 280 (AID: v85586.b155.s280, NAD: SE/SSA/0006)
 
(Meddelandet ändrat av PLarsen 2013-07-07 23:46)

2013-11-29, 01:03
Svar #26

Utloggad Bo S. Carlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 01:37
    • Visa profil
Anna Charlotta Schagerström, g. Kropp.
Jag har svårt att hitta Anna, som är min mormors farmor. Jag har en uppgift om att hon skulle vara född 1806 i Stockholm, men jag problem med att hitta henne före giftemålet med Jonas (Jonasson) Kropp, f 5/7 1807 i Borgvik. Genom andra sidor får jag hennes föräldrar till Emanuel Schagerström (1755-1817) och Margareta Kristina Collin (1766-1824). I hfl för Borgvik finns inte Anna med vid tiden för hennes födelse, däremot en Aurora. Har det skett någon förväxling?
Mvh/Bo S. Carlén

2013-11-29, 14:21
Svar #27

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21842
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 19:29
    • Visa profil
Din Anna Charlotta Schagerström var född 9/10 1806 i Stockholm, enligt hfl:er för Visnum och Nysund. Inflyttad i Nysund 1825 från Skagershult (där nästan hela kyrkoarkivet dessvärre brann upp 1893) - se [color=0000ff]Nysund AI:9c (1822-1827) uppslag 24[/color]. Gift med smedsdrängen Jonas Kropp 22/6 1828 i Nysund - se [color=0000ff]Nysund C:5 (1802-1835) AD-bild 232 uppslag 116[/color].
 
Kan vara identisk med den Anna Charlotta Schagerström f. 7/12 1806 som februari-augusti 1810 på Allmänna barnhusets bekostnad var placerad i fosterhem hos vedbärare Brobergs hustru, Grevgatan nr 13 i kv Vildsvinet (i Hedvig Eleonora församling i Stockholm). Flickan återtogs 3/8 1810 av fadern (bryggardräng) som då var bosatt i Ede(?) i Skagershult i Närke. Se barnhusrullan:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /05_00164.pdf
Hälsar vänligen
Maud

2013-11-29, 14:39
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21842
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 19:29
    • Visa profil
PS.
Brukspatron Emanuel Schagerström och hans hustru hade ingen dotter Anna Charlotta, och såvitt jag kunnat finna bodde inte heller din Anna Charlotta i Borgvik. Parets dotter Aurora Charlotta född 13/9 1808 i Borgvik dog samma år, enligt Borgvik AI:7 (1808-1820) uppslag 60.
Hälsar vänligen
Maud

2013-11-29, 18:22
Svar #29

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
I bouppteckningen ovan förefaller ett fel vara begånget vid upprättandet av handlingen, förmodligen beroende på ett misstag av prästen som utfärdat personbevis. Halvbrodern Adam har fått rätt födelseårtal men födelsedatum efter sin tidigt avlidne namne.
 
Adam 1
 
Borgvik C:3 (1779-1824)  
Födde 1802
p115
Borgviks Herregård 15  döpt 16 oct. Hr BruksPatronen Em. Schagerström och Fru Greta Stina Collin Adam
 
Borgvik C:3 (1779-1824)  
Döde 1803
p600
31 Jan [begrofs] Borgviks Herregård H:r BruksPatron Emanuel Schagerströms yngsta son 14 veckor och 3 dagar gammal af Barndoms Krämpor Adam  
 
Adam 2
 
Borgvik C:3 (1779-1824)  
Födde 1803
p120
Borgviks Herregård Dec. 17  18 Br:Patr. Emanuel Schagerström och Fru Greta Stina Collin 35 40 Adam
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna