ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydenfelt  (läst 514 gånger)

2004-07-11, 23:01
läst 514 gånger

Henrik Rydenfelt

Hej! Vet någon nägot om släkten Rydenfelt?  
 
Den första mannen som bur namnet efter kyrkoböcker i Finska Nationalarkivet och HisKi databaser(http://www.genealogia.fi/hiski) var Arfwed Rydenfelt som fick ett barn, Samuel, i Jockis i 1722 och ett annat barn, Alexander Andreas, i Mouhijärvi i 1723. Arfwed var en soldat: i den första anteckningen beskrevs honom som qvart.mäst.af de ryska fång. och i den andra som Hr.serg.wijd: Kyro comp..
 
Problemet är att jag har ingen id? om var Arfwed kom och vart han gick. Jag har förstås kollat listan för transport av manskap från svenska regementen till Finland i 1721, men det fanns ingen Rydenfelt där. Det är inte klart om han kom från Sverige, men det finns Rydenfelts i Sverige också idag - kanske mest känd är Sven Rydenfelt, professor emeritus i ekonomi i Lund. (Därför började jag alltså diskussionen här under svenska släkter.) Tillträde till de svenska databaser har jag tyvärr inte, så jag hoppas att någon som läser det här kan berätta mig om släkten fanns i Sverige i 1700- och 1800-talet.
 
I Finland, om någon vill veta, bodde familjen i Jaakkima från andra halfsekeln av 1700-talet till andra världskriget, och nyförtiden finns det Rydenfelts i olika deler av landet.
 
Tackar på förhand!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna