ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22.5.2001  (läst 2559 gånger)

2001-05-15, 16:25
läst 2559 gånger

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Göran- Tack för dina påpekande, men Anna Sandberg kanske borde ha nämnts som hustru åt Petter Sandberg i Mtl. 1725?
Har letat resultatlöst i div. rullor efter Petter, men har inte hunnit uttömma alla källor ännu.
Birte Boström

2001-05-15, 21:02
Svar #1

Göran Johansson

Birte, jag var uppe på UB i Lund i kväll. Fann en stencilerad utgåva av Friis-Petersen, Studenterne ved Köbenhavns Universitet. Där fann jag Anders Sandberg (Andreas Sandberg, 1727 Kbh., 21 Aar) född ca 1706, död 1758, Degn i Birket. Författaren har hämtat uppgifterna  ur Viggo Holms samlingar på Landsarkivet i Köpenhamn. Kan detta vara den efterlyste Anders i Horsens? Var ligger Birket?
 
Christen Sandberg, f. ca 1699 är omnämnd i Falsters Historie 2/469, Hjelholt.
 
Oluf Nielsen (Olaus Sandberg) f. ca 1692, d. 1734, cap. i Urdal, seanre präst i Henne-L. Är omnämnd i Vester Horne Herred 60 P.T.9.R.3/223 (vad nu det sista kan betyda). Norge?
 
Friis-Pedersen omnämner också Sören Pedersen (Severinus Petri Aridimontanus, 1678 Odense G.) född 1660, levde 1707 (ur Fr. Barfod Danmarks Gejstlighed) och Kjeld Pedersen Sandberg (Chilianus Petri Aridimontanus, 1678 Odense G.)
 
Jag gick hastigt igenom tidigare svar men kunde inte se att dessa uppgifter redan fanns med.
 
När det gäller Johan Andersson Sandberg så bör det om det för tiden gängse namnskicket tillämpades vid barndopen ha varit så att mormodern borde ha varit en Helena (stämmer troligen inte), farfadern en Anders (vilket stämmer), farmodern Dorothea eller Maria, morfadern Mattias (vilket stämmer) och sist kanske faderns namn Hans = Johan.    
 
Hälsning/Göran

2001-05-15, 21:52
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Peder Muncks første hustru var hans foregængers enke. (Vestens Samlinger, Rigsarkivet Kbh.)
Peder Muncks foregænger var fra 24/6-1651 "præsten til St. Olufs Kirke i Skaane, Christen Eriksen". (Wibergs Præstehistorie)
Christen Eriksen synes at være død i 1660.(O. Fabricius)

Der er mange, mange slægter af navnet Munck, på det pågældende tidspunkt! (Også en del slægter af navnet Roth.)

De følgende oplysninger er fra:
H.U. Ramsing: Københavns Ejendomme 1377-1728. Oversigt over skøder og adkomster. Kbh, 1943-...
Der er kildehenvisninger til alle oplysningerne, jeg har ikke fået set på dem.
(Det siger sig selv, at man gennem disse bøger kun får oplysninger om de af navnet Sandberg som har ejet ejendomme!)

Januar 1572 afstod Geirtrud Krabbe sal. Anders Sandbergs til Kvelstrup sin part af Matr. nr 45-46, Strand Kvarter, mod et større pengebeløb.

Februar 1649 skødede enken efter Melchior Oldeland, Abel Ulrichsdatter Sandberg, en del af Matr. nr 1, Øster Kvarter.

Januar 1697 købte Laurits Sandberg Skipper Vester Kvarter, Matr. nr 277 A til gaden, han solgte den igen 1707.

1689 købte Lorentz Sandberg styrmand Matr. 164, Vester Kvarter, april 1696 afhændede han det til sin svoger, Niels Thomassen Skibstømmermand.

1695 købte Rasmus Søffrensen Dohlmer Skipper Matr. nr 25, Snarens Kvarter, 1712 solgte hans eftermand i ægteskabet Lorentz Sandberg Skipper ejendommen.

Nørre Kvarter, Matr. 174-170 ejedes 1580-81 af Oluf Gaas til Møllegaard og hustru Magdalene Nielsdatter Sandberg. Før den tid var den ejet af Hans Gaas i Trondhjem.

Inddelingen af Kbh i kvarterer går på tværs af sogneinddelingen.
Til en del sognes kirkebøger er der nogle ikke-fuldstændige registre - så jeg kan muligvis finde frem til særlig interessante personer.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-16, 06:15
Svar #3

Göran Johansson

Tack Gudrun, det är säkert så att Inger Pedersdatter från Kristianstad 1:a gång var gift med prästen Christen Eriksen från S:t Olof i Skåne. Hon torde väl sedan ha flyttat med honom till Horsens där hon avled 1682 och begravdes i S:t Ibb.
 
Birte, kan Petter Roth ha varit identisk med Petter Sandberg?

2001-05-16, 07:41
Svar #4

G. Johansson

Det var naturligtvis Peder Munk som blev begraven i S:t Ibb 1684! Är det Ibb på ön Ven som avses tror du?

2001-05-16, 14:45
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
En liten summering om Anna Sandberg och hennes två söner Anders och Olof kan kanske vara på sin plats. Anna Sandbergs son Anders f. 1706 i Röddinge,klockare vid Horsens i Stenbolle gård, är belagd som hennes son genom hennes bouppteckning.
Anna Sandbergs son Olof f. 1693 i Röddinge, är troligen identisk med Olaus Sandberg som efter studier i Köpenhamns universitet blev kapellan år 1726 i Aurdal, Norge och präst i Henne och L. på Jylland år 1727. Gudrun nämnde också att han, enl. Vesten, skulle vara född i Ystad 1692, men detta stämmer inte enl. kontroll. Olof studerade dock i Ystad och här har väl misstaget gjorts. Enl. Vesten var prästen Olaus Sandbergs mor Anna Sandberg. Det har dock inte nämnts någon källa för detta. Olaus dog 1734,tydligen barnlös och detta kan vara förklaring till att han ej nämns i bouppt. 1741.
Anna olofsdotter Sandberg bör vara född omkr. 1660-70. Fadern måste heta Ole/Olof. Modern hette Inger Mickelsdotter och skall enligt dödsrunan 1704 i Röddinge vara född omkr. 1626. Om detta stämmer bör hon ha fött Anna då hon var mellan de 40 och 50 åren.
Anna Olofsdt. Sandberg bör vara vigd med klockaren Nils Olsson Sandby/ Sandberg omkr 1689. Hon hade innan giftermålet haft tjänst i Köpenhamn hos en familj, som senare erbjöd sig att ta hand om och försörja två av hennes söner. Denna familj bör vara relativt välbeställd och kanske rent utav i släkt.  
Det är inte troligt att Petter Roth hetat Sandberg. Anna är ju känd med släktnamnet Sandberg före giftermålet med Petter Roth.
Jag fann Christen Eriksen i Lunds stifts herdaminne ser.II,9, Albo och Järrestads kontrakt, S:t Olof, sid. 97-98. Han uppges där vara inskriven i Köpenhamns universitet d.23 nov. 1639 och är troligtvis bördig från Helsingborg. Han blev prästvald till S:t Olof d.18 mars 1646, men d.19 juni 1651 utgick kallsbrev om att befordra Hr. Christen Erichsen Helsingborg till kapellan i Horsens, där han  synes verksam till 1660, då ny kapellan 20/4 kallas dit.
Jag har tidigare frågat om en Olaus Sandberg f.1643,som jag fann i Mormonernas databas. Denne Olaus Sandberg var f.1643 24/9 Långaryd, Dalstorp sn.,Älvsborg. Studerade i Uppsala,assessor i Göta hovrätt, lagman 1713 i Värmland, adlad 1714, död 1718 på Svenneby, Örtomta sn., Östergötland.
Han har bl.a. en son Olaus Sandberg som studerade i Lund 1694, blev krigsråd och dog 1750 i Stockholm. Allt enl Elgstierna, Svenska adelns ättartavlor , nya utg. 1998, med rättelser och tillägg. Här finns mer att läsa om hustru och barn.
I Dansk Biografisk leksikon fann jag den adlige Anders Sandberg, 1620-77, officer. 1620 på Lundenaes, död 8/9 1677 på Kvelstrup, begr. i Tved och siste man av sin släkt. Hans fader var adelsmannen Ulrich Sandberg, 1552-1636. Denne fick med sina två hustrur 21 barn, av vilka 11 överlevde fadern. Här finns också mer information att hämta.Se mer i Toms tidigare inlägg.
Birte Boström

2001-05-16, 23:15
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Det var en god ide med en opsummering omkring Anna Sandberg.
Jeg har set Vestens Samlinger efter igen. Der står at "Olaus Sandberg var født 26/4-1692, vistnok i Ystad for der levede hans mor som enke"!
Nu er det så kun den præcise fødselsdato som stadig er lidt uforklarlig.
Endvidere står der at han blev teologisk kandidat med laud i 1718 og magister i 1726. Han nåede ikke at virke i Aurdalen i Norge mere end højst et år. Det var hans svigerfar, Peder Blaschowitz, der indsendte ansøgning til embedet i Henne og Lønne for ham. Denne ansøgning blev forfattet på vers.

Jeg er begyndt at søge efter Anders Sandberg ved Horsens. Har muligvis fundet en dåb hvor hans hustru er fadder. Men skriften er ret gnidret - jeg vil helst finde parret en gang eller to mere, før jeg er sikker.

Det er vel ikke så sandsynligt at den adelige Anders Sandberg er i slægt med Anna Sandberg ? Han er ikke bare adelig, han mister også efter 1676 sin position i samfundet. Slægten har vel derfor næppe kunnet påtage sig at sørge for Annas sønner?
Hvad med Olaus Sandbergs svigerfader, Peder Blaschowitz? Jeg ved intet om navnet. Han er jo nok fra København.

Der er register til folketællingen i Kbh 1787. Har det nogen interesse at jeg opremser de personer der er af navnet Sandberg ?

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-17, 06:52
Svar #7

Göran Johansson

Gudrun, jag nämnde ovan en Anders Sandberg (Andreas Sandberg, 1727 Kbh., 21 Aar) född ca 1706, död 1758, Degn i Birket. Visst måste denne var identisk med Anders i Horsens, eller...? Alltså bör man väl söka efter en degni Birket? Var nu Birket ligger. Birte, Christen Eriksen bör nog som du säger ha vuxit upp i Helsingborg.
Vänlig hälsning/Göran

2001-05-17, 07:21
Svar #8

Göran Johansson

Birte, en liten fråga. Jag har inte uppfattat de källor som till 100% utsäger att Anna Sandberg enligt bou i Lund var identisk med Anna Olofsdotter Sandberg g.m. klockaren Nils Olsson Sandberg i Röddinge. Anna Sandberg i Ystad skulle alltså var kring 54 när hon ingår äktenskap med löjtnanten Petter Roth.  
Vänlig hälsning/Göran

2001-05-17, 08:43
Svar #9

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Gudrun. Du måste vara en mycket generös människa. Jag tror nog du förstår att den hjälp du ger oss, är ovärderlig.
Vad gäller de personer du nämnt i Köbenhavns ejendomme, så vet man aldrig vem som kan vara intressant. Kanske kan Skipper Lars Sandberg eller Lorentz Sandberg vara bröder, eller på annat sätt släkt med Anna Sandberg. Jag tar tacksamt emot vad du kan finna om dem.  
Göran- Jag tycker nog det går ganska bra att följa Anna i de belägg jag presenterat. Det finns inte mer än en Anna Sandberg omnämnd i Ystad under den aktuella tidpunkten så vitt jag kunnat se. Att Anna Sandberg går i nytt giftermål på äldre dagar gör mig själv lite betänksam, men som sagt ingen annan Anna Sandberg finns omnämnd i Ystad i tillgängligt material. Tar man dessutom i betraktande, att Anna synes vara relativt välbeställd så har det nog inte saknats friare. Vi vet ej heller hur gammal Petter Roth är.     Möjligheten finns förstås att en Anna S. in- och utflyttat samma år som giftermålet med Petter Roth.  
Gudrun- Om Anna S. skulle kunna vara i släkt med den adlige Anders Sandberg försökte jag igår att kontrollera, men då man på mitt bibliotek infört nya framtagningsrutiner får det anstå till nästa biblioteksbesök att se i DAA.
Jag vill passa på att tillägga, att jag har forskat åtskilligt i Ystad före 1700 och har inte där stött på någon som skulle kunna vara Anna Sandbergs föräldrar.  
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-17, 16:16
Svar #10

Göran Johansson

Birte, håller med om att bouppteckning i kombination med andra noteringar ger en god bild av de Sandberska sambanden. Det som kanske är mest tveksamt är nog ändå löjtnanten Roth och dennes hustru. Jag citerar Färs hd.r. d. 6 nov. 1734: Tvistemål om en häst, köpt 1728 utav klockareänkan Anna Sandberg i Ystad. Varför kallas hon inte för löjtnantsänkan (om så vore) eller kanske löjtnantskan? Är det ändå inte möjligt med två Anna Sandberg om man dessutom betänker åldern vid vigseln?  
 
Gudrun, jag vill också, av erfarenhet från vårt tidigare utbyte, omnämna att du är en ovanligt generös person!
 
Vänlig hälsning/Göran

2001-05-17, 20:47
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Göran- Det har nog framgått att jag är osäker vad gäller Petter Roth.
Beträffande belägget från Färs hd.r. 1734, så kanske man kan tänka sig, att hon för den bonde som köpte hästen av henne, var mest bekant som klockaränkan Anna Sandberg. Vi vet ej heller om  Petter Roth är avliden före 1728. Om så är, kanske det korta giftermålet inte satt spår i tituleringen av Anna. Detta har jag mött förr. Jag håller ju också på och söka i Äktenskapsmål för att se om de möjligen har skilts, vilket ju kan vara troligt om Petter är identisk med den son till Nicklas Roth som Anders nämnt, och är de skilda så har vi där en förklaring.
Allt detta är dock spekulationer, men jag tycker inte att Petter Roth skall avfärdas, utan tänker arbeta vidare på att finna honom och kanske då få svar.  
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-17, 22:56
Svar #12

Göran Johansson

Birte,
1726 brinner det i jordegumman Anna Sandbergs hus i Ystad. Hans Ihlbäcks änka Anna Bredahl vittnar. Se ovan under Bredahl. Inte heller denna gång omnämns Petter Roth.
 
Kollade ikväll hastigt bou 1741 från Lund. Annas dotter Katarina (52 år) var gift med en man vars namn var svårt att tyda. Jag fick det till ungefär Sam Croi Deni. Han var skräddarmästare enl. bou om jag inte minns fel.  
Vänlig hälsning/Göran

2001-05-17, 22:59
Svar #13

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Der er (foreløbig) to stednavne, Birket, og ét Birkede i Danmark.
Birket på Lolland ligger nogenlunde tæt ved Sandbjerg på Lolland.
I Nordsjælland er der også både et Birket og et Sandbjerg - de ligger ikke tæt på hinanden.
Endelig kan man ikke komme udenom, at der i et sogn tæt ved Horsens faktisk ligger et Stenballegård, som det nævnes i skiftet efter Anna Sandberg.
Jeg ser nok lidt på alle tre sogne - hvis der til sidst skulle være mere end en Anders Sandberg, er det vel kun en fordel.

- Det er interessant at prøve at binde de danske/svenske slægter sammen! Indtil for nylig vidste jeg intet om denne forbindelse.
I en folder fra Rigsarkivet i Kbh nævnes, at befolkningen i de gamle danske landområder nærmest blev "historieløse", efter at de var blevet svenske, de blev udsat for et pres fra svensk side.
Men fra dansk side er slægtsforbindelserne nok også blevet ignoreret - for der er heller ikke noget om sagen i de danske historiebøger!

En del af fornøjelsen ved at søge efter slægtsoplysninger er vel også alle fortællingerne. Som når nu f.eks Christian Sandberg vender hjem til Skåne og begynder at holde skadelige forelæsninger for ungdommen, og så på dansk.
- Idag traf jeg på en præst fra Lolland. Han kunne mane spøgelser og gespenster i jorden.
Desværre passede han ikke ind nogen steder.

Venlig hilsen

Gudrun

2001-05-18, 06:04
Svar #14

Göran Johansson

Gudrun, har du tillgång till Studenterne ved Köbenhavns Universitet sammanställd av Friis-Petersen. Den har en mycket omfattande källförteckning. Uppgifterna om degnen Anders Sandberg i Birket har författarna hämtat ur Viggo Holms samlingar på Landsarkivet i Köpenhamn. Där kanske framgår vilket Birket som avses. Det kan ju vara så att Anders flyttat från Stensbölle gård till Birket. Var Stensbölle en sogn? Fanns det kanske ett Horsens och Stensbölle gäll(=pastorat).
Vänlig Hälsning/Göran

2001-05-18, 11:52
Svar #15

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Göran. Det här var faktiskt intressant. Om Anna Sandberg var gift med Petter Roth 1726, så tycker man att hon borde ha omnämnts som hans hustru, såvida han inte var avliden eller de skilda före 1726. Jämför mitt tidigare resonemang. Måste också nämna, att Anna i sin verksamhet som jordemoder i Röddinge, oftast nämns som jordemodern-gumman Anna Olofsdotter utan vidhängande make. Tycker förstås ändå att det blir mer och mer osäkert om hon var gift med Petter Roth , men måste fortsätta söka honom, om så bara för att kunna utesluta honom.
Gudrun- I Skåne förbjöds år 1684 all predikan på danska och all undervisning skulle ske på svenska. Därav rabaldret med Christian Sandbergs privata information i Ystad. Intressant är också, att Christian Sandberg  av små discipler nästan dubbelt mera njuter i solorium än jag hitills haft i årl. lön beklagar sig Rickard Åkerman i samma läroverksmål 1724. Det fanns alltså ystadborgare som var villiga att betala mer för att deras barn skulle få dansk undervisning. De borde väl då haft kommande studier i Danmark i åtanke för sina barn.
Att skånelandskapen varit danska, är något som verkligen blir uppenbart för skånska släktforskare, och forskare på båda sidor om Öresund kan ha stort utbyte av varandra.
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-18, 12:36
Svar #16

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Gudrun- Glömde bort att kommentera prästen Olaus Nielsen Sandbergs exakta födelsedata, 26/4 1692, som förmodligen alltid kommer att stå i vägen för att kunna säkerställa honom som Anna Sandbergs son. Annas son Olof född 1693 i Röddinge var döpt die Christi passionis, som enl. latinskt lexikon skall översättas till Kristi lidande, vilket bör ha inträffat vid påsktiden och då kan åtminstone månaden stämma.
Birte Boström

2001-05-18, 12:52
Svar #17

Göran Johansson

Birte, du nämner ovan att Anna Olofsdt. Sandberg innan giftermålet haft tjänst i Köpenhamn hos en familj, som senare erbjöd sig att ta hand om och försörja två av hennes söner. Borde man inte försöka få fram mer information därifrån. Vilken källa har du haft?
 
Om du känner för att skriva så finns stoff i Kämnärsrätten i Ystad dombok 1719. Ett tvistemål om hennes husköp i Ystad dominerar nästan hela det året. Huset tycks ha blivit inköpt i maj 1718.

2001-05-18, 15:24
Svar #18

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Jeg har fundet Anders Sandberg i Vær Sogn ved Horsens:
6. August var Anders Sandbergs barn af Mellerup til daaben kaldet Jens baaren af Jens Sundmands datter Edel paa ---gaard. Faddere vare Jens Larsen af Jouum(?) Thomas Bødker på Stenballegaard Rasmus Rasmussen Mads Jensens Hustru af Stenballe og Karen Søfrensen i ---  
 
Jeg har søgt i den pågældende kirkebog i årene omkring 1741, og igen omkring 1758, der er nok flere oplysninger.
 
I det sogn hvor Birket i Nordsjælland ligger er der ikke død nogen af navnet Anders Sandberg i 1758.
I Birket på Lolland ser det foreløbig ud som om der mangler kirkebøger fra ca 1744 til 1779. Jeg skal se på det igen.
Göran, jeg har adgang til Friis-Petersens skrift på Landsarkivet, men der mangler den årrække du har brugt. Der er et ældre værk om immatrikulerede ved Kbhs Universitet, af Birket-Smith. Det er det jeg har brugt. Jeg har aldrig set på Viggo Holms Samlinger, men vil gøre det.
 
Jeg skylder jer nok en forklaring på hvad Vestens Samlinger er - så I bedre selv kan bedømme hvor vigtig Ole Sandbergs fødselsdato er.  
 
- Universitetsbiblioteket i Lund synes at dække Danmark ret godt !
 
Venlig hilsen Gudrun

2001-05-18, 17:00
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Birte, Die Christi passionis är troligen samma dag som i Disgens kalender kallas Passiones och som 1693 inföll den 14 april.

2001-05-18, 19:52
Svar #20

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Barnet Jens Sandberg blev båret til dåben 1757. Det har jeg ikke fået med, tidligere idag.
 
Gudrun

2001-05-18, 21:11
Svar #21

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tackar er alla för nya uppgifter.
Den familj som Anna hade tjänst hos, namngavs inte, ej heller någon adress. Källan finns i Lunds domkapitel, klockarmål,d.18 juni 1712, brev 3, vilket jag nämnt tidigare.      
Birte
Birte Boström

2001-05-18, 21:14
Svar #22

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Tackar er alla för nya uppgifter.
Den familj som Anna hade tjänst hos, namngavs inte, ej heller någon adress. Källan finns i Lunds domkapitel, klockarmål,d.18 juni 1712, brev 3, vilket jag nämnt tidigare.      
Birte
Birte Boström

2001-05-19, 10:29
Svar #23

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Jeg har fundet Anders Sandberg i Vær Sogn ved Horsens:
"6. August var Anders Sandbergs barn af Mellerup til daaben kaldet Jens baaren af Jens Sundmands datter Edel paa ---gaard. Faddere vare Jens Larsen af Jouum(?) Thomas Bødker på Stenballegaard Rasmus Rasmussen Mads Jensens Hustru af Stenballe og Karen Søfrensen i --- "

Jeg har søgt i den pågældende kirkebog i årene omkring 1741, og igen omkring 1758, der er nok flere oplysninger.

I det sogn hvor Birket i Nordsjælland ligger er der ikke død nogen af navnet Anders Sandberg i 1758.
I Birket på Lolland ser det foreløbig ud som om der mangler kirkebøger fra ca 1744 til 1779. Jeg skal se på det igen.
Göran, jeg har adgang til Friis-Petersens skrift på Landsarkivet, men der mangler den årrække du har brugt. Der er et ældre værk om immatrikulerede ved Kbhs Universitet, af Birket-Smith. Det er det jeg har brugt. Jeg har aldrig set på Viggo Holms Samlinger, men vil gøre det.

Jeg skylder jer nok en forklaring på hvad "Vestens Samlinger" er - så I bedre selv kan bedømme hvor vigtig Ole Sandbergs fødselsdato er.

- Universitetsbiblioteket i Lund synes at dække Danmark ret godt !

Venlig hilsen Gudrun

2001-05-19, 23:59
Svar #24

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Gudrun.
Blev lite förvånad över att man så tidigt förordnade om utbildning av jordemödrar. Jag vet ej, men tror inte man var så tidig i Sverige.  
Förmodar att yrket i stor utsträckning gick i arv.
Jag har funderat på om Annas moder Inger Mickelsdotter också varit jordemoder. Kanske rent utav i Köpenhamn?
Jordemodern Else Marie Sandberg blir onekligen intressant i detta sammanhang. Går det att finna hennes födelseort ?
Jag har inte funnit någon Blaschovits, och Löjtnant Petter Roth lyser med sin frånvaro. Har ett par år kvar att se i Äktenskapsmålen, men tycker det verkar meningslöst nu. Den Petter Roth som Anders nämnt, tituleras nämligen f.d kvartermästare år 1738 och kan ju då inte vara löjtnant år 1724. (Se Nicklas Hertzmans inlägg under Roth)
Vad gäller Ole Sandbergs födelsedata, så finns ju också möjligheten att någon skrivit fel. Kanske i attesten från Ystad eller liknande.
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2001-05-21, 10:36
Svar #25

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Jag har funnit en liten omständighet som pekar i riktning mot, att det kan vara jordemodern klockaränkan Anna Sandberg som vigdes med Löjtnant Petter Roth d.12 juni år 1724.
I Ystad rådhusrätt d.28 mars 1724 Upplästes Änkan Anna Sal. Sandbergs nu idag inkomna skrift dat. d. 29 februari sistl. Var igenom hon berättar, att såsom ännu ingen ordentlig avvittring är skett med hennes barn efter sin Sal. man Nicolaus Sandberg, utan hon efter råd och ämne förnöjt de 4 äldsta som nu myndiga äro, näml. Olaus, Karna, Lars och Christian Sandberg, att de genom kvittens betygat sin förnöjelse med det lilla fäderne som hon av egen moderlig affection och efter sina villkor kunnat understödja dem med. Men de tvenne omyndiga hennes barn, näml. Cicilia och Anders Sandberg ej mera bekommit än vad hon till deras uppfostrande kunnat bidraga. Alltså emedan hon för vissa orsaker finner nödigt härom att föranstalta i anseende till benämnta de tvenne yngsta sina barn, som ännu äro omyndiga. Ty erhåller hon, att magistraten täckes tjänliga förmyndare förordna som kunna emottaga och hennes 2ne omyndiga barn tillhandahålla vad efter hennes tillstånd och skyldigheter kan såsom fäderne tillfalla.
Är det tillfälligheter att hon avvittrar sina barn i febr. 1724 för vissa orsakers skull ?  
Hälsn. Birte
Birte Boström

2001-05-21, 10:50
Svar #26

Göran Johansson

Tror du att man kan finna namnen på de förmyndare som magistraten kan tänkas ha utsett. Inte så sällan är det släktingar. Hälsning/Göran

2001-05-22, 00:47
Svar #27

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Ytterligare en koppling mellan Sandberg o Roth (en slump antar jag:
Korpralen Jonas Roth 1759-1818 i Vireda var son till Elsa Rot (f 1715) och soldaten Lars Sandberg 1721-1804 i Vireda. Dennes far eller farfar var möjligen den Lars Sandberg som dog 1742 i Björkenäs, Vireda.
Exakt hur dessa soldater Sandberg/Roth hänger ihop med de övriga Roth i Vireda har jag ännu inte rett ut, men jag misstänker starkt att Elsa var dtr t Anders Roth (1673-1743).

2001-05-22, 17:42
Svar #28

Göran Johansson

Herdaminnet för Lunds stift (Cavallin) innehåller en felskrivning(?). Där omnämns en präst Petrus Sonnberg f. i Kristianstad 1699-08-06. Petrus finns medtagen i kyrkoboken, döpt 1699-08-13, som son till Sven Sanberg (obs inte Sonberg). Petrus Sonnberg var komminister i Lund mellan 1732-41. Vid en kontroll i mantalslängderna för åren 1736-38 kallas han år 1736 för Sonnberg, 1737 kallas han för Sanberg (bokstävev o har i efterhand ändats till a) och 1738 slutligen kallas han Sanberg. Sanberg torde därför vara hans korrekta namn.  
 
Hustrun hette Engela Sofia Bjugg. De hade två barn som kom upp i vuxen ålder. Ett var Sven Johan som också blev präst och det andra dottern Magdalena Elisabeth f. 1734, gift 1:a med komministern Lars Rönbeck och 2:a med häradsprosten Samuel Fredrik Corvin.
 
Finns det någon som känner till mer om dessa familjer? Sanberg och Sandberg kan nog betraktas som varande liktydigt.

2001-05-22, 20:52
Svar #29

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Kun nogle få og ikke særlig vigtige oplysninger om Sandberg i Danmark.

Göran, du nævner 15. maj nogle studenter af navnet Sandberg.
I "Falsters Historie" fortælles, at Korselitse Gård og Nørre Ladegård fra 1728-33 forpagtes af Christian Sandberg på Daverupgård i Sjælland. Jeg skal finde ud af hvem han er - hvis nu bare det for en gangs skyld ikke drejer sig om en gren af den adelige slægt Sandberg - denne slægt støder jeg hele tiden på.
Vester Horne Herred ligger i Ribe Amt - der hvor Lønne og Henne sogn ligger og hvor Ole Sandberg var præst. Jeg har endnu ikke slået denne henvisning eller de øvrige op.

Birte, Laurits og Lorentz Sandberg er nok den samme person. Det passer også meget godt, hvis man ser på hans køb og salg af ejendomme i København.
4. september 1706 bliver Lorentz Sandberg gift i Helligåndskirken i Kbh, med Kirstine Hans Rasmus Dolmers enke. Fødselsbøgerne for dette sogn starter ca 1723.
Ifølge forskellige københavnske kirkebøgers registre er der i midten af 1700-tallet forskellige personer af navnet Sandberg der gifter sig eller får børn. Der er bl.a. en Else Kirstine og en Julie Kirstine Sandberg.
Denne skipper Laurits/Lorentz - eller måske Lars Sandberg kan vel ikke være svensk ?

Venlig hilsen

Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna