ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-07  (läst 3669 gånger)

2001-05-23, 09:53
läst 3669 gånger

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Har nu sett i Danmarks Adels Aarbog och där nämns ingen som kan vara Anna Olofsdotter Sandbergs fader.
Visserligen kan en farfar till henne dölja sig bakom en av de personer i släkten, som synes att vara på nedtur,som t.ex. barnen till Christiern Andersen Sandberg, känd 1511-1538 (-47). Dessa var enl. DAA:
1) Anders Christiensen i Skanderup, känd 1580-1582.
2) Las Christensen, k. 1580-1612. Bor på Skanderup gård och kallas välboren.
3) Unge Las Christensen i Dollerup, k. 1597-1612, död före 1617. Han var gift med en syster till Niels Jensen i Dollerup, som troligen var en ofri man. (sid. 450 i DAA 1901)
Tom, om du fortfarande är med oss, så nämns att Anders Sandberg, död på Kvelstrup 1677 som släktens siste man, kan ha en oäkta son i Norge. Detta står inom parantes och måste väl undersökas.
 
Gudrun- Jag tycker det känns besvärande att be dig titta på än den ene än den andra Sandbergaren.
Vi befinner ju oss i ett så famlande stadie att allt är möjligt.
Det här med namnet Sandberg kan vara ett villospår. Vi vet ej om Annas fader bar detta namn, ej heller om Anna hade syskon som hette Sandberg. Med utgångspunkt från vad vi för tillfället vet, så krävs det nog att Anna omnämns i något skifte eller dylikt, för att man skall kunna komma vidare vad gäller hennes rötter. Kanske Annas anknytning till Köpenhamn rent utav skall sökas genom hennes moder Inger Mickellsdotter.
 
Här kommer senaste nytt från Ystad Rådhusrätt.
Den 2 maj 1726 behandlas den brand som Göran tidigare nämnt. De drabbadade var Jordegumman Anna Sandberg, Nils Wetterberg, Bengt Andersson, Nils Ericksson, Jöns Olsson, drängen Per Jönsson och Fäherden Måns Perssons hustru. Genom vittnesmålen framgår, att det torde röra sig om 3 hus på Lilla Norregatan. Dessa var: Nils Wetterbergs hus, Anna Per Perssons hus och Fäherden Måns Perssons hus. Inga andra hus än dessa nämns.
Utifrån dessa upplysningar måste man fråga sig om Anna Per Perssons är identisk med Anna Sandberg.
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-23, 19:08
Svar #1

Göran Johansson

Ännu fler Sandberg!  
 
1736 skiftades boet efter Kerstin Mattisdotter i Nosaby. Hon var gift tre gånger. Hennes barn i de olika äktenskapen var:
Gift 1:a med N.N:, deras son var länsmannen Hans Sandberg
Gift 2:a med N.N., deras barn var Johan Sandberg 15 årig skolelev och Ingrid Sandberg 11 år
Gift 3:e med Måns Nilsson , deras son var Mattis 5 år
 
Förmyndare för de minderåriga var dels äldste brodern Hans Sandberg dels moderns bror Olof Castenberg i Farstorp. Herr Johan Malin, en släkting, deltog också vid skiftet.  
 
Finns det någon som vet mer om länsmannen Hans Sandberg och dennes två syskon Johan och Ingrid Sandberg? Vilka kan fäderna ha varit etc.?
 
Hälsning/Göran Johansson

2001-05-23, 19:33
Svar #2

Tom Askerøi

Jag är fortfarande med - men nogon Sandberg i Norge så tidligt utom Erik Johansen Sandberg har jag inte hittat. Men det måste jo ha varit en Johan S...  
Forövrigt arbetar ni så fort at jag häla tiden ligger på etterskott...
Men en dag kommer jag med nogot nytt - hoppas jag...

2001-05-23, 21:08
Svar #3

Göran Johansson

Johan Andersson Sandberg f. kring 1679, präst i Blekinge är den ende jag känner till som har rätt patronymikon (ett år för ung) för att passa in som son (oäkta) till Anders Sandberg från Kvelstrup. De har båda det gemensamt att de vistades i Lund under senare delen av 1600-talet. En okänd sydskånsk frilla som mor är tänkbar men ytterst osannolik.
Hälsning/Göran

2001-05-23, 21:15
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
19. marts 1689 får Lorentz Sandberg af "Heÿen Kopper (Svenfrignesund?)" borgerskab i København.
- Jeg ved ikke helt hvor dette sted ligger.

Men der er en "Christen Michelsen Sandberg." Han er kræmmer i København.
April 1668 er hans gård på Amagertorv takseret til 350 rigsdaler. Han bor i Frimands Kvarter i Kbh. Han er også nævnt en enkelt gang i "Historiske meddelser fra København" 1961. Den artikel der nævner ham drejer sig om noget andet, han har nogle læredrenge.

Kilder: Københavns Rådstue.Borgerskabsprotokoller.
Københavns Diplomatarium, v. O. Nielsen. Kbh 1874.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-23, 21:51
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gudrun. Christen Mickellsen Sandberg kan vara av stort intresse om namnet Sandberg skulle finnas på Annas mödernesida. Går det att finna ut mer om honom?
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-05-24, 09:29
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Birte, der er nok nogle oplysninger om Christen Michelsen Sandberg i forbindelse med Københavns Kræmmerlaug. Jeg ved ikke hvad man kan forvente at finde sådan et sted. Endnu har jeg ikke undersøgt hvor langt kirkebøgerne går tilbage i det sogn som Amagertorv tilhører. Christen M.S. er iøvrigt også nævnt fra 1668-72 i Ramsings "Københavns Ejendomme".

Der var lidt flere oplysninger om Ole Sandberg i boget om Vester Horne Herred.
Der står at han ved sin død 1734 efterlod sin enke uden børn. "Hans mor boede da i Ystad i Skåne, hans broder Anders var degn i Vær og Nebel."
Angående striden om den nye messehagel som bonden Peder Endorf ikke ville bekoste, skal denne også have undskyldt sig med, at præsten Ole Sandberg kun sjældent brugte messeskjorte, krave eller hagel, og mange gange slet ikke messede.
Endelig gengives det digt som svigerfaderen kancellibud Peder Blaschowit skrev i ansøgningen til embedet i Lønne og Henne:

Ak nådigste Monark, to Kald Vakante ere,
En firårs Supplikant lad nu i Nåde være,
Den Sandberg som har søgt snart henved 100 Kald
Herom jeg gamle Mand gjør ydmygst Fodefald.

Oluf Nielsen: "Historiske Efterretninger om Vester Horne Herred", 1865-67 (genoptryk Ribe 1984)

Göran, nogle af de øvrige henvisninger fra Friis-Petersen må jo dreje sig om andre Sandberg-slægter i Danmark, jeg er ved at se på dem.
Der er også litteratur om den adelige Anders Sandberg og om slaget ved Lund. Flere militærpersoner synes at have skrevet om dette slag.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-24, 22:36
Svar #7

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gudrun. Tack för ny och trevlig information.
Upplysningen om att prästen Ole Sandbergs mor levde i Ystad 1734 var värdefull och jag hoppas kunna finna henne.
Är det Vaer socken du nämner, samma socken vid Horsens som Stenballe gård ligger i?
Finns Christen Mickellsen Sandberg omnämnd i Ramsings Ejendomme?
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-25, 21:20
Svar #8

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Birte

Christen Michelsen Sandberg er med til at stifte Silke- og Klædeskræmmerlauget i København 1651. Han er med til at skrive under på nogle laugsartikler 1652. I 1668 nævnes hans læredrenge. Han må være død før 1. februar 1675, for da omtales han som "salig Christen Michelsen Sandberg". - Disse laugsbøger er meget smukke, med tegninger af blomster og fugle, og fint tegnede bogstaver.
Jeg har fået ret god hjælp af personalet på Københavns Stadsarkiv - tror de følte sig arbejdsløse, pga det gode vejr - det vil jeg huske på til en anden gang.
Der var ikke videre frem andre af navnet Sandberg i laugsprotokollerne. Nogenlunde samtidigt var der andre af navnet Mickelsen- ( dog stavet på andre måder).
Kirkebøgerne for det pågældende sogn i København er desværre brændt.

Christen Michelsen Sandberg må jo være jævnaldrende med Anna Sandbergs mor. Hvis de to familier har haft nogen forbindelse må han vel have haft børn.
Der er flere personer af navnet Sandberg i København fra ca 1730, men der mangler personer ind imellem.
Tror du Christen Michelsen Sandberg kan være kommet fra Sverige?

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-26, 11:25
Svar #9

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gudrun. I ditt inlägg d.24 maj, nämner du att prästen Ole Sandberg, som dog 1734 utan barn, hade sin mor boende i Ystad och en bror som var degn i Vaer och Nebel ( I boken om Vester Horne Herred). Är det samma Vaer socken som Anna Sandbergs son Anders Sandberg var klockare i?
Om det är samma Anders S., har vi här ett belägg för att prästen Ole Sandberg var Anna Sandbergs son.
Uppgifterna i boken kan vara hämtade från ett skifte efter Ole Sandberg. Vet du om det finns något bouppteckningsregister över Vester Horne Herred ?
Passar också på att fråga dig om du vet från vilken tid det finns bevarade skiften efter borgerskapet i Köpenhamn och om det finns något register över dessa?
 
Petter Blaschovits är ju intressant, eftersom han är den enda namngivna person som har koppling till Sandberg och Köpenhamn, men frågan är om han tillhör den familj som Anna S. hade tjänst hos. Dessutom har vi ännu inte säkerställt hans svärson Ole Sandberg som son till Anna S.  
 
Visst kan Lars/Lorens Sandberg och Christen Mickelsen komma från Skåne. Släktförbindelserna mellan de forna danska provinserna är ett faktum som vi inte får glömma.
 
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-05-26, 15:47
Svar #10

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Birte

Vær og Nebel sogne som jeg nævner 24. maj er de sogne som vi tidligere har talt om. De udgjorde tilsammen et præstekald. I Vær sogn helt tæt ved Horsens ligger Stenballegård.

Bogen "Vester Horne Herred" er oprindelig trykt som en del af en serie i "Danske Samlinger" I-II, 1865-67. I det genoptryk som jeg har hjemme henvises hvad kilder angår til det foregående bind. Det burde være ret enkelt at finde disse henvisninger. Forfatteren Oluf Nielsen er iøvrigt en anerkendt historiker.
Måske er der mikrofilm med bouppteckninger/skifteprotokoller fra Vær sogn på Rigsarkivet i Kbh.
På Rigsarkivet og på de fire landsarkiver der findes i Danmark - to i Jylland, et på Fyn og et på Sjælland - er der via mikrofilm/kort adgang til kirkebøger og folketællinger for hele landet. Mere specielle papirer er somme tider kun tilgængelige på det landsarkiv som de tilhører - i dette tilfælde Viborg Landsarkiv.

Der er registre til borgerskabsprotokoller i København fra ca 1680, såvidt jeg husker. Jeg skal se om de rådstueprotokoller som borgerskab kommer ind under kan være startet før.

- Lorens Sandberg som får borgerskab i København 1689 skulle være kommet fra:

"Heÿen Kopper (Svenfrignesund ?)"

Er der nogen som har et bud på hvor dette sted ligger ?
Skattemandtalslister for København angiver at han er skipper ved handelsflåden.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-27, 09:54
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tusen tack för all värdefull information du ger oss Gudrun.
 
För egen del anser jag det nu så gott som säkerställt, att Prästen Ole Sandberg är son till Anna Sandberg och Klockaren Nils Sandberg i Röddinge. Uppgifterna i Vester Horne Herred om Ole Sandbergs bror, kan ju inte vara gripna ur luften, och Klockaren Anders Sandberg är belagd som son till Anna och Nils Sandberg genom hennes bouppteckning.
 
Något Svenfrignesund kan jag inte finna i Sverige. Det kan inte vara Svinesund som avses?
Utan att ha någon kunskap om olika skeppstyper, så tycker jag mig ha stött på beteckningen
Heyen om en båt. Någon som vet om detta stämmer, eller har jag rent fel för mig?
Ett är i varje fall säkert. Här måste införskaffas detaljerade kartor över våra grannländer.
 
Här kommer två nya sandbergare.
Smeden Jöns Sandberg i Åsum, som försett sig med enkelt hor. Hustrun Anna Paulina Kohle beviljas skillsmässa 1732. Han synes ha tagit värvning och hon gifter om sig med Rusthållaren och Ryttaren Ola Rambeck i Vomb. De senare möter vi åter 1739 för tvistighet i äktenskapet.
( Lunds domkapitel, äktenskapsmål 1732,1733 och 1739)  
I Ystad rådhusrätt d.8 okt. 1726 uppvisas en obligation utgiven till Madame Carin Sandberg från Johan Christian Bauermeister, daterad 1 jan. 1725. Det kan förstås vara Anna Sandbergs dotter Karna/Katarina, men vem vet.
 
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-06-02, 20:19
Svar #12

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Birte
 
Et enkelt barn mere til dig - fra Vær og Nebel kirkebøger, Jylland  
 
29. dec. 1743
Anders Sandbergs barn af Mellerup til daaben  kaldet MAREN
baaret af Rasmus Andersens hustru  
Faddere
Peder Rasmussen af Stenballe   Jens Jørgensen af Brested   Elche(?)Jørgensen af Sor..eg(?)   Peder Jensens hustru og Maren Rasmusdatter af Mellerup.
 
 - Du skal nok få alle oplysningerne fra denne kirkebog - måske lidt efter lidt.
 
Venlig hilsen  
 
Gudrun

2001-06-04, 10:35
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gudrun. Det här är mer än vad jag förväntar mig av dig och jag tackar dig så hemskt mycket.
Vänl. hälsn. Birte
Birte Boström

2001-08-21, 13:49
Svar #14

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag förmodar att det finns en hel del släktforskare med Anna Sandberg i anorna. Åtminstone borde det vara så med tanke på klockaren Lars Sandbergs alla barn.
Därför vill jag meddela senaste nytt om denna processlystna dam.
 
I tvisten emellan Anna Sandberg och kyrkoherden Nicolas Nyman, gällande den fastighet Anna köpt i Ystad. Inlämnar Anna, d.25 aug. 1719, en skrift, som kyrkoherden vill veta författaren till. Anna svarar då att hon den själv skrivit och dess son densamma renskrivit.
Frågan är om man skall tolka detta som om hon kan skriva. Om så är, kanske hon skrivit på danska och sonen (Lars?) renskrivit på svenska.
( Ystad byting 1719 d.9juli, 20 aug., 25 aug., 26 aug., 5 nov. och 11 nov.)
 
En annan sak, som säger oss en del om Anna Sandberg, är ett mål i Ystad Rådhusrätt d.5 nov. 1729, då åldermannen för skräddarlaget instämt Anna Sandbergs svärson, som fuskare.(Han hade tydligen ej avlagt borgared). Märk väl, att svärsonen ej nämns med namn.
Svärsonen bör vara identisk med skräddaren Sam Kröy Dani ( Så, egenhändigt undertecknat bouppt. efter Anna Sandberg 1741)  
 
Slutligen kan jag meddela, att det existerar en make till Anna Sandberg år 1730. I en process hon för i Ystad rådhusrätt med handelsman von Duhn, gällande vem av dem som har bättre rätt att få tillbaka sina fordringar i avlidna stadsorganisten Bauermeisters dödsbo. Får vi d.18 nov 1730 veta :  Eljest inställte sig Madame Anna Sandberg och berättade sig idag böra med sitt svar inkomma över Handelsman von Duhns pratention, men efter hon skrivit sin man till härom och väntar med första svar, så anhåller hon om åtta dagars dilation.
Det är väl troligt att denna make är löjtnant Petter Roth.  
 
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-08-21, 22:04
Svar #15

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Anders m.fl
Såg just denna diskussion och tyckte mig minnas att jag hade någon Sandberg från Skåne i min databas.
Vid kontroll fann jag
Elisabeth Sandberg f 1819 i Lund gift 1846 i Lund med stadsläkaren Carl Johan Löfdahl källa:Skånes nations i Lund matrikel 1682-1832
Passar hon in någonstans bland era Sandbergare?
Bodil

2001-08-22, 17:55
Svar #16

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag har också en Sandberg bland mina anor, Elsa Sandberg, död 1816 i Varmlösa 15, Katslösa. Hon föddes enligt Katslösa AI:1 i augusti 1730, och var gift med Hans Mårtensson på Varmlösa 15 (f. 1727 i Katslösa, d. 1780 i Katslösa).  
Det är bara i dödboken hon heter Sandberg, i övrigt heter hon Larsdotter.  
Bland barnens gudmödrar finns Lars Maurits(?) hustru Anna Sandberg i S. Wallösa och sadelmakare Sandbergs änkia i Trungerup.
Känner någon till Elsa Larsdotter/Sandbergs anor?
Eller Anna Sandberg i S. Vallösa och sadelmakare Sandberg i Trunnerup?

2001-08-24, 10:54
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!  
 
Bodil, din Margareta Elisabet Sandberg, gm C J Löfdahl, är dotter till kronofogden Elias Christoffer Sandberg (1776-1820) och Johanna Paulina Pramberg (1790-1820). Elias C är i sin tur son till överkrigskommissarie Jeppe Sandberg (1736-1816) och Margareta Sofia Zibet (1742-1805). Jeppe Sandberg är son till kronolänsman Hans Sandberg, och honom tror jag vi har behandlat tidigare i denna diskussion. [källa: Sjöström, Skånska nation i Lund; Lindberg, Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län].
 
Gunnar, dina Sandberg kan jag inte placera, men det borde gå att komma vidare med hjälp av de troliga släktingarna bland faddrarna.

2001-08-31, 15:14
Svar #18

Eva Ström

Jag har en klockare och organist Karl Gustav Sandberg i Svenarum, Småland, f. 1772 enl. uppg. Gift med Anna Maria Petersdotter f. 1781 i Svenarum.  
 
Jag vet inte var Karl Gustav Sandberg kommer ifrån. Möjligen är han född i Nydala, Småland, men det är en osäker uppgift, och Nydala är en mycket svårforskad socken eftersom kyrkböckerna försvunnit el brunnit.  
 
Kan han höra till samma klockarsläkt som ovan? Någon som vet? Tacksam för alla tips.

2002-04-09, 22:17
Svar #19

larsan46@hotmail.com

Sandberg, Georg
 
Min Farfar Georg
Förkortningar, Boda Tallsgård, Stenberga F, =BT, STB F,
Rh = Rusthållare, Ry = Ryttare, SK = Smålands Kav, KR = Kalmar Reg Sold = Soldat,  ÖH = Östra Härads Kompani
 
1 Daniel Gustav Georg! Sandberg, född 1865 15/8 i BT, STB F, död 1926 30/6 i Oskars AB. Kamrer.
Gift 1902 med Hildur Karolina Lindvall, född 1878 19/7 i Katarina AB, död 1950 3/12 i Maria AB.
 
Barn:
Nils Georg Sandberg, född 1904 15/8 i Adolf Fredrik AB, död 1966 på Kungsholmen AB.
 
Åke Georg Sandberg, född 1906 8/4 i Adolf Fredrik AB, död 1979 i Katarina AB. Avdelningschef.
Gift med Lilly Elisabet Nylund, född 1911 15/6 i Nikolai AB, död 1999 i Nacka AB.
 
*** Generation I ***
f
2 Jonas Peter Danielsson Sandberg, född 1838 22/3 i BT, STB F, död 1926 7/2 i Spånga AB.
Gift med nästa ana
 
Barn:
Daniel Gustav Georg! Sandberg, född 1865 15/8, se ana 1.
 
Hulda Martina Sandberg, född 1869 18/7 i BT, STB F, död 1946 6/5 i Spånga A.
Gift med Axel Fredrik Henrik Andersson, född 1869 29/5 i Johannes AB, död 1939 12/12 i Spånga AB. Bokbindare.
 
Karl August Sandberg, född 1873 28/1 i BT, STB F,. Em USA 1892.
 
Anders Oskar Gottfrid! Sandberg, född 1879 17/8 i Stenberga F, död 1957 17/7 i Birmingham, Alabama USA.  
Gift med Lucy, född 1882 4/5, död 1967 0/9. Lärare.
 
m
3 Eva Elisabet Lindgren, född 1837 9/7 i Hultsvik, Korsberga F, död 1906 1/7 i  Matteus AB.
 
Gift 1860? i Stenberga F med föregående ana
 
*** Generation II ***
ff
4 Daniel Johansson, född 1808 0/3 i L Ånhult, Virserum H, död 1859 31/3 i BT, STB F,. Rh, Lantbr.
Gift med nästa ana
 
Barn:
Johan Gustav Sandberg, född 1831 8/6 i BT, STB F,. Rh.
Eva Maria Danielsdotter Sandberg, född 1833 12/5 i BT, STB F, död 1917 8/9 i Stenberga F.
Anna Sofia +Danielsdotter Sandberg, född 1835 27/9 i BT, STB F, död 1860 6/4 i BT, STB F,.
Jonas Peter Danielsson Sandberg, född 1838 22/3, se ana 2.
Kristina Ulrika + Sandberg, född 1842 7/1 i BT, STB F, död 1848 25/12 i BT, STB F,.
Augusta Albertina Danielsdotter Sandberg, född 1844 15/12 i BT, STB F, död 1894 16/9 i BT, STB F,. Bryggerska, Vimmerby H.
Karl Otto + Sandberg, född 1847 30/3 i BT, STB F, död 1847 23/6 i BT, STB F,.
Karl Vilhelm Danielsson Sandberg, född 1848 15/12 i BT, STB F,. Em till USA
Frans August Danielsson Sandberg, född 1851 1/12 i BT, STB F,.
Kristina Lovisa Danielsdotter Sandberg, född 1855 29/8 i BT, STB F,.
 
fm
5 Eva Sofia Fredriksdotter Sandberg, född 1809 11/4 i BT, STB F, död 1886 16/6 i BT, STB F,
Gift med föregående ana
 
mf
6 Karl Magnus Lindgren, född 1799 24/6 i Torp, Lemnhult F.
Gift med nästa ana
 
Barn:
Göran Fredrik Lindgren, född 1820 31/5 i Hultsvik, Korsberga F, död 1852 i Stockholm. Präst.
Helena Katarina Gustava Lindgren, född 1821 23/10 i Hultsvik, Korsberga F, död 1841 15/12 i Kråketorp, Virserum H.
 
Kristina Sofia Lindgren, född 1822 2/12 i Hultsvik, Korsberga, död 1892 17/5 i Lannaskede.
Gift med  Johan Magnus Petersson, född 1819 i Sandebo, Bäckaby F.
 
Fredrika Petronella Lindgren, född 1824 18/10 i Hultsvik, Korsberga F.
Anders Peter Lindgren, född 1826 26/9 i Hultsvik, Korsberga.
 
Karl Lorens Lindgren, född 1828 11/9 i Hultsvik, Korsberga.
Gift med Ulrika Albertina Öjeström, född 1824 16/12 i Hästaryd.
 
Karolina Johanna Lindgren, född 1832 6/12 i Hultsvik, Korsberga.
Gift 1849 16/10 i Virserum H med Johan Adrian Karlsson, född 1827 i Rödmossa, Virserum H.
Hemmansägare.
 
Eva Elisabet Lindgren, född 1837 9/7, se ana 3.
Augusta Vilhelmina Lindgren, född 1839 30/8 i Hultsvik, Korsberga.
 
mm
7 Gustava Eva Kristina Persdotter, född 1798. Bosatt i Hultsvik.
Gift med föregående ana
 
*** Generation III ***
fff
8 Johannes Nilsson, född 1777 4/1 i Ålefors, Virserum H.
Gift 1797 22/5 i Virserum H med nästa ana
 
Barn:
Kristina Johansdotter, född 1798 20/8 i L Ånhult, Virserum H, död 1855 21/5 i St Ånhult Torp, Virserum H.
Gift 1826 30/12 i Virserum H med Daniel Peter Johansson Leijon, född 1807 1/3 i Ramsebo, Virserum H, död 1850 9/1 i St Ånhult, Virserum H. SoldKR/hä.
 
Jonas Peter Johansson, född 1801 10/3 i L Ånhult, Virserum H.
Gift 1824 27/12 i Virserum H med Maria Helena Gabrielsdotter. Bosatt i L Ånhult, Virserum H.
 
Helena Katarina Johansdotter, född 1802 19/10 i L Ånhult, Virserum H.
Gift 1824 28/12 i Virserum H med Sven Magnus Hansson, född 1803 10/1 i Dansås, Virserum H.
 
Daniel Johansson, född 1808 0/3, se ana 4.
 
ffm
9 Maria Olofsdotter, född 1779 0/6 i Holmskog, Virserum H, död 1847 0/6 i L Ånhult, Virserum H.
Gift 1797 22/5 i Virserum H med föregående ana
 
fmf
10 Fredrik Jonas Sandberg, född 1763 11/12 i Solberga F ?, död 1849 26/10 i BT, STB F,. RySKÖHK, Lantbr, Rh.
Gift 1791 i Stenberga F med nästa ana
 
Barn:
Gabriel + Sandberg, född 1794 6/11 i Gransjömåla RT, Stenberga F, död 1796 4/7 i Gransjömåla RT, Stenberga F.
 
Gabriel Fredriksson Sandberg, född 1797 14/5 i Gransjömåla, Stenberga F, död 1851 23/5 i Misterberg, Misterhults ägor, Virserum H. Brukare.
Gift med Sara Jonsdotter.
 
Anna-Maria + Sandberg, född 1798 0/8 i Gransjömåla RT, Stenberga F, död 1811 25/11 i BT, STB F,.
Margareta Kristina Fredriksdotter Sandberg, född 1800 7/10 i BT, STB F, död 1857 20/5 i Norra Ekagården, Näshult F.
Gift 1821 8/11 i Näshult F med Jonas Peter Vessman, född 1786 0/4 i Norra Ekagården, Näshult F, död 1853 18/5 i Norra Ekagården, Näshult F. Hemmansägare.
 
Sofia + Sandberg, född 1803 4/6 i BT, STB F, död 1808 i BT, STB F,.
Eva Sofia Fredriksdotter Sandberg, född 1809 11/4, se ana 5.
Johan Fredrik + Sandberg, född 1812 14/3 i BT, STB F,.
Johan Fredrik + Sandberg, född 1813 2/5 i BT, STB F,.
 
Johan Fredrik Fredriksson Sandberg, född 1815 2/5 i Boda Tallsgård,
Stenberga F. Karlkrona? okänd ort 1849. h? Kristina Elisabet Johansdotter                                  
 
fmm
11 Kristina Samuelsdotter, född 1774 22/9 i BT, STB F, död 1833 30/4 i BT, STB F,.
Gift 1791 i Stenberga F med föregående ana
 
mff
12 Anders Lindgren, född 1777 4/11 i Torp, Lemnhult F. Bosatt i Lemnhult F.
Gift med nästa ana
 
Barn:
Karl Magnus Lindgren, född

2002-07-01, 15:05
Svar #20

Ilona Berglund

I Stockholms län har det också funnits en räcka generationer med efternamnet Sandberg. Är det någon som känner till dessa? Det gäller
 
* Anders Jansson Sandberg, född 1779 i Edsbro, skomakare och gift med Anna Pehrsdotter). Deras son hette
* Carl Erik Sandberg, född 1819 i Edsbro, skattebonde och gift med Fredrica Justina Pehrsdotter. Deras son hette
* Per Johan Sandberg, född 1850 i Edsbro, sjökapten och gift med Kristina Brita Öberg. En dotter till dem hette
* Vendla Kristina Sandberg, född 1896 i Vätö. Hon gifte sig med tandläkare Karl Hjalmar Berglund och de bosatte sig så småningom i Kalmar. En bror till henne, Harry Sandberg i Kalmar, blev också sjökapten.
 
Mvh,
Ilona Berglund

2002-07-07, 22:13
Svar #21

Birgitta Ritzén

Hej Ilona!
Jag har också Carl Erik Sandberg och Fredrika Justina Persdotter som mina anor. Per Johans syster Wendla Mathilda född 1851-11-20 i Edsbro är min morfars mor.Jag har flera anor bakåt.
 
Birgitta

2002-07-08, 20:28
Svar #22

Ilona Berglund

Hej Birgitta,
Det var roligt att höra. Din morfars mor (Wendla Mathilda) var således syster till min farmors far (Per Johan) - och vi är bryllingar! Jag hör av mig till dig.
Ilona

2002-10-26, 11:58
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2002-10-26, 13:40
Svar #24

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar Carlin
Har gått igenom mina anteckningar och fann följande intressanta pusselbitar gällande din Elsa Sandberg. Då jag inte aktivt sökt efter dessa Sandbergare, kan förmodligen fler uppgifter finnas i nedanstående nämnda socknar.
 
Elsa Larsdotter Sandbergs mor eller far hade syskonen Sadelmakaren Nicklas Sandberg och Margareta Carlsdotter. Detta framgår i en bouppteckning i Ljunits häradsrätt 1762 d.27 mars efter Åbon Nils Mårtensson på nr.10 N. Vallösa, som efterlämnat Änkan Margareta Carlsdotter och en son Carl, 18 år gammal.
På änkans vägnar var hennes bror Sadelmakaren Niclas Sandeberg i Sövestad närvarande, samt hennes syskonbarnsmän ( kusiners män) Rusthållaren Lars Matsson i Örsjö och Hans Mårtensson i Varmlösa .
På sonen Carls vägnar, var närvarande dess faders halvbror Nils Mårtensson i Tegelladan.
 
Margareta Carlsdotter och Nils Mårtenssons son Carl är född 1744 i N. Vallösa, Sjörup socken. Gudmor var Hedvig Lars Sandbergs i Hunnestad. Bland vittnena finns pigan Catharina Lars Sandbergs.
 
Sadelmakaren Nicklas Sandberg vigs år 1745 i Sjörup med pigan Anna Margareta Söderberg i S.Vallösa. Jag har en uppgift om att han var sadelmakare på Krageholm i Sövestad 1756, men vet ej källan till detta. Han bodde i varje fall enl. nedan nämnda dopnotis 1751 i Sövestad och 1762 enl. bouppt. ovan.
 
Av intresse i detta sammanhang är Jungfru Anna Sandberg från S. Vallösa, som vigdes år 1750 i Sjörup med Kronolänsman Andreas Söderberg. År 1751 döps deras dotter Johanna i Sjörup. Av vittnena kan följande nämnas: Mårten Söderberg, Niclas Sandberg från Sövestad, Hans Mårtensson från Varmlösa, Benedicta Söderberg, Margareta Nils Mårtens i N. Vallösa.
 
I en bouppteckning i Ljunits häradsrätt 1763( har ej antecknat datum) efter Husman Hans Persson i Trunnerup, Villie socken, som efterlämnat Änkan Cathrina Larsdotter och en son Hans, 8 veckor gammal, är närvarande på änkans vägnar, dess svågrar Rusthållaren Hans Mårtensson i Varmlösa och Husman Truls Nilsson i Trunerup.
På sonens vägnar var närvarande den avlidnes broder Olof Persson i Bus, Sövde socken, och systrar Elna och Anna Persdöttrar i Tågra, Sövde socken.  
 
Med tanke på dessa uppgifter och att Hedvig Lars Sandbergs i Hunnestad, samt pigan Cathrina Lars Sandbergs var gudmor resp. vittne på Margareta Carlsdotters och Nils Mårtenssons barns dop i Sjörup 1744, så kan möjligen Lars Sandberg vara far till Catharina och Elsa Larsdöttrar.
 
Hunnestad ligger i Skårby socken och i det närbelägna Snårestad begraver Sadelmakaren Lars Sandberg en dotter Kirstina, 1 och 1/2 år gammal år 1737. I Katslösa står år 1750 Lars Sandberg i Trunnerup fadder åt Ola Jacobssons barn i Varmlösa.
 
Lycka till med pusselbitarna önskar
Birte
Birte Boström

2002-10-26, 14:31
Svar #25

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej igen Gunnar.
Ibland blir det kortslutning i hjärnan. Om syskonbarnsmän skall tolkas som kusiners män, vilket jag tillade inom parantes. Kan givetvis inte någon av Elsas föräldrar vara syskon med Nicklas Sandberg eller Margareta Carlsdotter, utan någon av dem var kusiner med dessa. Om mitt antagande skall stå sig, så bör syskonbarn tolkas just som så.  
Lars Sandberg är ändå aktuell som möjlig fader åt Elsa.
 
Birte
Birte Boström

2003-03-11, 18:35
Svar #26

Lars Sandberg

Hei 
 
Er det noen som har kjennskap til disse brødrene:
Carl Axel Herman Sandberg, født 03.01.1842 og Johan Alfred Sandberg, født 03.04.1844. Begge er sønner av fisker (?) Johan Sandberg fra Stockholm.  Carl Axel dro til Fredrikshald/Halden i 1860 eller 1862 og ble feiermester der. Johan Alfred kom i perioden 1865-70. All informasjon taes imot med stor takk.

2003-04-05, 17:39
Svar #27

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Birte,
Det har gått ganska bra att lägga pusslet.  
 
Elsa var mycket riktigt dotter till Lars Håkansson Sandberg, sadelmakare i Snårestad 2 1729-1740, Hunnestad 5 Snårestad 1744, Trunnerup, Villie 1750, f. ca 11.7.1702, d. 17.12.1750 i Trunnerup, Villie. Gift 21.9.1725 i Skurup med Helvig Rasmusdotter f. 3.11.1701 i Ängamöllan, Skurup d. 24.10.1775 i Trunnerup, Villie
 
Barnen:
Margareta, f. 5.7.1729 i Snårestad  
Elsa, f. 12.8.1730 i Snårestad, gift med Hans Mårtensson i Varmlösa, Katslösa
Kirstina, f. 5.11.1735 i Snårestad, d. 21.4.1737  
Kristina, f. 20.5.1738 i Snårestad, d. 28.7 1803 i Villie, gift med Truls Nilsson i Trunnerup  
Håkan, f. 7.12.1740  
Katarina, f. ??, gift 1760 i Villie med Hans Persson i Trunnerup, d. 1763, omgift 1764 i Villie med Truls Jönsson
 
Helvigs föräldrar:
Rasmus Jönsson, bonde och möllare på Ängamöllan, Skurup, f. ca 1647, d. 27.12.1713 i Ängamöllan och hans andra hustru Kerstina Persdotter, f. ca 1672, d. 17.2.1731 i Ängamöllan, Skurup (omgift med Väste Tykesson).
 
Niklas Carlsson Sandberg och Margareta Carlsdotter torde vara kusiner till Lars Sandberg. Niklas kan möjligen vara född 15.8.1716 i Sövde, Färs, till Carl Raas och Anna Pärsdotter (Familysearch)???
 
Anna Sandberg får jag inte in i pusslet, hon är dopvittne till Elsa Sandbergs barn, så det är säkert samma Sandbergssläkt.
 
Lars Håkansson Sandbergs föräldrar blir nog knepiga att finna. En Bengta Håkansdotter af Hunnestad uppträder som dopvittne 1738 - kanske en syster? Ola Jacobsson i Varmlösa, Katslösa är då och då dopvittne åt Lars' barn och vice versa, kanske ett tecken på släktskap?

2003-04-06, 13:08
Svar #28

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gunnar och andra.
 
Vill först ta tillfället i akt och ge lite ny information om min klockaränka Anna Sandberg i Röddinge/Ystad/Lund.
Genom kontakt med en annan ättling till henne, Iwe Herlin, som innehar fotokopia på bouppteckningen efter prästen Olaus Sandberg, så kan följande meddelas.
År 1734 d.8 mars stod skifte efter Magister Olle Sandberg i Henne prästgård, Vester Horne herred, som efterlämnade änkan Madame Helene Christine Blaschowis utan barn. Övriga arvingar var:
Den Sal. mans moder, Hederlig Matrone Anne Sandberg, boende i Skåne uti Ystad, samt bröderna, Välförnäme Laurids Sandberg, boendes i Skåne, strax vid hans moder, och Hederlig och Vällärde Anders Sandberg, Degn till Vaer och Nebel socknar uti Nore herredt vid Aarhus stift, och  systrarna, den äldsta, Karen Nielsdaatter Sandberg och den yngsta, Cecilie Nielsdaatter Sandberg, båda boendes uti Skåne i Ystad köpstad.
Det kan alltså inte längre råda någon som helst tvekan om, att Olaus Sandberg var son till klockarparet Sandberg i Röddinge.
 
Nu över till dina Sandbergs Gunnar.
Du nämner Carl Råå i Sövde och jag har bläddrat i mina anteckningar och funnit följande, som kanske kan vara av intresse för dig.
 
Sövde C:1, födda 1716, Carl Råås son Niclas i Sövde. Vittnen var Olof och Alexander Råå i Ystad, samt Mats Persson i Sövde. Gudmor var Ladufogden Gerts hustru.
 
Ladufogden Gert kan vara identisk med den ladufogde Gert Sandberg som nämns i Herrestad häradsrätt d.15 okt. 1741 ( ren. domb.), då klockaren Christen Nilsson i St. Köpinge har instämt nämndeman Nils Nilsson i Högestad till att emottaga förmyndarskapet för avlidna ladufogden Gert Sandbergs yngsta dotter Greta Gertsdotter. Klockaren Christen Nilsson går dock till slut med på att inneha arvet ännu ett års tid, då kan hända hon dess för innan kan bli försynt. Dessutom får han överta Gretas mödernearv, vilket Jöns Persson i Borrie hittills haft. Jöns Persson har också innehaft dottern Sophia Gertsdotters mödernearv, men detta får nu nämndeman Nils Nilsson i Högestad överta, tillika med fädernearvet.
 
St. Köpinge C:1, födda 1737. Klockaren Christen Nilssons son Zackarias döps. Bland faddrarna finns stallmästaren Carl Sandberg.
 
Skurup C:2:
Vigda 1715, Carl Andersson Råå och Anna Håkansdotter.
Födda 1720, Smeden Carl Råås son Andreas i Sandåkra.
Vigda 1733, Klockaren i Köpinge Christen Nilsson och Anna Ryberg i Skurup. ( Dotter till klockaren Zackarias Ryberg i Skurup?)
 
Jag hoppas dessa uppgifter inte leder dig på avvägar utan att de visar sig vara till hjälp för dig.
 
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-04-07, 08:24
Svar #29

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Birte,
Tack för alla nya trådar att dra i.  
Jag har hittat ytterligare en sadelmakare Sandberg i krokarna, men har ännu ingen aning om han passar in i pusslet med sadelmakarkusinerna. Det är Anders Nilsson Sandberg i Sinnartorpet(heter det så?) i Skurup. Han och hans hustru Kirstina Bengtsdotter är dopvittnen år Nils Andersson i Skurup 1748, 50, 52 och 55.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna