ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salmquist  (läst 1039 gånger)

1999-12-07, 14:35
läst 1039 gånger

Anna Johnson

Hej!
 
Jag är intresserad av information om Salmquistar, företrädesvis i Södermanland.
 
Den person jag framförallt är intresserad av är Johan Salmquist (1741?-1808). Han kom till Botkyrka ca 1799, ev från Södertälje. Hustrun hette Anna Andersdotter (f. 1772), och de hade två barn: Anna Stina (f. 1803 i Botkyrka) och Brita Helena (f. 1808 i Södertälje -- efter faderns död).
 
Jag har även sett en änka Salmquist i Grödinge vid ett tillfälle, och undrar nu om någon vet om dessa familjer hör ihop, om det finns flera grenar, och isåfall varifrån de härstammar.
 
Hälsningar
Anna Johnson

1999-12-11, 01:36
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Anna!
Det finns en mjölnarsläkt vid Byrsta övre kvarn i Grödinge. Den första familjen var
Erik Salmqvist, f 1711 i Salem (B), mjölnare, död 1798 i Byrsta övre kvarn.
g m. Katarina Sävenbom , f 1717 i Köping (U), d 1783 i Byrsta övre kvarn.
Både sonen Erik och sonsonen Erik var mjölnare.
 
Namnet Salmqvist kan komma av Salem.  
Johan kan vara en son eller brorson till Erik Rekommenderar Dig att söka i Salem före 1744 innan familjen flyttar till Grödinge. Det finns en son Anders som bör vara född 1742.
 
Jag kan sända en stamtavla över grödingesläkten om Du kontaktar mig via e-post.
 
Hälsningar Stig Geber i Grödinge

2017-07-13, 20:13
Svar #2

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Hej på er Salmquistare!


Jag är intresserad av all information om en Anders Salmquist född 1742 och hans hustru Brita Månsdotter 1749
Har väl inte hittat så där värst mycket om dessa personer och kommer inte vidare så all hjälp är välkommen. :)
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna