ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandegren  (läst 903 gånger)

2004-01-29, 21:29
läst 903 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Finns det en enda släkt som heter Sandegren, eller är det flera?
Jag känner ju till Sandegren från Foss.
Min farmor hette nämligen Sandegren som ogift - men hon, hennes syskon, fadern och farfadern är alla födda i Stockholm (de flesta Sandegren är ju från Göteborg).
Min farmors far hette Johan/John Edvin Sandegren (född 1875-08-10 i Kungsholms församling), son till Johan August Sandegren (född 1841-01-07 i Adolf Fredriks församling, Stockholm alltså) och Johanna Carolina Larsson (född 1839-10-20 i Kristberg, Östergötland).
 
Vet om en annan Johan August Sandegren - genom Söderskivan - men han föddes 1828-11-02 (i Motala och inflyttad till Stockholms södra delar) enligt cd:n.
Kusin, farbror eller något liknande kanske? Inte far, för det blev man väl inte redan vid 13 års ålder?
 
Men vem vet, min släkt kanske är oäkta (dvs att de tagit namnet Sandegren).
Jag har försökt kontakta den Sandegrenska släktföreningen, utan framgång tyvärr...  (kanske hittat en gammal mailadress?).
 
Mvh/Susanne

2004-06-07, 23:43
Svar #1

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Johan August Sandegren blev som nyfödd eller spädbarn inlämnad till Allmänna Barnbördshuset i Stockholm och hans mor uppgavs vara en 34-årig kvinna, som utnyttjade sin rätt att vara anonym och uppgav inte heller faderns namn.
 
Idag har jag fått veta att denna 34-åriga kvinna kan ha varit en kammarjungfru Sandegren.
Och fadern kan ha varit en friherre Beck-Friis.
Om det stämmer vet jag ju inte än, men en skröna inom släkten är att vi ska vara släkt med Beck-Friis...
 
Så om det är någon därute som vet något...

2006-06-18, 13:58
Svar #2

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Hugo Sandegren f.1888
Söker upplysningar om denna person som var styrman på ångaren BRIS 1920-21.
Gissar att han kommer från Göteborgstrakten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna