ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salamontanus  (läst 1748 gånger)

2008-01-16, 14:07
läst 1748 gånger

Leif R. Blom

Från den finska studentmatrikeln saxar jag följande:
[color=0000ff]sl. 1642 Anders Anderson Salamontanus Andreas Andreæ, Vestmannus 263. * 1608. Raatimiehen poika Salan kaupungista. Ylioppilas Uppsalassa 2.2.1632 Andreas Andreæ Salemontanus. Tuli Kurck-veljesten yksityisopettajan ominaisuudessa Turkuun kesällä 1642, ei ehkä kirjoittautunut siellä akatemian matrikkeliin. Ylioppilas Leidenissa 14.2.1643 Andreas Salomontanus Swecus. 28 [ann.]. - Turun hovioikeuden sihteeri 1644, aatelittomien luokan asessori 1648-84, samalla Dalin kihlakunnantuomari 1645-52, Maskun tuomiokunnan tuomari 1653-80. ? Turussa 28.10.1684.  
Pso: Maria Plogh (? 1679).[/color]
Rådmans-son från Sala f. 1608, hovrättssekreterare och assessor i Åbo, dör 1684.
Gift med Maria Plogh. Har två döttrar: Elisabeth gift med Joakim Schultz 1678, också han assessor i Åbo. Hon dör 1687. Joakim adlas Riddercrantz och noteras som
flykting i Stockholm 1715-20. (Aminoff)
Margaretha kommer som änka till Stockholm som flykting och noteras också av Aminoff. Systrarna är födda c:a 1650 och Margaretha begravs 22 jan 1721 i
Kalmar församling (C), noteras från Åbo och är 70 år.
Min fråga är vem Margaretha är änka efter och varför vistas hon i Kalmar ?
Leif

2008-01-24, 12:32
Svar #1

Leif R. Blom

Kanske en vänlig anbytarvärd lägger denna fråga under Salamontanus, släkter i Finland i stället. Just denna del av släkten är ju mer hemma i Finland.
Tackar på förhand gör
 
Leif

2008-01-25, 08:22
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Men det här kan ju då få stå kvar:
I Härnösand finns också en Salomontanus, en organist Anders Matsson 1670-76. 1697 hade han dött, i Hälsingland. Tre barn kända: Mattias 63, Margeta 65 och Brijta. Namnet Salomontanus betyder väl att Anders var från Salberget, dvs Sala i Västmanland och kan väl vara bror- eller systerson till ovanstånde AA Salamontanus.

2008-01-25, 11:05
Svar #3

Leif R. Blom

En fråga är då om det är samma släkt med de olika stavningarna Sala-, Sale- och Salo-?  Eller om stavningarna bara varierar på vanligt vis ?
Jag citerar här från tidigare Rötter 2005: [color=0000ff]Jöran Persson Salamontanus var Erik XIV:s bekante gunstling och blev vid hertigarnas uppror mot konungen utlämnad till dessa, samt steglad och halshuggen 22/9 1568.[/color] Han var då c:a 38 år och studerad i Wittenberg, son till Petter Salamontanus.
Släkten (släkterna) är väl utbredda i Sverige (Dalarna-Västmanland).  
Visst finns det anledning till en egen rubrik i Sverige.

2008-01-25, 11:07
Svar #4

Leif R. Blom

En fråga är då om det är samma släkt med de olika stavningarna Sala-, Sale- och Salo-?  Eller om stavningarna bara varierar på vanligt vis ?
Jag citerar här från tidigare Rötter 2005: [color=0000ff]Jöran Persson Salamontanus var Erik XIV:s bekante gunstling och blev vid hertigarnas uppror mot konungen utlämnad till dessa, samt steglad och halshuggen 22/9 1568.[/color] Han var då c:a 38 år och studerad i Wittenberg, son till Petter Salamontanus.
Släkten (släkterna) är väl utbredda i Sverige (Dalarna-Västmanland).  
Visst finns det anledning till en egen rubrik i Sverige.

2008-01-26, 07:06
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det är inte på något sätt självklart att de skulle vara släkt. Jag fastnade bara för namnet Anders samt att de båda troligen har gått i skola.

2018-11-10, 23:13
Svar #6

Utloggad John Bevegård

  • john bevegård släkten i värmland sverige.
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:09
  • hej! john b forskar på styffe,.brundin gröning .
    • Visa profil
hej jag är släkt med johannies salamontanus och catharina fellenia...vad jag vet är fadern andersson vårdväktare går upp till släkten simla i dalarna salamontanis från ramsberg prästfamiljen... salberget.. son johan ramsell min ana gift med brita beata lennartsdotter rosenbirelke ugglas  hildringsson till anna maria ramsell gift med petter styffe. min släkt per styffe militär. värmland vet du hurman kommer längre bak i släkten intressant hälsningar från john bevegård.
hej från john bevegård.forskar på släkten styffe i Värmland och utgreningar till uggla rosenbielke Ekeblad ribbing rosenbielke hildring ramsell sala montanus fellenia präster och militärer... styffe fr John bevegård.

2018-12-05, 15:55
Svar #7

Utloggad Stig Hellsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 09:47
    • Visa profil
Hej Jonny B, vi har samma anor men jag kommer in på Katarina Ramsell g. Carl Hellgren. Att leta sig bakåt från dessa blåblodiga föräldrar är mycket enkelt via GENI eftersom adelskalendern är noggrant inlagd sedan länge. Man hittar massvis med välkända historiska personer, mycket nöje! ;) Ett kritiskt öga kan behövas när det står titel "Mytologisk bärsärk", roligt.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna