ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saletti  (läst 1346 gånger)

2015-03-01, 19:49
läst 1346 gånger

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Det fanns en soldat i Flistad, Östergötland vid namn Nils Saletti. Han föddes 1792 som son till livgrenadjären Johan Sjöberg. Saletti själv antogs som soldat 1815 för Norra Lund och tog då namnet Saletti. Är det någon som vet varför i hela friden man använde ett så italienskklingande namn för en svensk soldat?

2015-03-02, 00:48
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Just år 1815 flydde en fransk soldat från ett fängelsefartyg utanför Dover och simmade hem till Frankrike.
En historia som borde vara äventyrlig nog för att omskrivas i svenska tidningar. Ansågs väl ge bra karma med ett sådant namn.
Om det är denna kille som inspirerat befälen att ge Nils detta namn vet jag inte men chansen kan väl vara hyfsad tycker jag.
 
Lasse

2015-03-02, 09:45
Svar #2

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Och denne fransman hette Saletti? Eller Zaletti som en del stavar det? Intressant teori i så fall.

2015-03-02, 22:40
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Jean Marie Saletti
 
Lasse

2015-03-03, 08:21
Svar #4

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Javisst, när jag googlade hela namnet fick jag upp en hel del om det (som inte kom upp när jag bara googlade Saletti). Då köper jag utan tvivel ditt resonemang, det låter högst troligt att det var han som var inspirationskällan. När det gällde min Saletti simmade han säkert också över kanalen, men höll sig väl till Göta d:o

2015-03-03, 17:31
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Mina föräldrar pratade ibland om en bekant kvinna, Dagmar Saletti, som de kände när de var unga. Hon dog 1935 av blodförgiftning, endast 27 år gammal. Jag tror att hon var uppvuxen i Karlstad, men född i Stockholm. Hon avled på lasarettet i Karlstad, men var bosatt i Stockholm. Hennes farfar var född i Östergötland. Då jag läst ditt första inlägg här ovan började jag leta efter henne i källorna och fann att hennes efternamn stavades Saletti, men i Sveriges dödbok och dödboken i Engelbrekts församling, där hon var bosatt, stavas namnet Zaletti. Även i Begravda i Sverige stavas hennes och hennes föräldrars (de ligger i samma grav i Karlstad) namn Zaletti. Är det din släkt? Jag forskar ej på den men blev lite intresserad och nyfiken då jag läst ditt första inlägg ovan.

2015-03-03, 17:39
Svar #6

Utloggad Christina Tuvesson Lindaryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 16:33
    • Visa profil
Jo, det verkar som om senare generationer stavade med Z - kanske enligt principen att har man ett konstigt namn så... Det finns åtminstone en annan släkt med samma namn i Sverige (längre norrut), men om Dagmars farfar kom från Östergötland antar jag att han hörde till den här släkten. Det här med namn är verkligen intressant!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna