ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rådenstein  (läst 1701 gånger)

1999-02-01, 09:59
läst 1701 gånger

Utloggad Louise Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker information om och släkten Rådenstein (även stavat Råddensten/Rothensten) från Film/Valö/Forsmark i Uppland.  
 
På min sida släkten ser det ut på följande sätt:  
 
De första som finns registrerade i kyrkböckerna är Sven Råddensten i början på 1700-talet. Han var gruvdräng i Film och gift med Kierstin. De fick sönerna Sven 1740 och Jan 1747 (ev.1746). Sönerna flyttar 1757 till Valö socken där de arbetar på en gård i Juvansbo.
 
 Jan gifter sig senare med Malin Andersdotter och de får barnen: Sven f.1776 d.1800, Anders f.1778, Christina f.1781, Malin f.1783, Johanna f.1784, Jan f.1787 och Mats f.1792.
 
Jan (f.1787) gifter sig med Stina Matsdotter och får sonen Johannes f.1825. Johannes gifter sig i sin tur med Maria Persdotter  och får dottern Kristina Charlotta Rådenstein 1853. Därmed försvinner namnet ur min släkt.  
 
Är det någon som vet varifrån namnet kommer? Vad som hände med de tidigare anfäderna samt finns det någon som fortfarande bär namnet Rådenstein? Tacksam för svar.

2003-06-04, 11:10
Svar #1

Ulla-Britt Jansson

Hej! Enl.uppgift av släktingar kommer namnet av krigsfångar som kom från Tyskland.
 
Namnet Rådenstein finns fortfarande i Rejmyre. Björn Rådenstein är adopterad son till Algot och Gottie Rådenstein (Rejmyre glasbruk). Algot är son till Christina Rådenstein f.1853 gift med Johan Svensson och fick barnen Fredrik, KarlErik, Axel, Viktor, Algot, Nils, Ida, Hanna, Terese.  
 
Karl Erik Johansson gift m. Svea Lindbäck i Uckerö,Valö fick barnen Vilhelm, Ellen, Axel.  
Ellen Jansson f. Johansson är min svärmor. Jag är gift med hennes son Gösta Jansson och vi bor i Sandviken.
 
Dessa uppgifter fick jag nu en vårdag i maj när vi var till släktingar i Valö. På kyrkogården där finns Christina Rådenstein och hennes man begravda och flera i deras släktled.  
 
Det vore intressant och höra om du har fått flera svar angående namnet Rådenstein.
 
 
Hälsningar
Ulla-Britt Jansson
Vallhovsvägen 70 A
811 38 Sandviken
 
Nybliven släktforskare

2003-06-06, 19:21
Svar #2

Madelene Kasström

Hej Louise och Ulla-Britt!
 
Sök under Råddesten, jag tror det är samma Sven som Solveig Johansson forskat i!

2011-03-03, 21:04
Svar #3

Utloggad Krister Törnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 21:11
    • Visa profil
Sven Svensson Rådensten var den förste med namnet Rådensten i Film (C). Han var gruvararbetare och dog 1750-02-11, 33 år gammal. Jag tolkar lysningsnotisen från 1739-10-13 att han var född i Rådene i Västergötland, se nedan:
 

 
I Rådene (R) döptes 1718-04-06 en Sven från Skattegården med föräldrarna Sven Svensson och Annika Bengtsdotter. I mtl 1719 har de försvunnit från Skattegården, men en Sven Svensson har flyttat till Rådene Lillegård där han och hustrun finns t.o.m. mtl 1744. I mtl 1737 och 1738 finns också sonen Sven.
 
Min hypotes är att det är Sven (Svensson) Rådensten som 1738 flyttar från Rådene Lillegård till Film, där han finns åtminstone vid midsommartiden 1739 enl. lysningsnotisen.
 
Tacksam om någon vill bekräfta eller förkasta min hypotes m.h.a. ytterligare information.
 
(Meddelandet ändrat av kritor 2011-03-03 21:42)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna