ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Satow  (läst 538 gånger)

2001-10-12, 10:28
läst 538 gånger

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bengt Örtenholm - måndag den 8 okt 2001 kl. 14.15:  [Ändra]  
 
This is questions about information about the Satow family and if somebody knows something about the below mentioned persons and don?t understan swedish so please contact me and I will translate everything into English!  
 
Finns det någon som känner till ovannämnde Hans Carl Satow? Han gifte sig i Nicolai församling i Stockholm 1803 21/8 med Katharina Elisabeth Becker född i troligen Wismar, eftersom hennes far kofferdiekapten Christian Becker bodde där, 1781 26/10 och död i Stockholm 1834 2/9. De hade endast en dotter Dorothea Magdalena Elisabeth (Betty) född i Wismar 1804 15/5 och död i S:t Gertruds församling (Tyska församlingen) i Stockholm 1877 7/11.  
Jag känner till två syskon till Hans Carl Satow nämligen brodern I.D.(Isac David) Satow född 1783 19/7 och gift med Johanna Maria (efternamnet ej kännt av mig) född 1783 6/10. De hade två barn (möjligen flera som jag ej känner till) Ferdinand Moritz f. i Stockholm 1817 16/6 och Mathilda Johanna f. i Stockholm 1819 10/2.  
Det andra syskonet som jag känner till (namnet är dock obekannt) är en syster som var gift Borckert. Jag vet att hon är syster till Hans Carl Satow eftersom hennes son Georg Fredrik Borckert nämns som systerson till Hans Carl Satow vid ett tillfälle. Georg Fredrik Borckert var född 1802 24/3 och dog i Stockholm 1849 7/12. Han var gift med Christina Ulrika Lindvall och hade enligt bouppteckningen två barn Fredrik Christian född 1838 16/2 och Emelie Fredrika Amanda född 1835 18/10.  
Jag tror att Hans Carl Satow och hans syskon var barn till sjökaptenen Joachim Heinrich Satow död i Wismar och Christine Elisabeth Hauck. I så fall finns ännu en broder Johann Christian Heinrich Satow född 1776 2/10 död 1852 26/12, storhertligt finansråd. Dessa senare uppgifter är hämtade ur skriften: die Satow, Vierteljahrschrift des Herold, Jahrgan X, s. 317.  
Vore mycket tacksam för svar om det är någon som vet något!  
Med vänlig hälsning  
Bengt Örtenholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna