ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-28  (läst 3230 gånger)

2000-01-29, 12:07
läst 3230 gånger

Marianne Lindén

Carl Nilsson Sabelström f 17180103 i Döderhult tog namnet Sabelström när han inte fick kalla sig Sabelskjöld.
På Öland finns Samuel Sabelström f 17920310.
Gösta Sabelström som har forskat på Sabelströmssläkterna har inte hittat något samband. Finns det någon annan forskare som kan säga om de är släkt eller inte?
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2000-02-01, 23:03
Svar #1

K-A Björklund

Samuel Danielsson, son till bonden Daniel Andersson, Lunda, Ventlinge, blev senare båtskeppare och tog sig i samband därmed namnet Sabelström. Namnbyte var vanligt bland sjömän. Han är ursprunget till släkten på södra Öland. Namnet Sabelström från Kärra, Ås socken, har inget att göra med övriga släkter med samma namn. Det finns ju flera från olika håll i landet.
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2003-07-24, 03:56
Svar #2

nancy

Would someone be so kind to translate the above two messages? My Swedish is not good enough to translate the postings confidently. A Samuel Danielsson Sabelström appears on my genealogy chart.  He was born in 1792, lived on Öland and married Britta Jacobsdotter.  I know the message is talking about a seaman who took the name Sabelström and that name changing was common among seamen.  I would truly appreciate a translation.  Many thanks.
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2003-07-24, 18:20
Svar #3

Utloggad Mats Waltersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-08, 18:41
    • Visa profil
Nancy! I think you got the most of above messages.
It seems as if your Sabelström dont have any connection with other Sabelströms, in Sweden.
  Greetings Mats
 
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2003-07-24, 18:32
Svar #4

Utloggad Rolf Ny

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 421
  • Senast inloggad: 2013-11-20, 15:44
    • Visa profil
Hallo Nancy! Will try to translate the messages above.
1.Samuel Danielsson, son to farmer Daniel Andersson, Lunda Ventlinge, became later a seaman and changed his name to Sabelström. It was common among seamen to change their name. He is the first ancestor with this name in southern Öland. ( The rest is a discussion concerning the commonness of the name Sabelström).
 
Rolf Ny
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2003-07-25, 01:05
Svar #5

nancy

Hej Rolf and Mats,
 
Tack för hjalpen! I so appreciate you taking the time to respond. So a man could report to his parish that he was changing his surname and his new name would be recorded in the parish (socken) records. What would motivate an individual to change his name?  Does Sabelström mean anything? Was a name change that easy?
 
Nancy
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2003-07-25, 12:01
Svar #6

Utloggad Mats Waltersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-08, 18:41
    • Visa profil
Nancy! Sabel is a kind of sword but I belive it is not total straight like the sword. Ström means probobly stream,like in a river. Not to logical,is it?
  Mvh Mats
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2003-08-10, 16:10
Svar #7

Victor Ericsson

Nancy! I am a relative to both Samuel Danielsson Sabelströms wife Britta Jacobsdotter (1793-1866) and their son Anders Peter Sabelströms wife, Anna Stina Göransdotter (1829-1903). I have a lot of information about the descendants of Anders Peter and Anna Stina and also some information on Britta Jacobsdotter.
 
Anders Peter and Anna Stinas tombstone still stands at the churchyard of Ås, southern Öland beside several other Sabelström-tombstones.
 
Victor
 
Inlägg flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar  
Efter överenskommelse med Moderator Släkter

2004-06-02, 23:03
Svar #8

Raija Sabelström-L

Hej, Steve!
Du frågade efter Ernst's förfäder. Jag har en liten stamtavla, men den stora Sabelström- boken, som Gösta Sabelström har sammanställt är inte framme nu, för vi har renovering här i huset. Men utav tavlan ser jag det så här: Ernst,1910-1975, hans far Ernst 1885-1949, hans far Ernst 1855-1915, hans far Nils Gustaf, farnjunkare i Helleberg, (Hos honom är vi nu i samma gren)och hans far Carl 1770-1821, kyrkoherde i Kristvalla. Hittade hans grav breved kyrckan 1997, hans far Carl Johan 1747-1823, handlare i Döderhult, och så är vi framme hos Anna Maria Sabelskjöld och Nils Nilsson, g.1715. Jag har några brev efter min far, som skrev brev med sina småkusiner, Gösta Sabelström död i Stockholm  och Knut Sabelström, död i New York. Kommer i håg att Knut i ett brev berättade att han känner bra till kusinen Ernst. Min far, Rainer Sabelström, 1909-1993 död i Helsingfors. Hoppas Du fick lite kunskap utav det här. Jag ser just nu här i tavlan att det finns en annan Ernst 1906-1980 ochså i släkten. Om Du menade honom, så fråga jag tar det ut här i tavlan.
Hälsar Raija

2004-06-03, 07:45
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Raija:
 
Tack för dina upplysningar. Det får mig att anta att den förste Ernst som Du nämner(1910-1975), var (Anna) Gretas man. Jag kommer inte ihåg om jag någonsin mött honom. Men det kan vara att jag har, min farmor hade många besök av släkt när jag var pojke och hon bodde i överetagen i vårt hus, så dem fick man alltid hälsa på. Greta lärde jag mer att känna i Stockholm som vuxen och då hade hennes man gått bort redan. Min syssling (småkusin heter det ju på Finlandssvenska) har jag aldrig träffat men hennes dotter. Lustigt nog spelade jag far till henne i en film som spelades in här i Köpenhamn.
Ja jag är ju inte släkt med Sabelström mer än genom mina sysslingar och denna filmdotter som behållit sin mors namn samt min sysslings andra dotter, men hur är Du, Raija, släkt med Ernst, var det fanjunkaren i Helleberg Nils Gustav som var den gemensamma förfadern till Dig och mina sysslingar/småkusiner. Alltså är Du kanske brylling (heter det väl?) med honom?
 
Med Vänlig Hälsning: Steve

2004-06-03, 08:16
Svar #10

Raija Sabelström-L

Hej Steve!
Jag måste svara till din fråga, hur jag är släkt med Ernst. Han är den samma generation med min pappa Rainer. Först vill jag berätta att Nils Gustaf 1808-1879 hade tålv barn, sex flickor och sex pojkar, och så lustigt tycker jag, att sex utav dem var blåögiga och sex brunögiga. Min härstamning från Nils Gustaf 'neråt' släkten går så här: Gustaf Oscar 1840-1913,(var Nils Gutaf's äldsta son, som hade barn, Carl var den äldsta, men han hade inte barn) Gustaf Oscar var fars farfar. Det var just han som sedan tog vägen till Finland för att bli inspector hos Jägerskjöld- Hisinger i Nauvo. Barn, Tekla och Tyra föddes I Helleberga, men min farfar Karl Oscar, som var sjökapten föddes här i Finland, i Karis. Karl Oscar hade fyra barn: Runar, Rainer, Margaretha (kallades Greta Sabelström)och Holger. De är alla bårta redan. Jag härstammar av Rainer.  
Det har varit underbart att hitta sig till Kristdala. Fastän jag kände till något utav släkten, var det första gången 1995 då jag med min man reste till Kristdala, Helleberga osv.
Trevligt sommar! Hälsar Raija

2004-06-03, 08:50
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej igen Raija:
 
Ja här får man räkna generationer...det verkar vara fjärde eller femte led som ni är släkt med varandra. Så får jag fråga dig var ligger Kristdala och Helleberga det låter ju som några vackra platser utifrån Din beskrivning. Jag har faktiskt tidigare på 80-talet turnerat runt en hel del i Sverige som skådespelare (innan jag bytte land och språk, så att säga) och de två ortsnamn säger mig ett eller annat? Kanske har jag varit där, det låter i alla fall bekant!
Det är ju lustigt med detta om man har blå eller bruna ögon i en syskonskara, det är säkert uträtt någon annanstans på Rötter. Jag hade en gång som pojke, en lekkamrat som hade ett blått och ett brunt öga...he he, det var ganska fascinerande!!!
 
Med vänliga Hälsningar:
Steve

2004-06-03, 12:14
Svar #12

Raija Sabelström-L

Hej, Steve!
 
Trodde att Du känner bättre till Bråbygden än jag! Du kan hitta det i södra Sverige, i Oskarshamn. Men att Du skulle se det, så kontakta Bråbygdens intresseförening, adress: Bråbogården, Östantorp, 57091 Kristdala, fax och telefon 0491-71141 och be dem sända bråsyren: Bråbygden Där ser Du hur vackert och fint området är. Också årets 2000 Pandabok i Sverige visar förtjusande bilder från Bråbygden och Kristdala, (Mårtensson - Gerdehag): Bygden där vinden vände.  
Carl Sabelskjöld hade en gång sin sätesgård i Bråbygden. Platsen vid sjön kan man ännu see, kanske lite ruiner på marken, nästan in i marken.
Kristvalla och Helleberga ligger lite söderut från Kristdala. Titta på kartan, Du hittar nog!  
Nils Gustafs grav hittade vi på Gömminge- gravplatts, på Öland, där han hade köppt sig huset Lökenäs efter att först bott i Helleberga.  
Med hälsningar Raija

2004-06-03, 13:05
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kristdala ligger 2 mil NV om Oskarshamn och Hälleberga ligger i Nybro kommun, ca 4 km NV om Orrefors glasbruk.

2004-06-03, 14:15
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för det både Raija och Jan. Jo jag har kört förbi där åtskilliga gånger under turn?er och även besökt Orrefors, det är därför jag känner igen namnet sedan tidigare. Så får man ju stanna upp nästa gång man har vägarna förbi och tänka på Sabelström som bebodde en så vacker byggd.
M.V.H. Steve

2004-06-06, 16:55
Svar #15

Raija Sabelström-L

Bengt Bengtsson, jag skulle också vara nyfiken att veta när familjenamn Sabelström först kom i bruk. Några säger att Anna Marias söner gick upphovet förr att be mors namn. Vi är men nu, kan vi bära namnet Sabelskjöld? hade de sagt. Nej, men tag namnet Sabelström! Någon säger att det var Carl, som bad mors namn. Vet inte, men det låter bra, att det skulle varit kombination så, som Du Bengt skriver 30.05.2004. Gösta Sabelström skrev i boken Sabelström så här:
Släkten Mårtensson fr. år 1560
Släkten Sabelskjöld fr. år 1617
Släkten Sabelström fr. år 1718  
Carl Nilsson föddes ju då. Kunde man ha namnet då ända från födelsen? Kanske det räknades så!?!
 
Hälsar
Raija

2004-06-07, 07:46
Svar #16

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Ang efternamnet Sabelström.
 
Endast den manliga sidan fick
föra efternamnet Sabelsköld vidare.
Carl Sabelsköld hade 6 barn alla döttrar.
Så enkelt är det.
 
 
Mvh
Britt Maria

2004-06-07, 22:33
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nå Raija säger det var söner och hon är släkt med dem...)Britt maria säger det är döttrar...henne vet vi inget om, Sabelskjöld eller Sabelström?
hälsning: Steve

2004-06-07, 22:56
Svar #18

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Steve!
Så här är det (hoppas jag nu skriver rätt, det finns så många som kan detta bättre än jag):
Carl Sabelskjöld (1666-1701?), g m Elisabet Duraeus, hade 6 barn, alla flickor och en av dessa döttrar var:
Anna Maria Sabelskjöld som gifte sig med Nils Nilsson och deras söner kunde helt riktigt inte ta det adliga namnet Sabelskjöld. I stället tog de namnet Sabelström.

2004-06-07, 23:21
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Bengt! Klart och tydligt uttryckt, så förstår jag också vad det handlar om!
M.V.H. Steve

2004-06-18, 14:13
Svar #20

Raija Sabelström-L

Hej!
 
Knut Sabelström (1896?)levde i New York, och skrev brev med min far, som jag före har berättat. Kommer ihåg, att han hade en dotter, som hette Barbara. Hon var lärare. Vet någon i Kristdala vad heter hon i dag och var bor hon, kanske någon har adress? Förstår hon svenska eller måste man reda sig med engelska om man vill skriva till henne?
Tackar Raija

2004-06-18, 22:45
Svar #21

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Om man söker på Switchboard, dvs amerikanska gula sidorna så får man upp fyra personer med namnet SABELSTROM.
Chris och Hilda Sabelstrom med adressen Colorado Springs, CO 80903
och så
Chris och Hilda Sabelstrom med adressen Pasadena, CA 91101
 
Jag vet inte hur man ska tolka det, men förmodligen är det samma persomner på bägge adresserna, fastän det är långt emellan.

2004-06-21, 08:22
Svar #22

Raija Sabelström-L

Hej,och tack för Dig, Jan Jutefors! kanske jag skriver till USA, men tänkte nog, att om någon i Kristdala skulle veta om henne, för hörde att hon skulle ha varit med på släktmötet (Sabelskjöld-släktföreningen)i Kalmar ett par år tillbaka. Väntar, att någon vet!
Colorado Springs/Pasadena, kanske den andra är sommarbostad!
Hälsar Raija

2004-06-21, 10:26
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Söker man på någon av de andra telefonkatalogerna i USA så får man bara fram adressen i Colorado.

2004-10-15, 14:29
Svar #24

Fredrik Backlund

Ledsen att krångla till det, men det föreligger ett felaktigt antagande här ovanför.
 
Ernst Sabelström (1910-1975) var min morfar. Han var gift med Anna-Lisa Skoog (1910-1993) och hade en dotter (Margareta Sabelström, g. Backlund, f.1942).  
 
Min morfar Ernst var äldst av tre bröder till Ernst Sabelström (1885-1949) och dennes hustru Augusta Andersson (1878-1956). Denne Ernst hade en helbror samt fyra halvbröder, varav en var farbror Knut som emigrerade till USA och som höll kontakt med hemlandet via brevskrivande.
 
Det hela blir inte enklare av att även denne Ernsts far hette just Ernst (1855-1915). Denne Ernst var i sin tur son till Nils Gustaf Sabelström (1808-1879) och dennes hustru Carolina Dahlstöm (f.1816).
 
Denna gren av Sabelström mynnar ut från ovan nämnda Carl Sabelström, son till Anna Maria Sabelskjöld och Nils Nilsson. Vilket även gjort att jag numera är medlem i Sabelskjöldska släktföreningen och deltog vid släktträff nere i Bråbobygden år 2003.
 
Själv heter jag även jag Ernst, dock i andra namn.  
 
MVH
Ernst Fredrik Backlund

2004-10-15, 21:41
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Så kanske Du kan sätta min fars kusin (Anna-) Greta Sabelström (jag kände henne! när honv ar gammal) på plats med make etc. Jag känner även hennes doterdotter. Anna Greta var född Strömberg och en äldre dam (hennes dotter har jag aldrig mött, min syssling!) men jag har umgåttss henne utan att öveerhuvudtaget veta vem Sabelströmarna var? Jag tror inte hennes dotterdotter vet det heller?
 
Med bästa hälsningar: Steve

2004-10-15, 21:44
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Var det Ernst Sabelström? Anna Gretas man, alltså?
 
m.v.h. Steve

2004-10-16, 23:57
Svar #27

Fredrik Backlund

Hej Steve!
Jo, det gick faktiskt att hitta en Anna Greta Sabelström, f. Strömberg...
 
Jag har fått ärva en finfin sammanställning gjord av morfars släkting Gösta Sabelström och gick helt enkelt och slog i den. Följande får jag fram medan jag sitter och kikar på spansk ligafotboll med ett öga:
 
Greta Sabelström, f. 1907 i Malmö. G. 1932 i Kramfors med Ernst (Axel Constans) Sabelström, f. 1906 i Stockholm, Johannes.
 
Greta var dotter till sjökapten Helmer Strömberg, f. 1874 i L.Mellösa, d. 1939 i Djursholm och Anna Ekberg, f. 1875 i Malmö, d. 1967 i Djursholm.  
 
Enligt sammanställningen hade Greta och maken Ernst två barn; Per f. 1936 och Annika f. 1941. Om jag tolkar dig rätt så pratar du om Gretas dotterdotter; och Annika har enligt sammanställningen en dotter vid namn Anna Greta Maria Sabelström, f. 1975. Stämmer det hela då?
 
Gretas make Ernst är alltså den som jag är släkt med på min morfars sida. Gösta Sabelströms sammanställning har en del att berätta om denne Ernst; född 13 februari 1906 (fadern gick bort redan 1910), 1925 tog han studentexamen i Linköping. 1930 officersexamen, sedan följde en karriär inom flygvapnet som bl.a. inkluderade tjänst som divisionschef på F21 och FN-tjänst i Kongo 1962-63. Precis som sin far avslutade han sin yrkeskarriär genom att bli brandchef (i Djursholm; fadern 1900-1910 i Stockholm Johannes). Elitspelare i tennis 1923-37. Ordförande i IFK Västerås 1939-45. Styrelseledamot i Västmanlands idrottsförbund, i cykelförbundet och i roddfrämjandet. Avled i juli 1980.
 
Denne Ernst, f. 1906 och gift med din Greta, är alltså inte densamme som min morfar som dök in i diskussionen ovan, utan de är mer fem- alt. sexmänningar (så pass långt ifrån att jag inte tänker räkna ut det exakt ;-)
 
Bägge härstammar dock i rakt nedstigande led från den förste Sabelströmmaren som det pratas om ovan, dvs Carl Sabelström, son till Nils Nilsson och Anna Maria Sabelskjöld, och dennes hustru klockardottern Brita Elisabeth (Lisken) Lacander.  
 
Släktskapet med denne förste Sabelströmmare ser ut som följer:
 
Ernst Sabelström 1906-1980, son till:
majoren och sedemera brandchefen Ernst (Emil Fredrik) Sabelström, 1860-1910, och Elisabeth (Cecilia Sofia) Ekstrand 1876-1935.
 
Ernst (Emil Fredrik) Sabelström, 1860-1910, son till:
godsägare (Erik) Constans Sabelström, 1828-1902, och Ida Margareta Holmdahl, 1837-1918.
 
Constans Sabelström, 1828-1902, son till:
prosten Erik Sabelström, 1797-1862, och Johanna (Jeanette) Elisabeth Mellring (f. Lindström), 1791-1841.
 
Erik Sabelström, 1797-1862, son till:
handlare Israel Sabelström, 1762-1846, och Sara Signhild Schottenius, 1766-1805.
 
Israel Sabelström, 1762-1846, yngste son till:
klockaren Carl Sabelström, 1718-1783, och Lisken Lacander, 1720-1766.
 
Carl Sabelström, 1718-1783, son till:
hemmansägare Nils Nilsson 1685-1761, och Anna Maria Sabelskjöld, 1692(?)-1767. Efter detta leder adliga Sabelskjöld vidare till hur mycket som helst och initierade människor som Marianne Lidén, Mattias Loman, m.fl. kan leda dig vidare med all sin kunskap.
 
Hoppas detta inneburit en del nyheter och klarlägganden.  
 
MVH
// fredrik

2004-10-17, 00:12
Svar #28

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det må jag säga Fredrik!
 
tack för det, nu ska jag passa in det hela. Jo jag känner min sysslings dotter (2 döttrar) Jag ville ju bara inte blanda in dem här...Däremot känner jag inte min syssling...hennes mor kände jag men inte dennes man....He he. tack Fredrik!!!
 
Bästa hälsningar: Steve

2004-10-17, 00:30
Svar #29

Fredrik Backlund

Hur kan du ha sådan koll på att jag svarat? Ex. så hade du koll att jag kastat mig in i en diskussion som legat nere sedan i somras och nu svarade du på två röda...
 
Fattar inte riktigt hur man söker och om man kan lägga bevakning på sina trådar... Jag måste försöka lära mig nyttja Anbytarforum bättre (och gå med i Rötters Vänner).
 
God natt, då...
 
// fredrik
 
PS! De fakta jag har om din Gretas föräldrar är:
(Per Gustaf) Helmer (Ossian) Strömberg, f. 5/7 1874, L. Mellösa, d. 15 mars 1939 i Djursholm. Sjökapten och disponent vid Ångermanälvens stuveribolag, Kramfors (därav dotterns bröllop i Kramfors?). Gift 21/5 1905 med Anna Ekberg, f. 11/1 1875 i Malmö S:t Petri, d. 7/8 1967 i Djursholm.

2004-10-17, 08:50
Svar #30

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Bara en upplysning Per Helmer, kallade alltid min farmor, sin bror. De 7 syskonen kallades alla olika smeknamn, men Per Helmer den äldste kallades visst alltid detta dubbelnamn.
 
Nu löste sig ännu en gåta Anna Strömberg (Ekberg) undrade jag vem det var,hon finns i mina farföräldras gästbok, så var det också på plats. Så ser det ut at de bodde i Djursholm undrar om de ärvde villan Gl?cksbo där farmors och Per Helmers mor Anna Strömberg (Martini) bodde till sin död 1933?
 
Fredrik, det var bara en tillfällighet och jag har haft semester en vecka (första på flera år) så då har jag kollat noga efter upplysningar)
 
M.V.H. Steve

2004-10-17, 16:55
Svar #31

Fredrik Backlund

Ok. Over and out då, eftersom jag inte har mer att ge gällande denna del i Gösta Sabelströms sammanställning.  
 
Kul att jag kunde förmedla den hjälp som den gode Gösta kunde erbjuda. Jag är grymt imponerad över hans sammanställning. Jag menar, en annan har ju dator och databas... han måste haft ett enormt kartotek att hålla ordning på...
 
MVH
// fredrik

2004-10-17, 22:08
Svar #32

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja Fredrik men jag har det delvis på samma sätt papprena hopar sig...kanske inte lika illa som hos Gösta sabelström, men vi får vara djupt tacksamma för hans insatts! Vi hörs!
 
MVH Steve

2004-10-18, 20:51
Svar #33

Raija Sabelström-L

Det var då roligt, att följa diskussion mellan herrarna efter den 15.okt. Nu är det den 18. och ingen har skrivit, så att jag hälsar här er båda.
Hur fint det än är, att man kan skriva så här mellan olika länder, för jag skriver från Finland och har före någonstans berättat att jag härstammar Anna Maria Sabelskjöld och Nils Nilsson också. Talar inte något bra svenska, men är lite stolt över att jag har målet som arv efter min far. Hjärtliga hälsningar till alla släktningar!

2004-10-21, 15:13
Svar #34

Raija Sabelström-L

Jag minns, att det var hösten 1969, (kanske?) och jag var hos mina föräldrar i Helsingfors. De berättade att hade plötzligt hittat ett brev på golvet i tamburen, Brevet var en överraskning, för det kom från Sverige. Där frågade Gösta Sabelström kunskap utav den grenen, som levde i Finland efter Carl Sabelström. Jag hann inte den tiden bli bekant med saken, men pappa sende kunskaperna till Gösta. Gösta hade på sommaren också rest här i Finland med fru Anna, men mamma och pappa hade inte varit hemma, när de ringde dörrklockan. Det var förargligt! Men efteråt brukade de skriva till varandra, fastän min far sedan blev så sjuk, att han inte mera orkade hålla det i gång. Jag har något kvar efter pappa, och har också funnit mig till släktföreningen och besökt släkten i Bråbygden. Det har varit en stor inlevelse åt mig. Hittade också kyrkoherde Carl Sabelström's grav breved Kristvalla kyrckan, och Nils Gustaf Sabelströms grav med frun på Glömminge gravplats i Öland. Hans son Gustaf Oskar ligger i Åbo, för det var han, som sedan tog vägen till Finland.
Hälsar Raija

2004-10-21, 20:44
Svar #35

Fredrik Backlund

Hej Raija!
Kul att läsa om dina minnen från Gösta och resorna i Småland och på Öland.
 
Kan bara konstatera att vi egentligen är betydligt närmare släkt med den Ernst som jag skrivit om ovan. Om jag inte går bort mig helt i generationerna så bör du och min mor vara s.k. fyrmänningar/bryllingar och min morfar och din far då vara s.k. tremänningar/sysslingar (heter det småkusiner på finlandssvenska?).
 
Morfar hade enligt mamma mycket kontakt med farbror Knut, via brev och när han var hemma i Sverige på besök.
 
Ha det så bra!
MVH
// fredrik

2004-10-22, 14:30
Svar #36

Raija Sabelström-L

Hej, Fredrik,  
det var roligt, att höra om Dig, - att man kan plötzligt hitta släktningar här i sidorna. Det är kult! Ha det så bra, nästan min bryling!
ö. Raija

2004-10-28, 20:11
Svar #37

Raija Sabelström-L

Hej! Jag hann inte till sist skriva allt jag menade, men nu vill jag ännu tillägga något. Här i Finland känner man inte till, som jag vet, tremänningar eller fyrmänningar åtminstone har jag inte hört att någon skulle använda orden, men jag har läst Sven Banckeströms Kristdalaböcker och där har jag lärt mig att förstå betydelset. Här i Finland talar man nog om kusiner och kusinernas barn är sinsemellan småkusiner, som Du sade. Har Du fårskat släkten tillbaka från Ingeborg Rosenstråle? Här i Finland hittade jag mig till gården Kiala (också Kijala, men i Finland Kiiala)som ligger i Borgå. Kijala var den Stålarmska sätesgård på 1400 - 1700 talet, och Svante Stålarm ägde den ungefär i mitten 1500 - talet. Han var ju Marta Stålarms far och Ingeborgs farfar. Efter de ägdes gårdet av Adlercreuts, och den sista utav dem, som bodde där, var Carl Johan Adlercreuts, som Runeberg berättar i Fänrik Ståls berättelser. Sedan 1854 där föddes Albert Edelfelt, som i år firar sin 150 års jubileum, och i konstmuseum  Ateneum i Helsingfors finns just nu hans underbar konstutställning.  
God natt!
Raija ('hon' är inte mycket ännu, men en timme mera än i Sverige)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna