ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02  (läst 3783 gånger)

2003-04-07, 09:02
läst 3783 gånger

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej igen,
Efter att ha läst den animerade debatten om DISBYT på annat håll här på anbytarforum, kunde jag inte hålla mig. Jag hittade Lars Sandberg som son till smeden Håkan Giertsson och Anna Bengtsdotter i Skurup, farfar Gert Håkansson i Skivarp. Bengta Håkansdotter i Skårby finns som syster i familjen. Jag skall förstås kolla mot uppgiftslämnaren mycket noga (vilket jag alltid gör)!

2003-04-07, 21:00
Svar #1

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Med tanke på namnet Gert, så verkar det som om det skulla kunna bli lite släkt till din Lars också. Skriv gärna en rad om du får veta något om det.
 
Birte
Birte Boström

2003-04-11, 15:26
Svar #2

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar.
Jag visste att jag hade fler uppgifter till dig, men har först nu hittat dem.
 
Herrestad häradsrätt, renoverade domböcker, 1728 d.25 maj. ( moderniserat utdrag)
Bönderna i Högestad, Per Jonsson, Per Persson och Jon Andersson, tillika med Kornetten Mårten Sandberg, på sin och Nils Håkanssons, Lars Håkanssons, Nils Roström, Olof Hall och Jöns Anderssons vägnar, samt Anna Persdotter och möllaren Bengt Bosson med dess son Börje Bengtsson, inkommo för Rätten och varandra tilltalte angående förmyndarskapet för framlidne ladufogden Sandbergs efterlämnade 3ne barn, till vilka Börje Bengtsson nu är styvfader och barnagodset 390 dlr. smt. hos sig innehaver.  
( I tvisten framgår att Per Jonsson, Per Persson och Jöns Andersson, inte är i släkt med barnen. Skiftet efter ladufogden Gert Sandberg stod d.18 sept. 1727. Han efterlämnade änkan Anna Persdotter och tre barn.)
 
Jag har en lös anteckning lydande: Skånska husarregementet 1724, Månstorp kompani, Kornetten Mårten Sandberg.
 
Från Herrestad häradsrätt, renoverade domböcker 1738 d. 15 juni. har jag antecknat, att skogvaktaren Olof Hall i Årsjö, Sövestad socken, har avlidit och efterlämnat änkan Elsa Sandberg och 3 omyndiga barn, sonen Lars Olsson och döttrarna Anna Maja och Margareta Olsdöttrar.  
 
Hälsningar
Birte
Birte Boström

2003-04-12, 10:32
Svar #3

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Birte.
 
Utgående från Håkan Smed i Sandåkra, Skurup så går det att få ihop en släktsaga som täcker alla de Sandbergare och Håkanssöner/döttrar som du diskuterat härovan.
 
Smeden Håkan Gertsson på Sandåkra 14 eller 15 var gift med  Anna Bengtsdotter. Han dog 15.3.1719 i sitt 69:e år.
 
Barn:
Gert, (född senast i början av 1680-talet, ej i födelseboken, men ofta i katekismilängden). Kan vara ladufogden Gert Sandberg , som dog 1727.
 
Hanna, f. 12.6.1684, död strax efter.
 
Bengta, f. 9.8.1685. Saknas i kkl 1695, men finns 1699. DISBYT uppger en Bengta f. 1692, som saknas i födelseboken, så det kan vara fråga om två olika Bengta. Det verkar vara lucka i dödboken 1680-1690, det går därför inte att få fram om någon Bengta dött då. Antag att det finns en Bengta f. 1691 (då är det lucka i födelseboken). Hon skulle i så fall gift sig med Nils Månsson från Balkåkra (f. 1697 i Bjäresjö, d. 1742 i Skårby) 11.11.1722 i Snårestad. Hon gifter om sig 1742 i Skårby med Nils Hansson. Denna Bengta dör 1766 i Skårby.
 
Karin, f. 6.3.1687.
 
Mårten, f. 17.1.1696. Kornetten Mårten Sandberg, som du skriver är släkt med ladufogden Gert Sandberg, och Nils och Lars Håkanssöner.
 
Anna, f. 28.4.1693. Här har vi äntligen en riktigt säker uppgift. Anna Håkansdotter gifte sig med Carl Andersson Råå 14.10.1715 i Skurup. Hon (Carl Smeds hustru i Sannåkra) dog 2.6.1721. Dess ålder 28 åhr.
Carl Råå får sonen Niklas 15.8.1716 i Sövde. Det är väl inte helt säkert att det är samma Carl Råå som gifter sig 1715 i Skurup. En Niklas Carlsson Sandberg blir sadelmakare i Sövestad, gift med Anna Margareta Söderberg. Vi vet att denne Niklas var kusin med Lars Håkansson Sandbergs dotter Elsa (g.m. Hans Mårtensson i Varmlösa).
 
Nils, f. 15.11.1694. Möjligen Nils Håkan barn på Fladberg i Skurup. Han fick en dotter Birgitta  2.7.1724. Test. sadelmakaregesällen Lars Håkans.
 
Bengt, f. 23.12.1696. Dog antagligen som ung.
 
Carl, f. 5.1.1698. Möjligen stallmästaren Carl Sandberg som är fadder åt klockare Christen Nilssons son i St. Köpinge 1737, klockaren som förvaltade arvet efter Gert Sandberg.
 
Elsa. Finns i kkl 1712, men jag har inte hittat henne i födelseboken, vilken har lucka för i stort sett hela 1701-1702. Kanske är hon gift med Olof Hall i Årsjö, Sövestad?
 
Lars. Sadelmakaren Lars Håkansson Sandberg dog 17.12.1750 i Trunnerup, Villie. Enligt dödsnotisen föddes han 11.7.1702 -och då saknar Skrurup födelsebok.  
 
Ur Sandåkern har det växt upp ett helt sandberg, som visserligen är litet löst i strukturen, men som ändå hålls ihop väldigt väl av alla indicier som är redovisade i diskussionerna ovan.  
 
Hälsningar, Gunnar

2003-04-12, 10:37
Svar #4

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Tillägg:
Lars var med stor sannolikhet bror till Bengta Nils Måns. Sadelmakaren Lars och hans hustru i Snårestad var faddrar åt hennes barn 1731, 1734. Bengta och Nils Måns var i sin tur faddrar åt Lars' barn 1730, 1735 och 1738.

2003-04-12, 12:09
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Gunnar och Birte! Imponerande vilka framsteg ni gör på denna släkt Sandberg. Kanppast något sandslott som riskerar att falla ihop.  
 
Jag vill bara nämna en sak. Kornetten Mårten Sandberg kan knappast vara född 1696 17/1, eftersom han enligt Lewenhaupt, Karl XII:s officerare, är ryttare redan 1706 under Svenska Adelsfanan och 1710 blir korpral vid Norra Skånska kavalleriregementet. Hans var adligt gift med Charlotta Christina von Fleissner, dotter till Samuel von Fleissner. Se vidare Elgenstierna och Lewenhaupt.
 
Birte, du frågade på annat håll hur man gör en glad gubbe. Skriv bara ett kolon och en högerparentes efter varandra så blir det en .

2003-04-12, 16:17
Svar #6

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Om det skulle behövas ännu fler indicier, så läste jag om födelsenotisen för smeden Carl Råås son Andreas 31.12.1720 i Sandåkra, Skurup. Där fanns vittnena ladufogden Gert Håkansson och skogvaktaren Nils Håkansson. Den Nils jag tidigare noterat fanns på Fladberg i Skurup, kan det vara en lämplig habitat för en skogvaktare?
 
Anders, som Birte skriver ovan är ladufogden Gert Sandberg släkt med kornetten Mårten Sandberg. Det går kanske att få ihop på något annat sätt?
 
Jag fasar för den dag någon ber om källhänvisningen som visar att Lars sadelmakare var son till Håkan Smed. Det måste bli en hel bok !

2003-04-12, 17:41
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Personligen tycker jag att du har mer än tillräckliga bevis för Lars Håkanssons härstamning nu.
 
Angående Mårten Sandbergs födelseår, så var jag inne och tittade på Jerry Lindahls Disbytutdrag som du refererar till, och han har årtalet 1689 på Mårten. Det skulle kunna passa bättre. Vilket är rätt?
 
Åter till deklarationsmödorna.

2003-04-12, 19:22
Svar #8

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar och Anders.
Pusselbitarna passar så perfekt med varandra att det bara måste stämma.
Har du tur Gunnar, så finner du Lars som son till Håkan smed i Skurup kommunionlängder och då kan du känna dig tvärsäker.
 
Birte )
Birte Boström

2003-04-12, 19:23
Svar #9

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Visst skall det vara 1689, D. 27 Januarij torsdags morgon klockan 8  
 
Tack Anders!

2003-04-12, 21:06
Svar #10

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Det har gått troll i detta. 17 Januarij skall det  
vara.

2003-05-10, 22:20
Svar #11

Bjarne Vincents

Hejsan R?tter
 
Jeg søger min mors mormor, hun hedder Clara Sandberg født 18-8-1878 Kristiansstad.
Hun havde en søster Alma Sandberg, født 24-11-1868. De kom begge til København.
Kanske jeg har familie i Kristiansstad, det kunne være kul.
Hoppas nogen kan hjælpe mig, på forhånd tak.

2003-10-03, 21:27
Svar #12

ulla-stina.ivarsson@sbgb.se

jag skall vara släckt med sandberg-sonnberg
min fmff sven sandberg född 1785-06-30 i växjö-f-sven sandberg,moder oläsligt om någon vet-

2003-11-19, 21:09
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Klockarparet i Röddinge har åter kommit upp till diskussion (Under Skåne, St.Herrestad) och jag väljer att fortsätta här.  
 
Under Blekinge, Efterlysningar, Johan A. Sandberg, präst i Fridlevstad, inleds diskussionen om klockarparet och där finns mina uppgifter om klockaren Lars Sandbergs barn. Likaså klockaren i Röddinge Nils Olsson Sandby/Sandberg och hans hustru Anna Olofsdotter Sandbergs barn.  
 
Det framgår inte helt klart i inläggen vilka uppgifter som finns att hämta i bouppteckningen efter Madame Anna Sandberg år 1741 d.26 mars, Lunds rådhusrätt.  
Om man läser hela bouppteckningen framkommer följande arvingar och information.  
1) Äldsta sonen klockaren i Ingelstorp Lars Sandberg, 46 år.  
2) Äldsta dottern Catrina Sandberg, 51 år. Gift med skräddarmästare Sam Croi Dani. Som egenhändigt undertecknar bouppteckningen  Sam Kröy Danj .  
3) Anders Sandberg, klockare i Juthland (Jylland) vid Horsens och Stenbolle gård. Han var Collega schola i Köpenhamn år 1735.  
4) Cicilia Sandberg, avliden i okt. 1740, gift med strandridaren Hans Karbin/Carbin. Deras dotter Mariana Carbin, 3 1/2 år gammal, inträdde som arvinge. Paret hade också en son Petter avliden i nov. 1740.  
 
I bouppteckningen nämns också att Anna Sandberg ägt gård i Ystad, som hon köpt för 200 dlr. smt. och för samma summa överlåtit till sin måg strandridaren Carbin.  
 
I ingressen står ett överstruket jordegumma före Madame Anna Sandberg. Anna är känd som jordemoder/jordegumma i Röddinge. Hon var också verksam som sådan i Ystad och synes även ha varit jordemoder åt s.k. bättre mans barn i omgivningarna. Se t,ex. Färs häradsrätt d.13 juni 1711, mål nr.21, där hon var instämd men ej mötte med ursäkt att hon som jordegumma är hos Hr.kyrkoherden i Lövestad hustru. I tvisten med kyrkoherde Nyman nämns hon i Ystad byting d.5 nov. 1719 av vittnet handelsman Jöns Båth, såsom barnamorskan hustru Sandberg som varit hos honom  vid vissa tillfällen då hans hustru levde.  
 
Vad gäller sönerna Christian och Olaus så hade de avlidit barnlösa före Anna Sandberg. Sonen Christian Sandberg dog ogift i Ystad och Olaus Sandberg fanns det tack och lov en bouppteckning över. Se tidigare inlägg.  
 
Anna Sandbergs giftermål med löjtnant Petter Roth blev ifrågasatt i tidigare inlägg. Personligen är jag nu övertygad om att hon var gift med honom.  
Först och främst tror jag väl de flesta av oss någon gång i vår forskning stött på ålderstigna änkor som går i nytt giftermål. Speciellt om de innehade en gård eller var välbeställda. Det fanns också endast en Anna Sandberg i Ystad vid tiden. Dessutom avvittrade Anna sina barn strax före giftermålet. Jag fann ju också belägg för att hon hade en andra make, som hon skrivit till och väntade svar ifrån. Vilket väl passar bra in om man har en tjänstgörande löjtnant som äkta hälft.  
 
Jag vill också delge er lite av mina funderingar kring klockarparet i Röddinge.  
 
Skulle Anna Olofsdotter kunna vara född Sandberg och maken Nils Olsson Sandby ha tagit hennes släktnamn?  
Visserligen har man sett underligare saker än så, men troligare är kanske att Nils Sandby övergick till Sandberg av andra skäl ( Om han nu gjorde det!) och att Anna också tog sig detta namn utan att ha någon anknytning i övrigt till någon Sandberg.  
Anna skrivs endast som Anna Olofsdotter fram till år 1712. År 1717 möter hon första gången som klockaren Nils Olssons änka i Röddinge Anna Sandberg. Maken, klockaren Nils Olsson skriver sig själv Sandby år 1697 och jag har endast mött honom i källorna med detta namn, undantaget en gång, år 1701 då han skriver sig Sandberg. Efter sin död nämns han också en gång av sin änka som Sandberg. Tilläggas skall, att Nils och Annas barn nämns vid namn Sandberg från och med år 1709.  
 
Även om jag är tveksam, så kan jag inte med nuvarande uppgifter avfärda teorin att namnet Sandberg skulle kunna finnas på Annas sida, utan håller alla vägar öppna för hennes härkomst.  
 
Annas släkt?  
De folk som Anna haft tjänst hos och som hennes dotter tjänat i 8 år borde väl vara i släkt då de erbjöd sig att ta hand om och försörja två utav hennes söner. Jag har svårt att tänka mig icke släktingar som skulle komma med ett sådant erbjudande. Det ev. släktskapet behöver givetvis inte innebära att Köpenhamn är Annas födelseort. Jag vet fortfarande inte namnet på dessa ev. släktingar.  
 
Nils Olsson Sandby - från Sandby?  
Det troligaste är väl att han kommer från Sandby i Torna härad och antingen är född eller uppvuxen där.  
Nils Sandbys föräldrar avled båda i Röddinge och det är väl troligt att de följt med sonen dit.  
När Nils Olsson Sandby söker klockartjänsten i Röddinge, så har Aruet (Arvid) Nilsson och Olof Nilsson i Sandby gått i löfte för honom. Kan denne Olof Nilsson vara identisk med Nils fader?  
 
Det finns en ladufogde på Flyinge, Olof Nilsson i Sandby. Han är känd i Torna häradsrätt 1686 - 1691 och skulle mycket väl kunna vara Nils fader. Problemet är dock, att år 1696 så dyker nämndemannen Olof Nilsson i Sandby upp i häradsrätten. Han nämns år 1711 vara 65 år gammal och skulle alltså kunna vara identisk med ladufogden, men är givetvis inte densamme som Nils far vilken då var avliden.  
 
Släktingar till Nils Sandby.  
I Torna häradsrätt år 1700 nämndes Nils Sandby som närmaste skyldman åt drängen Nils Nilsson, som var son till Nils Persson i Håstad nr.16 och dennes hustru Bengta Matsdotter. Bengta Matsdotter, som år 1702 nämns vara avliden år 1700, var omgift med Jöns Eriksson i Håstad. Samma Jöns Eriksson instämmer år 1700 bonden Per Persson i Håstad för barnagods efter Nils Persson. Bonden Per Person i Håstad var gift med Bengta Nilsdotter och de har en son Hans Persson, som i häradsrätten år 1689 uppges vara 18 år gammal.  
 
I en bouppteckning d.27 juni 1701 efter avlidna Knut Bryggare i Helsingborg uppträder klockaren Nils Sandby från Röddinge som änkan Bengta Persdotters lagvärje. Med tanke på avståndet mellan Röddinge och Helsingborg så måste han vara i släkt på något vis med änkan.  
Gissningsvis skulle man kunna tänka sig att Nils Persson och Per Persson i Håstad, samt Bengta Persdotter i Helsingborg är syskon. Frågan är hur  
Nils Sandby hänger ihop med dem ?  
 
Birte
Birte Boström

2003-11-20, 09:59
Svar #14

Leif Mörkfors

Tack Birte för den sammanfattningen. Har printat ut allt om släkten Sandberg från Anbytarforum för att under helgen försöka förstå lite mer men din sammanfattning gör det naturligtvis enklare.
Hälsningar
Leif

2003-11-22, 19:43
Svar #15

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Birte

Jeg har set at du har fundet "bouppteckning" (= skifte) efter Olaus Sandberg.

Ved du om der i den forbindelse også er søgt efter skifte for Anders Sandberg, Stenbøllegård ved Horsens, Jylland ?

Jeg fandt for et par år siden to af Anders Sandbergs børn.
Men der var ingen dødsoptegnelser for Anders Sandberg, heller ikke for hans hustru. Jeg ledte mange år frem i tiden, uden at finde noget.
Måske er han ikke blevet boende?

På nuværende tidspunkt har jeg bedre styr på skifter på mikrofilm for hele Danmark, end jeg havde for to år siden.

Hvis ingen allerede har ledt efter et skifte for Anders Sandberg kan jeg gøre det.

Venlig hilsen
Gudrun

2003-11-23, 09:54
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gudrun.
Du är en ängel, som kommer med ett sådant erbjudande.Jag tackar och tar emot. Har inte själv prövat att se efter om det kan finnas något skifte bevarat efter Anders Sandberg och inte hört talas om någon annan sandbergforskare som prövat i heller. Faktum är, att de sista uppgifter vi har om honom är de som du gav oss om barnen Maren f.1743 och Jens f.1757 i Vaer sogn. Tack än en gång för dessa.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2004-01-04, 13:46
Svar #17

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Gunnar
 
Ett tillägg till din insändare den 5 april 2003!
 
Det är möjligt att Lars Håkansson Sandbergs dotter Catharina föddes 1727-07-02 i Skårby av alla ställen! Och även den saknade systern Bengta, Jöns Mårtens, föddes 1743-09-04 även hon i Skårby!!!
 
Att dessa två är systrar till Elsa, Hans Mårtens, och Kerstina, Truls Nils, framgår av faddrarna till Truls Nilsson och Kerstina Larsdotter barn i Trunnerup, Villie. Se följande:
 
1761
Natten emellan d. 7 och d. 8 december blef Truls Nils hustru Kirstena Larsdotter i Trunnerup förlöst med en dotter som Dom 3:e Adventus blef christnat och kallades Bengta. Hållna öfver dopet af Elsa Hans Månsson (Mårtensson)  i Varmlösa. Test: Ola Anders och drängen Måns Nilsson i Siörup samt Catharina Hans Pehrs i Trunnerup. (Text i marginalen: Gift med ___? i N._?lösa Bevis 1811 2/12.)
 
1763 Lars
D. 6 Nov. blef Truls Nils hustru Kirstena Larsdotter i Trunnerup förlöst med en son, som Dom 24:e Trin blef kristnat och kallades Lars. Hållna öfver dopet af Elsa Hans Månsson (Mårtensson) i Varmlösa. Test: Erland Lars, Truls Jöns, Boel Ola Anders, Mätta Ola Jöns ifrån Siörup.
 
1765 Nils
D. 21 Juni blef Truls Nils hustru Kirstena Larsdotter i Trunnerup förlöst med en son , som d. 22 blef kristnat och kallades Nils. Hållna öfver dopet af Catharina Truls Jöns. Test: Truls Jöns, pigan Bengta Hansdotter.
 
1767 Anna
D. 7 Maji blef Truls Nils hustru Kirstena Larsdotter i Trunnerup förlöst med en dotter, som Dom Jubilate blef kristnat och kallades Anna. Hållna öfver dopet af Bengta Jöns Mårtens. Test: Jöns Mårtens, Erland Lars, Truls Jöns.
 
OSV OSV
 
Catharina var först gift med Hans Pehrsson i Trunnerup och sedan efter hans död omkring 1764 omgift 1765-07-15 i Villie med Trul Jönsson.  
Av alla övriga personer bland faddrarna så är kopplingen till Erland Larsson mest oklar. Kanske var han bara en god vän och granne... Erland föddes troligtvis 1715-11-01 i Skårby. Hans föräldrarna var då Lars Sörensson och Hanna Hansdotter.
 
Ett stort tack för all värdefull information om Lars Håkansson Sandberg och hans släkt! Själv är jag släkt genom Truls Nilsson och Kerstina Larsdotters son Lars Trulsson som var min farmors farfars farfar.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-05-13, 16:16
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
En liten uppdatering gällande klockaränkan Anna Sandberg och hennes barn.
 
Först en misstanke om att hennes son, klockaren Andreas Sandberg, endast var klockare tillfälligt i Vaer och Nebel sogner vid Horsens.
 
I bouppteckningen efter brodern Magister Olof Sandberg 1734 d.8 mars tituleras Anders Sandberg som Degn for Waer og Nebel sogner i Woerherridt i Aarhus stift. I bouppteckningen efter Anna Sandberg 1741 d.26 mars tituleras Anders Sandberg i ingressen som Klockare i Juthland vid Horsens och Stenbolle gård, men i samma bouppteckning finns också uppgiften att Anna Sandberg utlånat 100 dlr. smt. i sin sons Anders Sandbergs namn, Collega scholae i Köpenhamn, till en borgare i Lund år 1735.
Det kan vara så att Anders Sandberg endast tjänstgjorde som klockare i Vaer och Nebel vid tiden omkr. 1734, men 1735 var Collega scholae i Köpenhamn. Möjligen var han åter klockare/substitut någon period.
 
Enligt Gudrun Wallengren så nämns den Anders Sandberg som fick barn i Vaer 1743 och 1757 inte som Degn. Dopvittnena tyder ej heller på att han skulle vara det. Likaså fanns ingen dödsnotis efter Anders Sandberg. Gudrun har också brevledes frågat Horsens byarkiv om det finns några uppgifter om klockaren Anders Sandberg och fått ett nekande svar ifrån dem.
 
Göran Johansson skrev i sitt inlägg d. 15 maj 2001 Kl. 16.25, om en Andreas Sandberg, f. ca. 1706 och död som degn i Birket.
Enligt Gudrun så kallades han som degn till Birket på Lolland d. 20 sept. 1752 och dog där 1758. Han var student i Köpenhamn 1727 och gift före 1749 med Margrethe Christophersdotter Möller. Inga barn fanns i äktenskapet. Uppgifterna har Gudrun hämtat i Lollands Falsters Degne og Skoleholdere av Alfred Larsen. Kbh 1960.
Margrethe Christophersdt. Möller hade varit gift tidigare med Johannes Vind, skoleholder och hade en dotter i detta äktenskap. Margrethe dog hos dottern i Skörringe 1767.
 
Denna Andreas Sandberg kan mycket väl vara identisk med Anna Sandbergs son Anders född i Röddinge 1706. Tyvärr finns inga skifter från den tid då Degnen Anders Sandberg i Birket dog, om jag förstått rätt.
 
Gudrun och jag har också diskuterat Anna Sandbergs dotter Catharina/Karna (m.fl. varianter) Sandberg f. 1690 i Röddinge.
Hon tjänade i Köpenhamn åtminstone omkring 1704 - 1712, möjligen hos de ev. släktingarna till Anna Sandberg. Allt enl. de tidigare omnämnda breven i Lunds Domkapitel, Klockaremål.
Catharina Sandberg och hennes make, Skräddaren Sam Croi Dani, också benämnd Samuel Kröy Willomsson, är kända i Ystad från 1729 - 1734. Var de bor vid Anna Sandbergs död 1741 nämns inte i bouppt.  
 
Gudrun har funnit skräddaren Sam Kröy Willumsen vigd d.4 nov. 1720 med okänd person i Tysk menighed i Köpenhamn, i en artikel Köbenhavnske vielser 1720 - 24  som gäller avgifter erlagda för copulation.
Sam Crei Villumsen tager borgerskap i Köpenhamn d.23 sept. 1720. Han vill bli skräddare och är född i staden.
Sam Kröy är inte nämnd i Köbenhavns indvaanere efter branden 1728.
Lite vid sidan av nämner också Gudrun att namnet Kröy visst skall finnas på en gammal fransk släkt i Köpenhamn och att det bärs av en del hantverkare.
 
Att giftermålet sker i Tysk menighed ställer onekligen en del nya frågor. Gudrun förhörde sig på Landsarkivet och fick till svar av en arkivarie, att när någon ansluter sig till en Tysk sogn så är det troligt att personen har någon ana, ev. far- eller morföräldrar som kommer från Tyskland. Halvdelen av Köpenhamns borgerskap hade tysk härstammning på 1700 - talet.
 
Så har jag funnit ytterligare belägg för att Anna Sandberg var gift med Löjtnant Petter Roth.
 
I Ystad byting 1725 d. 28 sept. är Anna Sandberg instämd av Krögaren Per Villasson i Vanstadtorp för en skuld på 7 dlr. smt. från år 1720.
Anna Sandberg begärde uppskov och den 12 okt. begär hon ytterligare uppskov i saken till hennes man Hr. Löjtnanten Roth hemkommer, vilken hon härom tillskrivit och väntar hem innan Jul.
 
I Ystad byting 1727 d. 18 maj är Jungfru Sandberg instämd av Soldathustrun Anna Elisabeth Seman för att hon tagit en kjortel ifrån henne som hon skulle sälja för att kunna resa till sin man Petter Seman i Lybeck.
Det visar sig att Petter Seman lånat 8 caroliner av Jungfru Sandberg i Lybeck år 1719. På Jungfru Sandbergs vägnar möter i rätten dess styvfader Löjtnanten Petter Roth.
 
Jungfru Sandberg måste vara identisk med Anna Sandbergs dotter Cicilia/Sissela Sandberg, som en månad senare, d. 18 juni, gifter sig i Ystad med Hans Carbin.
 
Cicilia Sandberg befann sig alltså i Lybeck år 1719, Catharina Sandberg gifter sig i Tysk församling i Köpenhamn och jag erindrar mig det brev jag fann om befordran till Löjtnant för en Petter Roth, daterat Stade d.27 juni 1712 och undertecknat av Mauritz Vellingk och J. Sandberg. Tillfälligheter, eller?
Naturligtvis börjar man fundera på om Anna Sandberg skulle kunna ha rötter i Tyskland.
Birte Boström

2004-05-14, 20:48
Svar #19

Göran Johansson

Uppdateringen är intressant. Jag har för min del inget nytt att komma med. Däremot en tanke om en brand år 1726 i jordegumman Anna Sandbergs hus i Ystad. Hans Ihlbäcks änka Anna Bredahl omnämndes då som vittne. Känner du till något om denna brand?
 
Komministern Johan Sandbergs hustru i Fridlevstad Anna Bredahl står som arvinge efter denna änka Bredahl år 1732 (upplysning från dig i ett tidigare inlägg).
 
Tyder på att jordegumman Anna Sandberg, Johan Andersson Sandberg och familjen Bredahl möjigen kan ha ingått i samma bekantskapskrets. Kan det tala för att Johan Andersson Sandberg (student i Lund) och Anna Sandberg varit befryndade? Var Johan kanske rent av en son till henne, kanske utom äktenskap?

2004-05-15, 10:33
Svar #20

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag har hittills inte funnit något alls som skulle kunna koppla ihop Johan Sandberg med Anna Sandberg. Det enda man kan spekulera över är väl namnet Anders, som är Johans fadersnamn och som också återfinns hos Annas son Anders Sandberg.
 
Gällande branden som behandlas i Ystad Rådhusdrätt 1726, så vittnar gamla klockaränkan Hans Ilbecks, som på annat ställe kallas Anna Hans Ilbecks, endast om en tiggarkvinna som i sitt missnöje över att ej ha fått något av de i branden drabbade personerna, uttalat hotelser om att det som skett skulle ske.
Birte Boström

2004-09-17, 22:39
Svar #21

Utloggad Gert Sandberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2010-04-18, 18:04
    • Visa profil
Hej!
Någon som vet något om denna person.
Frans Elof Sandberg f. 1855 Långasjö, Kronob.  
Hemförsamling: Ragunda, Hemort: Näset,Län: Jämtland, Födelseår: 1855, Födelseförs: Långasjö, Kronob., Yrke: Åkare
Frans gifte sig sedermera med Anna Olofsdotter f. 1859 och fick dessa barn:
Karl Gust. Ferdinand f. 1886
Olga Kristina f. 1888
Elias Oskar f. 1890
Anton, Olof, Julius f. 1898
Alma f. ?
Aina f. ?
 
Allt ovan enligt Folkräkningen 1890 för Ragunda församling
 
Tacksam för tips: En son-son-son Dennis Sandberg som söker.

2004-09-30, 11:25
Svar #22

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:52
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Hittade ytterliggare? en pusselbit vad gäller kornetten Mårten Sandberg. Som sagts ovan var han en tid kornett vid Månstorps kompani och bostället låg i Fosie.
 
1720 d.5 septembr döptes Cornettens Sanbergs son Adolf Ertman, hölts öfwer dopet af fru Lieutsk: Maja Malm ifr: ___?, faddrarna woro Mons: Christian Laurentz Liffvertz, Carl Sanberg och Jöns Matss: ifr: Naffentorp, Jungfr: Metta Sophia Lievertz och Sidza Nils Anderss: uthi Fosie.
 
1721 d.2 juli är Cornetskan von Fleissner i Fosie gudmor.
 
1723 d.5 juni är Cornetskan Charlotta von Fleisener gudmor.
 
Hoppas att det var en nyhet.
Niklas Hertzman

2004-10-19, 16:09
Svar #23

Göran Johansson

Lunds domkapitels arkiv, volymerna BI och FIIp:24 innehåller följande noteringar om två personer som bar namnet Sandberg.
 
1) Kollektmedel till fången i Turkiet, volontären Anders Sandberg. Lund 1721-01-11. Kan knappast ha varit far till komministern (f. ca 1684) Johan Andersson Sandberg  i Fridlevstad, Blekinge men kanske ändå inte omöjligt. När Karl XII lämnade Turkiet efter kalabaliken i Bender blev ett antal armesoldater kvar. En spännande tanke. En annan möjlighet är att Anders Sandberg kan ha tillhört något av de två sjövolontärskompanierna i Karlskrona. Men då frågar man sig varför han befann sig i Turkiet. Sverige har väl knappast haft något med turkarna att göra efter Bender. Tacksam för tips.  
 
2) En ung student från Danmark vid namn Sandberg, nyss anländ till Ystad, hade tänkt upprätta en skola i staden. Personen ifråga hade ?tan lov avvikit från studier i Ystad år 1708. Han tycks inte ha fått tillstånd att bedriva undervisning. Kan det möjligen handla om den Olof Sandberg som diskuterades 2001 och senare?

2004-10-20, 15:15
Svar #24

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Göran.
 
Det var inte Olof Sandberg som startade privat skola i Ystad utan hans bror Christian Sandberg. Båda barn till Anna Sandberg. Se mitt inlägg tisd. 15 maj 2001 kl.14.46.
 
Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2004-10-20, 15:38
Svar #25

Göran Johansson

Hej Birte, har lyckats missa ditt inlägg!
Mvh
Göran

2005-06-03, 21:47
Svar #26

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
min ff fm mm mor och far hette Botilla och Ola Sandberg. Jag har inte lyckats komma längre än till namnen på dem. En dotter hette Kerstin. När hennes dotter Botilla föds i Ronneby står hon med patronymikon. Kerstin bör vara född i slutet av 1770-talet.
Det verkar finnas en hel del Sandberg i Blekinge. Kanske någon har stött på Ola och Botilla?
Tacksam för all hjälp!
Mvh Sara

2005-06-09, 20:01
Svar #27

Elisabeth Geselle

Hej
Min Mamma, Götha Frideborg Nilsson, född Sundberg i Korpikå 1923, skulle väldigt gärna vilja veta, om hon  har mer släkt i Vancouver, British Columbia. Hennes farbror, Oskar Alvar Sandberg, f. 21.09.04 i åliden, broder till Karl Johann Sundberg, bosatt och gift i Korpikå (jag vet inte varför han heter Sundberg och brodern Sandberg?), utvandrade på 20-talet till Portland Oregon Vancouver. Det ända min Mamma har, är ett gammalt kort på hennes 2 kusiner.

2005-07-30, 19:34
Svar #28

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej
 
Har læst diskussioner om Sandberg og efterlyser nu følgende:
 
Som mange nok ved forsker jeg i slægten Børgendorff og dens efterkommere.
 
Og Benedikta Maria Margaretha Børgedorff gift med Håkan Pramberg fik en datter Johanna Poulina Pramberg d 25. januar 1790 i Östra Ljungby. Hun bliver gift med Elias Christoffer SANDBERG født 12. april 1776 i Östra Ljungby. De fik hvad jeg har kunne l?se ud af äldre indlägg datteren Margareta Elisabeth SANDBERG som bliver gift med Carl Johan Löfdahl.
 
Alle relevante oplysninger vedr. familien vil jeg blive urtorlig glad for. Ligeledes om dør var flere søskende til Margareta Elisabeth samt søskendes navne og fødselsdataer og lign.
Fik Margareta og Carl nogle børn  
 
Mange tak og hilsen Gitte

2005-08-02, 19:55
Svar #29

Eva Leksell

Gitte, de Sandberg och Pramberg du nämner tangerar min släkt och därför har jag en del noteringar ur kyrkböcker och dylikt som en släkting gjort.
 
Ur födelseboken Östra Ljungby 1790:
21 juni föddes Inspector Prambergs och dess hustrus i gästgifvaregården en dotter som christnades 22 juni och blef kallad Johanna Paulina. Bland faddrarna finns en mamsell Christina Bergendorph från Åby.
 
Ur födelseboken Östra Ljungby 1776:
11 april föddes Herr Kronobefallningsman Jeppa Sandbergs son på Lundsmöllan som christnades d. 15 april och blef kallad Elias Christoffer. (Jeppa Sandberg var gift med Margareta Sofia Zibet.)
 
Elias Christoffer Sandberg var kronobefallningsman (kronofogde) och bör då finnas med i Otto Lindbergs Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län 1719-1917, liksom fadern. Hustrur och barn brukar finnas med där. Om du vill kan jag kolla på biblioteket vad det står om dem.
 
Elias Christoffer Sandberg dog 1820 den 25 juli i Lunds stadsförsamling. Hustrun Johanna Paulina Pramberg dog i samma församling samma år den 4 december.
 
Bouppteckning Lund 1820 den 29 dec efter Jeanna (!) Pramberg som såsom arvingar efterlämnat barnen Sophia Maria, Helena Charlotta, Anna Christina och Margareta Elisabeth, alla ogifta och omyndiga. Kvarlåtenskapens riktiga uppgift bestyrkes etcetera av en J.B. Pramberg (bör vara nära släkting).
 
Dotter Sofia Maria Sandberg, f 1808 1/9 Lunds stadsförsamling, d där 1869 2/5. Gift 1839 med Johan Jakob Aspegren, kyrkoherde i Gessie och Eskilstorp, född 1788 27/9 i Skårby (M), död 1851 14/6 i Gessie (M). Inga barn. (Han hade tre döttrar från ett tidigare gifte.)
 
Har du tillgång till Carlquists Lunds stifts herdaminne kan du själv kolla vad som står om J.J. Aspegren med hustrur. Och du har något yrke på Carl Johan Löfdahl går det kanske att finna honom i någon matrikel.
 
I DigiArkivs register (www.digiarkiv.se) ser man att det finns en bouppteckning 1783 efter hustrun till H. Pramberg, gästgivare, Östra Ljungby. Om det är han så hade han alltså varit gift tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna